Sivu 7 / 21 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3456789101117 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/304

Viestiketju: M 300 -hankinta

  1. #91
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Nyt täytyy muistaa että Helsingin laiturit jätetään pitkiksi vain sen takia, että JOS pahin skenaario toteutuu, eli 4-vaunuisten junien kapasiteetti ei lyhyelläkään vuorovälillä riitä. Tätä ongelmaa tuskin tulee eteen vielä seuraavaan 10-15 vuoteen, ja silloin M100-sarja on tullut jo poistoikään, joten en nyt alkaisi ollenkaan pohtimaan pitäisikö M100-sarjaa saada kytkettyä uuteen M300-sarjaan. Sen sijaan nyt voisi olla järkevää toteuttaa M300-sarja siten, että se olisi yhteensopiva M200-sarjan kanssa. Kuten jo aiemmin todettiin, niin se tuskin tulee toteutumaan, koska syitä miksi se ei ole mahdollista kyllä keksitään.

  2. #92
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Nyt täytyy muistaa että Helsingin laiturit jätetään pitkiksi vain sen takia, että JOS pahin skenaario toteutuu, eli 4-vaunuisten junien kapasiteetti ei lyhyelläkään vuorovälillä riitä. Tätä ongelmaa tuskin tulee eteen vielä seuraavaan 10-15 vuoteen, ja silloin M100-sarja on tullut jo poistoikään, joten en nyt alkaisi ollenkaan pohtimaan pitäisikö M100-sarjaa saada kytkettyä uuteen M300-sarjaan. Sen sijaan nyt voisi olla järkevää toteuttaa M300-sarja siten, että se olisi yhteensopiva M200-sarjan kanssa. Kuten jo aiemmin todettiin, niin se tuskin tulee toteutumaan, koska syitä miksi se ei ole mahdollista kyllä keksitään.
    Tosin tämä skenaario saattaa toteutua ensimmäisenä automaattiajotalvena, jos ja kun huomataan ettei lyhyt vuoroväli toimi.

  3. #93
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Sen sijaan nyt voisi olla järkevää toteuttaa M300-sarja siten, että se olisi yhteensopiva M200-sarjan kanssa. Kuten jo aiemmin todettiin, niin se tuskin tulee toteutumaan, koska syitä miksi se ei ole mahdollista kyllä keksitään.
    En usko että tuolla yhteenkytkemiselläkään on käytännön merkitystä. Jos kapasiteetti loppuu, niin se loppuu ainoastaan linjavälillä Östersundom-Kamppi/Ruoholahti. Sellaista skenaariota tarkoituksenmukaisella aikavälillä ei taida olla, että väliä Vuosaari-Matinkylä/Kivenlahti jouduttaisiin liikennöimään pitkillä junilla. M300 sarjan tilauksessa tärkeää on se, että vaunut voidaan helposti kytkeä sekä lyhyiksi että pitkiksi juniksi. Yhteensopivuus edellisten sarjojen kanssa on varsin tarpeetonta.

  4. #94
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    M300 sarjan tilauksessa tärkeää on se, että vaunut voidaan helposti kytkeä sekä lyhyiksi että pitkiksi juniksi. Yhteensopivuus edellisten sarjojen kanssa on varsin tarpeetonta.
    Nythän ollaan tilaamassa junia jotka ovat yhtenäisiä läpikuljettavia 4-vaunun pötköjä, eli sama idea kuin flirteissä. tällaisista kokoonpanoista ei saa kuin lyhyitä yhden yksikön junia(4 vaunua) tai ylipitkiä kahden yksikön junia(8 vaunua) jotka eivät Helsingin laitureille mahdu, jos tulevan M300-sarjan junia haluttaisiin pidentää 6-vaunuisiksi, pitäisi tilata myös lyhyitä kahden vaunun yksiköitä

  5. #95
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Nythän ollaan tilaamassa junia jotka ovat yhtenäisiä läpikuljettavia 4-vaunun pötköjä, eli sama idea kuin flirteissä. tällaisista kokoonpanoista ei saa kuin lyhyitä yhden yksikön junia(4 vaunua) tai ylipitkiä kahden yksikön junia(8 vaunua) jotka eivät Helsingin laitureille mahdu, jos tulevan M300-sarjan junia haluttaisiin pidentää 6-vaunuisiksi, pitäisi tilata myös lyhyitä kahden vaunun yksiköitä
    Toisin, kuin Flirtit on nivelrakenteinen, jacobinteleillä varustettu moottorijuna, M300-metrojuna koostuu neljästä erillisestä vaunusta, joiden välissä on läpikulku. Sama kontruktiohan on myös M200-junissa, mutta lyhyempänä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #96
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Nythän ollaan tilaamassa junia jotka ovat yhtenäisiä läpikuljettavia 4-vaunun pötköjä, eli sama idea kuin flirteissä. tällaisista kokoonpanoista ei saa kuin lyhyitä yhden yksikön junia(4 vaunua) tai ylipitkiä kahden yksikön junia(8 vaunua) jotka eivät Helsingin laitureille mahdu, jos tulevan M300-sarjan junia haluttaisiin pidentää 6-vaunuisiksi, pitäisi tilata myös lyhyitä kahden vaunun yksiköitä
    Sitten pitäisi varmaan tilata sellaisia vaunuja, jotka soveltuvat ilman suurempaa säätämistä sekä pitkiin että lyhyisiin juniin. Jos laiturien osalta varaudutaan pitkiin juniin, niin loogista olisi että myös kaluston suhteen tehtäisiin samoin.

  7. #97
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    HKL:n johtokunnan 26.9.2012 pidettävän kokouksen esityslistalta löytyy lisää tietoa M300-hankinnasta:

    Metrojunien hankinta
    M300_liite

  8. #98
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Tuossa puhutaan verhouksesta. Tuleeko siihen muutakin kuin muovia?


  9. #99

    Liittynyt
    11.02.2011
    Viestejä
    54

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Tulkitsinkohan tuota liitettä oikein?
    Valmistuskustannus:
    - CAF: 5 808 201€, Siemens: 6 314 635€
    Elinkaarikustannukset:
    - CAF: 4 007 918€, Siemens: 3 218 778€

    Yhteensä:
    - CAF: 9 816 119€, Siemens 9 533 413€

    Eli kokonaiskustannuksiltaan hankittiin kalliimpi metro.

  10. #100
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Peba Näytä viesti
    Eli kokonaiskustannuksiltaan hankittiin kalliimpi metro.
    Mutta vissiin se laadultaan parempi.


  11. #101
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    HKL tilaa metrojunia Kivenlahteakin varten. Mielenkiintoista.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #102
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Peba Näytä viesti
    Tulkitsinkohan tuota liitettä oikein?
    Valmistuskustannus:
    - CAF: 5 808 201€, Siemens: 6 314 635€
    Elinkaarikustannukset:
    - CAF: 4 007 918€, Siemens: 3 218 778€

    Yhteensä:
    - CAF: 9 816 119€, Siemens 9 533 413€

    Eli kokonaiskustannuksiltaan hankittiin kalliimpi metro.
    Kyllä CAF teki lähes 9 miljoonaa euroa kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen kuin Siemens.

    Koko 20 junayksikön hankinta yhteensä:
    CAF 140 409 017,00 €
    Siemens 149 934 369,00 €

    Elinkaarikustannukset 20 vuoden ajalle:
    CAF 4 007 918,51 €
    Siemens 3 218 778,26 €

    Yhteensä:
    CAF 144 416 935,51 €
    Siemens 153 153 147,26 €

    Erotus: 8 736 211,75 €

  13. #103
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Erotus: 8 736 211,75 €
    Vaikkapa tuosta kenellekkään hyötyä, menevät nuo rahat kumminkin Espanjaan tai Kreikkaan..

  14. #104

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Vaikkapa tuosta kenellekkään hyötyä, menevät nuo rahat kumminkin Espanjaan tai Kreikkaan..
    Kreikkaan tuskin, koska CAF:lla ei ole siellä toimintaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.09.2012 kello 22:43. Syy: offtopic pois

  15. #105

    Liittynyt
    11.02.2011
    Viestejä
    54

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Kyllä CAF teki lähes 9 miljoonaa euroa kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen kuin Siemens.

    Koko 20 junayksikön hankinta yhteensä:
    CAF 140 409 017,00 €
    Siemens 149 934 369,00 €

    Elinkaarikustannukset 20 vuoden ajalle:
    CAF 4 007 918,51 €
    Siemens 3 218 778,26 €

    Yhteensä:
    CAF 144 416 935,51 €
    Siemens 153 153 147,26 €

    Erotus: 8 736 211,75 €
    Koskivatko elinkaarikustannukset yhtä junaa vai koko sarjaa? Otsikkona kun oli "METROJUNAYKSIKÖN LCC," oletin että elinkaarikustannus on per yksittäinen yksikkö, joita sitten 20 kappaletta ostetaan.

    Jostain syystähän ostamiseen käytettäviä euroja pidettiin kuusi kertaa tärkeämpänä kuin ylläpitoon käytettäviä euroja. Miksi toinen euro on toista arvokkaampi ei käynyt ilmi.

Vastaavia viestiketjuja

  1. VRO:n vetureiden hylkäys- ja hankinta-aikataulu
    kirjoittanut Jpl foorumissa Junat
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 13.08.2009, 09:44
  2. 2-kerrosvaunujen (IC) hankinta etenee
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 10.04.2006, 11:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •