M 300 -hankinta

Länsimetro-lehti sanoi:
Yksi asia Suomen maailman pohjoisinta metroa ja Karibian ensimmäistä metroa yhdistää: molempien juna- ja automaatiotoimittaja on Siemens.

Jutun tekijän lipsahdus selvästi, mutta ennakkoon julkisuuteen vuotaneena toimittajavalintana vai vääränä tietona vanhojen junien toimittajasta?
 
Anteeksi etten nyt kaiva itse kovin syvälle, mutta metrojunissa on joitain kysymysmerkkejä allekirjoittaneella.

Kun uusia junia hankitaan, minne ne on tarkoitus varikoida huoltoa ja yösäilytystä varten? Missä vaiheessa esim. Roihuvuoren varikon laajentaminen on?

Jos uusia junia ei oteta käyttöön ennen Espoon käyttöönottoa, millainen vuoroväli on mahdollista lyhyillä junilla? Riittääkö se tarjoamaan kaikille seisomapaikat ruuhkasuuntaan nykyisellä matkustajamäärällä? Käsittääkseni osa 6-vaunuisista junista on ruuhka-aikaan tupaten täynnä.
 
Se M300 hankintahan keskeytettiin jo aikaa sitten.
Uutta en ole nähnyt. Ei sitä Siemensille voi antaa ilman kilpailutusta.

Kilpailu on käynnissä.

Kun uusia junia hankitaan, minne ne on tarkoitus varikoida huoltoa ja yösäilytystä varten? Missä vaiheessa esim. Roihuvuoren varikon laajentaminen on?

Roihupelto säilyttää asemansa ja laajennuksessa ollaan jo naapurin puolella. :)
 
Jos uusia junia ei oteta käyttöön ennen Espoon käyttöönottoa, millainen vuoroväli on mahdollista lyhyillä junilla? Riittääkö se tarjoamaan kaikille seisomapaikat ruuhkasuuntaan nykyisellä matkustajamäärällä? Käsittääkseni osa 6-vaunuisista junista on ruuhka-aikaan tupaten täynnä.

Vaunupareja on tarkoitus pitää ajossa kutakuinkin sama määrä kuin nytkin, ne vain jaetaan useampaan junaan. Aivan 2,5 minuutin vuoroväliin vanha kalusto ei riitä, mutta keskimäärin ruuhka-ajan vuoroväli tullee olemaan noin 2,67 min.
 
Vaunupareja on tarkoitus pitää ajossa kutakuinkin sama määrä kuin nytkin, ne vain jaetaan useampaan junaan. Aivan 2,5 minuutin vuoroväliin vanha kalusto ei riitä, mutta keskimäärin ruuhka-ajan vuoroväli tullee olemaan noin 2,67 min.

Siis meinaatko tosiaan, että Espoon metron käyttöönottoon mennessä ei ehditä saamaan uutta kalustoa?
 
Siis meinaatko tosiaan, että Espoon metron käyttöönottoon mennessä ei ehditä saamaan uutta kalustoa?

Luin ehkä vähän huolimattomasti tuon alkuperäisen kysymyksen. Tarkoitin toki, että ennen Espoon metron käyttöönottoa nykyinen kalusto riittää tuohon vajaan kolmen minuutin vuoroväliin. Uusia junia on ymmärtääkseni tulossa hyvissä ajoin ennen Länsimetron avaamista. Ja jos ei tule niin tuskinpa Länsimetron liikennettä voidaan aloittaa, ellei Itä-Helsingistä haluta ajaa massiivista bussirallia keskustaan, jossa ei ole tilaa niille busseille. Nykyinen junamäärä pl. nokkajuna voisi juuri ja juuri riittää 4 min vuoroväliin Itäkeskus - Matinkylä -välillä (haaroilla 8 min), jolloin idässä ruuhka-ajan kapasiteetti laskisi 33 %
 
Juuh, nyt kun mäkin luin Hylkeen kysymyksen tarkemmin, huomaan, että sen voi tulkita kahdella tavalla.

Uusien vaunujen toimitusten lisäksi tässä on vielä monta kysymysmerkkiä, kuten se, missä vaiheessa metrolinja saadaan avattua Tapiolaan asti ja kuinka kauan pääteasema pysyy siellä sekä missä vaiheessa kuljettajaton ajo todellisuudessa on valmis otettavaksi käyttöön.
 
Uusien vaunujen toimitusten lisäksi tässä on vielä monta kysymysmerkkiä, kuten se, missä vaiheessa metrolinja saadaan avattua Tapiolaan asti ja kuinka kauan pääteasema pysyy siellä sekä missä vaiheessa kuljettajaton ajo todellisuudessa on valmis otettavaksi käyttöön.
... milloin on toimivat laituriovet, koska vanhat junat on muutettu kuljettajattomiksi, ajetaanko ristiin kuljettajilla ja ilman, milloin ja millä rahalla päivitetään vanhat tunnelit kuljettajattoman ajon turvallisuustasolle, koska ja miten siirrytään nykyisestä kulunvalvonnasta uuteen ...

