Pjongjangin metro

Puk-Han

Löysin sivuston, joka käsittelee Pohjois-Korean pääkaupungin metroa: http://www.pyongyang-metro.com/
Löytyy mm Itä-Berliiniläisiä vaunuja.

Tuo metro on suuri kysymysmerkki. Onko siellä oikeasti porattu enemmän linjaa kuin mitä matkailijalle näytetään - jokin yksittäinen asemaväli ja lähes tyhjät asemahallit. Ehkä potentiaaliset matkustajat ovat nyppimässä voikukanjuuria ravinnokseen sikäläisen sovhoosin plantaaseilla eivätkä jouda olemaan kotona tässä miljoonakaupungissa?

Nyt en joutanut katsomaan noita epävirallisia sivuja sen edempää, olen ne muistaakseni joskus katsonut, mutta sanoit, että siellä on "Itä-Berliiniläisiä vaunuja". Siiskö second-handeja?

Käytettyjä sveitsiläisiä "aavevaunuja" on liikennekalustossa nykyisen keisarin edesmenneen keisari-isän mausoleumiraitiotiellä. Sopivintahan on toki mennä "aaveella" katsomaan ikuisesti palsamoitua kuollutta ruumista tuollaisella raitsikalla :)

Juche ja Kim: kaikki paljastuu aikanaan.
 
Löysin sivuston, joka käsittelee Pohjois-Korean pääkaupungin metroa: http://www.pyongyang-metro.com/
Löytyy mm Itä-Berliiniläisiä vaunuja.

Mun saamani käsityksen mukaan siellä käytetään berliiniläisistä vain alunperin länsi-berliiniläisiä. Ne entiset itä-berliiniläiset kapean profiilin vaunut "siirrettiin jonnekin muualle Pohjois-Koreaan" sivun mukaan. Olisi mielenkiintoisaa tietää missä muualla siellä on metro.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Kuulin joskus huhun, että jotkut saksalaisturistit olisivat huomanneet, että entisiin berliiniläisiin vaunuihin olikin vaihdettu Pohjois-Korealaiset valmistajalaatat. Aika jännää tuo virallinen totuus.:???: Mitähän silläkin hepulla on liikkunut päässä, joka on ruuvvannut uutta laattaa kiinni. Tuntemattomat on Pohjois-Korean tiet, vai miten se sananlasku menikään.;)

Olisi kyllä hienoa, jos saisi tuonkin hiukan omaperäisen valtion joukkoliikennetouhuista enemmänkin tietoa. Ei taida vain onnistua vielä vähään aikaan...
 
Kuulin joskus huhun, että jotkut saksalaisturistit olisivat huomanneet, että entisiin berliiniläisiin vaunuihin olikin vaihdettu Pohjois-Korealaiset valmistajalaatat. Aika jännää tuo virallinen totuus.:???: Mitähän silläkin hepulla on liikkunut päässä, joka on ruuvvannut uutta laattaa kiinni. Tuntemattomat on Pohjois-Korean tiet, vai miten se sananlasku menikään.;)

Ei silti yllättäisi että vaunut olisivat yltäpäältä saksankielisissä mainoksissa edellisen omistajan jäljiltä.
 
Kuulin joskus huhun, että jotkut saksalaisturistit olisivat huomanneet, että entisiin berliiniläisiin vaunuihin olikin vaihdettu Pohjois-Korealaiset valmistajalaatat.
Hauskaksi tämän tekee se, että saksalaisiin (raitio?)vaunuihin on jätetty alkuperäiset graffitit. Pohjoiskorealaisilla itsellään ei taida olla mahdollisuutta ostaa maaleja tai maalata graffitteja - ja vaikka mahdollisuus olisikin, niin kohtalo olisi selvä: uudeksi elämäntehtäväksi tulisi Pohjois-Korean energiantuotannosta huolehtiminen polttoaineen kaivutehtävissä vielä metroakin syvemmällä maan alla.

Joskus 1990-luvun alkupuolella luin erittäin luotettavasta lähteestä, Iltalehdestä, että Pohjois-Korean kansantalouden saavutusten näyttelyssä esitellään henkilöautoa, joka suomalaisen virallisen tiedon mukaan on valmistettu Saksan liittotasavallassa. Valmistajalaatta siihenkin on vaihdettu. Harvassa maassa Mersun osuus rekisteröidyistä henkilöautoista on kymmeniä prosentteja.

Pohjois-Korea on suljettu maa, jossa joukkoliikenteeseen ei voi tutustua. Turisteillekin näytetään vain kahta metroasemaa. Sähköpulan vuoksi joukkoliikenne toimii vain harvoin. Muistan lukeneeni, että joku suomalainen pääsi kymmenkunta vuotta sitten suuren nälänhädän aikaan vapaasti matkustamaan maassa (tämä suomalainen oli siis jonkin kansainvälisen järjestön tarkkailija, ei turisti). Luulen kuitenkin, että Pohjois-Korean valtio tarjosi kyydin henkilöautolla eikä joukkoliikenteen käyttömahdollisuutta ollut.

Pohjois-Koreasta muistan kuulleeni yhden joukkoliikenneuutisen: vuonna 2004 junaonnettomuudessa kuoli 3000 ihmistä. Lisätietoja antaa englanninkielinen Wikipedia.
 
Vs: Puk-Han

Tuo metro on suuri kysymysmerkki. Onko siellä oikeasti porattu enemmän linjaa kuin mitä matkailijalle näytetään - jokin yksittäinen asemaväli ja lähes tyhjät asemahallit. Ehkä potentiaaliset matkustajat ovat nyppimässä voikukanjuuria ravinnokseen sikäläisen sovhoosin plantaaseilla eivätkä jouda olemaan kotona tässä miljoonakaupungissa?

Kyllä siellä on. Netistä löytyy brittiläisen sanomalehtitoimittajan reportaasia siitä, miten hän oli kyennyt karkottamaan oppaansa ja hakeutunut tuonne metroon omin päin. Siellä oli kovin pimeää ja rähjäistä, mutta junat, sotkuiset vanhat saksalaiset, kulkivat ja ihmisiäkin oli. Ilmeisesti junat kuitenkin kulkevat vain ruuhka-aikaan sähköpulan vuoksi.

Vaunut olivat siis niitä samoja kuin tuossa turistijunassa mutta sillä erotuksella että ei-turistijunat ovat täsmälleen siinä kunnossa kuin se Berliinistä tullessaankin oli, kun taas turistijuna on maalattu ja siistitty.

Kaupungissa on myös muutama ratikkalinja, ja jostain päin nettiä löytyy saksalaisen maassa asuneen (olikohan jonkun kansainvälisen järjestön edustaja) karua havainnointia siitä, miten ratikkalinjaa rakennettiin käytännössä ilman mitään koneita, pelkästään miesvoimin, aina asvaltin purkamisesta lähtien.

Harmi, kun en ole tullut säästäneeksi noita linkkejä. Eiköhän ne melko pienellä vaivalla kuitenkin löydy hakusanoilla pyongyang ja metro tjsp.
 
Pohjois-Koreasta muistan kuulleeni yhden joukkoliikenneuutisen: vuonna 2004 junaonnettomuudessa kuoli 3000 ihmistä. Lisätietoja antaa englanninkielinen Wikipedia.

Kun luet artikkelin tarkemmin, niin se oli 'vaan' 54 kuollutta ja 1249 loukkaantui siinä.
Luvut ovat Punaisen Ristin lukuja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Puk-Han

Tuo metro on suuri kysymysmerkki. Onko siellä oikeasti porattu enemmän linjaa kuin mitä matkailijalle näytetään - jokin yksittäinen asemaväli ja lähes tyhjät asemahallit. Ehkä potentiaaliset matkustajat ovat nyppimässä voikukanjuuria ravinnokseen sikäläisen sovhoosin plantaaseilla eivätkä jouda olemaan kotona tässä miljoonakaupungissa?
Silloin, kun Pjongjangissa avattiin metro, niin kalusto oli kiinalaisvalmisteista. Joku oli laskeskellut, että sillä lukumäärällä vaunuja, mitä kiinalainen kalustovalmistaja oli toimittanut Pjongjangiin, liikennöisi huomattavasti suurempaa metroverkkoa kuin mitä Pjongjangissa on tällä(kin) hetkellä tarjolla.

Sittemmin Pohjois-Koreaan on myyty (Länsi-)Berliinin vanhoja leveäprofiilisia D-sarjan junia. Marraskuussa 1996 painetun "Berliner U-Bahn" -kirjan mukaan Berliniin liikennelaitos BVG olisi myynyt syksyllä 1996 120 kpl LEW Hennigsdorfin aikanaan valmistamia GI -vaunuja Pohjois-Koreaan ja niiden "olisi tarkoitus" liikennöidä Pjongjangissa. Ehkä noiden leveämpien, D-sarjan junien tulo Pohjois-Koreaan olisi muuttanut tilannetta...?
 
Voi kylläkin olla, että myös Pjongjangin D-vaunujen tapauksessa kyse on Itä-Berliinin vanhasta kalustosta. Tarkemmin sanottuna vaunuista, jotka Itä-Berliinin liikennelaitos BVB hankki käytettynä Länsi-Berliinin BVG:ltä 1980-luvulla. Ne vaunut kun olivat käsittääkseni D-vaunuista ensimmäisinä poistovuorossa yhdistymisen jälkeen (DDR:n puolelle kun lienee myyty/lahjoitettu D-vaunuista kuluneimmat).
 
Voi kylläkin olla, että myös Pjongjangin D-vaunujen tapauksessa kyse on Itä-Berliinin vanhasta kalustosta. Tarkemmin sanottuna vaunuista, jotka Itä-Berliinin liikennelaitos BVB hankki käytettynä Länsi-Berliinin BVG:ltä 1980-luvulla. Ne vaunut kun olivat käsittääkseni D-vaunuista ensimmäisinä poistovuorossa yhdistymisen jälkeen (DDR:n puolelle kun lienee myyty/lahjoitettu D-vaunuista kuluneimmat).
Tjoo, mutta ne on joka tapauksessa aikanaan valmistettu AEG:n toimesta Länsi-Berliinin liikennelaitokselle. Mutta siinä olet oikeassa, että noita D-sarjan vaunuja on käytetty ainoalla kokonaan Itä-Berliinin puolella sijaitsevalla leveäprofiilisella metrolinjalla eli U5:llä (Alexanderplatz-Hönow). Vielä kesällä 1999 noita junia näki U5:llä, ne erotti "aidosta" Länsi-Berliinin kalustosta värityksestä:
http://www.berliner-verkehrsseiten....ie2/Galerie3/Galerie4/hauptteil_galerie6.html
Eli vaunujen kyljet maalattiin "Työkalu-Saksan" pääkaupungissa ovia lukuunottamatta valkoiseksi.
Muilla, enimmäkseen entisen Länsi-Berliinin alueella kulkevilla leveäprofiilisilla linjoilla U6-U9 kalusto oli tosiaan uudempaa siinä vaiheessa, kun kalustoa myytiin Pohjois-Koreaan. Täällä muuten lisää tietoa D-sarjan junista (saksaksi):
http://de.wikipedia.org/wiki/BVG_Baureihe_D
 
Vaikka nämä videot eivät koske Pjongjangin metroa niin ajattelin laittaa tähän keskusteluun muutaman linkin YouTubesta:

Tässä mennään junalla Kiinan Dandongista Pohjois-Koreaan. Sillan pituus alkaa olemaan luokkaa asiallinen!
http://www.youtube.com/watch?v=FpWW620d0MA&NR=1

Linjakoneen asiallisuus!
http://www.youtube.com/watch?v=PbXeBI2f2kg&feature=related

Pohjois-Korealaista makuuvaunu matkustusta! Vaunun sisustuksesta tulee ehkä hieman mieleen vanha suomalainen puukorinen makuuvaunu.
http://www.youtube.com/watch?v=t1wMqNCeG0w&feature=related
 
Takaisin
Ylös