Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

(Minulle ei ole mitään käsitystä siitä mitä tuollaiselta taukotilalta vaaditaan.)

Ei minullakaan, mutta vesiklosetti nyt tulee ensimmäisenä mieleen. Ratikoissa sellaisia ei löydy, turistibusseissa kyllä, mutta voisi varmaan aiheuttaa nurinaa epämukavuudellaan. Konttiparakkeina tuollaisia taukotiloja kuitenkin varmasti löytyisi "hyllyltä". Pitäähän niitä raksallekin järjestää.
 
(Minulle ei ole mitään käsitystä siitä mitä tuollaiselta taukotilalta vaaditaan.)

Käsitykseni mukaan ainakin WC, mahdollisuus ruokailla (pöytä ja tuoli), mahdollisuus lämmittää ja säilyttää eväitä (mikro tai keittolevy sekä jääkaappi).
 
Iltalehdessä kerrotaan, että R-torin asema avattaisiin vasta helmikuun puolella. Hissit tulevat puolen vuoden päästä. Liukuportaat säästyivät pahoilta vaurioilta.

Tietääkö kukaan, mitä kaikkea asemalle remontoidaan?
 
Minne katosivat metromatkustajat?

Rautatientorin metroasemalla on ollut noin 50 000 käyttäjää vuorokaudessa. Eilinen HS kertoi, että joulukuussa (RT suljettiin 8.11.) Kaisaniemessä on ollut 8500 "uutta" matkustajaa ja Kampissa vastaavasti 3600. Vertailukuukautena oli lokakuu, viimeinen täysi kuukausi, jossa RT on mukana.

Vaikka joulukuun matkustajamäärät ovat joulun ja uuden vuoden takia pienempiä, niin se ei mielestäni selitä sitä, että iso osa matkustajista näyttää kadonneen kuin tuhka tuuleen. Kampin ja Kaisaniemen lisäys on 12 100. Minne siis katosi 37 900 metromatkustajaa?

Saattaako osa selittyä sillä, että taas sekoitetaan käyttäjämäärät ja nousumäärät? No, silloin RT:lla olisi siis 25 000 nousua per normaalivuorokausi, joista 12 100 olisi siirtynyt naapuriasemille ja edelleen olisi 12 900 matkustajaa kateissa.

Varmasti näitä on HKL-Suyssa ja HSL:ssa tutkittu, siellähän seurataan erittäin tarkasti metron käyttäjämääriä. Mikä siis on selitys, vai onko sitä?
 
Minne siis katosi 37 900 metromatkustajaa?

Voi olla että osa matkustajiata on kadonnut Sörnäinen - Rautatientori, Hakaniemi - Rautatientori, Kamppi.- Rautatientori ja Ruoholahti - Rautatientori väleiltä. Ja merkittävä osa on junaan vaihtajia. Ja ehkä tuossa on myös tilastointivirhe.

Nuo ovat hajonneet eri liikennevälineisiin. Ja kävely on varmaan lisääntynyt keskustassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämä taitaa olla tuttu ilmiö. Ihmisten käyttäytyminen mukautuu uuteen tilanteeseen nopeammin kuin suunnittelija arvaa ja odottamattomilla tavoilla. Maailmalta on tarinoita kaupunkien keskustamoottoriteistä, joiden poistamisen laskettiin autoliikenteen suunnitteluperiaatteilla aiheuttavan totaalikaaoksen ja loputtoman ruuhkan. Kun tie sitten poistettiin tai muutettiin tavalliseksi kaduksi, hämmennystä oli päivän tai kahden ajan, ja sen jälkeen liikenne sujui. Näennäisesti tuhansia automatkoja katosi jonnekin, todellisuudessa ihmiset yksinkertaisesti tekivät jotain muuta. Sama näköjään koskee julkista liikennettä. Busseihin ja henkilöautoihin lienee kadonnut osa porukkaa, osa on keksinyt kokonaan uuden reitin.
 
Nuo ovat hajonneet eri liikennevälineisiin. Ja kävely on varmaan lisääntynyt keskustassa.

Sitten ovat ne ei pakolliset vapaa-ajan matkat keskustaan saattaneet myös vähentyä.

Joulu- ja alennusmyynti-ostoksia on saatettu tehdä lähiöiden megamarketeissa eikä keskustan tavarataloissa samassa määrin kuin ennen, elokuvissa ja kapakissa käynnit on korvattu kotona telkkarin ääressä löhöilyllä sipsiä popsien ja kaljaa läträillen. Toivottavasti se metroasema pian aukeaa niin ei kansa veltostu täysin!

t. Rainer
 
Minä uskoisin rautatientorin metroaseman sulkemisesta johtuen matkustajamäärät ovat lisääntyneet Pasilassa, ratikoissa ja jokerilla.

