Sivu 3 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456713 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/243

Viestiketju: Helsingin metron "esihistoriasta"

  1. #31

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1253

    oletus Vs: Re: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Olen joskus aiemminkin miettinyt, että ehkä suunnittelijoilla on ollut mielessä lenkki Sörnäinen-Vallila-Pasila-Meilahti-Töölö-Kamppi ja siitä takaisin itään. Olisiko tuollaisessa ratkaisussa järkeä?
    Mielestäni olisi hyvinkin paljon järkeä: metro jakaisi matkustajia tasaisemmin ympäri Vironniemeä ja idästä päin saataisiin hyvät yhteydet Pasilaan. Pasila nyt kuitenkin on Helsingin seudun toiseksi tärkein liikennesolmu ja myöskin keskeinen keskustatoimintojen alue, minne on sijoitettu ja varmaankin tullaan
    edelleenkin sijoittamaan Messkukeskuksen ja Hartwall-areenan tyyppisiä toimintoja.

    Toinen asia sitten on, että fiksumpaa ja halvempaa voisi olla, jos metro jätettäisiin silleen ja rakennettaisiin mieluummin Pisara-rata ja osana Pokeri-rataa pikaraitiotie Kalasatamasta Pasilaan.

    Jos voitaisiin lähteä siitä, että Metro ja Lähiliikennejunat ja Etelä-Espoon Metro/Light rail voisivata käyttää samaa rataa, niin silloin kannattaisi rakentaa ympyrärata suunnilleen nykyisen seiska-ratikan reittiä ja ajaa tälle radalle liikenne niin idän metrosta, pohjoisen kaupunkiradoilta kuin lännen Espoostakin.
    Ville

  2. #32
    linjsuun avatar
    Liittynyt
    07.06.2007
    Viestejä
    18

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Esihistoriaa melkein, mutta vahin tallesani oleva Rautientori -Itäkeskus aikatulu voimassa 1.9.1982 - 31.5.1983. Asemat olivat: Rautatientori, Hakaniemi, Kulosaari, Herttoniemi, Siilitie ja Itäkeskus.

    Tässä R:tori -Itäksekus, ja Itäkeskus - R:tori. Tuleepa kuluneeksi 25 vuotta pian.
    H.P. von Knorring
    - Joukkoliikennettä maassa, merellä ja ilmassa -
    http://www.linja-auto.net/ (rakenteilla)
    http://www.aikataulut.net/ (rakenteilla)

  3. #33
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    89

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Yksi mainitsemisen arvoinen hauska juttu on liukukäytävävaraus Kaivokadun metroasemalta länsisuunnan lähiliikennejunille.

    Autot voittivat -- nyt tämän varauksen paikalla on (HKL:n palvelupiste) ja Elielin parkkihalli.

    pekka
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  4. #34

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5394

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PSi Näytä viesti
    Yksi mainitsemisen arvoinen hauska juttu on liukukäytävävaraus Kaivokadun metroasemalta länsisuunnan lähiliikennejunille.

    Autot voittivat -- nyt tämän varauksen paikalla on (HKL:n palvelupiste) ja Elielin parkkihalli.
    Kappas vain, sellaisen varauksen olemassaolosta en ole edes tiennyt, vaikka jo n 20 vuotta sitten hahmottelin, että sellaisesta olisi hyötyä.

    t. Rainer

  5. #35
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    89

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kappas vain, sellaisen varauksen olemassaolosta en ole edes tiennyt, vaikka jo n 20 vuotta sitten hahmottelin, että sellaisesta olisi hyötyä.
    ... ja itseasiassa samanlainen varaus on samassa piirustuksessa myös etelään

  6. #36

    Liittynyt
    27.07.2007
    Sijainti
    Espoo 94
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Tän päivän (tai no eilisen) Hufvudstadsbladetissa oli iso artikkeli metroista ja mm. kuva ja piirros Kampin "haamuasemasta", ihan mielenkiintoinen juttu.

  7. #37

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1876

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kohuke Näytä viesti
    Tän päivän (tai no eilisen) Hufvudstadsbladetissa oli iso artikkeli metroista ja mm. kuva ja piirros Kampin "haamuasemasta", ihan mielenkiintoinen juttu.
    Juttuhan on julkaistu myös osoitteessa http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2007/7/28/d4412.php.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Juttuhan on julkaistu myös osoitteessa http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2007/7/28/d4412.php.
    Husis pitää näköjään torstaina 25 vuotta täyttävää metroliikennettä teemana tällä viikolla. Hauskoja juttuja sinänsä. Mukavia luettavia siksi, että toimittaja ei tuputa omia mielipiteitään vaan antaa haasteltavien sanoa asiansa.

    Kuinkahan älykästä lopulta onkaan ollut louhia varmuuden vuoksi metroasema odottamaan hyvinkin vähintään 50-60 vuotta? Vuosaaren satamaradan tunnelin louhinta maksoi 65 €/m3. Jos käypä korko on 4 % vuodessa, korkokustannus 30 vuodelta on 78 e/m3. Toisin sanoen, jo nyt joutava asemaluola on tullut yli tuplasti kalliimmaksi kuin jos sitä ei olisi tehty. Jos luola odottaa vielä 20 vuotta, yhden louhitun kuution hinnaksi tulee 195 euroa. Ja siis louhittuna vasta sitten kun se oikeasti tarvitaan, se maksaisi 65 e/m3.

    Touhussa siis ei ole mitään järkeä taloudellisesti, jos ei säästetä jotain siihen nähden, ettei olisi louhittu. Liikenteen hoidon kannalta on tietenkin kätevää, että on valmiiksi louhittu, niin ei tarvitse keskeyttää liikennettä louhinnan ajaksi. Mutta kannattaako siitä maksaa noin paljon. Ja entäpä, jos käykin niin, että suunta on väärä, eikä mitään asemaa koskaan tehdäkään valmiiksi louhittuun luolaan. Näinhän kävi jo Kaivokadulla, jossa yhden kerran tehty metroasema on nyt Squash-hallina.

    Antero

  9. #39
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    870

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Näinhän kävi jo Kaivokadulla, jossa yhden kerran tehty metroasema on nyt Squash-hallina.
    Jos tarkoitat sitä tilaa minne mennään kebab paikkaa vasta päätä olevasta metalli ovesta ja rappuset alas, niin nykyään siellä on bussinkuljettajien ja tarkastajien tauko/sosialitiloja ja muuta HKL:n toimintaan liittyvää
    Viimeisin muokkaaja vko; 01.08.2007 kello 11:48. Syy: lainausta siivottu

  10. #40
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Jos tarkoitat sitä tilaa minne mennään kebab paikkaa vasta päätä olevasta metalli ovesta ja rappuset alas, niin nykyään siellä on bussinkuljettajien ja tarkastajien tauko/sosialitiloja ja muuta HKL:n toimintaan liittyvää
    Sitä tarkoitan. Eipä ole minulla ollut sinne asiaa sen enempää Squash-hallina kuin HKL:n taukotilanakaan. Joten kiitos tiedon päivityksestä. Alankohan olla liian vanha, enkä tiedä nykyajasta mitään. Kumpaankin käyttöön taitaa olla aika kallista tilaa. Mutta onpahan tullut tehdyksi.

    Antero

  11. #41
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Sitä tarkoitan. Eipä ole minulla ollut sinne asiaa sen enempää Squash-hallina kuin HKL:n taukotilanakaan.
    On muuten mielenkiintoista istua siellä taukoa viettämässä ja katsella sen tilan muotoja. Joissain kohdissa on ihan kuin asemalaiturin paikka ja toisessa taas kuin paikka kiskoille. Olisipa mielenkiintoista nähdä joitain piirrustuksia tuosta "metroasemasta"; millainen on ollut suunnitteilla.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.08.2007 kello 11:51. Syy: lisätty skandit
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #42
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Helsingin Metrotoimiston koejuna ranskalaisessa muotoilulehdessä joskus lähes 40 vuotta sitten. Kuvissa näkyy myös yksi alkuperäisistä koepenkeistä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #43
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3209

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Helsingin Metrotoimiston koejuna ranskalaisessa muotoilulehdessä joskus lähes 40 vuotta sitten.
    Vai oliko tuo sittenkin italialainen Abitare-lehti?

  14. #44
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Vai oliko tuo sittenkin italialainen Abitare-lehti?
    Joo, toki. Italiaahan tuossakin lukee.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #45
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

    Kaivoin taas arkistojani ja skannasin niitä.

    Tässä (sivut 1 ja 2) vastauksia muunmuassa siihen, miksi M100-vaunujen esisarjan eli M101-M106 nimi on "nokkajuna". Vastaus myös kysymykseen, oliko jäljellä olevaa koejunan vaunuja (M3-M6) suunniteltu muutettavan matkustajaliikenteeseen.
    Sekä vaunutilanne Roihupellon metrovarikolla vuonna 1981.

    Tässä (sivut 1 ja 2) puolestaan kysellään muunmuassa metron koestusraiteesta sekä metron liikennöintisuunnitelmasta liikenteen alkaessa syksyllä 1982. Myös nokkajunan vaunuparien saattamisesta matkustajaliikennekelpoisiksi on selkeä vastaus. Nehän eivät olleet mukana aivan liikenteen alussa.

    Tässä (sivu 1) taas Helsingin metron asemien nimien muutokset vuonna 1980.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Helsingin bussin 55 pysäkki "Marian sairaala" siirtyy
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.05.2011, 16:10
  2. HS: "Joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat Helsingin seudulla"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 17:05
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.01.2010, 13:08
  4. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 13:52
  5. "Metropolihanke uhkaa Helsingin ja Suomen hyvinvointia"
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 12:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •