Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Eli tosiaan, mikä poikkeusreitti? No huomenna pitäisi olla 8X PVK - SLS

Tai vedetään nyt vähän takaisin sen verran, etten olen ihan varma, tuliko vaunu Arabialta. Koska se tapahtui klo 12.10, tuskin se Koskelastakaan tuli. Juoksin pysäkille nopeasti, kun näin 8X-vaunun tulevan (jonka perässä heti normaali 8). En siis käyttänyt varsinaista Paavalin kirkon pysäkkiä, vaan se Sturenkatu-niminen heti Sturenkadun jälkeen. Enkä nyt mene takuuseen, etteikö se vaunu olisi voinut kurvata siihen siitä kirkoltakin. Se selittäisi toki paremmin, miksi 8 oli jo siinä vaiheessa heti perässä kiinni.
 
Tai vedetään nyt vähän takaisin sen verran, etten olen ihan varma, tuliko vaunu Arabialta.
Näinpä minäkin 8X:n Vallilassa tulossa Salmisaaresta. Ei se mennyt Paavalin kirkolle!

Jotain RT:stä SRS-uutisissa!
 
Viimeksi muokattu:
Toki. Lähinnä tuo koskeekin Kampin ja Ruoholahden asemia, varsinkin Ruoholahdessa ollaan aika lailla motissa. Ja kuten täälläkin on todettu, ei ihmiset osaa käyttää korvaavia bussiyhteyksiä vaikka sellaisia olisikin olemassa.
Matkustin pari matkaa 65X:llä iltaruuhkassa ihan uteliaisuudesta - luonnolliseti matkat olivat vastakkaisiin suuntiin. Ei ollut mitään kovin mainittavia kuormia kyydissä. Istumapaikoista oli molemmilla matkoilla alle puolet täytettyinä. Ja kyseessä olivat sentään normaalimittaiset 2-akseliset bussit eivätkä mitkään telibussit. Kalustokin oli sen verran iäkästä, ettei busseissa ollut linjanumeronäytön lisäksi mitään muuta tietoa tarjolla. Kuljettaja saikin vastailla matkustajien kysymyksiin siitä, mihin saakka bussi oikein kulkee.

Mikä pisti silmään, niin Kaisaniemen asemalla oli metrolaiturilla opasteet, että Mellunmäen junat lähtevät normaalilta 1-raiteelta ja Vuosaaren junat taasen 2-raiteelta. Sen sijaan ylätasolla olisi voinut olla lisää opasteita esim. lähimmälle 65X:n pysäkille (Rautatientorin laitaan). Ilahduttavan moni matkustaja huomasi, ettei Kaisaniemen asema olekaan niin kaukana "Helsingin ytimestä". Sen verran moni käveli Fennia-korttelin läpi kohti Rautatientoria.

HKL:n henkilökuntaa oli kyllä hyvin paikalla Kaisaniemen metroaseman tasanteella ja Ruoholahden metroaseman luona olevan raitiovaunupysäkin luona vastailemassa matkustajien kyselyihin.
 
Tai vedetään nyt vähän takaisin sen verran, etten olen ihan varma, tuliko vaunu Arabialta. Koska se tapahtui klo 12.10, tuskin se Koskelastakaan tuli. Juoksin pysäkille nopeasti, kun näin 8X-vaunun tulevan (jonka perässä heti normaali 8). En siis käyttänyt varsinaista Paavalin kirkon pysäkkiä, vaan se Sturenkatu-niminen heti Sturenkadun jälkeen. Enkä nyt mene takuuseen, etteikö se vaunu olisi voinut kurvata siihen siitä kirkoltakin. Se selittäisi toki paremmin, miksi 8 oli jo siinä vaiheessa heti perässä kiinni.

Joskus ennen puolta päivää näin kun Koskelalta lähti jokin 8X-vaunu linjalle, ei siis ainakaan se voinut tulla Paavalin kirkkoon ja Sturekadulle suoraan Arabialta. Siitä se sitten jatkoi Sörnäisen kautta Ruoholahdelle.
 
Jos nyt jotain positiivista tästä vahingosta pitäisi löytää niin ainakin nyt saadaan RT:n pitkät liukuportaat kerralla remonttiin. Käsittääkseni näille portaille ei ole vielä kertaakaan tehty suurempaa peruskorjausta kuten esim. Sörnäisten pitkille liukkareille juuri tehtiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
RT:n sulkemisesta on myös varmasti suurta etua Kaisaniemen aseman seudulle. Kunhan RT joskus korjautuu, se ei varmastikaan enää palaa entiselle käyttäjätasolle. Matkustajat huomaavat nyt kuinka paljon inhimillisemmän kokoluokan asema KN on, ja vain 600 metrin etäisyydellä RT:n laiturista. KN:ssä ja sen välittömässä yhteydessä on kaikenlaista kivaa, ruokapaikkoja, liikkeitä, yms. palveluita. Ja KN:stä kun joudutaan kulkemaan kuitenkin edelleen kokonaismatkan seuraavaa kohdetta kohti, voidaan todeta, että ajallisesti se voi olla se-ja-sama tai nopeampikin tai vain himpun hitaampi kuin jos käyttäisi historiallista "keskusaseman" painolastia kantavaa RT:tä.

RT:n pakkopaussi opettaa varmastikin tuhansille matkustajille uutta ympäristöoppia.
 
Eilen näin itse 8X:n Arabiassa ja ihmettelin, miksi linja on 8X, kun reitti on sama kuin 8. Yksi selitysehdotus: Pysäkkinäytöt näyttävät vain linjan 8 (ja 6) ennakoituja tuloaikoja. Jos 8X-vaunuja ei saada tavallisten 8:en sekaan näyttöihin, niin on parempi, että niillä on eri tunnus. Kun matkustin Sörkästä Vallilaan, Mitron näytti 6:n tulevan 4 min päästä kun vaunu oli seisomassa liikennevaloissa ennen laiturin alkua. (Mikä tässä tapahtumassa olikaan väärin?) En huomannut katsoa vuoronumeroa, oliko kyseessä 6 vai 6(X) eli lisävuoro. Linjanäytössä ei ollut kuin 6.

Antero
 
Helsingin sanomien mukaan. http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...ikkona+Kamppiin+ja+Ruoholahteen/1135250606321

Helsingin metro alkaa keskiviikkona liikennöidä Kamppiin ja Ruoholahteen, ilmoitti HKL tiistaina iltapäivällä. Metro ei kuitenkaan pysähdy Rautatientorin asemalla.

Tänään junat ajavat vain Kaisaniemeen saakka.

Sunnuntaisen putkirikon takia Rautatientorin metroasema on mahdollisesti jopa puoli vuotta remontissa.

Junat ajavat keskiviikkona sen ohi pysähtymättä.
 
Eilen näin itse 8X:n Arabiassa ja ihmettelin, miksi linja on 8X, kun reitti on sama kuin 8. Yksi selitysehdotus: Pysäkkinäytöt näyttävät vain linjan 8 (ja 6) ennakoituja tuloaikoja. Jos 8X-vaunuja ei saada tavallisten 8:en sekaan näyttöihin, niin on parempi, että niillä on eri tunnus. Kun matkustin Sörkästä Vallilaan, Mitron näytti 6:n tulevan 4 min päästä kun vaunu oli seisomassa liikennevaloissa ennen laiturin alkua. (Mikä tässä tapahtumassa olikaan väärin?) En huomannut katsoa vuoronumeroa, oliko kyseessä 6 vai 6(X) eli lisävuoro. Linjanäytössä ei ollut kuin 6.

Liva-ohjelmistoa on päivitetty ihan hiljakkoin, eikä tuo päivitys ilmeisesti mennyt ihan putkeen. En tiedä johtuiko tuosta vai mistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tänään näin yhden 8X:n kääntyvän Paavalinkirkolla, lähtö siitä oli n. 16:10. Samaan aikaan muita 8X-vaunuja ajoi Arabiaan ja Arabiasta.

Antero
 
Terveisiä RT-KN -akselilta. Olipas siellä vettä. :???:

Saadaankohan infojärjestelmät ilmoittamaan junien menevän Sörnäiseen huomiseksi?
Noniin, nyt tämäkin nähtiin
..Myös junissa luki "Ruoholahti". Ymmärrän, että laiturinäytöt ovat museotekniikkaa, eivätkä siksi pysty näyttämään mitään oikeaa tietoa poikkeusliikenteessä, mutta minkä takia metrojunien uusilla määränpääkilvillä ei voi näyttää oikeaa määränpäätä? :mad:
M200 junien infolaitteiden ohjelmoiminen ei onnistu metrovarikon omana työnä. M100 junien infolaitteet voidaan ohjelmoida omana työnä. Näissä molemmissa tapauksissa "toimitusaika" uuden reitin luomiseksi (esim.Vuosaari-Kaisaniemi) on liian pitkä kolmen päivän poikkeusliikennettä varten (54 vaunuparia).
Saa nähdä poistetaanko reittikuulutuksista RT, jos aseman avaaminen kerran ottaa puolisen vuotta. Tästä päättäänee kalustopäällikkö ja metroliikennejohtaja.

Tiedottaminen perustui illalla vain muutamaan A4-lappuun. Säälittävää.
Allekirjoitustasi lainaten: Näin se nyt vaan menee :cool:

Tiedotteissa ja uutisissa on puhuttu siitä, että metro voisi ajaa akkujen avulla Rautatientorin aseman ohi. Minulle oli uutta, että metrojunat voivat kulkea ilman virtakiskosta saatavaa virtaa. Pystyvätkö tähän sekä 100- että 200-sarjan junat? Kuinka pitkiä matkoja voidaan ajaa pelkällä akkuvirralla? Mahtavat olla aika massiivisia nämä akut.
Helsingin metrojunat eivät kulje junien akkuvirralla missään tapauksessa. Junien akustot ovat 110V tai 24V. Noilla tasajännitteillä ei pyöritetä 550V:n vaihtovirta-ajomoottoreita. Junan vaihtosuuntaajat eivät myöskään tee akkujännitteestä moottoreille ajojännitettä.

Pesuajokytkimellä kuulemma voi, ehkä noin 10 km/h:n nopeudella. Toimintoa käytettäneen ajettaessa pesukoneeseen. Ainakin metrossa työskentelevät olivat eilen sitä mieltä.
Ei voi!
Tähän akuilla-ajamislegendaan liittyen pesuajokytkimellä ainoastaan ohitetaan junan ajonestotoiminto, joka aktivoituu mm. vaihtosuuntaajan vikaantuessa.

Vaihtosuuntaaja tekee virtakiskon tasavirrasta vaihtovirtaa moottoreille ja junan muille laitteille. Yksi näistä laitteista on jarruvastuspuhaltimet. Jos puhaltimet eivät saa sähköä, ne eivät toimi ja junan ajonestolaitteisto estää ajomoottoreiden käytön.

Pesuajokytkimellä saadaan samanaikaisesti jarruvastuspuhaltimet pois päältä (ettei vettä imeydy laitteistoihin) ja ohitettua tästä muuten seuraava "ajonesto". Ajonopeus on kävelyvauhtia.
Asemien välille vaihtosuuntaajavikaantunut juna voidaan tällä kikalla ajaa enintään seuraavalle asemalle. Sen jälkeen jotain syttyy palamaan junassa tai hajoaa muuten.

RT:n ohittamisen olettaisi olevan käytännöllisintä rullaamalla kuitenkin.
Kyllä näin voi olettaa ja homman luulisi toimivan tuosta vaan, vaikkei virtakiskosähköä aseman kohdalle saataisikaan. Mutta RT:n laituriosuuden virtakiskoon pitää saada jännite, vaikka asema ajettaisiin pysähtymättä ohi. Nimittäin jos RT:lle saapuva juna joutuu pysähtymään asemalle lähtöopastimen näyttäessä SEIS, niin juna ei pääse enää liikkeelle laituriosuudelta. Sitten meillä olisi pahimmillaan muutamasata matkustajaa RT:n laituritasolla odottamassa miten päästään turvallisesti maan pinnalle (muistakaa lastenvaunut, liikuntarajoitteiset jne.), kun asema on suurta työmaata ja liukuportaatkin ehkä purettu pois uusien tieltä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Saa nähdä poistetaanko reittikuulutuksista RT, jos aseman avaaminen kerran ottaa puolisen vuotta. Tästä päättäänee kalustopäällikkö ja metroliikennejohtaja.

Puolen vuoden katkosta varten voisi varmaan tehdä korjatut versiot asemakartasta ainakin asemille, jos ei kaikkiin juniinkin. Tai ainakin vetää punateipillä RT yli katkoksen ajaksi.
 
Takaisin
Ylös