Metrohavaintoja 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Olisiko mahdollista saada mitään listaa, jossa olisi kaikki vuorot, tai edes tuo vuoro 14?
No ilman muuta on mahdollista :wink:
Metroliikennejohtajan firmaamme luoman joukkoliikenneharrastajamyönteisyyden nimissä lista on tässä. Lähtöaika ja määränpää vuorolle 14 arkisin.
IK1 6:32:00 MM2
RL1 7:09:00 VS2
RL1 8:09:00 MM2
RL1 9:09:00 VS2
RL1 10:11:00 VS2
RL1 11:11:00 VS2
RL1 12:11:00 VS2
RL1 13:11:00 VS2
RL1 14:10:00 VS2
RL1 15:10:00 MM2
RL1 16:10:00 VS2
RL1 17:10:00 MM2
RL1 18:10:00 VS2 josta 3vp [nokkajuna] käännön kautta varikolle, v.14 jatkaa kahdella vaunuparilla (vuoroista 5 ja 9 pätkäistyt vaunuparit)
RL1 19:11:00 VS2
RL1 20:11:00 VS2
RL1 21:11:00 VS2
RL1 22:11:00 VS2
RL1 23:11:00 VS1
 
Viimeksi muokattu:
9.11.: Metron yhdysraidetta joko ajettu tai sitten ainakin urat puhdistettu!
 
9.11.: Metron yhdysraidetta joko ajettu tai sitten ainakin urat puhdistettu!

Raiteentukemiskoneen tulemisesta on ollut puhetta, mutta ajankohdasta en ole varma. On siis joko tulossa lähiaikoina, tullut viime yönä, lähtenyt viime yönä tai lähdössä lähiaikoina. Ainakaan itselläni ei ole koneesta havaintoja varikolla.

Viime viikolla varikolle tuotiin hiomavaunu/-juna, jota varmaankin voi nähdä töissä tulevina öinä.
 
En nyt keksinyt minne muuallekaan tämän linkkaisin:
Tyttö jäi ovien väliin, metronkuljettaja sai sakot. Mitäs mieltä jlf:läiset on tästä tuomiosta? Eikös tuon pitäisi olla tytön oma vika kun ryntäsi oville niiden ollessa jo menossa kiinni? Kuljettajallahan on aika rajattu näkyvyys laitureille eikä voi aina ihmispaljouden keskeltä huomata yksinäistä juoksentelijaa.
 
HeSa sanoi:
Käräjäoikeus on tuominnut metrojunan kuljettajan ... liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Mitähän lakia tässä on sovellettu? Onko metro rautatie? Jos on, niin ei kai ainakaan Tieliikennelakia. Kerokaa tietämättömälle!
 
Itse myös ensin hieman ihmettelin tuomiota, olihan tyttö kuitenkin juossut jo sulkeutuvien ovien väliin. Mutta tarkemmin pohdittuani asiaa, näkisin, että tuossa tuomiossa on ollut kyse nimenomaan siitä, että ko. kuljettaja lähti liikkeelle ennenkuin varmistui ovien kiinniolosta. Voiko oven tuntoreuna tässä tapauksessa tulkita oven olevan kiinni? Siis kuin jalka ja käsi on välissä? Olen ymmärtänyt tämänkin foorumin keskusteluista, että voi.

Tämän tuomion myötä nähdään ja vahvistetaan se, kenelle kuuluu vastuu joukkoliikennevälineen kuljettamisesta sekä sen matkustajien turvallisuudesta viimekädessä. Kuljettaja ja vain kuljettaja on se kapteeni, joka nostetaan syytettyjen penkille kun jotain ikävää tapahtuu, oli liikenneväline mikä tahasa. Vaikka kuljettajien turvana on nykyään paljon helpottavaa turvatekniikkaa, niin silti pitää katsoa peiliin omilla silmillään.

Helsingin metron pitkissä junissa se vaan ei taida aina riittää; peili kun on varsin rajallinen. Pitäisikö ottaa käytäntöön sama systeemi kuin esim. Tukholman tunnelbanassa, että kuljettaja tulee ulos kopistaan langallisen ovien käyttösysteemin kanssa. Liikkeelle lähtiessä sitten painetaan ensin matkustajien ovet kiinni ja mennään rauhallisesti omaan kuljettajatilaan, suljetaan sen ovi ensin ja sitten liikkeelle. M100-junissa se on tietysti hieman hankalaa "rakenteellisten puutteittensa" takia.

Mutta tämä tapaus sekä siitä seurannut oikeusprosessi on asia, jota on syytä pohtia myös metron automatisoinnin yhteydessä.

---------- Viesti lisätty kello 17:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:08 ----------

Näin toimitaan Hongkongin MTR:ssa, vaikka se on niin sanottu "puoliautomaatti" eli kuljettaja sulkee ovet ja laittaa junan liikkeelle, jonka jälkeen juna hoitaa automatiikkansa avulla itsensä seuraavalle asemalla.

http://voristo.1g.fi/kuvat/Hong+Kong+MTR+ja+busseja/MVI_0900.mp4
 
Viimeksi muokattu:
Kyseisessä Linkissä kylläkin mainittiin,että tytöllä oli jalka ja olkapäät oven välissä ja itse myöskin mietin että miten se edes on mahdollista?
 
Voiko oven tuntoreuna tässä tapauksessa tulkita oven olevan kiinni? Siis kuin jalka ja käsi on välissä? Olen ymmärtänyt tämänkin foorumin keskusteluista, että voi.
M100 oven tuntoreuna saattaa jättää ohuen esineen/raajan huomaamatta. M200 ovet ovat niin tiiviitä että välissä ei voi olla "edes sormea" jotta ovi lukkiutuisi.
M100 ovikäyttäytymisessä on huomattu myös sellaista, että ovien välistä yritetään tunkea kiinnimenneiden ovilehtien välistä matkustamoon; ovethan aukeavat käsin vetämällä 10-15cm. Tästä puheenaoleesta tapauksesta en kuitenkaan tiedä yksityiskohtia.
 
Itse myös ensin hieman ihmettelin tuomiota, olihan tyttö kuitenkin juossut jo sulkeutuvien ovien väliin. Mutta tarkemmin pohdittuani asiaa, näkisin, että tuossa tuomiossa on ollut kyse nimenomaan siitä, että ko. kuljettaja lähti liikkeelle ennenkuin varmistui ovien kiinniolosta. Voiko oven tuntoreuna tässä tapauksessa tulkita oven olevan kiinni? Siis kuin jalka ja käsi on välissä? Olen ymmärtänyt tämänkin foorumin keskusteluista, että voi.
Kyseisessä Linkissä kylläkin mainittiin,että tytöllä oli jalka ja olkapäät oven välissä ja itse myöskin mietin että miten se edes on mahdollista?
Omakohtaista kokemusta on, että kyllä se vain on mahdollista. Minulla oli käden lisäksi vielä kassi junan ulkopuolella välin Siilitie - Itäkeskus. Tarinan opetus: vastoin luuloasi se piip-piip ei tarkoitakaan, että "juokse, vielä kun ehdit", eikä se metron ovi toimi kuten hissin ovi.
 
13.11.: Metrovarikolla kuormattiin Hkb-vaunuun Lemminkäinen Infran poravaunu.
(Kuva SRS-uutiset). Tälläköhän aloitetaan ajotunnelien poraukset Ruoholahdesta länteen.
 
13.11.: Metrovarikolla kuormattiin Hkb-vaunuun Lemminkäinen Infran poravaunu.
(Kuva SRS-uutiset). Tälläköhän aloitetaan ajotunnelien poraukset Ruoholahdesta länteen.
Tuolla laitteella porataan lujituspultitusten reiät nykyisen kääntöraiteen ja länsimetron ajotunneleiden väliin jäävään kallioseinämään. 600 pulttia.
Itse ajotunnelia aletaan porailemaan isommalla vehkeellä aikanaan.
 
Havainto Ke 29.7

Vaunuun 122 on asennettu välilasit/pleksit ovivälikköjen ja matkustamon väliin, lisäksi välilaseihin on kiinnitetty ilmeisesti mainostelineet jotka eivät kuitenkaan olleet vielä käytössä vaan olivat peitetty

Hesarissa 20.6.08 mainittiin HKL:n hankkivan satoja sähköisiä uutis-ja mainosnäyttöjä; Nr1-sarjan vaunuihin 2 kpl 19 tuuman näyttöjä per vaunu,Nr2-sarjaan 3 kpl 19 tuuman näyttöjä per vaunu,Vaurioihin 5 kpl 12 tuuman näyttöjä,Manneihin yksi 17 tuuman näyttö ja yksi 32 tuuman näyttö,100-sarjan metroihin 4 kpl 22 tuuman näyttöjä per vaunu ja 200-sarjan vaunuihin 3 kpl 12 tuuman näyttöjä per vaunu, että toivottavasti kyseiset telineet liittyvät tähän ;)
 
Hesarissa 20.6.08 mainittiin HKL:n hankkivan satoja sähköisiä uutis-ja mainosnäyttöjä; Nr1-sarjan vaunuihin 2 kpl 19 tuuman näyttöjä per vaunu,Nr2-sarjaan 3 kpl 19 tuuman näyttöjä per vaunu,Vaurioihin 5 kpl 12 tuuman näyttöjä,Manneihin yksi 17 tuuman näyttö ja yksi 32 tuuman näyttö,100-sarjan metroihin 4 kpl 22 tuuman näyttöjä per vaunu ja 200-sarjan vaunuihin 3 kpl 12 tuuman näyttöjä per vaunu, että toivottavasti kyseiset telineet liittyvät tähän ;)

Niin kauan, kuin näytöissä kerrotaan matkustajille tarpeellisia tietoja, kuten vaihtoyhteyksiä, seuraavaa pysäkkiä tms., niin hyvä.

Jos näytöt puolestaan suoltavat jatkuvalla syötöllä tyhjänpäiväisiä mainoksia, niin vähemmän hyvä.
 
Niin kauan, kuin näytöissä kerrotaan matkustajille tarpeellisia tietoja, kuten vaihtoyhteyksiä, seuraavaa pysäkkiä tms., niin hyvä.

Jos näytöt puolestaan suoltavat jatkuvalla syötöllä tyhjänpäiväisiä mainoksia, niin vähemmän hyvä.

Unohdin mainita,että kyseisissä näytöissä kuvamateriaali sisältää 40% joukkoliikennetietoutta, 20% uutisia ja säätiedotteita,ja loput 40% mainoksia(koko materiaali siis still-kuvina).Joukkoliikennetietous tässä tapauksessa ilmaisee matkustajille seuraavan pysäkin, kertoo pysäkkien vaihtoyhteyksistä ja tiedottaa liikenteen mahdllisista poikkeusjärjestelyistä. Ja kyseisten näyttöjen pitäisi olla asennettuina vuoden 2010 loppuun mennessä
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös