Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Noniin, nyt tämäkin nähtiin. Kaikki on mahdollista, paitsi tiedottaminen! Päivällä kuulemma aluksi ei ollut mitään tietoa. Asemat olivat joko auki tai kiinni. Näyttötauluissa tekstit juokisvat, mutta junia ei näkynyt missään.

Illalla uutisista saatujen tietojen varassa kävin ihmettelemässä tilannetta. Uudehkot aikatauluihin sokeasti perustuvat led-näytöt oli saatu pimeiksi. Laiturinäytöt sen sijaan näyttivät mitä sattuu. Lännen suuntaan niissä luki "Ruoholahteen" ja idän suuntaan "Mellunmäkeen / Vuosaareen". Myös junissa luki "Ruoholahti". Ymmärrän, että laiturinäytöt ovat museotekniikkaa, eivätkä siksi pysty näyttämään mitään oikeaa tietoa poikkeusliikenteessä, mutta minkä takia metrojunien uusilla määränpääkilvillä ei voi näyttää oikeaa määränpäätä? :mad:

Tiedottaminen perustui illalla vain muutamaan A4-lappuun. Säälittävää.

Linja 65X näytti pyörähtäneen käyntiin, kalustona oli Koskelan varikon -97 ja -98 vuoden City L- telejä.
 
Tiedotteissa ja uutisissa on puhuttu siitä, että metro voisi ajaa akkujen avulla Rautatientorin aseman ohi. Minulle oli uutta, että metrojunat voivat kulkea ilman virtakiskosta saatavaa virtaa. Pystyvätkö tähän sekä 100- että 200-sarjan junat? Kuinka pitkiä matkoja voidaan ajaa pelkällä akkuvirralla? Mahtavat olla aika massiivisia nämä akut.

Kulkeehan ne, kunnes vauhti loppuu. "Kaasuttaa" eivät kuitenkaan voi, jos ei ole höpöä virtakiskossa. Kieltämättä vähän harhaanjohtava sanavalinta uutisessa, vaikka ajamista se rullaaminenkin tavallaan on.
 
Kaikesta vakavuudestaan huolimatta "herkullinen" tilanne ja nyt nähdäänkin, että miten pintaliikenne pystyy paikkaamaa metroa nykyisessä Helsingissä ja ennenkaikkea sen tärkeintä asemaa eli Rautatientoria. Mielenkiinnolla seuraan täältä kaukaa.
 
Kulkeehan ne, kunnes vauhti loppuu. "Kaasuttaa" eivät kuitenkaan voi, jos ei ole höpöä virtakiskossa.
Pesuajokytkimellä kuulemma voi, ehkä noin 10 km/h:n nopeudella. Toimintoa käytettäneen ajettaessa pesukoneeseen. Ainakin metrossa työskentelevät olivat eilen sitä mieltä.

RT:n ohittamisen olettaisi olevan käytännöllisintä rullaamalla kuitenkin.
 
Lahdenrantaa haastateltiin juuri YLEn aikaisessa. Lahdenranta kertoi, että lisävuoroja on nyt myös linjalla 8, kun matkustajat olivat alkaneet käyttää sitä korvausliikenteenä metrolle. Matkustajat siis osasivat itse hakeutua 8:lle, vaikkei sitä missään tiedotuksessa neuvottukaan.

Veden valtaamat metrot eivät muuten ole ihan harvinainen juttu. Mittava vesivahinko oli muutama vuosi sitten Prahassa, kun tulva täytti keskustan ja myös metron. Siellä korjaukset maksoivat muistaakseni yli 200 milj. €.

Antero
 
Veikkaisin, että linjalle 58 olisi myös hyvä saada lisäkapasiteettia, niin lähijunista itään tai päinvastoin matkustavat mahtuisivat sinne...

Samoin kuulostaisi ihan hyvältä ajatukselta ajaa noita ylimääräisiä raitiovaunuja Sörnäisistä Kamppiin asti, tosin kääntöpaikan löytäminen voi olla vaikeaa. Espoon busseilla tulee kuitenkin aika paljon väkeä, joka on ennen vaihtanut Ruoholahdessa metroon eikä valttämättä ihan sinne 8-linjan saavuttamalle alueelle asti...
 
Lahdenrantaa haastateltiin juuri YLEn aikaisessa. Lahdenranta kertoi, että lisävuoroja on nyt myös linjalla 8, kun matkustajat olivat alkaneet käyttää sitä korvausliikenteenä metrolle. Matkustajat siis osasivat itse hakeutua 8:lle, vaikkei sitä missään tiedotuksessa neuvottukaan.

Eilen (8.11.2009) illalla oli myös lisävuoro 8X Paavalin kirkko - Salmisaari (ainakin HKL 94).
 
Linja 65X näytti pyörähtäneen käyntiin, kalustona oli Koskelan varikon -97 ja -98 vuoden City L- telejä.
Ruhasta ne 65X:t olivat sunnuntai-iltana, autot 9708, 9710, 9804 ja 125.
Klo 18:45 tuli töihinkutsupuhelu Ruhan työnjohdosta: Kiinnostaisiko ajaa bussia nyt heti kun suinkin ehdit? :) Vähiinhän ne matkustajat jäivät...
 
Kaikesta vakavuudestaan huolimatta "herkullinen" tilanne ja nyt nähdäänkin, että miten pintaliikenne pystyy paikkaamaa metroa nykyisessä Helsingissä ja ennenkaikkea sen tärkeintä asemaa eli Rautatientoria. Mielenkiinnolla seuraan täältä kaukaa.

Tämä vahinko on ennenkaikkea imagotappio metrolle ja suurkaupunkijoukkoliikenteelle ylipäänsä. Oli onni ettei henkilövahinkoja tai mitään vielä pahempaa sattunut.

Valitettavasti taitaa käydä niin että jos Rautatientorin asema pysyy kauan suljettuna, niin kaikenlaiset nurmijärvi-idealistit eli hajautetun kaupunkirakenteen ja yksityisautoilun puolesta meuhkaavat ovat ne jotka pääsevät tilanteesta eniten herkuttelemaan.

t. Rainer
 
Yksi mielenkiintoinen asiantuntijalausunto pitää siteerata:
Helsingin Veden mukaan putken käyttöikää on todennäköisesti lyhentänyt putken päällä kulkeva raskas raitiovaunuliikenne Rautatieaseman edustalla
 
->Samaa sarjaa tuo ratikoiden syyttäminen vesivahingosta kuin talven syyttäminen peltikolareista. Ratikat ovat kuitenkin kulkeneet Kaivokatua sen verran aikaa, että asian ottaminen huomioon vesiputkien käyttöiän laskemisessa ei ole täysin kohtuuton vaatimus.

Paitsi ehkä Helsingin erikoisolosuhteissa.
 
Tämä vahinko on ennenkaikkea imagotappio metrolle ja suurkaupunkijoukkoliikenteelle ylipäänsä.

Vika ei kyllä ollut HKL:ssä, eikä HKL taida vesiputkille paljon mitään voida. Sinänsä lienee tyypillistä, että suurimmat imagotappiot vähän joka alalla usein johtuvat 'väärän puun haukkumisesta'. Muistaakseni mm. kokonainen matkustajalentokonemalli on vedetty liikenteestä ja vaihdettu mallin nimi, kun jossain oli tapahtunut väärin tehdystä huollosta johtunut onnettomuus, jolla ei ollut mitään tekemistä koneen ominaisuuksien kanssa.

No, nyt taitaa mennä yksi ja toinen vesijohto syyniin.
 
Samaa juttua toisaalla
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/11/992982

MTV3 sanoi:
Helsingin Veden mukaan laajan vesivahingon eilen aiheuttanut putki oli valmistettu vuonna 1978. Normaalisti valurautaputken käyttöikä on noin 60–70 vuotta.

Helsingin Veden mukaan putken käyttöikää on todennäköisesti lyhentänyt putken päällä kulkeva raskas raitiovaunuliikenne.

Putkirikon syystä ei kuitenkaan ole vielä tarkkaa tietoa.

Rautatieaseman edustalla kulkeva vesijohto pyritään korjaamaan mahdollisimman pian. Korjaustavasta ei ole vielä tehty päätöstä.

Vedenjakelu Helsingin keskustassa toimii jälleen normaalisti. Ainoastaan muutamista asematunnelissa sijaitsevista liiketiloista on vedet poikki.

(MTV3)

Tulipa taas mieleeni raskaat matalalattiaiset Wauriotramit. En yhtään ihmettele, kun tietää ja tuntee sen jyrinän, mitä Wauriotramit aiheuttavat, vaikka tuossa kohdalla ei ole ristikoitakaan!! Ei sitä jo Richterin asteikollakin mitattavaa tärinää mikään ikuisesti kestä!
Eihän Valmet-nivelet jyristä, mutta ne Wauriotramit... Ne olisi pitänyt poistaa jo viimeistään silloin vuonna 2007. Edullinen käyttösopimus tuli TOISAALLA kalliiksi! :)

Möllis! !sillöM
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vartti kertoo:
Vartti.fi sanoi:
Helsingin Rautatieaseman metroasemalle haljenneesta runkovesiputkesta purkautunut valtava vesimassa on aiheuttanut päivystävän palomestari Jani Pitkäsen mukaan mahdollisesti sortumavaaran metroaseman rakenteissa.

- Vedenpaine on murtanut raskaita teräsovia, tiiliseinämiin, valukattoihin, kantaviin rakenteisiin on tullut murtumia, Pitkänen sanoo.

Sortumavaaraa on todettu myöhemmin maanantaina muun muassa Kompassitason alapuolella.

Vesimassojen raju voima oli nähtävillä muun muassa laituritasolla metroaseman hissin vääntyneistä ovista.

- Hissikuilut olivat olleet täynnä vettä, hissikori oli jäänyt keskelle kuilua. Kaksi vartijaa oli havainnut hissikuilun räjähtämisen. Tässä laiturilla on vieläkin isoja kivenmurikoita, jotka olivat lentäneet ulos hissikuilusta, laiturialueella maanantaina aamupäivällä vieraillut Vartti.fi:n toimittaja Sanna Jompero kuvailee.

Onni onnettomuudessa oli, että sunnuntaina iltapäivällä vesivuodon alkaessa metroasemalla oli hiljaista, ja asema saatiin nopeasti tyhjennettyä. Ruuhka-aikaan tilanne olisi ollut toinen.

...Rautatieaseman on ollut haastava kohde pelastuslaitokselle.

- Tämä on erittäin sokkeloinen ja sekava kohde. Rautatieasema on tehty isoon monttuun, kalliota on louhittu ja sitten on tehty uusia seinämiä. Erilaisia onkaloita ja tyhjiä tiloja on paljon. Rakennusaikaisia karttoja on ollut heikosti saatavilla, Pitkänen kertoo...

http://www.vartti.fi/artikkeli/f3144b59-44bd-4c00-abbb-b3f9ce445624
Eli syytetäänkö sitten metrotoimiston silppuria :)
Tiedä sitten onko noita harrastajilla kaapissa.

Helsingin veden ja HKL:n yllätysfuusio - tiedotus petti
 
Takaisin
Ylös