Perugian minimetro

Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

Voihan sitä rahat upottaa kaikenlaisiin liikkuviin kioskeihin sekä pyörittää niitä vaikka karusellissa.;) Tyydymme varmaan kuitenkin perinteisempiin raideliikenteen muotoihin.
 
Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

No pitihän tämäkin vielä nähdä! Pikkubussiliikennettä metron hinnalla. Peräti 3000 matkustajaa tunnissa ja videon perusteella aivan päätä huimaavalla nopeudella. No, onhan aikaa katsella maisemia.

Cable Carit elivät muuten loistoaikaansa 1800-luvulla ennen sähkön valjastamista raitiovaunujen energiaksi kauran ja heinän sijaan. Ne olivat tosin tätä parempia, koska kulkivat kadulla ja olivat siten paljon halvempia ja palvelivat paremmin.

Olisi hauska nähdä, millä konstilla tämä hanke on perusteltu poliitikoille. Miettikää muuten, miltä tuntuu kun tuossa kopperossa on 50 matkustajaa, kuten esittelyvideo lupasi.

Antero
 
Vs: Turun seudun joukkoliikenne 2020

No pitihän tämäkin vielä nähdä! Pikkubussiliikennettä metron hinnalla. No, onhan aikaa katsella maisemia.

Mikäs metro tuo nyt on? Tai cityrail (=kaupunkijuna)? Vaikutti lähinnä kaukaisesti funikulaarilta, jolla huristellaan vaakatasossa. Tai oikeasti vaakaan kulkevalta hissiltä. Asemien kohdalla vaijeri putoaa pois metallipalkkien välistä ja pysähdys sekä liikkeellepano tapahtuu sitten jollain menettelytavalla, jota en tiedä.

Juna, tai "metro" tai edes näiden alalaji funikulaari tuo ei ole. Ihan jokin hissirata vaan. Linnanmäen Kummitusjunassakin on enemmän "raidetta" kuin tuossa hissibussissa.

J.K. Positiivista tuossa hissibussissa on tulevaan itä-Espoon metroon verrattuna se, että näkee ainakin ulos kauniiseen maisemaan.
 
Toki tuossa Perugian minimetrossa on yksi järkipuoli. Kuten sitä jo joku vertasikin rinnehissiin, niin ilmeisesti Perugia on pääosin rinteeseen rakennettu kaupunki, jossa joukkoliikenne ja mikä tahansa liikenne on vaikea järjestää rinteen suuntaisesti. Siinä mielessä tällainen minimetro, joka Suomen olosuhteissa olisi aivan älytön sovellutus, on ehkä ainut järkevä tapa siirtää ihmisiä nopeasti kaupungin toiselle puolelle rinteen suuntaisesti. No tämä oli täysin arvailua, mutta ainoastaan tältä kantilta katsoen löysin asiaan jotain järkeä. Se todennäköisesti hitaanakin voittaa kaikki muut kulkuneuvot siirtymisnopeudessa.
 
Asemien kohdalla vaijeri putoaa pois metallipalkkien välistä ja pysähdys sekä liikkeellepano tapahtuu sitten jollain menettelytavalla, jota en tiedä.
Mietin aikani samaa asiaa, mutta ratkaisu oli esitetty jo aivan alussa kääntöpöydän yhteydessä. Siinä ja pysäkeillä koppia kuljettavat raiteen sivulla olevat kumipyörät.

Se todennäköisesti hitaanakin voittaa kaikki muut kulkuneuvot siirtymisnopeudessa.
Radan pituus oli vähän päälle 3 km ja 8 minuutin video ei riittänyt esittämään koko ajoa päästä päähän. Pysäkkien kohdalla oli leikattu pois tärkeä yksityiskohta, seisonta-aika pysäkillä. Toista minuuttia tosin taisi mennä koppien kääntämisen näyttämiseen linjan päissä. Jopa Hesassa muun liikenteen seassa takkuileva joukkoliikenne taitaa pystyä parempaan nopeuteen kuin tämä koppikuljetin.

Antero
 
Radan pituus oli vähän päälle 3 km ja 8 minuutin video ei riittänyt esittämään koko ajoa päästä päähän. Pysäkkien kohdalla oli leikattu pois tärkeä yksityiskohta, seisonta-aika pysäkillä. Toista minuuttia tosin taisi mennä koppien kääntämisen näyttämiseen linjan päissä. Jopa Hesassa muun liikenteen seassa takkuileva joukkoliikenne taitaa pystyä parempaan nopeuteen kuin tämä koppikuljetin.

Pointti olikin siinä, että autot ja muu tekniikka joutuu ajamaan paljon pidemmän matkan kuin suoraan rinnettä alas laskeva minimetro! Suomessa ei ole rinteen kaltaista estettä kaupungeissa, joten mikään Helsingin liikenne ei todellakaan käy esimerkistä tässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Perugian minimetro = people mover

Vilkaisinpa Perugiaa urbanrail.netistä.

Ensinnäkin siellä asialla oli oikeampi nimi: people mover. Se ei vaan ollenkaan kuulosta yhtä hienolta kuin metro. Leitnerin (härvelin rakentaja) mainosvideokin johti varmaankin tarkoituksella harhaan antaessaan kuvaa siitä, että tämä kuljetin olisi jokin vaihtoehto monikaistaisille motareille, busseille tai paikallisjunille, kuten käsite metro voi olla. En osaa italiaa, kuvitus ja tutut sanat antoivat tämän mielikuvan.

Mutta niinhän se on, että mitä vaan voi nimittää metroksi, ja se muuttuu heti hyväksi. Entä jos tätä olisi nimitetty automaattiseksi kevytraitiotieksi (automatic light rail)?

Antero
 
Pointti olikin siinä, että autot ja muu tekniikka joutuu ajamaan paljon pidemmän matkan kuin suoraan rinnettä alas laskeva minimetro! Suomessa ei ole rinteen kaltaista estettä kaupungeissa, joten mikään Helsingin liikenne ei todellakaan käy esimerkistä tässä.

Hei, Tampereellahan on Pispala, jonka jyrkkä rinne erottaa kolmeen kaistaleeseen (Paasikiventien puoli + Santalahti Näsijärven rannassa, Pispalan valtatie + Pispalanharju harjun päällä sekä Pyhäjärven puoleinen rinne + Tahmela + Varala), joiden välillä liikkuminen suoraan edellyttää raskasta lihastyötä portaissa. Meillähän olisi käyttöä tällaiselle. ;) Saattaa tosin vaan maksaa enemmän kuin on valmiutta satsata rahaa...

Vakavasti puhuen, Pispalan korkeuserot ovat pienoinen ongelma joukkoliikenteen tehokkaalle järjestämiselle: kartalla lyhytkin matka pysäkille voi olla julma koettelemus ylämäkeen kipuamista.
 
Tuollaisellahan pääsisi vaikka Kumpulan kampukselle ilman katulämmitystä. Vuorovälin voisi sovittaa tiedelinja 506:n aikatauluun. :redface:

Sympaattinenhan tuo oli, ei sitä käy kiistäminen.
 
Hongkongissahan on liukuportaita, jotka kuljettavat aamulla väkeä rinteeltä alas keskustaan töihin ja iltapäivällä paluusuuntaan. Ruuhkaa vastaan joutuu kävelemään ihan omin jaloin. :)
 

Liitetiedostot

  • IMG_2448.jpg
    IMG_2448.jpg
    121.3 KB · Lukukerrat: 225
Takaisin
Ylös