M 300 -hankinta

Kiinteät, muoviset pitkittäispenkit on siitä huonot, että kun poikittaiselta penkiltä liukuu pois junan jarruttaessa, voi vain jännittää jalkoja ja liukuminen pysähtyy, mutta poikittaisella penkillä tällaista vaihtoehtoa ei ole ja ei ole mitään mistä ottaa kiinni jos meinaa luiskahtaa pois penkiltä. Poikittaisten penkkien materiaalin pitäisi olla kangasta, tai vaihtoehtoisesti pitäisi olla jotain estämässä penkiltä tipahtaminen, jolloin voi liukua hieman toisen ihmisen päälle mutta ei loukata itseään.

Kaikki penkkiratkaisut ovat kompromisseja kestävyyden, puhdistettavuuden, istumamukavuuden ja muiden ominaisuuksien väliltä. Erilaisten penkkimateriaalien käyttäminen samassa junassa ei ole lähtökohtaisesti hyvä idea varaosien monimuotoisuuden takia.

Aukean tilan kohdalla (ulommaisten ylikulkujen kummallakin puolella) pitkittäispenkin toisella puolella on kaappi, joka tukee varsin hyvin. Toisella puolella on ovipilari ja siinä tanko, joka tosin ei ole heti penkin vieressä, mutta siitä voi kuitenkin kädellä ottaa hieman tukea.

Junan keskellä, jossa on korotettujen penkkien ryhmä, on myös ylikulun kummallakin puolella pitkittäispenkit. Kyseinen penkki on kuitenkin lyhyempi, koska se rajautuu laitekaapin ja toiselta puolelta poikittaispenkkiryhmän selkänojan väliin. Kyseisellä penkillä on siis hyvin tukevat reunat joihin nojautua. :)
 
Poikittaisten penkkien materiaalin pitäisi olla kangasta, tai vaihtoehtoisesti pitäisi olla jotain estämässä penkiltä tipahtaminen, jolloin voi liukua hieman toisen ihmisen päälle mutta ei loukata itseään.

Mutta asiaahan voi käyttää hyväkseen: "Anteeksi neiti tämä tahaton tunkeiluni. Neiti tuoksuu hyvältä. Mitä parfyymiä neiti käyttää? Lähtisimmekö yhdessä tunkeilemaan johonkin rauhallisempaan paikkaan? Meille vai teille?"
 
Kaikki penkkiratkaisut ovat kompromisseja kestävyyden, puhdistettavuuden, istumamukavuuden ja muiden ominaisuuksien väliltä. Erilaisten penkkimateriaalien käyttäminen samassa junassa ei ole lähtökohtaisesti hyvä idea varaosien monimuotoisuuden takia.

Aukean tilan kohdalla (ulommaisten ylikulkujen kummallakin puolella) pitkittäispenkin toisella puolella on kaappi, joka tukee varsin hyvin. Toisella puolella on ovipilari ja siinä tanko, joka tosin ei ole heti penkin vieressä, mutta siitä voi kuitenkin kädellä ottaa hieman tukea.

Junan keskellä, jossa on korotettujen penkkien ryhmä, on myös ylikulun kummallakin puolella pitkittäispenkit. Kyseinen penkki on kuitenkin lyhyempi, koska se rajautuu laitekaapin ja toiselta puolelta poikittaispenkkiryhmän selkänojan väliin. Kyseisellä penkillä on siis hyvin tukevat reunat joihin nojautua. :)

Ahaa, siinä tapauksessa ongelma taitaa koskea vain M200-mallia. Varaosat ei varmaan olisi suurin ongelma, kun muovipenkkejä ei koskaan tarvitse vaihtaa jolloin periaatteessa tarvitsee olla vain pitkittäispenkkien kankaita varastossa. Busseissakin on monia eri penkkimalleja samassakin bussissa eikä tämä vaikuta aiheuttavan mitään.
 
Takaisin
Ylös