Sivu 15 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 511121314151617 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 211-225/243

Viestiketju: Helsingin metron "esihistoriasta"

  1. #211

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    245

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Erittäin kiinnostavaa lukea tätä keskustelua, sillä perheemme (=fadzi+mudzi+zysteri+meidzi) budjasi 1962-65 Rusthollarinkujalla alakerrassa ihan siinä Vartiokylän Työväentaloa vastapäätä.
    Mutta noilta vuosilta ei ole ainakaan minulle jäänyt mitään mielikuvaa keskusteluista mahdollisista metroprojekteista silloisten lähinurkkiemme kulmilla (ja eipähän edesmennyt isänikään muistanut mitään tällaisia Puotilan metrohankkeita noilta ajoilta, kun pari vuotta sitten hänen vielä eläessään tästä hieman jutusteltiin).
    Vaan sen kyllä muistimme, kun siinä vastapäätä työväentalolla oli paha tulipalo aivan kerrostalo-asuntomme ikkunoiden edessä loppukesällä 1964, josta työväentalo kuitenkin pystyttiin kunnostamaan (vrt. http://seurantalot.fi/talot/puotinky...iemen_tyovaent).
    Viimeisin muokkaaja Autoton espoolainen; 20.10.2013 kello 04:05.

  2. #212

    Liittynyt
    08.05.2009
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Kiitän tiedoista ja erityisesti linkistä. En ollut huomannut kaupungin paikkatietopalvelun tarjoavan alkuperäisten dokumenttien lataus- tai tarkastelumahdollisuutta ja kun palvelu, tai vähintään java, on yleensä jotenkin "tökkinyt", niin olen suosinut Paikkatietoikkunaa kotimaan kartoissa. Tattis.

    Kaivelin tuolta paikkatietopalvelusta muutamien muiden vanhojen lähiöiden 1950-60-luvun kaavoja, enkä huomannut muualla vastaavaa tilavarausta raideyhteydelle. Puotinharjun kaavaan on piirretty Itäisen moottoritien ja Turunlinnantien välille sijoittuva ja siitä edelleen Puotilaan jatkuva liikennealue, mutta selkeästi tulkittavaa ratalinjausta lännenpänä ei ole esitetty.

    Esoteerisen maantieteen koulukunnan bloggaus Puotinharjun ostokeskuksesta kuvineen tuo nostalgisesti esiin kulmakunnan muutosta muutaman vuosikymmenen aikana. Kuvien avulla voi yrittää arvailla mahdollista pikaratikan rataa ostarin tienoilla. Jotenkin kiehtovalta tuntuisi ajatus noiden katosten liittymisestä seisakkeeseen, vaikka kaavassa Turunlinnantien ja Ostokeskuksen välinen alue onkin merkitty puistoksi.

  3. #213

    Liittynyt
    03.12.2014
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Eilen etsin hieman tietoa Helsingin metron historiasta ja bongasin tältä sivulta maininnat Kontulan ja Puotilan kääntösilmukoista. Tietääkö kukaan näiden kohteiden tarkkoja paikkoja? Itselläni ei ole Kontulan kohteesta mitään tietoa, mutta Puotilan silmukasta on jonkinlainen aavistus. Voisiko joku siis kertoa lisää? Kiitokset etukäteen.

  4. #214

    Liittynyt
    05.04.2009
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Kontulan kääntöpaikka on ollut siinä aseman jälkeen: http://seisake.net/kuva.php?id=426 http://www.seisake.net/kuva.php?id=427 http://goo.gl/maps/7LeBF . Kulkutasot taitaa olla vieläkin tuolla. Ei silmukoita tietääkseni ole ollut missään..kun ohjaamot löytyy kummastakin päästä

  5. #215

    Liittynyt
    03.12.2014
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Tarkoitan tätä R.Silfverbergin ensimmäisen viestin ja koko aiheen ensimmäisen viestin kohtaa: "8. Kontulaan varatttiin yhden kerrostaloyhtiön eteen paikka metron kääntösilmukalle. Toimii nykyisin parkkipaikkana."

