Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Referaatti YLE:n puoli yhdeksän uutisista

- Todennäköisesti jopa viikkojen katkos metroliikenteellä Rautatientorille
- Elektroniikka yhä uhattuna
- Tärkein asema.
- Miljoonia euroja
- Noin kaksi tuntia veden vuotoa
- Vuotokohtia ei ole vielä kaikkia löydetty
- Pahimmillaan kuukausia huoltoihin
- Vahinkoja on vielä paljastamatta
- Maanantaina ainakin osa junista Kaisaniemeen
- Tiistaina tarkoitus ajaa junat Rautatientorin läpi
- Ei henkilövahinkoja
- Keskusta-alueen vedenjakelu poikki paikallisesti vuotoa paikallistaessa
 
Onpahan taas yleisön kommentit Hesarissa. Katkenneen vesijohdon takia pitää heti laittaa ruuhkamaksu/kieltää yksityisautoilu/lopettaa raideliikenne.

On. Mutta jos sitä logiikkaa haluaa käyttää hyväksi, niin olisihan tämä ainakin hyvä syy jättää Keskustatunneli rakentamatta, jottei siellä vain pääse ikinä syntymään vastaavaa kaaosta.
 
Saamani tiedon mukaan ainakin hetki sitten Vilhonvuoren pysäkillä Sörnäisissä oli odotellut 65X -kilvin bussi, joka menisi vain Ruoholahteen (ehkä Erottajan kautta?).
 
Lukee että ''Huomiseksi on järjestetty korvaava bussilinja 65X Sörnäisistä Ruoholahteen, ja raitiovaunulle 6 on tulossa lisävuoroja.''

Samat korvaavat vuorot tulevat varmaan siis myös kasille, koska ne ovat samassa kierrossa? Kasihan voi tuosta kuormittua vielä kutostakin enemmän, kun se on monelle Ruoholahteen menijälle ainoa järkevä korvaava yhteys.

---------- Viesti lisätty kello 21:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:25 ----------

Kyllä siitä poikkeusliikennetiedotus näkyy kuitenkin olevan, ja sen luulisi olevan ensisijaista.

Joo, vilkaisin vain sivuille. Poikkeustiedotteissa oli tosiaan ihan selkeät selitykset liieknteen muutoksista. Neämmä ratikat ovat päässeet taas jo Kaivokadulle.
 
Uutisissa sanottiin äsken, että se metrokatko voi kestää jopa kuukausia.

Miten ihmeessä tuo olisi mahdollista? Jos liukuportaat ja hissit ovat rikki, se ei ole todellakaan mikään syy pitää rautatientorin metroasemaa kiinni.

Ajovirtapiiri kuivaksi ja jos automaattinen kulunvalvonta ei toimi, niin lipunheiluttajat laitureille.
 
Samat korvaavat vuorot tulevat varmaan siis myös kasille, koska ne ovat samassa kierrossa? Kasihan voi tuosta kuormittua vielä kutostakin enemmän, kun se on monelle Ruoholahteen menijälle ainoa järkevä korvaava yhteys.

Ei välttämättä, sillä lisäliikenne voidaan suunnitella myös siten että ajetaan esim pelkästään 6X Paavalin kirkko - Erottaja, eikä vaunujen tarvitse mennä missään vaiheessa kasille.

6/8 kierto on ainoastaan suunnitelluissa vuoroissa, ei VÄLTTÄMÄTTÄ lisävuoroissa.
 
Miten ihmeessä tuo olisi mahdollista?
Riippuu vaurioista. Vesi ei tule hanasta suoraan metroasemalle, vaan putki on puhki jossain maan sisällä ja vesi vie mennessää maamassoja ja synnyttää siten maan sisään onkaloita. Metro voi ajaa, jos ollaan varmoja, että radan perustus ja tunnelin tuenta ovat kunnossa. Kastuneet sähkölaitteet siis eivät ole ainoa ongelma.

