Sivu 17 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 71314151617
Näytetään tulokset 241-252/252

Viestiketju: Helsingin metron "esihistoriasta"

  1. #241

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2049

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Metroasemia ei enää rakenneta kuin 50–100 vuotta sitten. Vaatimustaso on toinen, ja se maksaa.
    Oslossa on muuten käsittääkseni aika uusia tai ainakin uusittuja pinta-asemia, jotka näyttävät varsin simppeleiltä ja kustannustehokkailta. Suunnilleen kuten Leinelän uusi asema, mutta puolet koosta.

    Länsimetron myöhästymisrytinässä on tullut muutamaankin kertaan mieleen, että mitä jos olisi tehty Itämetron mallinen minimienergiaversio pinnalle Länsiväylän viereen. Siinä olisi tietysti samat kaupunkirakenteelliset ongelmat kuin idässä, eli iso väylän+radan estevaikutus ja asemien mahdollisesti huono sijainti, mutta sen olis voinut saada varsin edullisesti ja pistää loput rahat raitioteihin (Jokeri, tiederatikka, Helsingin puolella Lauttasaari).

  2. #242
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3272

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Oslossa on muuten käsittääkseni aika uusia tai ainakin uusittuja pinta-asemia, jotka näyttävät varsin simppeleiltä ja kustannustehokkailta. Suunnilleen kuten Leinelän uusi asema, mutta puolet koosta.
    Antamasi määrittely tuo ainakin minulle mieleen Storon aseman (käyttöön vuonna 2003).

  3. #243
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    272

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Länsimetron myöhästymisrytinässä on tullut muutamaankin kertaan mieleen, että mitä jos olisi tehty Itämetron mallinen minimienergiaversio pinnalle Länsiväylän viereen. Siinä olisi tietysti samat kaupunkirakenteelliset ongelmat kuin idässä, eli iso väylän+radan estevaikutus ja asemien mahdollisesti huono sijainti, mutta sen olis voinut saada varsin edullisesti ja pistää loput rahat raitioteihin (Jokeri, tiederatikka, Helsingin puolella Lauttasaari).
    Loogisestihan tuonkaan yhtälön metropuolessa ei ole mitään järkeä.

  4. #244

    Liittynyt
    14.05.2010
    Viestejä
    22

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    En nyt osaa sanoa, miksi nämä kääntöraidejutut mietityttävät itseäni näin kovasti, mutta kysynpä silti:

    Mitenköhän raidejärjestelyt ovat menneet Itäkeskuksessa ennen Mellunmäen/Vuosaaren ratojen rakentamista? Ilmeisesti alue oli osittain kattamaton jossakin vaiheessa 80-luvulla (tai näin ainakin olen Raitio-lehdestä ymmärtänyt), ja ilmeisesti jonkinlaisia muutostöitä Itiksen itäpuolella tehtiin ennen Kontulan/Mellunmäen radan avaamista, sillä Raitio-lehden vanhoista numeroista luin joskus selostuksen siitä, miten junia käännettiin remontin ajan syöttöraiteen kautta.

  5. #245
    Nem
    Nem ei ole kirjautuneena
    Nem avatar
    Liittynyt
    27.09.2016
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    56

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jolittn Näytä viesti
    En nyt osaa sanoa, miksi nämä kääntöraidejutut mietityttävät itseäni näin kovasti, mutta kysynpä silti:

    Mitenköhän raidejärjestelyt ovat menneet Itäkeskuksessa ennen Mellunmäen/Vuosaaren ratojen rakentamista? Ilmeisesti alue oli osittain kattamaton jossakin vaiheessa 80-luvulla
    Olen saattanut nähdä väärinkin metron ikkunasta mutta mun mielestä itiksestä Vuosaareen päin on jonkun sortin kääntö.

  6. #246
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    202

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jolittn Näytä viesti
    En nyt osaa sanoa, miksi nämä kääntöraidejutut mietityttävät itseäni näin kovasti, mutta kysynpä silti:

    Mitenköhän raidejärjestelyt ovat menneet Itäkeskuksessa ennen Mellunmäen/Vuosaaren ratojen rakentamista? Ilmeisesti alue oli osittain kattamaton jossakin vaiheessa 80-luvulla (tai näin ainakin olen Raitio-lehdestä ymmärtänyt), ja ilmeisesti jonkinlaisia muutostöitä Itiksen itäpuolella tehtiin ennen Kontulan/Mellunmäen radan avaamista, sillä Raitio-lehden vanhoista numeroista luin joskus selostuksen siitä, miten junia käännettiin remontin ajan syöttöraiteen kautta.
    Tästä blogista löytyy kuva, jossa näkyy kääntöraide. Kuvan alareunassa raiteet haarautunevat aseman nykyisiksi kolmeksi raiteeksi. Tämä alue on Vuosaaren haaran rakentamisen jälkeen muuttunut huomattavasti myös sen lisäksi, että se on katettu.

    Helsinki ilmakuvina tarjoaa kurkistuksen vuoden 1988 tilanteeseen, jossa Itäkeskus on jo rakennettu. Raidejärjestely näyttää olevan aika sama kuin yllä mainitun blogin kuvassa, mutta kääntöraiteesta on tullut linjaraide.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nem Näytä viesti
    Olen saattanut nähdä väärinkin metron ikkunasta mutta mun mielestä itiksestä Vuosaareen päin on jonkun sortin kääntö.
    Kävelytaso löytyy kyllä Vuosaaren haaran alkupäästä. Tarvittaessa junia voi siis siinä kääntää, mutta en tiedä, että niin olisi ikinä tehty.
    Viimeisin muokkaaja MaZo; 28.02.2017 kello 09:33.

  7. #247
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3272

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nem Näytä viesti
    Olen saattanut nähdä väärinkin metron ikkunasta mutta mun mielestä itiksestä Vuosaareen päin on jonkun sortin kääntö.
    SRS:n sivuilla on tällainen raidekaavio. Sen mukaan varsinaisia kääntöraiteita ei Itäkeskuksen aseman itäpuolella ole, vaikka junien kääntäminen IK:n ja Puotilan välisellä osuudella varmasti onnistuukin.

    Eritasoratkaisu tehtiin Vuosaaren haaraa varten 1990-luvun jälkipuoliskolla. Sitä ennen raiteet menivät selvästi eri tavoin kuin nykyään. Foorumilla on varmasti useita, jotka osaavat kertoa näistä muutoksista tarkemmin.

  8. #248
    Nem
    Nem ei ole kirjautuneena
    Nem avatar
    Liittynyt
    27.09.2016
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    56

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Tästä blogista löytyy kuva, jossa näkyy kääntöraide. Kuvan alareunassa raiteet haarautunevat aseman nykyisiksi kolmeksi raiteeksi. Tämä alue on Vuosaaren haaran rakentamisen jälkeen muuttunut huomattavasti myös sen lisäksi, että se on katettu.
    Onko tuo siis mellunmäkeen päin menevät raiteet?

  9. #249
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    202

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nem Näytä viesti
    Onko tuo siis mellunmäkeen päin menevät raiteet?
    Uskoakseni rataa on vain jatkettu kuvassa näkyvän kääntöraiteen päästä Mellunmäen suuntaan. Eli silloin kyseessä olisi samat raiteet, joista on myöhemmin menty myös Mellunmäkeen päin.
    Hieman epäilen, onko kääntöraiteen rataprofiili ollut suoraa sellainen, että sitä jatkamalla on päästy Turunlinnantien ali. Kääntöraide näyttää olevan suurin piirtein tasamaalla ja Turunlinnantie on kuitenkin kovin lähellä. Ehkä perspektiivi vain hämää, koska kääntöraide on kuitenkin tehty kaarteeksi, johon ei ole mitään muuta järkevää perustetta kuin varautuminen tulevaan radan jatkamiseen.

  10. #250

    Liittynyt
    14.05.2010
    Viestejä
    22

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nem Näytä viesti
    Onko tuo siis mellunmäkeen päin menevät raiteet?
    En tiedä, palveliko vanha kääntöraide suoraan linjaraiteena, mutta viimeistään 90-luvulla ainakin Itäkeskuksesta Myllypuroon vievää raidetta on pitänyt muuttaa, kun se on rakennettu alittamaan Vuosaaren haaran molemmat raiteet. Tämä Itiksen ykköslaiturilta Myllypuroon vievä raide näkyy ilmeisesti tässä Proacon Oy:n Facebook-sivuilta löytyvässä kuvassa:

    https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.n...60&oe=59263650

    Mielenkiintoista, että nykytilaan verrattuna Itiksen itäpuolella olevat raiteistot ovat tosiaan olleet noin vaatimattomat vielä 80-luvun lopulta. Toisaalta eipä niille juuri käyttöäkään olisi ollut ennen, kuin rata haaroitettiin Mellunmäkeen ja Vuosaareen...

  11. #251
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    202

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nem Näytä viesti
    Onko tuo siis mellunmäkeen päin menevät raiteet?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Uskoakseni rataa on vain jatkettu kuvassa näkyvän kääntöraiteen päästä Mellunmäen suuntaan. Eli silloin kyseessä olisi samat raiteet, joista on myöhemmin menty myös Mellunmäkeen päin.
    Hieman epäilen, onko kääntöraiteen rataprofiili ollut suoraa sellainen, että sitä jatkamalla on päästy Turunlinnantien ali. Kääntöraide näyttää olevan suurin piirtein tasamaalla ja Turunlinnantie on kuitenkin kovin lähellä. Ehkä perspektiivi vain hämää, koska kääntöraide on kuitenkin tehty kaarteeksi, johon ei ole mitään muuta järkevää perustetta kuin varautuminen tulevaan radan jatkamiseen.
    Nyt kun katsoin ilmakuvaa ja blogin kuvaa uudestaan huomasin, että vain toinen kääntöraiteen raiteista on jatkettu linjaraiteeksi. Itäkeskuksen 1-raiteelta lähtee ilmakuvassa oma raide, joka kaartaa kääntöraiteen oikealta puolelta Mellunmäkeen päin. Kääntöraiteen oikeanpuoleinen raide jää siis Mellunmäkeen menevien raiteiden väliin.
    Kuten jo todettu, tämä raidejärjestely on mennyt täysin uusiksi Vuosaaren haaran rakentamisen jälkeen. Tosin Mellunmäestä tuleva raide taitaa olla edelleen liki samalla paikalla.

  12. #252
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3272

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    On tietenkin hyvä muistaa, että metroliikenteestä osa kääntyi jo Itäkeskuksessa takaisin lännen eli keskustan suuntaan aina Vuosaaren haaran käyttöönottoon saakka. Asianmukainen kääntömahdollisuus on siis ollut tarpeen vielä vuosia Kontulan / Mellunmäen haaran olemassaolon aikana.

    Muistikuvani on sellainen, että arkisin ruuhka-aikaan (vuoroväli 5 min koko metron osuudella) sekä viikonloppuina liikennöitäessä 10 min välein kaikki junat ajoivat Kontulan haaralle saakka. Arkena keskipäivällä ja lauantaina päivällä rungolla (Ruoholahti / Kamppi - Itäkeskus) ajettiin 5 min välein ja Kontulan suuntaan oli 10 minuutin liikenne. Vuorovälit muuttuivat (erityisesti arkena) vuonna 1996, samoin kolmen vaunuparin junat poistuivat normaalista ajosta muutamaksi vuodeksi. Mellunmäen ruuhkatarjonta väheni aika lailla tässä järjestelyssä. Elokuun lopulla 1998 Vuosaaren haara valmistui ja karkeasti ottaen periaate oli se, että aiemmin Itäkeskuksessa kääntyneet junat jatkoivat nyt Vuosaareen. Uutena asiana tuli sitten se, että pyhäpäivinäkin runko-osuudella oli 5 minuutin liikenne. Aluksi pyhäliikennettä ajetiin yhden vaunuparin junilla, mutta se käytäntö ei pitkään siltä erää jatkunut.

    SRS:n metrohistoriasivulla kerrotaan myös mielenkiintoisia asioita metron liikennöinnistä eri aikoina.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Helsingin bussin 55 pysäkki "Marian sairaala" siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.05.2011, 14:10
  2. HS: "Joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat Helsingin seudulla"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 15:05
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.01.2010, 11:08
  4. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 11:52
  5. "Metropolihanke uhkaa Helsingin ja Suomen hyvinvointia"
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 10:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •