Tokion joukkoliikenne

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
Mikko Laaksonen sanoi:
Kaikkein korkein joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on Tokiossa ja muissa Japanin suurkaupungeissa.
Tokio on esimerkki siitä keinosta, mikä oikeasti nostaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden suureksi. Se ei ole houkutteleva joukkoliikenne (matkustajamääriin nähden minä sanoisin Tokion joukkoliikennettä jopa huonoksi), vaan autoilun rajoittaminen.

Hyvin moni kulkee aina autolla riippumatta siitä, miten joukkoliikenne palvelee. Tälläisiä ihmisiä ei saada siirtymään joukkoliikenteeseen kuin pakottamalla heidät pois autoistaan. Näin ollen on esimerkiksi selvää, että jos autoiluun pohjautuvassa kaupungissa esim. pikaratikkaprojektin yhteydessä poistetaan merkittävästi autoväyliä, lisääntyy joukkoliikenteen käyttö.

Suomessa ei olla valmiita asettamaan autoilijoita vastaan enempää pakkokeinoja kuin mitä jo nyt on. Ihmiset puhuvat että autoilun estämisen sijaan pitää parantaa joukkoliikennettä, vaikka tiedetäänkin että ei joukkoliikenteen parantaminen yksinään saa aikaan suuria muutoksia kulkumuoto-osuudessa.
 
Antero Alku sanoi:
Tokiosta voin siellä itse käyneenäkin sanoa, ettei siellä tarvitse rajoittaa autoilua. Sinne ei vain yksinkertaisesti mahdu autoja, ja japanilaiset lienevät sen verran fiksumpia kuin suomalaiset, etteivät he siitä huolimatta väkisin yritä autoilla Tokiossa.
Kuitenkin Japanissa on yksi rajuimpia yksityisautoilun rajoittamiskeinoja eli auton omistamisen säännöstely (autoa ei saa ostaa, jos ei omista omaa parkkipaikkaa). Kun tämä yhdistetään korkeaan maan hintaan (-> korkeat pysäköintimaksut, tietullit), on autoilu yksinkertaisesti liian kallista useimmille ihmisille.

Joukkoliikennejärjestelmä taas perustuu kapasiteetiltaan alimitoitettun raskaaseen raideliikenteeseen, jossa kuitenkin on heikosti toimiva liityntäliikenne. Liityntäliikennettä hoidetaan sitten skoottereilla ja polkupyörillä. Jos autoilu ei olisi niin kallista, olisi näiden matkustajien valinta varmaankin oma auto.
 
kuukanko sanoi:
Kuitenkin Japanissa on yksi rajuimpia yksityisautoilun rajoittamiskeinoja eli auton omistamisen säännöstely (autoa ei saa ostaa, jos ei omista omaa parkkipaikkaa). Kun tämä yhdistetään korkeaan maan hintaan (-> korkeat pysäköintimaksut, tietullit), on autoilu yksinkertaisesti liian kallista useimmille ihmisille.

Joukkoliikennejärjestelmä taas perustuu kapasiteetiltaan alimitoitettun raskaaseen raideliikenteeseen, jossa kuitenkin on heikosti toimiva liityntäliikenne. Liityntäliikennettä hoidetaan sitten skoottereilla ja polkupyörillä. Jos autoilu ei olisi niin kallista, olisi näiden matkustajien valinta varmaankin oma auto.
En sanoisi tätä autoteollisuuden maailmanmahtimaassa autoilun rajoittamiskeinoksi. Kyse on todellakin käytännön välttämättömyydessä. Tokion tapaisessa kaupungissa ei ole tilaa autoille. Eli autopaikan hinta ei ole kallis sen vuoksi, että autoilua rajoitettaisiin, vaan siksi, että maalle on arvokkaampaakin käyttöä kuin seisottaa siinä autoa.

Sama koskee ajatustasi siitä, että jos vain rahaa olisi, japanilainen tulisi autolla Tokioon. Ei tulisi, sillä sinne tulevat nyt jo ne kaikki, jotka sinne mahtuvat. Parhaimmillaan 3-kerroksiset moottoritiet ovat täynnä autoja, ei sinne kukaan rahallakaan pääse enää lisää.

Tokiossa vain toteutuu se, mihin täällä ei uskota: Autoiluun perustuvalla kaupungilla on väestötiheyden yläraja. Se raja on Tokiossa ylitetty reilusti, eikä siellä ole enää tilaa autoille.

Se, mitä nimität raskaan raideliikenteen verkoksi, ei ole ollenkaan samaa kuin Helsingin metro tai lähijunat. Se on lähinnä Stadtbahnia, jos eurooppalaista vertailua haetaan. Vaunujen leveys 2,6 m, laituri on kyllä korkea, mutta raideleveys 1067 tai 1435 mm. Käytössä sekä ilmajohto että sivukisko. Sisältä kaikki ovat samanlaisia.

Minulla ei ole lukua keskimääräisestä pysäkkivälistä, mutta kokemukseni mukaan se on luokkaa 600 m. Eli Tokion metrolla pääsee kaikkialle kävelyetäisyydellä.

Oma lyhykäinen sivuni Tokiosta muutaman kuvan kanssa: http://www.kaupunkiliikenne.net/Tokio.htm

Antero
 
Antero Alku sanoi:
En sanoisi tätä autoteollisuuden maailmanmahtimaassa autoilun rajoittamiskeinoksi. Kyse on todellakin käytännön välttämättömyydessä.
Rajoittamistahan se on, vaikka se tehtäisiinkin käytännön välttämättömyyden vuoksi. Maailmassa on valitettavan paljon esimerkkejä siitä, miten mitkään teiden täyttymiset eivät saa ihmisiä siirtymään joukkoliikenteeseen, vaan teillä jonotellaan tuntitolkulla päivittäisillä matkoilla.

Antero Alku sanoi:
Minulla ei ole lukua keskimääräisestä pysäkkivälistä, mutta kokemukseni mukaan se on luokkaa 600 m. Eli Tokion metrolla pääsee kaikkialle kävelyetäisyydellä.
Keskustassa pysäkkiväli on suhteellisen lyhyt, mutta silti edes keskustassa kaikki ei ole lähellä metro- tai juna-asemaa, koska tiheästä raideverkostosta huolimatta raiteita ei mene kaikkialle keskustassa. Pahimmillaan keskustassakin voi joutua kävelemään 2 - 3 km lähimmälle asemalle. Lisäksi epäyhtenäinen lippujärjestelmä ei rohkaise kulkemaan yhtä asemanväliä eri linjalla, jos pitäisi vaihtaa eri firman junaan.

Mitä kauemmaksi keskustasta mennään, sitä pidemmäksi kävelymatkat tulevat. Tokion metron keskimääräinen asemaväli on reilun kilometrin, useimpia alueita palvelevien paikallisjunalinjojen vielä pidempi. Ratojen lähtiessä viuhkamaisesti keskustasta ulospäin voi lähiöissä olla edessä usean kilometrin liityntämatka.
 
kuukanko sanoi:
Tokion metron keskimääräinen asemaväli on reilun kilometrin, useimpia alueita palvelevien paikallisjunalinjojen vielä pidempi. Ratojen lähtiessä viuhkamaisesti keskustasta ulospäin voi lähiöissä olla edessä usean kilometrin liityntämatka.
Esikaupungit mukaan lukeva tilastoarvo ei anna kuvaa keskustan tilanteesta. Asemaverkko on toki harvempi kuin pintaliikenteessä olisi, mutta riittävän tiheä palvelemaan keskustaa kävelyetäisyydellä.

Esikaupungeissa ei liene yllätys, että katukelvoton raideliikenne ei palvele kuten eurooppalainen raitiotieratkaisu. Mutta käytännössä Tokion esikaupunki on toinen asia kuin meikäläinen metsäkaupunki. Puolen tunnin metromatkan päässä maanpinnalla on samanlaista korttelikaupunkia kuin keskusta-alueella, rakennuskorkeus on vain matalampaa.

Tottahan Tokio on iso paikka, eikä päivän vapaa reissailu anna tilaisuutta käydä joka paikassa. Vietin Tokiossa kuitenkin melkein viikon, ja kuljimme työasioiden tähden päivittäin metrolla, bussilla, taksilla ja junilla, joten jotain tuli koetuksi.

Antero
 
Takaisin
Ylös