  6. #216
    AJO
    AJO ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    02.01.2007
    Viestejä
    15

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Kummassakaan paikassa ei ollut kääntösilmukoita vaan aseman takana olevat kääntöraiteistot. Kontulan osalta kääntöraiteet ovat nykyisin osa Mellunmäen suunnan linjaraiteita. Paikan voi vielä havaita jäljellä olevasta kävelyritilästä raiteiden välissä.

    Puotilassa kääntöraiteisto on niin ikään osa Vuosaareen menevää linjaraiteistoa. Myös siellä on raiteiden välissä kävelyritilä kääntöpaikassa ennen Puotilaa Itäkeskuksesta päin tullessa.

    Tällainen käytäntö on normaali malli. Mikäli rataa jatketaan pääteasemalta eteen päin, on kääntöraiteisto valmiina jo osana uutta linjaraidetta. Näin tulee käymään esim. Mellunmäessä linjan jatkuessa Östersundomin suuntaan.

    Kampin ollessa pääteasema ennen Ruoholahden käyttöönottoa, siellä oli sekä ns. lyhyt että pitkä kääntöraiteisto. Nykyisin ns. lyhyt kääntöraide on läpiajettava säilytysraide ja vain pitkää kääntöä voidaan käyttää junien kääntämiseen kuten tänään poikkeusliikenteessä. Kampissa voidaan toki käyttää vielä ns. laiturikääntöä, jolloin Rautatientorilta tultaessa ajetaan suoraan yhdysraiteen kautta Kampin raiteelle 1. Se ei kuitenkaan ole mahdollinen alle 5 minuutin vuorovälin liikenteessä. Viidellä minuutilla se toimii kahdella kuljettajalla, (kuten Ruoholahden radan rakennustöiden aikana tehtiin).

    Kampin pitkää kääntöä voidaan tulevaisuudessa käyttää kaluston siirtoon Töölön metro-osuudelle tai osittain jopa linjaraiteina.

    Ruoholahden nykyinen kääntöraiteisto jää Espoon suunnan linjaraiteiden väliin vararaiteistoksi alkuperäisistä suunnitelmista poiketen.

  7. #217

    Liittynyt
    03.12.2014
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Tarkoitan edelleen tämän aiheen (Metron esihistoria) ensimmäisessä viestissä mainittua kohtaa 8, sekä tämän sivun ylimpiä viestejä ja niihin liittyvää kääntösilmukkaa, josta on maininta aikaisemmin tässä aiheessa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 19:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:17 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jonp Näytä viesti
    Helsingin paikkatietopalvelusta (ptp.hel.fi) löytyneestä alkuperäisestä kaavadokumentista voi nähdä, että asia on juuri noin kun tässä spekuloitiin.
    Tässä kuva.

    Liite 1995

    Ja täss suora linkki .PDF-tidostoon
    http://ptp.hel.fi/kaavat/4550.pdf

    Jon-Petteri Vehmanen
    Löysin nyt kuvan siitä Puotilan silmukan ja reitin linjauksesta. Eli onko Kontulassa ollut samanlainen ja jos on niin missä?

  8. #218

    Liittynyt
    02.04.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    45

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lexa99 Näytä viesti
    Eli onko Kontulassa ollut samanlainen ja jos on niin missä?
    Aiemmin täällä on epäilty, että se olisi sijoitettu osittain nykyisten Kontulankujan kerrostalojen pysäköintialueen kohdalle.

  9. #219
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lexa99 Näytä viesti
    Löysin nyt kuvan siitä Puotilan silmukan ja reitin linjauksesta. Eli onko Kontulassa ollut samanlainen ja jos on niin missä?
    Vuosi 1959, pikaraitiotiesuunnitelmia...

  10. #220

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    650

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Tänään kello 6-7 välillä tuli mielenkiintoista juttua yle puheella metron historiasta, mm. Unto Valtasen lahjusjupakasta.

  11. #221

    Liittynyt
    14.05.2010
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut AJO Näytä viesti
    Kampin ollessa pääteasema ennen Ruoholahden käyttöönottoa, siellä oli sekä ns. lyhyt että pitkä kääntöraiteisto. Nykyisin ns. lyhyt kääntöraide on läpiajettava säilytysraide ja vain pitkää kääntöä voidaan käyttää junien kääntämiseen kuten tänään poikkeusliikenteessä. Kampissa voidaan toki käyttää vielä ns. laiturikääntöä, jolloin Rautatientorilta tultaessa ajetaan suoraan yhdysraiteen kautta Kampin raiteelle 1. Se ei kuitenkaan ole mahdollinen alle 5 minuutin vuorovälin liikenteessä. Viidellä minuutilla se toimii kahdella kuljettajalla, (kuten Ruoholahden radan rakennustöiden aikana tehtiin).
    Nyt kun Kampin kääntöraiteisto on ollut taas aktiivikäytössä ja valaistuna niin Ruoholahdesta Kamppiin tultaessa näkyy kaksi itään johtavalle linjaraiteelle tulevaa raidetta (näistä Ruoholahdesta katsottuna ensimmäinen lienee ns. yhdysraide/pitkä kääntö ja toinen lyhyt kääntö?). Osaako joku kertoa tarkemmin, kumpaa näistä käytetään tällä hetkellä junien kääntämiseen? SRS:n nettisivuilta löytyvän raidekaavion perusteella näin ei edes pitäisi olla, sillä siinä vain yksi raide ylittää länteen menevän linjaraiteen. Ja onko siis niin että tuolta on jossain vaiheessa purettu vaihteita tai tehty jotain muita muutostöitä, joiden vuoksi lyhyen käännön käyttäminen ei enää olisi mahdollista muuhun kuin kaluston säilyttämiseen?

  12. #222
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jolittn Näytä viesti
    Nyt kun Kampin kääntöraiteisto on ollut taas aktiivikäytössä ja valaistuna niin Ruoholahdesta Kamppiin tultaessa näkyy kaksi itään johtavalle linjaraiteelle tulevaa raidetta (näistä Ruoholahdesta katsottuna ensimmäinen lienee ns. yhdysraide/pitkä kääntö ja toinen lyhyt kääntö?). Osaako joku kertoa tarkemmin, kumpaa näistä käytetään tällä hetkellä junien kääntämiseen? SRS:n nettisivuilta löytyvän raidekaavion perusteella näin ei edes pitäisi olla, sillä siinä vain yksi raide ylittää länteen menevän linjaraiteen. Ja onko siis niin että tuolta on jossain vaiheessa purettu vaihteita tai tehty jotain muita muutostöitä, joiden vuoksi lyhyen käännön käyttäminen ei enää olisi mahdollista muuhun kuin kaluston säilyttämiseen?
    Et varmaankaan ole kahta raidetta nähnyt?
    Lyhyeltä kääntöraiteelta Kampin 1-laituriin tulevat kiskot nimittäin purettiin kun rata Ruoholahteen rakennettiin. Samalla Kampin länsipään ja kääntöraiteen ratageometriaa muutettiin.
    Jäljellä on vain tunnelinpätkä. Piirtelin SRS:n kuvaan raidejärjestelyt ennen Ruoholahden rakentamista.

    Kohdassa 0:40 näkyy takavasemmalta tuleva Kampin kääntöraiteen raide. Purettu raide ja tunneli on kallioseinän takana samansuuntaisesti.
    https://www.youtube.com/watch?v=e6xcBw_vZpM


    Nimi: KP kääntö.jpg
Katselukertoja: 430
Koko: 22,8 KB
    Viimeisin muokkaaja Markku K; 26.09.2016 kello 18:57.

  13. #223

    Liittynyt
    14.05.2010
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Et varmaankaan ole kahta raidetta nähnyt?
    Lyhyeltä kääntöraiteelta Kampin 1-laituriin tulevat kiskot nimittäin purettiin kun rata Ruoholahteen rakennettiin. Samalla Kampin länsipään ja kääntöraiteen ratageometriaa muutettiin.
    Jäljellä on vain tunnelinpätkä.
    Nimi: KP kääntö.jpg
Katselukertoja: 430
Koko: 22,8 KB
    Olet oikeassa, olen nähnyt kaksi tunnelia, mutta jotenkin en osannut ajatellakaan, että toisesta puuttui kiskot. Mielenkiintoista sinänsä, että kääntäraidetta nähtiin tarpeelliseksi muokata näin kun se jäi käyttämättömäksi, mutta toisaalta ei ole ehkä ihme että 90-luvun alussa ei osattu ennustaa Länsimetrojupakan sivuvaikutuksia nykyiselle linjaosuudelle. Näköjään junat kuitenkin pysähtyvät vanhan kääntöpaikan kohdalle sen jälkeen kun ne ovat lähteneet Kampin asemalta, tai tältä se ainakin metrovaunusra katsottuna vaikuttaa.

    Kiitos vastauksesta, tämä kääntöraiteen mysteeri on vaivannut itseäni koko sen ajan kuin lyhyt vuoroväli on ollut käytössä!

  14. #224
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3209

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jolittn Näytä viesti
    tämä kääntöraiteen mysteeri on vaivannut itseäni koko sen ajan kuin lyhyt vuoroväli on ollut käytössä!
    Hyvin samantyyppinen liikennöintikäytäntö (osa ruuhkajunista käännettiin jo Kampissa) oli todellisuutta jo vuonna 2002 eikä se millään tavoin liittynyt "Länsimetrojupakkaan". Vuosituhannen alun menettely kompastui siihen, kun metron kulkua hidastivat pahimmillaan kahdenkin työmaan aiheuttamat nopeusrajoitukset. Tilalle tulivat 4 + 4 min välein kulkevat kolmen vaunuparin junat (kaikkien junien liikennöidessä Ruoholahteen saakka) ja sitä käytäntöä sitten sovellettiin tämän vuoden kesään asti.

    Miten sitten liikennöitiin ruuhka-aikoina ennen vuoden 2002 tiheän liikenteen kokeilua? Itse muistan Vuosaaren metrohaaran ensimmäisiltä vuosilta liikennöintimallin, jossa haaroilla ajettiin 6 min välein ja yhteisellä osuudella Itäkeskus - Ruoholahti 3 min välein. Junat olivat kahden vaunuparin mittaisia. Ruoholahti veti vielä 3 minuutin liikenteen, mutta 2,5 min vuorovälin katsottiin olevan jo niin tiheä, ettei ole mielekästä edes yrittää keskittää kääntöjä yhdelle asemalle. Liikenteen alkaessa Vuosaaren haaralla vuonna 1998 M200-sarjaa ei vielä ollut. Vuonna 2002 käyttöön tullut 2,5 + 2,5 min liikenne oli mahdollista aloittaa vasta, kun uutta kalustoa oli riittävästi käytettävissä.
    Viimeisin muokkaaja Rattivaunu; 27.09.2016 kello 07:49.

  15. #225

    Liittynyt
    14.05.2010
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Hyvin samantyyppinen liikennöintikäytäntö (osa ruuhkajunista käännettiin jo Kampissa) oli todellisuutta jo vuonna 2002 eikä se millään tavoin liittynyt "Länsimetrojupakkaan".
    Tämä on totta. Hieman populistisen ilmaisuni taustalla oli siis ajatus siitä, että kun lyhyempi kääntöraide poistettiin käytöstä ei varmaankaan pidetty todennäköisenä, että Kampissa enää käännettäisiin junia muuten kuin poikkeustapauksessa. Mitään merkitystä tällaisella pohdiskelulla ei tietenkään ole koska Kampin kääntöraide palvelee edelleen myös alkuperäistä tarkoitustaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Helsingin bussin 55 pysäkki "Marian sairaala" siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.05.2011, 16:10
  2. HS: "Joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat Helsingin seudulla"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 17:05
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.01.2010, 13:08
  4. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 13:52
  5. "Metropolihanke uhkaa Helsingin ja Suomen hyvinvointia"
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 12:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •