Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/22

Viestiketju: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    HKL-liikelaitoksen johtokunta päättänee esittää 28.10. kaupunginhallitukselle Kulosaaren metroaseman muutostyön hankesuunnitelman hyväksymistä.
    Kyllä tuo asema tarvitseekin kohennusta.
    Mutta ihmetyttää tämä: Laituritasolla nykyistä kolmelle vaunuparille tarkoitettua laiturialuetta lyhennetään aseman itäpäästä. Ja valmista pitäisi olla 2010 syksyn jälkeen. Tarkoittanee, että sitten ei Helsingissä enää ole kolmen vaunuparin junia.
    Vai ymmärränköhän jotain väärin.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    303

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Ja valmista pitäisi olla 2010 syksyn jälkeen. Tarkoittanee, että sitten ei Helsingissä enää ole kolmen vaunuparin junia.
    Vai ymmärränköhän jotain väärin.
    Toivon hartaasti, että olet ymmärtänyt väärin. Junien lyhentäminen monta vuotta ennen automaattiliikenteen alkamista on jopa huonompi vaihtoehto kuin sulkea koko Kulosaaren asema automaatiota odotellessa.

    ---------- Viesti lisätty kello 23:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:39 ----------

    Piti itsekin lukea tuo hankesuunnitelma läpi ja löysin lopusta seuraavan maininnan:
    Asema saneerataan kahdessa vaiheessa, ensimmäisessä vaiheessa saneerataan varsinainen asema ja rakennetaan alikulkukäytävä, toisessa vaiheessa kun automaattimetro on käytössä lyhennetään asemalaituri.
    Eli löytyi sieltä jotain järkeä lopulta, kun tarpeeksi etsi. Toivottavasti lyhennystä ei kuitenkaan tehdä niin, että pitkän aseman käyttö ei enää tulevaisuudessa ole lainkaan mahdollista.
    Viimeisin muokkaaja MaZo; 23.10.2009 kello 23:07. Syy: Hankesuunnitelma luettu tarkemmin

  3. #3
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Toivottavasti lyhennystä ei kuitenkaan tehdä niin, että pitkän aseman käyttö ei enää tulevaisuudessa ole lainkaan mahdollista.
    Kun suunnitelman piirrustuksia katselee, niin ihan näyttää siltä, että Kulosaaren aseman itäpäädystä todellakin puretaan asemalaituria ja laiturialue tulee päättymään tuohon uuteen itäseen hätäpoistumistiehen ja sen yhteydessä olevaan varastorakennukseen.

    Mitähän muuten tuossa hankesuunnitelma liitteissä on sellaista, että ainakin minun käyttämani PDF-ohjelma menee täysin jumiin sivujen 23-24 jälkeen ja tulee ilmoitus "ei vastaa"? Sivuja näyttäisi olevan kuitenkin 28.
    Joukkoliikenneharrastaja

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2222

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Suuri harmi, että HKL:n Kulosaaren rautatieasema on saanut tuollaisen miljööseen kajoavan tappotuomion. Onhan kyseessä sentään Suomen ensimmäisenä rakennettu Metroasema. Eikö tuohon asema-arkkitehtuurin vandalisointiin nyt edes muinaismuistolautakunta tms. voisi puuttua! Jos itä-Espooseen rakennetaan sikäläisiä viemäriverkostoja väistelevä automaatti-tumppimetro, miksi sen kirot pitää siirtää myös tänne maanpäälliseen Helsingin verkostoon?

    Liitekuvassa Kulosaaren rautatieasema rakennusvaiheessaan 9.5.1976.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  5. #5
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4250

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Suuri harmi, että HKL:n Kulosaaren rautatieasema on saanut tuollaisen miljööseen kajoavan tappotuomion. Onhan kyseessä sentään Suomen ensimmäisenä rakennettu Metroasema. Eikö tuohon asema-arkkitehtuurin vandalisointiin nyt edes muinaismuistolautakunta tms. voisi puuttua!
    Minä en näe kulosaaren kalseassa asemassa mitään säilyttämisen arvoista! Millaisia arkkitehtuurisia arvoja nykyisellä asemalla muka on? Huomattavasti enemmän arkkitehtuuria löytyy esim. Hakaniemen ja Kampin asemista joiden suunnitteluun on jopa panostettu! itse tervehdin ilolla kaikkia toimenpiteitä jolla aseman ilmettä saadaan parannettua! Kulosaaren jälkeen saisi alkaa kohentaa Myllypuron asemaa joka on myös täydellisen peruskorjauksen tarpeessa!

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Kulosaaren jälkeen saisi alkaa kohentaa Myllypuron asemaa joka on myös täydellisen peruskorjauksen tarpeessa!
    Eikös Myllypuron asemanseudusta ole jo suuret suunnitelmat? Asemasta tulee betonitunneliasema ja päälle rakennetaan, muistelen ma.

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hankesuunnitelma
    Asema saneerataan kahdessa vaiheessa, ensimmäisessä vaiheessa saneerataan varsinainen asema ja rakennetaan alikulkukäytävä, toisessa vaiheessa kun automaattimetro on käytössä lyhennetään asemalaituri.
    Tullaanko Kulosaareen rakentamaan laiturin reunoihin turvaseinät ja laituriovet, vai mistä muutos johtuu?

    t. Rainer

  8. #8
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    348

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tullaanko Kulosaareen rakentamaan laiturin reunoihin turvaseinät ja laituriovet, vai mistä muutos johtuu?
    Jep, sellaiset tulee kaikille asemille.

  9. #9

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Mä en vieläkään ymmärtänyt, miksi se laiturin itäpää pitää purkaa. Purkamisen ilosta vai?

    Itäinen poistumistie tulee keskelle laituria, ei purettavan loppupään paikalle. Kun metroasemat rumennetaan laituriovilla (joita muuten Kööpenhaminan automaattimetrossa ei ole Kulosaaren kaltaisilla asemilla!), niin ketä haittaa entisistä vapaista näkymistä muistuttava tyhjä laituripätkä? Sinne kulkeminen estyy samoilla päätyovilla, joilla suljetaan radalle pääsy.

    On hölmöläisten hommaa purkaa laituri, joka mahdollistaisi pitkät junat, kun sellaisten tarve tulee. Sitä paitsi laituri tarjoaisi myös tilaa tulevissa huolto- ja korjaustöissä tarvittavien varustekuormien tilapäisvarastointiin.
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Saman lyhennyksen käyvät läpi kaikki nykyiset metroasemat, eikä pitkille junille ole enää tarvetta. Tunneliasemilla ei tietysti pureta mitään, vaan rajataan olemassaolevat asemat väliseinin tms., mutta esimerkiksi Herttoniemikin menee aivan uusiksi, jolloin asemalaitureidenkin lyhennys tapahtuu.

    ---------- Viesti lisätty kello 16:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:29 ----------

    Tuossa esityksessä on muuten mielestäni aika hauskaa virastokieltä:

    "Samassa yhteydessä on tarkoituksenmukaista parantaa aseman tilojen toimivuutta ja rakentaa pelastusviranomaisten edellyttämä varapoistumistie aseman toiseen päähän sekä korjata pahimmat puutteet, joiksi matkustajat ovat kokeneen liukuportaiden vähyyden ja aseman huonon kunnon."

    Vähyyden? Eihän niitä ole ollenkaan; tokihan se on vähän silloin.
    Joukkoliikenneharrastaja

  11. #11

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Saman lyhennyksen käyvät läpi kaikki nykyiset metroasemat, eikä pitkille junille ole enää tarvetta.
    Kyllä pitkille junille voi olla tarvetta matkustajamäärän lisääntyessä. Nyt vain tehdään poliittinen päätös, että ajetaan vain lyhyin junin.

    Samalla menetetään yksi raideliikenteen mainioista mahdollisuuksista: matkustajakapasiteettia voisi kätevästi lisätä junaa pidentämällä. Lyhyiden junien vuorovälin tihentämisen raja tulee paljon nopeammin vastaan kuin junan koon kasvattamisen.

    Periaatteessa tämä on ihan sama juttu kuin päätettäisiin lyhentää kaikki bussipysäkit sellaisiksi, että vain pikkubussit mahtuvat.

    Vaikka Espoon metro tehdään alun perin tynkälaiturein, niin ei pitäisi jättää huomiotta sellaista tulevaisuuden visiota, että idästä ehkä ajettaisiin metrojunia jollekin muullekin läntiselle haaralle kuin Etelä-Espooseen.
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  12. #12
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    817

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Kyllä pitkille junille voi olla tarvetta matkustajamäärän lisääntyessä. Nyt vain tehdään poliittinen päätös, että ajetaan vain lyhyin junin.

    Samalla menetetään yksi raideliikenteen mainioista mahdollisuuksista: matkustajakapasiteettia voisi kätevästi lisätä junaa pidentämällä. Lyhyiden junien vuorovälin tihentämisen raja tulee paljon nopeammin vastaan kuin junan koon kasvattamisen.
    Kulosaaren laiturin lopun purkaminen on täysin tyhmää, kuten edellä on mainittu. Nyt, kuten usein Suomessa, tulevaisuudelle ei jätetä mitään varaa. (Tai jos jätetään, on se täysin ylimitoitettua). Pelkästään jo purkaminen maksaa. Lisäksi tehdään varauloskäynti, mutta ei tavallista uloskäyntiä. Rahaa siis kannattaa laittaa ei mihinkään. Hyötyjä ei tule, mutta paluu entiseen muuttuu lähes mahdottomaksi. Kun kuitenkin lyhyen vuorovälin kanssa tulee ongelmia, tulee ikävä pitkiä junia, mutta niihin siirtyminen on sitten "mahdotonta", kun ensin kiireellä on purettu infraa.

