M 300 -hankinta

Näitä muuten ei pidä verrata autojen hankintahintoihin. Mikään henkilöauto ei kestä 40 vuotta, autojen käyttöikä Suomessa on tämän hetken tilastojen mukaan 19 vuotta. Autojen elinkaarikustannuksista on väännetty juuri kättä kilometrikorvaukeskustelussa, eikä siinä puhuta vielä mitään autojen tarvitseman katuverkon kustannuksista.

Se oli huumorimielessä tehty vertaus mutta silloin kun sekä itämetroa rakennettiin että kun länsimetrosta käytiin kovaa kädenvääntöä esitettiin sellaisia vertailuja ihan pokkana.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Mielenkiintoista: "Metrojuna varustetaan aluksi väliaikaisella ohjaamolla, jota tarvitaan siirtymävaiheessa metron liikenteenohjausjärjestelmää automatisoitaessa."

Eli niin kauan kun automaattiajoa ei saada toimimaan, ei tarvita laiturioviakaan. Niin kauan kuin ei tarvita laituriovia, voidaan ajaa kuusivaunuisilla metroilla. Tämä ei toki päde länsimetron pätkään, mutta nostaa erittäin paljon mahdollisuuksia saada aikaan järkevä liikenne vaikka liikennöinti ehdittäisiin ensin jo aloittaa lyhyin laiturein.
 
Onko tämä itse tarjouspyyntö julkinen asiakirja? Löytyykö jostain helposti, vai pitääkö soittaa HKL:lle ja esitellä itsensä Leaks-äijäksi? Tämä on ollut sellainen voimasana, että dokumentti kuin dokumentti on varsin nopeasti saapunut inboxiini.
 
Googleen M300 hankintailmoitus. Heti löytyy. Ei ole vaikeata. Vai pitikö vaan päästä mainostamaan leaksia?
 
Kyseisen dokumentin nimi on hankintailmoitus, ja se on tietysti julkinen. Linkki löytyy tästä ketjusta. Olet luultavasti foorumin ainoa jäsen, joka sitä ei ole vielä lukenut. :)
Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus ovat eri asiat. Tarjouspyyntö on dokumentti, joka määrittelee tässä tapauksessa, minkälaisia junia pyydetään tarjoamaan. Tarjouspyynnössä selvitetään mm. junien tekniset vaatimukset sekä kaikki muu, mikä myyjän on välttämätöntä tietää, jotta voi tehdä tarjouksen. Nymanin on pyydettävä tarjouspyyntö HKL:stä, koska sitä ei ole HILMAssa eikä siellä myöskään anneta linkkiä, josta tarjouspyynnön voi ladata.

Antero
 
Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus ovat eri asiat. Tarjouspyyntö on dokumentti, joka määrittelee tässä tapauksessa, minkälaisia junia pyydetään tarjoamaan. Tarjouspyynnössä selvitetään mm. junien tekniset vaatimukset sekä kaikki muu, mikä myyjän on välttämätöntä tietää, jotta voi tehdä tarjouksen. Nymanin on pyydettävä tarjouspyyntö HKL:stä, koska sitä ei ole HILMAssa eikä siellä myöskään anneta linkkiä, josta tarjouspyynnön voi ladata.

Antero

No niin, tilasin tuon tarjouspyynnön HKL:ltä. Katsotaan, kuinka kauan paperin toimittaminen kestää. Koska dokumentti on julkinen kaiken järjen mukaan, julkaisen sen joko Leaksissa, täällä tai FB:n Joukkoliikenneuudistus-ryhmässä.
 
Takaisin
Ylös