Metroliikenne voi laajentua silloin, kun rata pitenee JA junien määrä on lisääntynyt JA kaikki junat voivat ajaa koko radalla.

Jos uudet junat ovat kiinteitä 4 vaunun junia, niitä käytettäessä on pakko siirtyä lyhyisiin juniin ja 2,5 min aikatauluun ja luopua junakokoonpanojen muutoksista. Tällä hetkellä tämä toimii varmasti vain kuljettaja-ajolla vanhalla kulunvalvonnalla, joka on sallittua metron käyttöluvan puitteissa.

Mutta milloin tämä junakauppa ratkaistaan ja mikä sitä viivyttää?

Antero
 
... milloin on toimivat laituriovet, koska vanhat junat on muutettu kuljettajattomiksi, ajetaanko ristiin kuljettajilla ja ilman, milloin ja millä rahalla päivitetään vanhat tunnelit kuljettajattoman ajon turvallisuustasolle, koska ja miten siirrytään nykyisestä kulunvalvonnasta uuteen ...

Selittäkääpä joku viisaammpi, että miksi kuljettajatta ajo vaatii laituriovet joka asemalle? Eikö se riitä että niitä olisi vain tunneliasemilla, ja maanpäälisillä asemilla voisi olla sellainen käytäntö kuin esim Kööpenhaminassa, että kamerat valvoisivat ettei kukaan hyppää radalle. Säältä suojassa olevilla tunnelisasemille saadaan 1000% varmasti toimivia laituriovia, ne ovat sarjatuotantotavaraa. Vaikeudet ovien kanssa koskee ulkona olevia asemia.

t. Rainer
 
Eikö se riitä että niitä olisi vain tunneliasemilla, ja maanpäälisillä asemilla voisi olla sellainen käytäntö kuin esim Kööpenhaminassa, että kamerat valvoisivat ettei kukaan hyppää radalle.

En taida olla yhtään viisaampi, mutta ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen, että kamera (tai automaattiajo) ei kykene estämään radalle hyppijöitä. Ehkä Tanskassa voidaan olla niin kuuliaisia, ettei kameran edessä hypitä radalle, mutta Suomessa 100 % varmuudella ei olla.
 
En taida olla yhtään viisaampi, mutta ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen, että kamera (tai automaattiajo) ei kykene estämään radalle hyppijöitä. Ehkä Tanskassa voidaan olla niin kuuliaisia, ettei kameran edessä hypitä radalle, mutta Suomessa 100 % varmuudella ei olla.

Aika rasistinen väite tuo tuollainen että suomalaisilla olisi jokin geeni joka saa heidät uhoamaan metrossa. Köpiksessä on ollut metro vasta vajaat 10 vuotta, Helsingissä yli 25 vuotta. Kyllä niitä metron alle jäämisiä tulee sattumaan Köpiksessäkin. Ja jää niitä ihmisiä kaikkialla maailmassa sellaistenkin metro- ja rautatiejunien allle joissa on kuljettaja.

Kameran ja jatkuvan valvonnan tarkoitus on toimia ehkäisevänä pelotteena, että vartija tulee paikalle heti jos joku hyppii radalle joka aina johtaa vähintään sakkoihin.

t. Rainer
 
Aika rasistinen väite tuo tuollainen että suomalaisilla olisi jokin geeni joka saa heidät uhoamaan metrossa. Köpiksessä on ollut metro vasta vajaat 10 vuotta, Helsingissä yli 25 vuotta.

En nyt ihan tuollaista tarkoittanut (enkä varsinkaan väittänyt).
Mutta nyt kun otit esiin kansalliset/kulttuuriset erot, niin muistutettakoon, että tanskalaisia on väitetty maailman tyytyväisimmäksi kansaksi. :)

Ilmeisesti ruotsalaisetkin ovat hieman tyytyväisempiä, kun 100 aseman metrossa tuntuu sattuvan vähemmän allejäämisiä kuin Helsingin 17:n aseman metrossa. Tilastoahan ei minulla valitettavasti ole, ja tämä tosiaan on vain oma tuntumani, päättelyä uutisoinnista ja omista kokemuksistani.

Kyllä niitä metron alle jäämisiä tulee sattumaan Köpiksessäkin. Ja jää niitä ihmisiä kaikkialla maailmassa sellaistenkin metro- ja rautatiejunien allle joissa on kuljettaja.

Jää jää, ja mm. ranskalaiset taitaa olla kunnostautuneita tässä lajissa ainakin joillakin Pariisin metron linjoilla. Pitää jossain välissä koettaa etsiä verkosta jotain tilastoa eri maiden liikennekuolemista ja raideliikenteen osuudesta niistä.
 
Takaisin
Ylös