Jos liukuportaat ja hissit ovat rikki, se ei ole todellakaan mikään syy pitää rautatientorin metroasemaa kiinni.
Jos asemalta ei saada ihmisiä pois siihen tahtiin kun junat tuovat niitä, ei asemaa voi käytännössä käyttää.

6/8 kierto on ainoastaan suunnitelluissa vuoroissa, ei VÄLTTÄMÄTTÄ lisävuoroissa.
Kasi on kylläkin erinomainen metroa korvaava yhteys. Sillä pääsee Ruoholahteen ja matkalla voi vaihtaa molemmin puolin Kamppia kulkeviin ratikoihin. Homma toimii, kunhan vain matkustajille tämä opastetaan.

Muuten voi todeta tästä harmista, että se kertoo karua kieltä keskittämisen riskeistä. Onneksi kuitenkin vain Ruoholahti–Rautatientori on onnistuttu järjesteämään niin, ettei edes metroa korvaavaa bussiyhteyttä ole helppo järjestää kuten ennen, kun linja-autoasemalta pääsi suoraan Postitalolle.

Antero
 
Kuulema Rautatietorin kohdalla oleva rata tutkitaan, ja jos se on kunnossa niin tiistaina voidaan ajaa jälleen Ruoholahteen, niin että Rautatientorin kohdalla mennään pysähtymättä. Sinäänsä tuo nyt ei ole niin iso ongelma. Kaisaniemen aseman yksi uloskäynneistä kuitenkin suhteellisen lähellä Rautatientoria..
 
Jos asemalta ei saada ihmisiä pois siihen tahtiin kun junat tuovat niitä, ei asemaa voi käytännössä käyttää.

Rautatientorilta on kolmet portaat ylös, kyllä niitä pitkin porukka mahtuu hyvin tarpomaan. Ei rautatientorin portaissa ole kapasiteettiongelmaa, vaikka liukuportaat eivät toimisikaan. Huonojalkaiset voivat käyttää muita asemia.

Sen sijaan Kaisaniemeen on tiedossa tosi tiivis tunnelma.
 
Viimeksi muokattu:
Rautatientorilta on kolmet portaat ylös, kyllä niitä pitkin porukka mahtuu hyvin tarpomaan. Ei portaissa ole kapasiteettiongelmaa.

Huonojalkaiset voivat käyttää muita asemia.

Kantakaupungin syvällä sijaitsevien asemien liukuportaiden nouseminen jalkapelillä käy kyllä normaalikuntoisellekin työstä huonokuntoisista puhumattakaan. Vähän epäilen, ettei kaikkia huonokuntoisia ja -jalkaisia metromatkustajia saataisi estettyä tulemasta Rautatientorin metroasemalle, joten seurauksena voisi pahimmillaan olla sairaus- tai paniikkikohtaus keskellä täyteen ahdettuja portaita.
 
IS.fi kertoo, että metron vuoroväli on huomenna tavallisen 4 minuutin sijasta 5-6 minuuttia.

edit. Jaa mutta tuonhan kertoi jo botti
 
Tiedotteissa ja uutisissa on puhuttu siitä, että metro voisi ajaa akkujen avulla Rautatientorin aseman ohi. Minulle oli uutta, että metrojunat voivat kulkea ilman virtakiskosta saatavaa virtaa. Pystyvätkö tähän sekä 100- että 200-sarjan junat? Kuinka pitkiä matkoja voidaan ajaa pelkällä akkuvirralla? Mahtavat olla aika massiivisia nämä akut.
 
Kiitettävästi saatu ihmiset ulos, ei ilmeisesti mitään henkilövahinkoja vaikka potentiaali olisi uutisten mukaan ollut. Mulle tuli ensimmäisenä mieleen kun kuulin tuosta Lontoon Balhamin aseman joutuminen veden valtaan sota-aikana.

Väliaikaisena toimenpiteenä voisi toteuttaa busseja ja ratikoita suosivia liikennejärjestelyjä Simon- ja Kaivokadulle, veikkaan että 6-sarjan lisäksi kolmonen tulee olemaan täynnä.
 
Takaisin
Ylös