Sivu 12 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28910111213141516 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/304

Viestiketju: M 300 -hankinta

  1. #166
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Elinkaarikustannukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Siksi on Variotrameissa nyt tilanne, jossa myyjä maksaa todelliset kulut ja ostaja sen, mitä myyjä kuluiksi lupasi.
    Maksaako ostaja todella juurikin luvattujen kulujen mukaan? Aika hurjat kulut on Variotrameille hyväksytty lupauksena, jos näin on.

  2. #167
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Elinkaarikustannukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Näin toki normitilanteessa. Mutta uskaltaako HKL-ML luottaa omaan korruptoitumattomuuteensa? Maassa, jossa rakennusyhtiölle maksetaan korvauksia rakennusyhtiön tekemästä virheestä, ei voida oikeasti pitää varmana, ettei myyjä saisi sittenkin keploteltua tilannetta sellaiseksi, että tuotteen laadun ollessa luvattua huonompi, korvausrahat virtaavatkin ostajalta myyjälle.
    Vaunu- ja junakauppaa käydään kansainvälisesti. Silloin ostaja ja myyjä eivät ole saman hirvikerhon tai muun velijärjestelmän jäseniä. Eli maan tavan noudattaminen ei ole yhtä sujuvaa. Tosin en väitä etteikö korruptio pyörisi kansainvälisessäkin kaupassa, ja myös yrityksissä jotka ovat tässä busineksessa. Tunnen myös metron korruptoituneen syntyhistorian, jossa mm. Helsinkin maksoi Valmetille siitä, että junat myöhästyivät. Mutta haluan silti uskoa, että nykyään pyritään metrokaupatkin tekemään oikein. Ja ainakin tarjouspyynnön ehtojen perusteella oman näkemykseni mukaan näin on.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Maksaako ostaja todella juurikin luvattujen kulujen mukaan? Aika hurjat kulut on Variotrameille hyväksytty lupauksena, jos näin on.
    Pidän luonnollisena, että vuoden 2007 Variotram-sopimuksessa neuvoteltiin ja jouduttiin sovittelemaan puolin ja toisin. HKL:n kannalta ratkaisevaa on, ettei vaunuja tarvinnut ottaa omiksi, eivätkä muutoskustannukset tulleet ostajan maksettaviksi. Vastuu käyttökustannuksista pysyi myyjällä, eikä ostaja maksa läheskään kaikkia todellisia kustannuksia. En lähde arvioimaan sitä, miten paljon sopimus poikkeaa hankintasopimuksesta ja ovatko poikkeamat perusteltuja, mitä ne myös voivat olla. Siihen minulla ei ole tarvittavia tietoja ja perehtyneisyyttä.

    Antero

  3. #168
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Markkinaoikeus on antanut välipäätöksen, jonka mukaan HKL saa jatkaa vaunuhankintaa Siemensin valituksesta huolimatta. YLE:n uutinen

  4. #169
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Markkinaoikeus on antanut välipäätöksen...
    Oikeastaan vahinko meidän kaupunkilaisten kannalta. Jos markkinaoikeus varsinaisessa ratkaisussaan päätyy valittajan kannalle, saamme maksaa CAF:ille junat, Siemensille vahingonkorvauksen ja 40 vuotta kalliimpia ylläpitokustannuksia kuin Siemensin junilla. Eli sen kannalta, että tapaus ratkeaa Siemensin eduksi olisi Helsingin etu, ettei hankinta etene siten, että on pakko ottaa CAF:in junat.

    Jos nyt ajatellaan Helsingin etua, HKL:n kannattaa itse keskeyttää hankinta. Länsimetro ei kuitenkaan valmistu ajallaan ja vaikka valmistuisikin, mikähän se aika mahtaa olla. Käyttöönoton siirtyminen kuukausilla ei tosiasiassa vaikuta mihinkään ja vaikka vaikuttaisikin, hyvitykset Siemensille voivat olla suurempi vahinko.

    Antero

  5. #170

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Oikeastaan vahinko meidän kaupunkilaisten kannalta. Jos markkinaoikeus varsinaisessa ratkaisussaan päätyy valittajan kannalle, saamme maksaa CAF:ille junat, Siemensille vahingonkorvauksen ja 40 vuotta kalliimpia ylläpitokustannuksia kuin Siemensin junilla. Eli sen kannalta, että tapaus ratkeaa Siemensin eduksi olisi Helsingin etu, ettei hankinta etene siten, että on pakko ottaa CAF:in junat.

    Jos nyt ajatellaan Helsingin etua, HKL:n kannattaa itse keskeyttää hankinta. Länsimetro ei kuitenkaan valmistu ajallaan ja vaikka valmistuisikin, mikähän se aika mahtaa olla. Käyttöönoton siirtyminen kuukausilla ei tosiasiassa vaikuta mihinkään ja vaikka vaikuttaisikin, hyvitykset Siemensille voivat olla suurempi vahinko.
    No miten suuret ne vahingonkorvaukset Siemensille voisivat tällaisessa tilanteessa olla? Eiköhän Siemensin kannata olla vähän nöyrä kanssa kun automaatiohankekaan ei edennyt heidän suunnittelemassa aikataulussa.

    t. Rainer

  6. #171

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    No miten suuret ne vahingonkorvaukset Siemensille voisivat tällaisessa tilanteessa olla? Eiköhän Siemensin kannata olla vähän nöyrä kanssa kun automaatiohankekaan ei edennyt heidän suunnittelemassa aikataulussa.