Joulukuun osalta hyytävä pakkanen, taantuma ja vapaapäivät tekevät tilastoinnista vähemmän vertailukelpoista aikaisempiin vuosiin verrattuna. Kylmällä ihmiset liikkunevat eri lailla. Ainakin minä luen aikatauluja jo tällä pakkasella kun normaalisti kuljen aikatauluttomasti. Ja eiköhän kovalla pakkasella autoilun suosiokin lisäänny ja joukkoliikkuminen vähän vähene.

Joulukuussa oli myös vähemmän työpäiviä kuin tavallisesti ja joulun lomakausi keskimääräistä pidempi.
 
-- elokuvissa ja kapakissa käynnit on korvattu --

Paitsi että keskustan multipleksit ovat aina olleet Kaisaniemen ja Kampin metroasemilla, ja Maximiin ja Bristoliinkin taitaa olla lyhyempi matka Kaisaniemestä. Ja ainoat kapakat, jotka asiasta kärsivät, taitavat olla Vltava ja City-Centerin baarit. Muihin paikkoihin ei luulisi olevan ongelma kävellä Kampista ja Kaisaniemestä.

Suurin osa selittynee, kuten Petteri sanoi, junamatkustajien vaihtopaikan siirtymisellä Rautatientorilta Pasilaan. Sinänsä hyvä asia, jos ihmiset pakotetaan tällä tavoin tutustumaan muihinkin vaihtoehtoihin. Moni saattaa todeta ne jopa paremmaksi. On hyvä asia, jos Rautatientorin kuorma helpottuu pysyvästi, koska asema on ollut kapasiteettinsa ylärajoilla. Pasilan lisääntynyt kysyntä saattaa nostaa tarjontaa sielläkin. Keskustassahan lisätarjonnasta ei ole enää sanottavaa hyötyä.

Joskin toinen sisäänkäynti olisi syytä joka tapauksessa tehdä.
 
On myös niin, että junilta Ruoholahden suuntaan mennään nyt busseilla (varmasti ennen vesivahinkoakin niin on tehty jossain määrin). Kyllä Lauttasaaren bussit 21V, 65A ja 66A ovat juuri tuolla välillä kuormittuneempia verrattuna vesivahinkoa edeltäneeseen aikaan. HSL:ltä voinee kysyä, minkä verran. Suunnassa Ruoholahti - Kamppi myös seutubussit ovat suosiossa, myös itse olen niihin turvautunut useammin kuin vain muutaman kerran tällä kaudella.
 
Kertoo hyvää Kamppi-Ruoholahti-ratikan tulevasta kysynnästä. Tuleekohan ratikkaverkon laajentaminen Lauttasaareen päin kuinka pian ajankohtaiseksi?
 
Paitsi että keskustan multipleksit ovat aina olleet Kaisaniemen ja Kampin metroasemilla, ja Maximiin ja Bristoliinkin taitaa olla lyhyempi matka Kaisaniemestä. Ja ainoat kapakat, jotka asiasta kärsivät, taitavat olla Vltava ja City-Centerin baarit. Muihin paikkoihin ei luulisi olevan ongelma kävellä Kampista ja Kaisaniemestä.

No niinhän se tietenkin on. Mutta tarkoitin myös että sellaiset jotka tavallisesti ovat tulleet junalla päärautatieasemalle, ja jatkaneet sieltä metrolla jonnekin illanviettopaikkaan (esim Kallioon) ovat ehkä jättäneet väliin kaupunkireissunsa. Myös se että rautatieliikenteessä oli pahoja häiriöitä mm vaununkarkaamisonnettomuuden ja sään takia tammikuun puoleenväliin asti vähensi junalla tehtäviä hupimatkoja muutenkin.

t. Rainer
 
Kaikki ohjelmoineet tietää että käyttäjät osaa olla todella outoja, mutta näemmä myös joukkoliikenteessä, Hesarin artikkelista Kaisaniemen metroasemasta:
HS 25.1. sanoi:
Opiskelija Arto Rekonen tulee Leppävaarasta junalla Helsinkiin ja jatkaa sieltä viikoittain metrolla itäänpäin.

"Opiskelen Viikissä, ja ajan metrolla yleensä Sörnäisten ja Kampin välillä. Kaisaniemen asema on niin lähellä, että muutoksesta ei ole ollut minulle mitään haittaa."
 
Kaikki ohjelmoineet tietää että käyttäjät osaa olla todella outoja, mutta näemmä myös joukkoliikenteessä, Hesarin artikkelista Kaisaniemen metroasemasta:

Oudolta kuulostaa. Yksi mahdollinen selitys on, että Arto yleensä käyttää 205:tä Kamppiin, koska asuu Perkkaalla. Mutta nyt hän sattui tulemaan junalla, jolloin hänen Rautatientorin sijaan täytyykin käyttää Kaisaniemeä.

Mutta se kyllä jää arvoitukseksi, miksi hän ylipäätään tulee keskustan kautta. En usko, että se voi olla nopeampaa kuin 550. Kaikkein nopein todennäköisesti olisi juna Pasilaan ja sieltä 506. Mutta 506 nyt tulee Pasilan asemalle vähän miten sattuu ja kovin harvoin.
 
Takaisin
Ylös