Sivu 18 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 81415161718192021 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 256-270/304

Viestiketju: M 300 -hankinta

  1. #256
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    218

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos oletetaan, että kaikkien junatyyppien hyötysuhteet ovat samat, tulevaisuudessa ylivirtaongelmat pahenevat, koska liikkeessä on samanaikaisesti enemmän vaunuja = ajomoottoritehoa kuin nyt. Eli junapituuden lyhentäminen todennäköisimmin kasvattaa ongelmaa eikä vähennä sitä.
    Tämä on aivan totta ja itse en tiedä mitä asialle aiotaan tehdä. Länsimetron puolella ongelmaan on kai ainakin osittain haettu ratkaisua rakentamalla virtakiskolaitos alumiinikiskolla, jossa häviöt ovat pienemmät.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mitä muuten aiotaan M300:n paremmalla keskikiihtyvyydellä tehdä? Kun junat ajavat sekaisin, keskimäärin paremmasta kiihtyvyydestä ei ole hyötyä. Jos tai kun on tämä mahdollinen ylivirtaongelma, voisi olla fiksuinta rajoittaa M300:n maksimivirtaa häiriöiden välttämiseksi.
    On mahdollista, että virtaa joudutaan rajoittamaan tai ainakin ohjeistamaan kuljettajat ajamaan rauhallisemmin. Tämähän on jo käytäntö M200:n kohdalla, eli pitkällä junalla ei ajeta täydellä vedolla. Toisaalta mikäli vain syöttöasemien katkaisijat kestävät voidaan parempaa kiihtyvyyttä käyttää esimerkiksi häiriötilanteissa kuromaan juna takaisin aikatauluun. Luonnollisesti tämä edellyttää, että kyseinen juna sattuu olemaan M300 ja edellä oleva juna aikataulussa.

  2. #257
    APH
    APH on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Anteeksi malttamattomuuteni, mutta onko vielä tarkempaa tietoa tai aikataulua, milloin me siviilimatkustajat pääsevät M300:n kyytiin?

  3. #258
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Anteeksi malttamattomuuteni, mutta onko vielä tarkempaa tietoa tai aikataulua, milloin me siviilimatkustajat pääsevät M300:n kyytiin?
    SRS:n Facebook-sivustolla on ollut juttua asiasta ja nykyisen käsityksen mukaan joskus ensi vuoden puolella. Kahdesta ensimmäisestä puretaan Siemensin laitteita ja muissa ei ole mitään tällä hetkellä (tällä hetkellä Roihupellon metrovarikolla on junat 301-304).

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:50 ----------

    Täsmennys edelliseen:
    Yksikössä 301 on edelleen Siemensin laitteet, joita ei ole tarkoitus purkaa ennenkuin 30 000 kilometrin koeajot on saatettu loppuun (laitteet eivät ole toiminnassa). Yksiköistä 302 ja 303 Siemensin automaatiolaitteet on purettu pois jo tehtaalla, muihin niitä ei ole edes asennettu. Uutta järjestelmää siis odotellessa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #259
    APH
    APH on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Ai, niin myöhäiseksi menee. Jotenkin olin sellaisessa kuvitelmassa, että vielä tänä syksynä oli tarkoitus.
    Toisaalta, ei tässä kiirekään vielä ole, kun liikennekin on vielä ennen länsimetroa pääasiassa kolmella yksiköllä.

  5. #260
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    218

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Täsmennys edelliseen:
    Yksikössä 301 on edelleen Siemensin laitteet, joita ei ole tarkoitus purkaa ennenkuin 30 000 kilometrin koeajot on saatettu loppuun (laitteet eivät ole toiminnassa). Yksiköistä 302 ja 303 Siemensin automaatiolaitteet on purettu pois jo tehtaalla, muihin niitä ei ole edes asennettu. Uutta järjestelmää siis odotellessa.
    Tähän päivitys: Siemens laitteet purettaneen jo nyt lähiviikkoina pois 301:stä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Ai, niin myöhäiseksi menee. Jotenkin olin sellaisessa kuvitelmassa, että vielä tänä syksynä oli tarkoitus.
    Toisaalta, ei tässä kiirekään vielä ole, kun liikennekin on vielä ennen länsimetroa pääasiassa kolmella yksiköllä.
    Matkustajaliikenteen alkamisen aikataulu on sidoksissa automaatin kariutumiseen liittyvien muutosten ja lisätilausten (tärkeimpänä matkustajainformaatiolaitteet) valmistumisaikataulusta.

    SRS:n ajelu on tarkoitus järjestää vielä tänä syksynä kunhan saadaan juna sellaiseen kuntoon, että sillä saa mennä päivällä muun liikenteen ja matkustajien sekaan. Toistaiseksi esteenä on peilien puuttuminen. Mikäli peilien asennukseen löytyy järkevä tapa Siemensin laitteiden purkamiseen mennessä, voidaan peilit asentaa samaan aikaan. Peileinä käytetään aluksi M200 varaosapeilejä, kunnes CAF saa peilivalmistajalta uusia peilejä. Peilien malli tulee olemaan sama.

  6. #261
    APH
    APH on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Matkustajaliikenteen alkamisen aikataulu on sidoksissa automaatin kariutumiseen liittyvien muutosten ja lisätilausten (tärkeimpänä matkustajainformaatiolaitteet) valmistumisaikataulusta.
    Kai junaan nyt on tulossa linjakilvet myös tuulilaseihin?

  7. #262
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    218

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Kai junaan nyt on tulossa linjakilvet myös tuulilaseihin?
    Toistaiseksi ei ole.

  8. #263
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Toistaiseksi ei ole.
    Häh? Eihän metron automaatioita tai laituriovia ole tulossa vähintään yli vuosikymmeneen. Kyllähän metrojunassa linjakilvet pitää olla.

  9. #264
    APH
    APH on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Toistaiseksi ei ole.
    Hyvin ikävä ominaisuus näissä junissa siis. Joudutaanko tässä palaamaan pahvijuna-aikaan vai eikö HKL:llä ole edes halukkuutta saada juniin linjakilpiä?

  10. #265
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Äkkiseltään ajatellen outoa, jos ei ole linjakilpiä. Mutta kun miettii tarkemmin, niin en mä ole koskaan mennyt Lontoossa väärään junaan, vaikkei niissäkään ole sivuilla linjakilpiä. Päädyssä on pikkiriikkinen. Oikeaan junaan pääsee ihan helposti, kun katsoo laiturinäytöltä, minne juna on menossa. Edellyttää tietysti sitä, että laiturinäytöt toimii ja on luotettavia. Eli en pidä tuota minään katastrofina.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #266
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Äkkiseltään ajatellen outoa, jos ei ole linjakilpiä. Mutta kun miettii tarkemmin, niin en mä ole koskaan mennyt Lontoossa väärään junaan, vaikkei niissäkään ole sivuilla linjakilpiä. Päädyssä on pikkiriikkinen. Oikeaan junaan pääsee ihan helposti, kun katsoo laiturinäytöltä, minne juna on menossa. Edellyttää tietysti sitä, että laiturinäytöt toimii ja on luotettavia. Eli en pidä tuota minään katastrofina.
    Tietysti näin on, mutta jokin informaatio junassa ja junan ulkona pitäisi mielestäni olla siitä, millä linjalla se on ja minne se on menossa. Helsingin metrossa on ensi syksystä kaksi eri linjaa ja neljä eri päätepistettä. Laiturinäyttöjä en pidä minäkään tarpeeksi luotettavina.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #267

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Jos laiturinäyttö ja junan näyttö ovat ristiriidassa, laiturinäyttö on luotettavampi. Laiturinäyttö hakee junan määränpään sen kulkutiestä, kuljettaja voi sinänsä asettaa junan näytön mihin tilaan tahansa (esim. Spurdo Spärde).

  13. #268
    AJO
    AJO ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    02.01.2007
    Viestejä
    16

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Laiturinäytötkin perustuvat Siemensin purettavaan asetinlaitteen antamaan tietoon. Mielenkiintoisia aikoja odotettavissa tämän mallikkaasti hoidetun projektin tuloksena...

  14. #269

    Liittynyt
    08.10.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    18

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Tähän päivitys: Siemens laitteet purettaneen jo nyt lähiviikkoina pois 301:stä.



    Matkustajaliikenteen alkamisen aikataulu on sidoksissa automaatin kariutumiseen liittyvien muutosten ja lisätilausten (tärkeimpänä matkustajainformaatiolaitteet) valmistumisaikataulusta.

    SRS:n ajelu on tarkoitus järjestää vielä tänä syksynä kunhan saadaan juna sellaiseen kuntoon, että sillä saa mennä päivällä muun liikenteen ja matkustajien sekaan. Toistaiseksi esteenä on peilien puuttuminen. Mikäli peilien asennukseen löytyy järkevä tapa Siemensin laitteiden purkamiseen mennessä, voidaan peilit asentaa samaan aikaan. Peileinä käytetään aluksi M200 varaosapeilejä, kunnes CAF saa peilivalmistajalta uusia peilejä. Peilien malli tulee olemaan sama.
    Ennen kuin peilivaihtoehtoon päädyttiin, niin mietittiinkö vaihtoehtona kameroita metrojunan sivuille?

  15. #270
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    218

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tuukkav Näytä viesti
    Ennen kuin peilivaihtoehtoon päädyttiin, niin mietittiinkö vaihtoehtona kameroita metrojunan sivuille?
    Mietittiin ja toivottiin, mutta CAF ei ehtinyt saada kameratoimittajalta tarjousta eikä siten voinut tarjota kameroita. Aikataulun vuoksi ei voitu myöskään jäädä odottelemaan tarjousta.
    Kamerat olisivat myös vaatineet koko junan mitalta lisäkaapelointia, koska kamerat olisi pitänyt asentaa jokaisen vaunun kylkeen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu
    kirjoittanut Jpl foorumissa Junat
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 09:44
  2. 2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 10.04.2006, 11:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •