Toisten sisäänkäyntien rakentaminen metroasemille

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Mutta onhan se toki niin, että on hyvä olla myös Ruoholahdesta Töölöön ajava linja. Ja onhan se niinkin, että Kamppiin pääsee myös metrolla. Mutta Ruoholahden ja Kampin metroasemien välille kuitenkin jää alueita, joita voitaisiin palvella pintaliikenteellä ja näin syöttää myös metrolle.
Metron käytöa auttaisi aika paljon se, jos Ruoholahden metroasemalle rakennettaisiin laiturin itäpäähän toiset liukuportaat ylös, joka johtaisi Mechelininkadun kohdalle, lippuhalli mieluiten kadun alle ja sisäänkäynnit kummallekin puolelle M-katua. Silloin metron ja kutosen pysäkin välille ei tulisi kohtuuttoman pitkä matka.

Osaako kukaan sanoa onko mitään tällaista suunniteltu koskaan?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Metron käytöa auttaisi aika paljon se, jos Ruoholahden metroasemalle rakennettaisiin laiturin itäpäähän toiset liukuportaat ylös, joka johtaisi Mechelininkadun kohdalle, lippuhalli mieluiten kadun alle ja sisäänkäynnit kummallekin puolelle M-katua. Silloin metron ja kutosen pysäkin välille ei tulisi kohtuuttoman pitkä matka.

Osaako kukaan sanoa onko mitään tällaista suunniteltu koskaan?

t. Rainer
On kieltämättä hieman outoa, että nimenomaan metron tiheämmin asutussa päässä eli kantakaupungissa on asemia, joille pääsee vain yhtä kautta (Sörnäinen, Kaisaniemi, Ruoholahti). Ja itse asiassa eihän Rautatientorin aseman laitureillekaan pääse kuin yksien liukuportaiden kautta.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

On kieltämättä hieman outoa, että nimenomaan metron tiheämmin asutussa päässä eli kantakaupungissa on asemia, joille pääsee vain yhtä kautta (Sörnäinen, Kaisaniemi, Ruoholahti). Ja itse asiassa eihän Rautatientorin aseman laitureillekaan pääse kuin yksien liukuportaiden kautta.
Joku ;) tältä foorumilta voisi todeta tähän, että eihän se muuttaisi asemien sijainteja mihinkään, ainoastaan kävelyreittejä ja mitä muuta saisikaan niillä miljoonilla, kun tällainen investointi ei kuitenkaan poistaisi nykyistä vaihtoehtoa. Eli: käveltäisiinkö metroasemalle ulkoilmassa vaiko maan alla?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Jos nyt vaan unohdettaisiin suosiolla ne lippuhallit, niin se ei maksaisikaan niin paljon. Eli ihan yksinkertaiset liukuportaat Ruoholahden asemalle, ja kun kerran aloitettiin niin samoin Rautatientorilta nousu Fooruminen alle, Kaisaniemessä Uninonin- ja Liisankadun risteykseen ja Sörnäisissä Torkkelinmäelle.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Kantakaupungissa uloskäynnit on jotenkin liitettävä olemassaoleviin rakennuksiin vähintään pienen liikehuoneiston kokoisella aulalla ja kellarin läpi kulkevalla liukuporraskäytävällä. Kallista puuhaa, vaikka liukuportaita olisikin vain kaksi ja uloskäynti spartalainen.

Uloskäynnit olisi vielä paras saada bussi- tai ratikkapysäkkien välittömään läheisyyteen, sillä pelkästään uloskäynnin välittömään läheisyyteen meneville ihmisille ei kannata kallista ja vaikeaa tunnelia rakentaa. Rajalliset sijoituspaikat antavat taloyhtiöille neuvotteluaseman, joka tuskin laskee hintatasoa.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Eikä unohdeta vielä yhtä kallista komponenttia: liukuportaita. Ruoholahden asema on aika syvällä, ja sieltä tulevan liukuportaan maksimikuorma voi olla hyvinkin luokkaa 10 - 20 tonnia. Tarvitaan siis aika kallis masiina. Jonkinlainen lippuhallikin on tarpeen, sillä rullaportaiden edessä täytyy olla reilusti tilaa, koska portaat syöttävät tasaisella nopeudella ihmisiä ylös, edellä tulleiden tulee päästä alta pois johonkin.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Eikä unohdeta vielä yhtä kallista komponenttia: liukuportaita. Ruoholahden asema on aika syvällä, ja sieltä tulevan liukuportaan maksimikuorma voi olla hyvinkin luokkaa 10 - 20 tonnia. Tarvitaan siis aika kallis masiina. Jonkinlainen lippuhallikin on tarpeen, sillä rullaportaiden edessä täytyy olla reilusti tilaa, koska portaat syöttävät tasaisella nopeudella ihmisiä ylös, edellä tulleiden tulee päästä alta pois johonkin.
Kiinnostaa, onko sinulla käsitystä siitä mitä nuo maksaa? Tuo on varmaan ihan totta että portaiden edessä pitää olla tilaa (kuinka paljon?), mutta minusta esimerkiksi Ruoholahden lippuhalli vaikuttaa ylimitoitetultra.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Tuo on varmaan ihan totta että portaiden edessä pitää olla tilaa (kuinka paljon?), mutta minusta esimerkiksi Ruoholahden lippuhalli vaikuttaa ylimitoitetultra.

Jos aiotaan haaveilla metron sulkemisesta porttijärjestelmäksi vielä joskus, se on ennemminkin alimitoitettu.
 
Järjettömän raskaaseen ja hintaiseen järjestelmään ei ollut sitten varaa tehdä edes järkeviä kulkuyhteyksiä. Yllätys.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Jos aiotaan haaveilla metron sulkemisesta porttijärjestelmäksi vielä joskus, se on ennemminkin alimitoitettu.

Kyllä täällä ainakin haaveillaan. Muttei metro siltikään tarvitse kovin suuria lippuhalleja. Ilman niitä pärjätään maailmallakin, ja järjestelmissä joiden käyttäjämäärät ovat aivan eri luokkaa kuin Helsingissä.

---------- Viesti lisätty kello 2:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:06 ----------

Järjettömän raskaaseen ja hintaiseen järjestelmään ei ollut sitten varaa tehdä edes järkeviä kulkuyhteyksiä.

Sehän tässä on ongelmana. Metron saavutettavuus on muutenkin huono, ja esim. Kaisaniemen pohjoinen sisäänkäynti kyllä parantaisi sitä saavutettavuutta aivan olennaisesti, vaikkei edelleenkään yllettäisi lähelle pintaliikennettä.

Miksi on oleellista rakentaa sisäänkäynnit olemassaoleviin taloihin? Ei maailmallakaan ole tehty niin, ja kyllä esim. Kaisaniemen sisäänkäynti mahtuisi aivan hyvin Varsapuiston pohjoislaitaan ja Kaisaniemenpuiston laitaan. Ei kopin tarvitse olla sen kummempi kuin portaikot Lasipalatsin ratikkapysäkiltä tai Kaivokadun/Manskun kaakkoiskulmasta maan alle. Eli tällaiset lisäsisäänkäynnit voidaan hyvin toteuttaa niin, että mennään ensin portaita pitkin "kerrokseen -1" ja sieltä sitten rullaportaita perille.

Esteettömyyttä vaativat esteelliset kulkevat edelleen vanhan esteettömän pääsisäänkäynnin kautta, jollainen jokaisella asemalla tietysti edelleen on. Esteettömät voivat sitten käyttää näitä esteellisiä lisäsisäänkäyntejä.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Sehän tässä on ongelmana. Metron saavutettavuus on muutenkin huono, ja esim. Kaisaniemen pohjoinen sisäänkäynti kyllä parantaisi sitä saavutettavuutta aivan olennaisesti, vaikkei edelleenkään yllettäisi lähelle pintaliikennettä.

Aloitin ketjun (tai ylläpitäjä siirsi) kun oli kyse miten Ruoholahden- Jätkäsaaren liikennetä voisi parantaa. Yhtenä juttuna tuli mieleen Ruoholahden metroaseman toinen sisäänkäynti Mechelininkadulle josta voisi vaihtaa kutosen ratikkaan, (tai mikä linja nyt sinne tulee kulkemaan jatkossa). Se voisi toimia solmukohtana Jätkäsaaren raitiovaunujen, metron ja Lauttasaareen menevien bussilinjojen välillä.

Kaisaniemessä olisi selvä parannus jos metrosta pääsisi ulos Liisankadulle suoraan. Sörnäinen ei välttämättä vaadi toista sisäänkäyntiä. Rautatientorin kohdalla ajankohtaiseksi toinen sisäänkäynti tulee silloin jos Pisaran asema rakennetaan sen yhteyteen. Mutta jo nyt metron lippuhalliin pitäisi mielestäni päästä liikkumaan myös suoraan rautatieaseman länsisiivestä tai entisestä ns matkatavarahallista.

t. Rainer
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Kiinnostaa, onko sinulla käsitystä siitä mitä nuo maksaa? Tuo on varmaan ihan totta että portaiden edessä pitää olla tilaa (kuinka paljon?), mutta minusta esimerkiksi Ruoholahden lippuhalli vaikuttaa ylimitoitetultra.

Valitettavasti minulla ei ole käsitystä konkreettisista hinnoista. Ruoholahden halli on varmastikin iso ihan vain siksi, että siitä on voitu vaivatta tehdä reilu. Lähinnä siis rakentamisen aikaan tilaa on ollut. Jälkikäteen laajentaminen on väkisinkin kallista jos sellaiselle tulee tarvetta.

Tuosta tilasta rullaportaiden päässä: pointti on se, että se on helposti paikka jossa osa ihmisistä pysähtyy arpomaan minne päin jatkaa matkaa, eli paikalla on taipumusta ruuhkaantua samaan aikaan kun portaat syöttävät uusia ihmisiä vakiovauhtia. Ongelman voi toki poistaa jatkamalla portaiden päästä suoralla käytävällä. Käytävälle taas ihmiset sopivat pakkaantumaan. Mutta rullaportaat eivät saisi päättyä suoraan oveen. Mutta kun tälläinen ruuhkaantumispiste on olemassa, sen yhteyteen kannattaa laitta se lippuhalli, paikka josta voi ostaa lipun ja jossa on informaatiota tarjolla. Lippuhalli on myös luonteva paikka risteykselle, jos varsinaiselle kadulle pääsee monesta paikkaa. Lisäksi lisää viihtyisyyttä, kun alhaalta tulevien portaiden päässä odottaa suhteellisen avara tila. Mutta ei tuon hallin kovin iso tarvitse olla.

Esteettömyydestä sen verta, että siitä ei kannata tinkiä, kun suhteelliset säästöt ovat kovin pieniä. Tarpeen on vain hissi liukuportaiden kupeeseen, selkeästi liukuportaita halvempi, luulen ja jos lippuhalli on -1 tasossa, tarpeen on vain kokonaisuuden kannalta katsoen naurettavan halpa henkilöhissi.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Sörnäinen ei välttämättä vaadi toista sisäänkäyntiä.

Sörnäisten aseman toinen pää tulisi varmaankin Agricolankadulle, suunnilleen Karhupuistoon siis. Se toisi metroaseman (sisäänkäynnin) ihan viereen aika isolle joukolle joilel sekä Kurvi että Hakaniemi on nykyisellän aika kaukana. Tietty tuolla on nytkin hyvät ratikkayhteydet, mutta pitäisin sitä kyllä hyödyiltään aika vastaavana kuin Liisankadun sisäänkäyntiä Kaisaniemen asemalle.
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Sörnäisten aseman toinen pää tulisi varmaankin Agricolankadulle, suunnilleen Karhupuistoon siis. Se toisi metroaseman (sisäänkäynnin) ihan viereen aika isolle joukolle joilel sekä Kurvi että Hakaniemi on nykyisellän aika kaukana. Tietty tuolla on nytkin hyvät ratikkayhteydet, mutta pitäisin sitä kyllä hyödyiltään aika vastaavana kuin Liisankadun sisäänkäyntiä Kaisaniemen asemalle.

Tuli tässä mieleen että koska korkeuseroa olisi varmaan aika lailla, niin olisiko jonkinlaisessa vinohissi-virityksessä järkeä tässä Kallion tapauksessa? Eikö Tukholmassa ole parissa metroasemassa korkeuserojen vuoksi vedetty vinohissejä joillekin mäen päällä olevalle asuntoalueelle?

t. Rainer
 
Vs: Linja 8 ja Hietalahden suunnan liikenne

Tuli tässä mieleen että koska korkeuseroa olisi varmaan aika lailla, niin olisiko jonkinlaisessa vinohissi-virityksessä järkeä tässä Kallion tapauksessa? Eikö Tukholmassa ole parissa metroasemassa korkeuserojen vuoksi vedetty vinohissejä joillekin mäen päällä olevalle asuntoalueelle?

t. Rainer

Hissin ongelma on rullaportaita selvästi pienempi kapasiteetti. Sen tarkemmin miettimättä tuntuu aika ilmeiseltä, että tälle toiselle sisäänkäynnille olisi niin paljon käyttäjiä, että hissi ei riitä mihinkään. Siis: hissi on ihan näppärä ja halpa, mutta käyttäjiä ei saa olla liikaa. Mutta epäilemättä näppärä ratkaisu pienelle asuinalueelle, jonne muuten voi olla vaikea rakentaa oikein minkäänlaista joukkoliikennettä.
 
Takaisin
Ylös