    t. Rainer
    Tjaa, miksi kannattaisi? Helsinkihän on päättänyt, että ongelmiin ei tartuta niiden tapahtuessa, vaan ne hyväksytään ja mennään lopuksi sinne oikeuteen. Häviämään, kun kerran tapahtuva on jo hyväksyttävä tapahtuvaksi. Ja sitten maksetaan kulut siitä, mitä Siemens on keksinyt tehdä. Siemensillä ei siis ole mitään pelättävää, koska Helsingillä ei ole mitään aikomusta häiritä Siemensin toimia ennen länsimetroprojektin lopullista valmistumista. Siemens olisi hullu, jos rupeaisi nöyristelemään sen sijaan, että vaan yrittää tehdä asiat mahdollisimman hitaasti ja kalliilla. Mielellään siten, että ne pitää ainakin kerran, mielellään kahdestikin, tehdä uusiksi kun ensimmäisellä kerralla ei sattunut menemään ihan putkeen.
    Helsinki kyllä maksaa palvelun tuottajalle korvauksia, mikäli palvelun tuottaja ei osaa hoitaa hommaansa kunnolla.

  7. #172
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: M 300 -hankinta


  8. #173
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    On aika ruma tuo vaunu, ainakin promokuvissa. Esittelytekstissä HKL on muuttunut HLK:ksi

  9. #174
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    On aika ruma tuo vaunu, ainakin promokuvissa.
    Aikalaillahan tuo muistuttaa M200-junaa, mutta toisaalta myös normi-CAF-metrojunia, joillaisella kuljin reilu viikko sitten Rooman metrossa. Ihan asiallisilta metrojunilta tuntuivat. Mielenkiintoista on myös se, että junakokoonpano on noissa Mc-M-T-Mc (toinen välivaunuista on siis moottoriton).

  10. #175

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Aikalaillahan tuo muistuttaa M200-junaa, mutta toisaalta myös normi-CAF-metrojunia, joillaisella kuljin reilu viikko sitten Rooman metrossa. Ihan asiallisilta metrojunilta tuntuivat. Mielenkiintoista on myös se, että junakokoonpano on noissa Mc-M-T-Mc (toinen välivaunuista on siis moottoriton).
    Moottoriton välivaunu on varmaankin riittävän kevyt, että siihen voi asentaa ilmastointilaitteet. Nykyisiin vaunuihinhan ei saanut ilmastointia jälkiasentaa, kun kuulemma rata ei kestäisi niiden kasvaneita telipainoja.

  11. #176
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos markkinaoikeus varsinaisessa ratkaisussaan päätyy valittajan kannalle
    Ei päätynyt, vaan markkinaoikeus hylkäsi Siemensin valituksen. Markkinaoikeuden ratkaisu

    Markkinaoikeus katsoi kuitenkin HKL:n toimineen hankinnassa virheellisesti, minkä vuoksi HKL joutuu korvaamaan Siemensille oikeudenkäyntikuluja 40 000 euroa.

  12. #177
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: M 300 -hankinta


  13. #178

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Ensimmäisenä kiinnitin huomiota vaunun vanhanaikaiseen ulkoasuun. Sm5 ja Artic ovat kuin eri maailmasta tähän junaan verrattuna. Muovipenkeillä on varmasti mukavaa puoli tuntia tai pidempäänkin.

    Jotenkin tuntuu siltä että metro suunnitellaan liian insinöörimäisesti kolkkoine asemineen ja muovipenkkisine junineen. Jos HKL suunnittelisi tavaratalon, se olisi samanlainen kuin Tarjoustalo, jossa tehokkuus on ainut ratkaiseva asia. Kuitenkin Stockmann saa myytyä saman tavaran paljon kalliimmalla, koska se koetaan paljon viihtyisämmäksi.

  14. #179
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Minusta on pelkästään hyvä juttu, että nämä M300-junat on edelleen tunnistettavissa helsinkiläisiksi metrojuniksi. Se on joukkoliikennevälineenä korkein brändi HSL-alueella. Oranssit muovipenkit ovat varsin toimiva ratkaisu siihen tarkoitukseen, johon ne on tarkoitettu. Nehän ovat arvostettujen suomalaisten huippumuotoilijoiden suunnttelemia (Antti Nurmesniemi ja Börje Rajalin) ja ovat hyvin aikaa kestäviä. Lisäksi oranssi väri antaa niille hyvän kontrastin (kuulin tämän kerran radiosta näkövammaisten näkökulmana).

    Katsokaa vaikkapa New Yorkin metrojunia; niiden kuuluu näyttää newyorkilaisilta metrojunilta. Niinpä ne näyttävät varsin samanlaisilta valmistusvuodesta riippumatta.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #180
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Jos HKL suunnittelisi tavaratalon, se olisi samanlainen kuin Tarjoustalo, jossa tehokkuus on ainut ratkaiseva asia. Kuitenkin Stockmann saa myytyä saman tavaran paljon kalliimmalla, koska se koetaan paljon viihtyisämmäksi.
    Ei pyyhi kovin hyvin stockallakaan. Jälleen alkaa uudet yt:t joiden seurauksena saattaa loppua työt jopa 330 henkilöltä. Muistaakseni juuri viime vuonna käytiin edelliset yt:t jolloin porukkaa vähennettiin ainakin markkinoinnista. Näin se vaan on että taloudellisesti huonoina aikoina ihmiset ovat entistä tarkempia rahoistaan ja silloin kävellään mieluummin tarjoustaloon kuin stockalle. Nyt taisi olla jo ainakin toiset peräkkäiset hullut päivät joiden myynti ei saavuttanut tavoitetta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu
    kirjoittanut Jpl foorumissa Junat
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 09:44
  2. 2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 10.04.2006, 11:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •