Sivu 2 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345612 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/243

Viestiketju: Helsingin metron "esihistoriasta"

  1. #16
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Helsingin metron "esihistoriasta"

    Kuva vaihteenpoistopäivältä, aidan takaa, mutta korkeuserot näkyvät.
    Kauhakuormaaja on poistetun vaihteen kohdalla. Sivuraide meni "lipan alle" kuvan keskellä olevan aidan suuntaan.
    Ratatyökone on VR:n Ttk-Rto 47.

  2. #17
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    227

    oletus

    Tämmöinen lähihistoria on mielenkiintoista.
    Itse olen nähnyt vuoden 1978 rakenteilla olleen Hakan asetinlaitteen valokuvista, että raiteella 1 (itään, eteläinen) on ollut vaihde. Kävin tunnelin suulla viime syksynä, ja totesin tuon tunnelinpätkän olevan 70m päättyen kallioseinään. Maapohja on pelkkää sepeliä, ei viitettäkään kiskoista tms.

    Jututin ratamestaria tänään aiheesta, ja hän kertoi seuraavaa:

    Vaihde A6 purettiin tuosta paikasta liikenteen jo alettua 1983, (kuten Albert kertoo). Erityistä syytä pistoraiteen rakentamiseen ei ole tiedossa, mutta joku oli kaiketi suunnitellut jatkoja Vallilan suuntaan. Vaihteen jälkeen oli n.100m rataa 3 promillen nousulla viettäen tunnelin pohjalle. Radan rakentamisen aikana paikkaa käytettiin säilytysraiteena vaunuille ja työkoneille. Virtakiskoa ei raiteelle rakennettu, vaikka pieni erotinkytkin tunnelin seinästä vielä löytyykin. Jatkuva kääntölaitteen kunnossapitotyö johti siihen, että vaihde ja rata purettiin tarpeettomana. Vaihde on edelleen tallessa metrovarikolla.
    Nyt pistoraiteelle olisi kuulemma jälleen tarvetta säilytysraiteen muodossa... oivoi.

    Yllätystieto: myös 2-raiteella oli vaihde tuossa tunnelin suulla. Ratamestari muistaa tuon vaihteeen B6 ikimuistoisesti. Hän oli nimittäin itse vuona 1976 nuorena ratamiehenä saanut tehtäväkseen rakentaa vaihteen "omin käsin". Kun tuli valmista, metrotoimisto ilmoitti että vaihde täytyy purkaa. Näin tehtiin. Syytä ei koskaan kerrottu.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    338

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Tuosta lyhyestä tunnelinpätkästä löytyy nyt kuva Seisakkeelta: http://www.seisake.net/kuva.php?id=1028

  4. #19
    Saaresi avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    34

    oletus Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Yllättävää minusta on, että sivuraide on ollut eteläisellä raitella, koska mahdollisen linjaraiteenhan tulee ylittää pohjoinen raide. Vai onkos se nyt niin, että vaihteen paikka on niin, että pohjoinen raide on jo tunnelissa siinä kohdalla? Jos metron päätyseinän ikkunoissa ei olisi teippejä kuten alun perin ei pitänyt olla, voisi katsella maisemia.
    Onhan noita kuvia tuostakin vaihteesta ja ratapätkästä olemassa, mm. ohjaamokuva kun ajetaan ykköspuolta länteen tuossa kohti (vääränraiteenajo).
    Viimeisin muokkaaja vko; 06.02.2007 kello 21:51. Syy: lainausta lyhennetty

  5. #20
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Saaresi Näytä viesti
    Onhan noita kuvia tuostakin vaihteesta ja ratapätkästä olemassa...
    Voisitko vaikka lähettää minulle tai mikä parempi, laittaa nettiin näytille. Kiitos.

  6. #21

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ajankohta huomioon ottaen voisi arvella, että moinen pätkä on liittynyt radan rakentamiseen ja ehkä alkuaikojen muuhun virittelyyn.

    Minä olen käyttänyt metroa sen alusta lähtien ja muistan tuon sivuraiteen hyvin. Ratakuorma-autonkin näin kerran seisovan raiteella.

    Olen ihmetellyt, miksi metrolinjaa ei ole jatkettu tuosta liittymästä Pasilaan ja edelleen Espoon suuntaan. Monien muiden tavoin kävin vuosia pääradan suunnalta työssä Itä-Helsingissä, jolloin ylimääräinen kierto keskustan kautta tuntui turhalta, kun Pasilan kautta olisi päässyt oikaisemaan. Linjaus lienee joskus ollut suunnitelmissa, mistä liittymäkin on todisteena, mutta miksi se on unohdettu?

    Alkuvuosina metrovaunujen ohjaamopäiden ikkunoissa ei ollut teippejä, vaan rullaverhot ja joskus kuljettajat jättivät niitä hieman auki, jolloin ikkunasta avautui vähän kuljettajan näkymää matkustajillekin. Harmi, että ikkunat sittemmin teipattiin.
    Viimeisin muokkaaja vko; 13.02.2007 kello 11:21. Syy: lainausta lyhennetty

  7. #22
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Alkuvuosina metrovaunujen ohjaamopäiden ikkunoissa ei ollut teippejä, vaan rullaverhot ja joskus kuljettajat jättivät niitä hieman auki, jolloin ikkunasta avautui vähän kuljettajan näkymää matkustajillekin. Harmi, että ikkunat sittemmin teipattiin.
    Matkustajat pitänevät tätä kenties turhanpäiväisenä kiusantekona tai kuljettajien eristäytymishaluna, mutta todelliset syyt ovat varsin olennaiset. Tunnelissa tai pimeällä ajaessa matkustamon valot heijastuvat haitallisesti kuljettajan tuulilasiin ilman noita suojauksia. Vastaavan ilmiön on allekrijoittanut kokenut Helbin Volvo 7000-sarjan busseissa (autot 9912-9932 ja 14-22) kun ne olivat aivan uusia. Niissäkin kuljettajan takaseinä oli täysin läpinäkyvä ja kun matkustamossa oli täysvalaistus päällä, muun tieliikenteen havainnointi vaikeutui huomattavsti pimeellä, kun nuo heijastukset matkustamosta haittasivat näkyvyyttä. Ehkäpä metron automaation myötä tuollaisista teippauksista voitaisiin luopua?
    Viimeisin muokkaaja vristo; 13.02.2007 kello 13:10.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #23
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Tässä kuva itse tuosta sivuraiteen vaihteesta. Verkkoaidan läpi on kuvattu ja hieman valotuskin pielessä. Päivämäärä on 16.9.1979.

  9. #24

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5394

    oletus Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Olen ihmetellyt, miksi metrolinjaa ei ole jatkettu tuosta liittymästä Pasilaan ja edelleen Espoon suuntaan. Monien muiden tavoin kävin vuosia pääradan suunnalta työssä Itä-Helsingissä, jolloin ylimääräinen kierto keskustan kautta tuntui turhalta, kun Pasilan kautta olisi päässyt oikaisemaan. Linjaus lienee joskus ollut suunnitelmissa, mistä liittymäkin on todisteena, mutta miksi se on unohdettu?
    Eiköhän yleinen syy ole, että Pasilaa ja Vallilaa ei tähän asti ole pidetty sen arvoisina että metroa ensi tilassa kannattaisi jatkaa sinne. Pasila oli kyllä mukana jo 1970-luvun "vihreän" eli U-muotoisen metrolinjan yhdessä reittivaihtoehdossa, mutta se olisi kulkenut suoraan Hakaniemestä sinne, suurinpiirtein samaa reittiä kuin tuleva raitiolinja 9. Sivuraide Kulosaaren sillalta joka nyt johtaa vain umpitunneliin, lienee tarkoitettu vain varikolle ajoa tms varten.

    t. Rainer

  10. #25
    kemkim avatar
    Liittynyt
    25.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Matkustajat pitänevät tätä kenties turhanpäiväisenä kiusantekona tai kuljettajien eristäytymishaluna, mutta todelliset syyt ovat varsin olennaiset. Tunnelissa tai pimeällä ajaessa matkustamon valot heijastuvat haitallisesti kuljettajan tuulilasiin ilman noita suojauksia.?
    Jospa käytettäisiin sellaista peililasia, jossa näkee vain toiseen suuntaan? Näin kuljettaja ei näkisi matkustamon valoja, mutta matkustamosta näkisi kuljettajan koppiin.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #26
    kemkim avatar
    Liittynyt
    25.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eiköhän yleinen syy ole, että Pasilaa ja Vallilaa ei tähän asti ole pidetty sen arvoisina että metroa ensi tilassa kannattaisi jatkaa sinne.
    Olen joskus aiemminkin miettinyt, että ehkä suunnittelijoilla on ollut mielessä lenkki Sörnäinen-Vallila-Pasila-Meilahti-Töölö-Kamppi ja siitä takaisin itään. Olisiko tuollaisessa ratkaisussa järkeä?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #27

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Tässä kuva itse tuosta sivuraiteen vaihteesta. Verkkoaidan läpi on kuvattu ja hieman valotuskin pielessä. Päivämäärä on 16.9.1979.
    Uhui! Tuohan on tasapuolinen vaihde!

  13. #28
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3324

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Tässä kuva itse tuosta sivuraiteen vaihteesta. Verkkoaidan läpi on kuvattu ja hieman valotuskin pielessä. Päivämäärä on 16.9.1979.
    Onkos tuolla vasemmanpuoleisella raiteella niinikään jonkinlaisen vaihteen tai raideristeyksen jälkiä?
    Sakari Kestinen

  14. #29

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Onkos tuolla vasemmanpuoleisella raiteella niinikään jonkinlaisen vaihteen tai raideristeyksen jälkiä?
    Näyttäisi raiteiden välisen kaiteen varjolta.

  15. #30
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Onkos tuolla vasemmanpuoleisella raiteella niinikään jonkinlaisen vaihteen tai raideristeyksen jälkiä?
    Itsekin katsoin, että mitä, kun pitkästä aikaa kuvaa tarkastelin. Mutta kyllä se on "valon ja varjon leikkiä".

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Helsingin bussin 55 pysäkki "Marian sairaala" siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.05.2011, 16:10
  2. HS: "Joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat Helsingin seudulla"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 17:05
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.01.2010, 13:08
  4. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 13:52
  5. "Metropolihanke uhkaa Helsingin ja Suomen hyvinvointia"
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 12:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •