Sivu 10 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 67891011121314 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/243

Viestiketju: Helsingin metron "esihistoriasta"

  1. #136
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Onko kompassitaso rakennettu samaan aikaan asematunnelin kanssa (60-luvulla) vai lisättiinkö se vasta metroa rakennettaessa?

  2. #137

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1948

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Metrotunnelista tosiaan erkanee ties mitä tynkäaihioita. Täysi listaus niistä, niihin liittyneistä aikansa suunnitelmista ja nykytilanteesta olisi ihan hauskaa luettavaa.

    Nykyinen metrorata linjattiin mistä se menee nyt melko myöhään, ja toisessa kuvassa oleva Krunikan haara taitaa olla lähestulkoon siinä missä "eteläinen" metroratalinjaus olisi mennyt. Se linjaus ei olisi mennyt päärautatieasemalle vaan Espalle.

  3. #138

    Liittynyt
    01.10.2012
    Sijainti
    Helsinki-Vesala
    Viestejä
    109

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Onko kompassitaso rakennettu samaan aikaan asematunnelin kanssa (60-luvulla) vai lisättiinkö se vasta metroa rakennettaessa?
    Se lisättiin metroa rakennettaessa. Sitä ennen oli samanlainen pitkähkö käytävä ja portaat ratikkapysäkeille kuin Asematunnelin Keskuskadun puoleisessa päässä, ja liikkeitä sen käytävän molemmin puolin.

  4. #139
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Metrotunnelista tosiaan erkanee ties mitä tynkäaihioita. Täysi listaus niistä, niihin liittyneistä aikansa suunnitelmista ja nykytilanteesta olisi ihan hauskaa luettavaa.

    Nykyinen metrorata linjattiin mistä se menee nyt melko myöhään, ja toisessa kuvassa oleva Krunikan haara taitaa olla lähestulkoon siinä missä "eteläinen" metroratalinjaus olisi mennyt. Se linjaus ei olisi mennyt päärautatieasemalle vaan Espalle.
    Kyseessähän on ns. U-metron haara, jota on myös kaavailtu Pisaran käyttöön.
    Sakari Kestinen

  5. #140
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Niin, tuo krunikan onkalo vaikuttaisi littyvän U-metroon, siis tosin tuossa kaavakakuvassa tuo onkalo ja "väylä" yhdistyy samaan tasoon nykyisen linjan kanssa, ei mihinkään eritasoon. En muista olisiko U-linja kulkenut nykyisen linjan vasemmalla vai oikealla puolella, eli siis kun kartaa katsoo niin pohjoispuolella vai eteläpuolella, eli sisäpuolella vai ulkopuolella. Pisara on linjattu kulkemaan nykyisen linjan "sisäpuolella", eli siis vasemmalla puolella, eli siis pohjoispuolella, ja se kaavakuvassa näkyvä erkanee eteläpuolelle. No on se metro vaan niin merkillinen, ja varmaan siksi jatkuvasti suosion huipulla joukkoliikenteen käyttäjäkyselyissä, sekä tietenkin halvinta liikennöidä. Castrenin metro olisi ollut järkevä nykyisiin kultaharkkomuseoratikkalinjastoihin verrattuna, sillä ratikan liikennöinnin kustannuksilla olisi rakennettu monen monet tunnelit - ja liikenne olisi tuplat nopeampaa. Kannattaakin ottaa roska pois silmästä - ja totutella siihen ettei pääkaupunkiseudulle voi rakentaa pikaraitiolinjastoa (jolla voisi korvata lähes kaikki keskustan suuntaiset bussit) ilman Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila -perustunnelia.

    Niin joo, noita onkaloita on pitkin metrotunnelia, eikä ne voi millään kaikki liittyä linjastolaajennuksiin, joku muu funktio nillä on oltava.

  6. #141
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    No on se metro vaan niin merkillinen, ja varmaan siksi jatkuvasti suosion huipulla joukkoliikenteen käyttäjäkyselyissä, sekä tietenkin halvinta liikennöidä.
    Sisältyykö käsitteeseen "metro" myös asemat (ylläpitokustannuksineen) ja liityntäbussit (liikennöintikustannuksineen)? Pitäisi sisältyä, sillä metron vaihtoehto, pikaratikka, ei asemia eikä liityntäbusseja tarvitse.
    Sakari Kestinen

  7. #142
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Liityntäbussit, siis ensinnäkin suurin osa kävelee tai pyöräilee metrikselle, mutta siis jos metroa ei olisi liityntäbussit olisivat silloin keskustalinjoja. Ja bussilinjoja pitäisi olla vähintään tuplat, koska Helsingissä se ei käy että bussi pyörii lähiöiden katuja tunnin ja sitten ajaa keskustaan vielä kiertäen matkan varren asuinalueiden kadut, vaan kaupunginosat tarvitsisivat, ja tarvitsevat nykyäänkin vähintään yhden, usein useamman, dedikoidun bussilinjan.

    Vaikka ratikoista tykätään, ja tykkään minäkin, kultaharkkoilulle on tultava loppu. Ratikoiden tulee kulkea vähintään 10km nykyistä keskinopeutta nopeammin, tai ne joutuvat lakkautuslistalle. Mutta nyt täällä jo eksytään aiheesta. Jatkot muualla.

  8. #143
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ratikoiden tulee kulkea vähintään 10km nykyistä keskinopeutta nopeammin
    No tästä voinemme kaikki olla yhtä mieltä.
    Sakari Kestinen

  9. #144

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    No on se metro vaan niin merkillinen, ja varmaan siksi jatkuvasti suosion huipulla joukkoliikenteen käyttäjäkyselyissä, sekä tietenkin halvinta liikennöidä.
    Kukaan tuskin täällä kiistää sitä, että metro on tasaisesti ja mukavasti liikkuva kulkuneuvo, joka on hyvä väline reittinsä varrella ja välittömässä läheisyydessä liikkuville käyttäjille. Asia näkyy myös tutkimuksissa. Entä sitten? Jokaisen pitäisi ymmärtää, että joukkoliikenne on kokonaisuus, jonka kaikkien osien on oltava toimivia ja laadukkaita, eikä yhden osan hehkutus ja propagointi ratkaise kokonaisuuden ongelmia. Eikä metrolla pystytä hoitamaan kuin pieni osa seudun asukkaiden liikkumistarpeista.

    Kuten tuossa jo todettiinkin, metron kustannuksiin on laskettava myös liityntäliikenne ja asemien ylläpito, jättimäisistä investointikustannuksista puhumattakaan. Pelkän liikennöintikustannuksen mainostaminen on samaa kuin autoilijoiden matematiikka, jossa autoilun hinta on bensakulut.

    Autoliittohan toki kannattaakin metroa.

  10. #145

    Liittynyt
    12.12.2007
    Viestejä
    24

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Jouni Kiviniitty on tehnyt poliittisen historian gradun aiheesta "Miksi metro ei kulje Munkkivuoreen? Poliittis-historiallisia näkökulmia Helsingin metrosuunnitelmiin vuosina 1955 - 1969". Onko kukaan vielä saanut tätä käsiinsä?

  11. #146

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Clepe Näytä viesti
    Jouni Kiviniitty on tehnyt poliittisen historian gradun aiheesta "Miksi metro ei kulje Munkkivuoreen? Poliittis-historiallisia näkökulmia Helsingin metrosuunnitelmiin vuosina 1955 - 1969". Onko kukaan vielä saanut tätä käsiinsä?
    Näin siitä sanotaan: "Vain tiivistelmä. Opinnäytteiden arkistokappaleet ovat luettavissa Helsingin yliopiston kirjastossa. Hae HELKA-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka/index.htm)."
    Eli jos oikein ymmärrän, ilmeisesti Kaisaniemessä voisi tuota käydä lueskelemassa jos vaan sattuu huvittamaan. Siellä on huomattavan iso ja laadukas kirjasto, eikä sinne pääsyä ole keneltäkään kielletty.

  12. #147
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    516

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Näin siitä sanotaan: "Vain tiivistelmä. Opinnäytteiden arkistokappaleet ovat luettavissa Helsingin yliopiston kirjastossa. Hae HELKA-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka/index.htm)."
    Eli jos oikein ymmärrän, ilmeisesti Kaisaniemessä voisi tuota käydä lueskelemassa jos vaan sattuu huvittamaan. Siellä on huomattavan iso ja laadukas kirjasto, eikä sinne pääsyä ole keneltäkään kielletty.
    Jep. Systeemi on vaan muuttunut aiemmasta niin, että kirjasta on tehtävä varaus tuon Helka-järjestelmän (tai nimimerkki Clepen viestissä olleen linkin takaa aukeavan Helda-järjestelmän (sic)) kautta ja varatut kirjat ja opinnäytetyöt noudetaan kaksi kertaa päivässä (klo 12 ja 14) suljetusta varastosta. Noutohylly löytyy Kaisa-talon kirjaston kerroksesta K4.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  13. #148

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Näin siitä sanotaan: "Vain tiivistelmä. Opinnäytteiden arkistokappaleet ovat luettavissa Helsingin yliopiston kirjastossa. Hae HELKA-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka/index.htm)."
    Eli jos oikein ymmärrän, ilmeisesti Kaisaniemessä voisi tuota käydä lueskelemassa jos vaan sattuu huvittamaan. Siellä on huomattavan iso ja laadukas kirjasto, eikä sinne pääsyä ole keneltäkään kielletty.
    Kysyin tekijältä, josko tuo olisi tulossa nettiin tai sen saisi jotenkin pdf:nä. Ei ole tulossa eikä saa. Kuulema jostain tekijänoikeudellisista syistä.

    No, jääpä lukematta; ei sitä voi kaikkea historiaa aina penkoa, sitä kun tulee koko ajan lisää.

  14. #149
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Helsingin metron keskustalinjausten vaihtoehdoista

    Monet ihmiset pitävät Helsingin metroa jotenkin vain paikalleen lätkäistynä. Todellisuudessa tilanne suunnitellessa oli kuitenkin täysin päinvastainen. Keskustan linjauksista oli useita vaihtoehtoja. Tässä aloituksessa käsitellään tilannetta jolloin ns. Castrenin metro oli heitetty roskikseen, ja tilalle tullut ns. raskasmetro. Raskasmetrolle oli useita vaihtoehtoisia linjauksia keskustassa. Linjaukseen vaikutti mm. rautatieaseman yhteys sekä hinta.

    Laitan tämän artikkelin yhteyteen muutamia kuvia eri linjausvaihtoehdoista, sekä muutama yhteenveto.

    Castrenin metron romuttumisen jälkeen yleiseksi suunnitelmaksi nostettiin rengaslinja. Siitä kuitenkin luovuttiin muiden linjausvaihtoehtojen esiinnoston yhteydessä.

    Rengaslinjan hylkäämisen jälkeen keskustan linjausvaihtoehdoissa oli esillä peruslinja, aleksilinja, espa A, espa B ja ns. 'sokos-vaihtoehto'. Sokos ja aleksi tippuivat nopeasti pois. Sillä verkkotutkimus päätyi kahden metrolinjan ratkaisuun. Kaksi metrolinjaa, ns. U-linja ja ns. rannikkolinja eli nykyinen itä-länsi linja.

    Peruslinjan tarkasta linjauksesta oli useita mielipiteitä. Espa B suositeltiin toiseksi linjaksi. Oli myös esillä kaksilinjaratkaisu, eli ns. terassitorilinja. KSV ja kaupunkilaiset olivat espan kautta kulkevan linjauksen kannalla, kun tass metrobyroo painotti peruslinjaa - koska se yhdistyy rautatieasemaan sekä on halvempi. KSV:n mukaan taas espan linjauksen avulla toisen metrolinjan rakentaminen voidaan siirtää 90-luvulle.

    Metrobyroo oli siis Kaupunkisuunnitteluvirastoa kaupunkisuunnittelumaisempi, sillä juuri oleellista oli nykypäivän vinkkelistä yhteys keskustan raidehubiin. Kaivokadun linjaus oli siten mitä parhainta kaupunkisuunnittelua. Metrobyroota on turhaan moitittu, KSV olisi halunnut jättää rautatieaseman paitsioon, perustellen asiaa työpaikkojen määrällä, sillä KSV:n mukaan espan linjauksen varrella olisi noin 100 000 työpaikkaa enemmän. KSV ei siten ollut kovin kauaskatsoinen, sillä luonnollisesti keskusta oli kasvamassa vironniemeä isommaksi. Se on sikäli erikoista, kun toisaalla KSV taas puski hajautettua kaupunkirakennetta.

    Oli miten oli, toinen metrolinja on edelleen rakentamatta.

    Alkuperäinen rengaslinja:


    Peruslinja:


    Espa B:


    Espa A:


    Terassitorilinja:
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.02.2013 kello 18:43. Syy: isot kuvat linkeiksi, siirretty toiseen ketjuun

  15. #150
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Helsingin metron keskustalinjausten vaihtoehdoista

    Yhteen viestiin saa vain 5 kuvaa, joten loput kuvat tulevat tässä viestissä.

    Yhteenvetoja:







    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.02.2013 kello 18:41. Syy: isot kuvat linkeiksi, provot pois

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Helsingin bussin 55 pysäkki "Marian sairaala" siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.05.2011, 16:10
  2. HS: "Joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat Helsingin seudulla"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 17:05
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.01.2010, 13:08
  4. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 13:52
  5. "Metropolihanke uhkaa Helsingin ja Suomen hyvinvointia"
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 12:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •