Kulosaaren asema, hankesuunnitelma

Mutta ei sen täyty tarkoittaa että nykyisiä laitureita pitäis lyhentää vaan turvaseinä voidaan jättää päistään väliaikaisesti umpinaiseksi ja tehdä siihen oviaukot sitten jos tulee tarve taas ajaa pidemmillä junilla.
Juuri näin on laituriovet suunniteltu rakennettavaksi nykyisille asemille. Kulosaari lienee poikkeus jossa laituria lyhennetään.

M300 junat tulevat olemaan yhtä yksikköä ja pituudeltaan nykyisen kahden vaunuparin mittaisia. Eli M300 kanssa ei koko nykyistä laituripituutta pysty hyödyntämään. Vaikka tulevaisuudessa tarve nykyisen mittaisille pitkille junille tulisikin.
 
M300 junat tulevat olemaan yhtä yksikköä ja pituudeltaan nykyisen kahden vaunuparin mittaisia. Eli M300 kanssa ei koko nykyistä laituripituutta pysty hyödyntämään. Vaikka tulevaisuudessa tarve nykyisen mittaisille pitkille junille tulisikin.

Ei yksi vaunuhankinta saa määrittää ikiajoiksi suurinta junapituutta.

Sitä paitsi samasta junasta voi rakentaa eripituisia yksikköjä. Ja kytkeä niitä tarpeen mukaan. Esim. Kööpenhamina S-junissa on lyhyempiä ja pitempiä versioita. Siis pitkän kolmesatasen jatkeeksi voisi panna yhden nykyisen vaunuparin mittaisen yksikön.

Jos tarve vaatii, niin M400 voi olla eripituinen versio M300:sta. Esim. Pågatågin X61 on käytännössä vain lyhempi versio SL Pendeltågin X60-yksiköstä.

Ja esim. Wienissä kulkee samassa junassa uutta ja vanhaa kalustoa yhteen kytkettynä. Edistyksellinen teollisuus, joka väsää laituriovet sun muut hienoudet pystyy kyllä ratkaisemaan myös M300:n kytkemisen yhteen M400:n kanssa, ehkä vanhempienkin.

Eikä tarvitse edes ulkomaille mennä ihmettelemään: Stadin nivelratikoiden alkuperäispituus ei ole estänyt välipalan lisäämistä.
 
Yksinkertaisin ratkaisu M300-pidennykseen on tietysti yhteenkytkentä yhden M200-vaunuparin kanssa. Tekninen valmius tähän onnistunee M200-peruskorjauksen yhteydessä. Tuskin sitä nopeammassa aikataulussa tarvitaan pitempiä junia jälleen.
 
Aikaa on kulunut, eikä pelkkään stadtbahniin tai varsinkaan metroon ole aikomustakaan siirtyä. Siksi asemat ovat erikoisia ja huokuvat jotenkin suuruudenhulluuden jälkeistä epäonnistumista, onhan puolet laiturista (korkea osa) suljettu aidalla hamaan tulevaisuuteen.

Muutama kuva Schloss Broichin asemalta:

Noista kuvista: kauniisti valitut materiaalit, täytyy sanoa.
 
Ihmettelin kun HSL:n uutisessa Kulosaaren metroasemasta mainittiin, että huhtikuussa on käytössä vain varauloskäynti. Luulin, että itäpäähän tulisi ihan oikea uloskäynti, mutta näin ei näytä olevan. Tässäkin ketjussa on asia mainittu.

Olin itse ajatellut, että uusi sisään/uloskäynti lisäisi saavutettavuutta ja siten Kulosaarelaisten innokkuutta käyttää metroa, mutta jos tuo on vain varalla ei kai sen varaan voi laskea sitten kun aseman remontti on valmis. Se, että Kulosaaren metroa käytetään vähän liittyy tietysti porukan vähyyteen ja siihen, että monet kulosaarelaiset eivät välttämättä kuuluu tyypillisempään metronkäyttäjän tuloluokkaan. Se, että Itäväylä tukkii alueen metroaseman ja suurimman asuntoalueen välillä on tietysti myös haittaava tekijä. Ilmeisesti Itäväylän kattamista ja asuntorakentamista tämän päälle suunnitellaan KSV:ssa. Minusta hyvä niin, mutta tämä on varmasti herättää paikallisissa vastustusta.

Onko muita keinoja parantaa metroaseman saavutettavuutta? Minusta tuo itäinen ulos/sisäänkäynti olisi ollut tärkeä. En kuitenkaan osaa arvioida kuinka paljon kalliimpaa olisi ollut tehdä kunnollinen ulos/sisäänkäynti kuin vain varasellainen tai kuinka merkittävästi metron käyttö olisi voinut kasvaa uuden sisäänkäynnin myötä.

Olisi mielenkiintoista kuulla tästä ajatuksia tai jopa faktoja.
 
HKL myöntää kulosaaren aseman suunnittelutyön epäonnistuneen: http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/...roaseman_remontin_epaonnistuneen_2351799.html.
Aiemmin tehdyssä Kontulan metroaseman remontissahan oli myös ongelmia, eikö siinä jouduttu jopa vaihtamaan urakoitsijaa jotta työt saatiin lopulta valmiiksi? Mahtaako HKL:n rakennuttamisyksikkö olla kykenevä hoitamaan tällaisia projekteja kun jo toisen aseman remontin aikataulu pettää!
 
Takaisin
Ylös