Metrohavaintoja 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Tänään aamupäivällä metrolla oli liikennehäiriö, jonka seurauksena liityntälinja 98 palveli metron sijasta välillä Vuosaari – Itäkeskus. Aikataulun mukaan klo 10:04 kotipysäkiltäni menevä vuoro oli poikkeuksellisesti myöhässä n. 6 min (yleensä etuajassa) ja saapui täynnä-kilpi palaen. Kuljettaja sammutti kuitenkin kilven ja otti minut mukaan ns. tuulilasipokassa kulkevaan autoon. Kuten vielä 4 lisämatkustajaa muilta pysäkeiltä.

Kyselin moiseen kummastukseen syytä, johon ilmeisesti kielitaitopuutteen vuoksi en saanut vastausta kuljettajalta, mutta miesmatkustaja osasi kertoa, ettei metroja ollut lähtenyt Vuosaaresta ainakaan 20 minuuttiin Kulosaaressa olleen häiriön vuoksi. Eli pari metrollista ihmisiä matkusti yhdessä viime vuoden mallisessa 2-akselisessa Scala-Volvossa. En kyennyt laskemaan ihmismäärää.

Itäkeskuksen bussitasolla ei ollut mitään viestiä metron kulkemisesta, joten katsoin luotettavammaksi siirtyä heti (10:18) lähdössä olleeseen 58:iin. Se osoittautui kuitenkin turhaksi eleeksi, sillä samoihin aikoihin lähti keskustaa kohden myös metrojuna, eikä matkalla ollut havaittavissa mitään poikkeavaa metroradalla. Mutta 58 poikkesi ajamalla Herttoniemessä liikenneympyrän alta ja joutuen sitten jättämään pois halunneen matkustajan jalkakäytävälle.

Kun 58 ei aja Hakaniemeen, jatkoyhteyteni joutui uusintajärjestelyyn. Päätin ottaa Sörnäisistä 7:n. Muuten hyvä, mutta Pasilassa esteeksi pysäköity auto lopetti myötäpäiväseiskan liikenteen, infon mukaan mahdollisesti 11:30 asti. Että lopulta sitten meni mukavaksi ja runsaaksi kävelyksi tämä joukkoliikennematka, jolle tuli otettavaksi 2 korvaavaa palvelua.

Onko pakko todeta, että autolla olisin ollut jo perillä?

Antero
 
Tänään klo 16:45 aikaan Kulosaaressa näkyi 3 vaunuparin juna matkalla itään. Keskimmäinen vaunupari (175+176) oli "kylmänä" eli sisällä myös asiaan kuuluva tunnelmavalaistus.
 
Aamun liikennehäiriössä oli mitä ilmeisimmin kyse Kulosaaren asemalle jämähtäneestä itään matkanneesta junasta. Itse matkustin paikan ohi keskustaan päin noin 9.30 ja käyttämäni metro pysähtyi Herttoniemen jälkeen muutamaksi minuutiksi odottamaan vastaan tullutta junaa, jonka jälkeen matka jatkui normaalisti. Kulosaaren asemalla oli M200-juna pimeänä ja asemalta kuului jonkinmoista pauketta, joka oletettavasti syntyi jostakin korjaustoiminnasta.
 
Olen tässä muutamana iltana tullut Ruoholahteen viimeisellä metrolla. Rautatientorin jälkeen juna on vaihtanut vasemmalle raiteelle ja ajanut sitä Ruoholahden "lähtöraiteelle", jossa on ollut valmiina kaksivaunuinen juna. Kun matkustajat ovat poistuneet, rungot on kytketty yhteen ja kuusivaunuinen juna on jäänyt odottamaan aamua valmiiksi lähtöraiteelle.

Ilmeisesti käytäntö on normaali, eipä ole vain ennen tullut havaittua.
 
Jo muutamia viikkoja sitten havaittu nokkajuna päällään uusi oranssi maalipinta.
 
Tämä on äänihavainto. Kuulin nimittäin ensimmäistä kertaa ikinä metrojunan pillin. (Junissahan on pilli, vaikka se metrossa ihan äänitorvelta kuulostaakin. ;)) Vaunu oli 152 Kalasatamasta itään n. klo 12.50.

Kokemus oli kyllä vähän kiusallinen. En tiedä, olivatko kaksi kuljettajakaverusta kenties keksineet hauskan idean, että töötätään toisille kun tullaan vastaan, koska oma junani tööttäsi ensin ja vastaantuleva vastasi sille puolisen sekuntia myöhemmin kun sen nokka oli jo ensimmäisen vaunun kohdalla. Ääni oli korviahuumaavan luja ja nosti verenpaineenkin (siis kirjaimellisesti eikä niin että se olisi niin raivostuttanut) moneksi minuutiksi. Ja onhan se lähtökohtaisestikin vaarasta varoitukseen tarkoitettu. Radalle eksynyttä ihmistä en usko syyksi, koska muussia siitä olisi tullut, jos siinä vaiheessa vasta olisi töötätty, kun junien nokat ovat jo kohdakkain.
 
Tämä on äänihavainto. Kuulin nimittäin ensimmäistä kertaa ikinä metrojunan pillin.
Itse kuulin ensi kerran 80-luvulla. Ääni tunneliasemalla on todellakin "veret seisauttava"! Kertomasi tilanne kuulostaa todella oudolta käytökseltä kuskien taholta.
 
Kertomasi tilanne kuulostaa todella oudolta käytökseltä kuskien taholta.

Tämän palautteen perusteella metron liikennetyönjohto tutkii väitetyn, aiheettomalta vaikuttavan tööttäilyn.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Raitioliikenteessä joudutaan usein vähän tuontapaisiin tilanteisiin, kun jalankulkijat ylittävät tien vaunun takaa ja vastaan on tulossa toinen. Toki ratikan torvi on niin säälittävän hiljainen, ettei sitä tarvitse samalla tavalla säästellä.
 
Tämän palautteen perusteella metron liikennetyönjohto tutkii väitetyn, aiheettomalta vaikuttavan tööttäilyn.

Itse haluan vielä täsmentää, etten tosiaan voi matkustajana tietää, että oliko tööttäilyyn sittenkin aihetta. Ensimmäinen mieleen tullut ajatus vain oli, että eivät kai nyt sentään päättäneet moikata toisilleen. Ja siinä tapauksessa on hyvä, jos asiasta otetaan koulutukseen lisäpointti. On kuitenkin hyvä, että sitä äänimerkkiä käytetään kun on aihetta, vaikka siinä samalla saattaisi vastaantulevan junan matkustajien korviä särkeä.

---------- Viesti lisätty kello 18:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:31 ----------

Raitioliikenteessä joudutaan usein vähän tuontapaisiin tilanteisiin, kun jalankulkijat ylittävät tien vaunun takaa ja vastaan on tulossa toinen.

Joo, mutta tuossa tilanteessa nokat eivät olleet vielä kohdakkain (mutta lähes) ekan kerran töötätessä. Väittäisin, että kävelijän metroradalla huomaa hieman kauempaa kuin kymmenen metrin päästä. Koska metro tuskin tööttää junan takana radalla kävelevillekään. Tai olisin ainakin paremmin ymmärtänyt, jos vain toinen juna olisi töötännyt, mutta toisen junan vastaus herätti hämmennystä.
 
Joo, mutta tuossa tilanteessa nokat eivät olleet vielä kohdakkain (mutta lähes) ekan kerran töötätessä. Väittäisin, että kävelijän metroradalla huomaa hieman kauempaa kuin kymmenen metrin päästä. Koska metro tuskin tööttää junan takana radalla kävelevillekään. Tai olisin ainakin paremmin ymmärtänyt, jos vain toinen juna olisi töötännyt, mutta toisen junan vastaus herätti hämmennystä.

Nimenomaan vastaantulevan vaunun takaa tulossa olevalle joutuu joskus tööttäämään. Tai vaikkei olisikaan tulossa, niin parempi töötätä kuin katua. Ihmisillä kuitenkin selvästi on selkärangassa että kun yhteen suuntaan on vaunu mennyt niin sitten mennään yli.
 
Nimenomaan vastaantulevan vaunun takaa tulossa olevalle joutuu joskus tööttäämään.

No en sitä epäile hetkeäkään, mutta en sitä myöskään tarkoittanut. Kun ei se vastaantuleva vaunu silloin vastaa sinulle, jos varoitat sen takaa kulkevia ihmisiä. Koska silloin se tööttäisi itsensä takaa meneville. Ja siksi juuri myös jos kaksi metrojunaa kohtaavat toisensa ja tööttäävät, eivät ne voi varoittaa ihmistä, koska metrojuna ei varmasti tööttää itsensä takana kulkeville ihmisille, oli metroradalla kävely kuinka vaarallista tahansa. Eli lause "Koska metro tuskin tööttää junan takana radalla kävelevillekään." vielä nyt uudelleen: "Koska metrojuna tuskin tööttää itsensä takana radalla kävelevillekään."
 
En nyt tästä "valtavan harvinaisesta havainnostani" halua tehdä mitään JFK-tutkimuksia, mutta tuli silti eilen illalla sekin mieleen, että kuulokuvani saattoi huijata. Metrojunat kun kohtaavat toisensa yli 40 m/s nopeudella, se jos vastaantuleva juna tööttää kaksi kertaa, vaikka melko nopeastikin, saattaa kuulostaa kuin ääni tulisi kahdesta ihan eri lähteestä, jos toinen tulee suoraan edestä päin ja toinen sivuikkunasta sisään. Mutta en ollut kyllä ainoa matkustaja, joka luuli molempien junien töötänneen toisilleen, kun kuulin sen jonkun muunkin toteavan ääneen. On siis toki mahdollista, että vastaantuleva juna halusi sitten töötätä pari kertaa, jos nyt vaikka radalla oikeasti joku käveli ja oli lähdössä radan yli sen oman metrojunani takaa. Ei se kai ihan ainutkertaista ole sekään, vaikkei toivottavasti kovin yleistäkään.

Vai onko tuollaiseen jokin turvallisuusprosessi, jossa kuljettajan pitäisi myös ilmoittaa valvomolle, joka katkaisee virran koko rataosuudelta?

Tänään sattui toinen outo ilmiö: Siilitien metroasemalla ainakin viimeinen vaunu meni ilmeisesti akkuvirroille, koska suurin osa valoista sammui eivätkä ovet auenneet kuin napista. Vaunu myös lähti liikkeelle ilman ajomoottoreita, jotka käynnistyivät vasta vaunun päästyä hieman eteenpäin. Mistähän tämä johtuu? Voiko virtakiskoon pakkautua niin paljon lunta, ettei vaunu tai junayksikkö saakaan enää sähköä jossain kohdassa? Vaunu oli 168.
 
Pyrypäivän kunniaksi havaitsin itään johtavalla raiteella lumikokkareita sekä Kaisaniemessä että vielä Hakaniemessäkin. Ja lisäksi raide sepeleineen oli aivan märkä.

Toisin sanoen, junat keräävät alleen niin paljon lunta, ette se ehdi sulaa tunneliosuudella vaan tippuu radalle vielä Hakaniemessäkin. Sörkän jälkeen se sitten alkaa jäätyä uudelleen.

Matkustamassani 100-sarjan vaunussa oli jarrujen kanssa ongelmaa Hakaniemessä ja Sörkässä. Hidastaminen oli voimakkaasti nykivää ja liikkeelle lähtiessä tuntui siltä, ettei jarru irrota. Kalasatamasta lähdettäessä ongelmia ei enää ollutkaan?

Kokonaisuutena minusta metro selviää hyvin tästä rääkistä ajaa joka kierros puoliksi ulkona pakkasessa ja tuiskussa ja puoliksi sisällä.

Antero
 
Tämä on äänihavainto. Kuulin nimittäin ensimmäistä kertaa ikinä metrojunan pillin. Vaunu oli [27.1.2010] 152 Kalasatamasta itään n. klo 12.50.

Tämän palautteen perusteella metron liikennetyönjohto tutkii väitetyn, aiheettomalta vaikuttavan tööttäilyn.

Olisiko syytä laittaa OTKES tutkimaan asiaa ihan varmuuden vuoksi? Ei niinkään kyseisiä junankuljettajia vastaan, vaan niitä jotka kenties ovat saaneet asiasta hepulin. Sympatiaa täältä kuljettajille!

Vanhassa (ei löytynyt tähän hätään hyllystä uudempaa) Uudenmaan lääninhallituksen 24.5.1982 vahvistamassa MTO:ssa (Metron toimintaohjeet), ja painettu 1985, mainitaan tämän kyseisen kaupunkirautatien kuuluvina Järjestelyopasteina käytettävän seuraavanlaisia törähdyksiä:

Jä 3 Huomio, opastetorvella. Yksi lyhyt äänimerkki annetaan junan opastetorvella junan lähtiessä liikkeelle varoittamaan raiteilla tai niiden vieressä olevia henkilöitä.

Jä 4 Varoitusopaste, opastetorvella. Yksi kohtuullisen pitkä äänimerkki. Varoitus tulee antaa junan ollessa liikkeellä varoittamaan raiteilla tai niiden vieressä olevia ihmisiä.

Jä 5 Juna tulee. Yksi pitkä äänimerkki annetaan junan opastetorvella junan ollessa liikkeellä varoittamaan raiteilla tai niiden vieressä olevia ihmisiä.

Jä 6 Vaara. Peräkkäin lyhyitä äänimerkkejä annetaan junan opastetorvella junan ollessa liikkeellä, kun on olemassa onnettomuuden mahdollisuus raiteilla tai niiden vieressä oleville ihmisille.

Toisaalla MTO:ssa todetaan, että ennen lähtöä varikolta tai muulta junien säilytyspaikalta, missä junien kokoonpanoa voidaan muuttaa, on tarkistettava että äänimerkinantolaitteet toimivat (kokeilu kuitenkin vain säilytyshallissa).

Olen ainakin kerran pyynnöstä kuullut Roihupellossa opastetorven äänen. Torvi sijaitsee vaunun (ohjaamon) lattian alla eli sen paikka ei ole kaikkein paras, vaan ehkäpä huonoin. Ääni kuuluu kyllä ulos heleänä, mutta niin myös sisälle junaankin asianosattomille. Valtion radoilla torvet on nykyään vastaavanlaisissa moottorijunissa sijoitettu ohjaamon katolle ja tyfonin suu taitaa olla sivullepäin. Se lienee ehkä kenties optimaalisin rakenne.

OT: Vuoden 1982 MTO:ssa on myös seuraava hyvin moderni kuudes pykälä kohdennettuna kai tälle meidän 2010-luvulle: ”Metrojunat saavat liikennöidä ilman junahenkilöstöä, kun niiden kulkua ohjaa toimintavarma automaattilaitteisto ja niiden liikennettä valvoo metrojunan kuljettamisluvan omaava henkilö.”
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös