Tokio on esimerkki siitä keinosta, mikä oikeasti nostaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden suureksi. Se ei ole houkutteleva joukkoliikenne (matkustajamääriin nähden minä sanoisin Tokion joukkoliikennettä jopa huonoksi), vaan autoilun rajoittaminen.Mikko Laaksonen sanoi:Kaikkein korkein joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on Tokiossa ja muissa Japanin suurkaupungeissa.
Hyvin moni kulkee aina autolla riippumatta siitä, miten joukkoliikenne palvelee. Tälläisiä ihmisiä ei saada siirtymään joukkoliikenteeseen kuin pakottamalla heidät pois autoistaan. Näin ollen on esimerkiksi selvää, että jos autoiluun pohjautuvassa kaupungissa esim. pikaratikkaprojektin yhteydessä poistetaan merkittävästi autoväyliä, lisääntyy joukkoliikenteen käyttö.
Suomessa ei olla valmiita asettamaan autoilijoita vastaan enempää pakkokeinoja kuin mitä jo nyt on. Ihmiset puhuvat että autoilun estämisen sijaan pitää parantaa joukkoliikennettä, vaikka tiedetäänkin että ei joukkoliikenteen parantaminen yksinään saa aikaan suuria muutoksia kulkumuoto-osuudessa.