Helsingin metron "esihistoriasta"

Kuva vaihteenpoistopäivältä, aidan takaa, mutta korkeuserot näkyvät.
Kauhakuormaaja on poistetun vaihteen kohdalla. Sivuraide meni "lipan alle" kuvan keskellä olevan aidan suuntaan.
Ratatyökone on VR:n Ttk-Rto 47.
 
Tämmöinen lähihistoria on mielenkiintoista.
Itse olen nähnyt vuoden 1978 rakenteilla olleen Hakan asetinlaitteen valokuvista, että raiteella 1 (itään, eteläinen) on ollut vaihde. Kävin tunnelin suulla viime syksynä, ja totesin tuon tunnelinpätkän olevan 70m päättyen kallioseinään. Maapohja on pelkkää sepeliä, ei viitettäkään kiskoista tms.

Jututin ratamestaria tänään aiheesta, ja hän kertoi seuraavaa:

Vaihde A6 purettiin tuosta paikasta liikenteen jo alettua 1983, (kuten Albert kertoo). Erityistä syytä pistoraiteen rakentamiseen ei ole tiedossa, mutta joku oli kaiketi suunnitellut jatkoja Vallilan suuntaan. Vaihteen jälkeen oli n.100m rataa 3 promillen nousulla viettäen tunnelin pohjalle. Radan rakentamisen aikana paikkaa käytettiin säilytysraiteena vaunuille ja työkoneille. Virtakiskoa ei raiteelle rakennettu, vaikka pieni erotinkytkin tunnelin seinästä vielä löytyykin. Jatkuva kääntölaitteen kunnossapitotyö johti siihen, että vaihde ja rata purettiin tarpeettomana. Vaihde on edelleen tallessa metrovarikolla. :roll:
Nyt pistoraiteelle olisi kuulemma jälleen tarvetta säilytysraiteen muodossa... oivoi. :(

Yllätystieto: myös 2-raiteella oli vaihde tuossa tunnelin suulla. Ratamestari muistaa tuon vaihteeen B6 ikimuistoisesti. Hän oli nimittäin itse vuona 1976 nuorena ratamiehenä saanut tehtäväkseen rakentaa vaihteen "omin käsin". Kun tuli valmista, metrotoimisto ilmoitti että vaihde täytyy purkaa. Näin tehtiin. Syytä ei koskaan kerrottu.
 
Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

Yllättävää minusta on, että sivuraide on ollut eteläisellä raitella, koska mahdollisen linjaraiteenhan tulee ylittää pohjoinen raide. Vai onkos se nyt niin, että vaihteen paikka on niin, että pohjoinen raide on jo tunnelissa siinä kohdalla? Jos metron päätyseinän ikkunoissa ei olisi teippejä kuten alun perin ei pitänyt olla, voisi katsella maisemia.

Onhan noita kuvia tuostakin vaihteesta ja ratapätkästä olemassa, mm. ohjaamokuva kun ajetaan ykköspuolta länteen tuossa kohti (vääränraiteenajo).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

Ajankohta huomioon ottaen voisi arvella, että moinen pätkä on liittynyt radan rakentamiseen ja ehkä alkuaikojen muuhun virittelyyn.


Minä olen käyttänyt metroa sen alusta lähtien ja muistan tuon sivuraiteen hyvin. Ratakuorma-autonkin näin kerran seisovan raiteella.

Olen ihmetellyt, miksi metrolinjaa ei ole jatkettu tuosta liittymästä Pasilaan ja edelleen Espoon suuntaan. Monien muiden tavoin kävin vuosia pääradan suunnalta työssä Itä-Helsingissä, jolloin ylimääräinen kierto keskustan kautta tuntui turhalta, kun Pasilan kautta olisi päässyt oikaisemaan. Linjaus lienee joskus ollut suunnitelmissa, mistä liittymäkin on todisteena, mutta miksi se on unohdettu?

Alkuvuosina metrovaunujen ohjaamopäiden ikkunoissa ei ollut teippejä, vaan rullaverhot ja joskus kuljettajat jättivät niitä hieman auki, jolloin ikkunasta avautui vähän kuljettajan näkymää matkustajillekin. Harmi, että ikkunat sittemmin teipattiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

Alkuvuosina metrovaunujen ohjaamopäiden ikkunoissa ei ollut teippejä, vaan rullaverhot ja joskus kuljettajat jättivät niitä hieman auki, jolloin ikkunasta avautui vähän kuljettajan näkymää matkustajillekin. Harmi, että ikkunat sittemmin teipattiin.
Matkustajat pitänevät tätä kenties turhanpäiväisenä kiusantekona tai kuljettajien eristäytymishaluna, mutta todelliset syyt ovat varsin olennaiset. Tunnelissa tai pimeällä ajaessa matkustamon valot heijastuvat haitallisesti kuljettajan tuulilasiin ilman noita suojauksia. Vastaavan ilmiön on allekrijoittanut kokenut Helbin Volvo 7000-sarjan busseissa (autot 9912-9932 ja 14-22) kun ne olivat aivan uusia. Niissäkin kuljettajan takaseinä oli täysin läpinäkyvä ja kun matkustamossa oli täysvalaistus päällä, muun tieliikenteen havainnointi vaikeutui huomattavsti pimeellä, kun nuo heijastukset matkustamosta haittasivat näkyvyyttä. Ehkäpä metron automaation myötä tuollaisista teippauksista voitaisiin luopua?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kuva itse tuosta sivuraiteen vaihteesta. Verkkoaidan läpi on kuvattu ja hieman valotuskin pielessä. Päivämäärä on 16.9.1979.
 
Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

Olen ihmetellyt, miksi metrolinjaa ei ole jatkettu tuosta liittymästä Pasilaan ja edelleen Espoon suuntaan. Monien muiden tavoin kävin vuosia pääradan suunnalta työssä Itä-Helsingissä, jolloin ylimääräinen kierto keskustan kautta tuntui turhalta, kun Pasilan kautta olisi päässyt oikaisemaan. Linjaus lienee joskus ollut suunnitelmissa, mistä liittymäkin on todisteena, mutta miksi se on unohdettu?
Eiköhän yleinen syy ole, että Pasilaa ja Vallilaa ei tähän asti ole pidetty sen arvoisina että metroa ensi tilassa kannattaisi jatkaa sinne. Pasila oli kyllä mukana jo 1970-luvun "vihreän" eli U-muotoisen metrolinjan yhdessä reittivaihtoehdossa, mutta se olisi kulkenut suoraan Hakaniemestä sinne, suurinpiirtein samaa reittiä kuin tuleva raitiolinja 9. Sivuraide Kulosaaren sillalta joka nyt johtaa vain umpitunneliin, lienee tarkoitettu vain varikolle ajoa tms varten.

t. Rainer
 
Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

Matkustajat pitänevät tätä kenties turhanpäiväisenä kiusantekona tai kuljettajien eristäytymishaluna, mutta todelliset syyt ovat varsin olennaiset. Tunnelissa tai pimeällä ajaessa matkustamon valot heijastuvat haitallisesti kuljettajan tuulilasiin ilman noita suojauksia.?

Jospa käytettäisiin sellaista peililasia, jossa näkee vain toiseen suuntaan? Näin kuljettaja ei näkisi matkustamon valoja, mutta matkustamosta näkisi kuljettajan koppiin.
 
Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

Eiköhän yleinen syy ole, että Pasilaa ja Vallilaa ei tähän asti ole pidetty sen arvoisina että metroa ensi tilassa kannattaisi jatkaa sinne.

Olen joskus aiemminkin miettinyt, että ehkä suunnittelijoilla on ollut mielessä lenkki Sörnäinen-Vallila-Pasila-Meilahti-Töölö-Kamppi ja siitä takaisin itään. Olisiko tuollaisessa ratkaisussa järkeä?
 
Onkos tuolla vasemmanpuoleisella raiteella niinikään jonkinlaisen vaihteen tai raideristeyksen jälkiä?
Itsekin katsoin, että mitä, kun pitkästä aikaa kuvaa tarkastelin. Mutta kyllä se on "valon ja varjon leikkiä".
 
Takaisin
Ylös