Metrohavaintoja 2009

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Viime päivinä olen liikkunut tavallista useammin metrolla eikä silmiini ole osunut enää yhtään saneeraamatonta M100-junaa, onko peruskorjaukset edenneet jo loppusuoralle eli viimeisetkin saneeraamattomat yksiköt ovat poistuneet liikenteestä? Kuinkas on nokkajunan 101-106 laita, vieläkö se säilyy liikenteessä vai odottaako sitä romutus?
 
Kuinkas on nokkajunan 101-106 laita, vieläkö se säilyy liikenteessä vai odottaako sitä romutus?

Maanantaina näin nokkajunan vaunuja linjalla, junassa taisi olla mukana rungot 101+102 ja 105+106 sekä niiden välissä oli jokin sarjajunan runko.
 
Viime päivinä olen liikkunut tavallista useammin metrolla eikä silmiini ole osunut enää yhtään saneeraamatonta M100-junaa, onko peruskorjaukset edenneet jo loppusuoralle eli viimeisetkin saneeraamattomat yksiköt ovat poistuneet liikenteestä? Kuinkas on nokkajunan 101-106 laita, vieläkö se säilyy liikenteessä vai odottaako sitä romutus?
Itse näin vielä pari viikkoa sitten ainakin vaunut 181-184 saneeraamattomina liikenteessä noiden nokkajunien lisäksi.
 
Viime päivinä olen liikkunut tavallista useammin metrolla eikä silmiini ole osunut enää yhtään saneeraamatonta M100-junaa, onko peruskorjaukset edenneet jo loppusuoralle eli viimeisetkin saneeraamattomat yksiköt ovat poistuneet liikenteestä? Kuinkas on nokkajunan 101-106 laita, vieläkö se säilyy liikenteessä vai odottaako sitä romutus?

Sarjajunia on vielä muutama vaunupari peruskorjaamatta, En osaa sanoa tarkkaa lukemaa, mutta alle 4. (5 vko/vp kierrolla kaikkien pitäisi olla heinäkuussa valmiita)
Nokkajunan vaunuparit pysyvät liikenteessä automaattiajoon siirtymiseen saakka, sillä edellytyksellä etteivät hajoa.
 
28.4.
104+103+106+105+102+101 ajossa.

29.4. Aamuruuhkassa jokin juna hajosi Herttoniemeen n. puoleksi tunniksi, minkä vuoksi liikenne takkuili loppupäivän.
 
Peruskorjaamattomien M100-sarjajunien aika Helsingin metroliikenteessä on ollut ohi viime viikosta lähtien. Torstaina Otanmäelle remppaan lähti 183 ja huomenna tiistaina reissuun lähtee myös 184.

Kyseinen vaunupari on 39. peruskorjauksessa käyvä yksikkö, joten peruskorjaamattomia M100:ia on liikenteessä enää 3 kpl. Ne ovat, kuten arvata saattaa, Nokkajunan vaunut 101-106. Niille tehdään lähiaikoina pientä ehostusta metrovarikolla, mutta samanmoista peruskorjausta niille ei tehdä.
 
– – Nokkajunan vaunut 101-106. Niille tehdään lähiaikoina pientä ehostusta metrovarikolla, mutta samanmoista peruskorjausta niille ei tehdä.
Tietääkö joku, aiotaanko Nokkajuna tai edes yksi vaunupari museoida, ja mahdollistaisiko tuleva kulunvalvonta museoliikenteen nokkajunalla ilman automaattia (edes Roihupellon koestusraiteella)?
 
Käsitykseni mukaan Nokkajunan (tai ainakin osan siitä) säästämiselle ollaan varsin myötämielisiä.

Opastimet ja pakkopysäytysmagneetit löytyvät metroradalta jatkossakin, ja uudet elektroniset asetinlaitteet mahdollistavat myös automaatittoman junan liikennöinnin. Ymmärtääkseni liikennöinti olisi teknisiesti ottaen mahdollista jopa automaattijunien seassa, mutta käytännössä automaatin hoitaman normaaliliikenteen sekaan ei tietenkään mahdu.
 
Tietääkö joku, aiotaanko Nokkajuna tai edes yksi vaunupari museoida, ja mahdollistaisiko tuleva kulunvalvonta museoliikenteen nokkajunalla ilman automaattia (edes Roihupellon koestusraiteella)?

Nokkajunille tehtävää ehostusta on suunniteltu nimenomaan sitä silmällä pitäen, että mahdollinen entisöinti ja museoiminen on mahdollista. Säästettävien vaunuparien määrä on ainakin itselleni epäselvä, mutta todennäköisesti ainakin yksi vaunupari muuttuu varaosiksi.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös