Lisättäköön vielä, että vielä viime vuonna, ennen VR:n toilailuja, metro ja lähijunat olivat lähes samalla viivalla:
Koodi:
2006 2007
Raitioliikenteen matkustajat 8,03 8,10
Bussiliikenteen matkustajat 8,04 8,07
Metroliikenteen matkustajat 8,22 8,24
VR:n lähiliikenteen matkustajat 8,18 7,95
Yhteensä 8,10 8,11
Turvallisuudessa bussit päihittävät metron mennen tullen, bussien arvosana tässä suhteessa hipoo 9:ää, metrossa arvosana on n.8,3. Mieluummin matkustan bussilla ja olen perillä ehjin nahoin kuin metrolla 2 minuuttia nopeammin. Mutta meillä Itä-Helsingissähän ei tunnetusti ole kauheasti valinnanvaraa
Inhimillinen liikennejärjestelmä ottaisi huomioon kaikenlaiset käyttäjät, eikä pakottaisi kaikkia yhden liikennevälineen käyttäjäksi väkisin, vaan järjestelmät täydentäisivät toisiaan. Näin tapahtuu esim. Lontoossa, jossa on maailman ehkä parhaan metroverkon lisäksi kattava bussiverkosto eri kaupunginosien ja keskustan välillä (lisäksi bussilippu on puolet metrolippua halvempi).