    Sakasassa on osattu varautua tulevaan, ehkä liiankin hyvin, esimerkiksi Mühlheim an der Ruhrissa, jossa metrohullutusaikakautena tehtiin stadtbahnia.

    Metrinen matalia laitureita käyttävä raitiotie kulkee yhdessä stadtbahnin (1435 mm) kanssa, joka myöskin pysähtyy matalalla osalla laiturista. Mühlheimissa kaikki stadtbahnin ja raitiotien yhteisasemat ovat tehty silmälläpitäen laiturin matalan osan korottamisesta stadtbahntasoon. Siksi laiturille tultaessa pitää niin rullaportaiden kuin hissin jälkeen astua muutama porras (tai mennä luiskaa) matalaan osaan.

    Aikaa on kulunut, eikä pelkkään stadtbahniin tai varsinkaan metroon ole aikomustakaan siirtyä. Siksi asemat ovat erikoisia ja huokuvat jotenkin suuruudenhulluuden jälkeistä epäonnistumista, onhan puolet laiturista (korkea osa) suljettu aidalla hamaan tulevaisuuteen.

    Muutama kuva Schloss Broichin asemalta:
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat   
    Näin se nyt vaan menee

  13. #13

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2289

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Aikaa on kulunut, eikä pelkkään stadtbahniin tai varsinkaan metroon ole aikomustakaan siirtyä. Siksi asemat ovat erikoisia ja huokuvat jotenkin suuruudenhulluuden jälkeistä epäonnistumista, onhan puolet laiturista (korkea osa) suljettu aidalla hamaan tulevaisuuteen.
    Henkilökohtainen suosikkini saksalaisten hylätyistä hankkeista on Hampurin U-Bahnin asema Beimoor, josta tulikin lepakkoluola, siis aivan kirjaimellisesti:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hamburg...doned_projects


    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Kun kuitenkin lyhyen vuorovälin kanssa tulee ongelmia, tulee ikävä pitkiä junia, mutta niihin siirtyminen on sitten "mahdotonta", kun ensin kiireellä on purettu infraa.
    Kulosaaren aseman lyhentäminen tosiaan vaikuttaa olevan hölmöläisten hommaa, mutta sen pidentäminen takaisin taitaa kumminkin olla paljon vähemmän 'mahdotonta' kuin Länsimetron asemien pidentäminen. Länsimetron valmistuttua erimittaisten junien liikennöiminen pistäisi ainakin nyt esitetyt suunnitelmat uusiksi (pääteasemaksi tulisi Tapiolan sijaan tai lisäksi kaiketi Ruoholahti).

  14. #14

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Vaikka Länsimetrossa on lyhyet laiturit niin idästä tulevat pitkät junat voisi kääntää vaikka Kampissa. Eli olisi kaksi linjaa: Vuosaari - Kamppi ja Mellunmäki - Matinkylä.

  15. #15

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Vaikka Länsimetrossa on lyhyet laiturit niin idästä tulevat pitkät junat voisi kääntää vaikka Kampissa. Eli olisi kaksi linjaa: Vuosaari - Kamppi ja Mellunmäki - Matinkylä.
    Sanos muuta! Koskaan ei tiedetä milloin esim Töölön metroa aletaan rakentaa ja jos se pistetään erkanemaan nykyisestä metrosta Kampissa tulee tiettyjä paineita harventaa vuoroja jollakin linjalla, ja se tarkoittaa junien pidentämistä.

    Toisaalta jos se turvaovikysymys ratkaisee niin niiden mukaan on mentävä. Mutta ei sen täyty tarkoittaa että nykyisiä laitureita pitäis lyhentää vaan turvaseinä voidaan jättää päistään väliaikaisesti umpinaiseksi ja tehdä siihen oviaukot sitten jos tulee tarve taas ajaa pidemmillä junilla.

    t. Rainer

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Osta asema!
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 30.06.2017, 17:06
  2. Asema-arkkitehtuuri
    kirjoittanut hmikko foorumissa Junat
    Vastauksia: 47
    Viimeisin viesti: 07.04.2015, 14:06
  3. HKL: Kulosaaren asema toistaiseksi aikataulussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.05.2011, 15:20
  4. Muukon asema
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 29.04.2008, 18:21
  5. Asema vai ei asema?
    kirjoittanut antaeus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 19.10.2006, 19:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •