Metrohavaintoja 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Varikolla on purettu rataosaston ratapihaa hallista Myllypuroon päin. Uusi portti on rakenteilla Ratasmyllyntielle hieman etäämmälle nykyisestä.
 
6.9.2010 olivat aloittaneet puiden poistolla Vuotien vierestä tulevaa metron Vuosaaren aseman ja Vuosaaren satamaraiteen välistä (huolto)yhdysrataa varten.
 
6.9.2010 olivat aloittaneet puiden poistolla Vuotien vierestä tulevaa metron Vuosaaren aseman ja Vuosaaren satamaraiteen välistä (huolto)yhdysrataa varten.

Puretaanko Oulunkylän yhteys sitten samalla ja onko sillä ylipäätänsä ollut mitään käyttöä viime vuosina?
 
Tänään iltapäivällä nokkajunan vaunuihin 105-106 tuli vikaa, ja ne kulkivat virrattomana Kulosaaresta Vuosaareen.
 
Puretaanko Oulunkylän yhteys sitten samalla ja onko sillä ylipäätänsä ollut mitään käyttöä viime vuosina?
Kyllä, Vuosaareen yhdysraide tulee korvaamaan ex. Hertsikan satamaradan jämät.

Kiskokuormia ja ratatyökoneita tuota yhdysraidetta pitkin kulkee, ja kyllähän niitä nyt aina jokusia vuoteen mahtuu. Olisiko kymmenisen käyttökertaa / vuosi suunnilleen oikeaa suuruusluokkaa..? Länsimetron rakentamisen myötä yhdysraiteen käyttö tuskin ainakaan vähenee.
 
Jotain puhetta on ollut, että Hertsikan radan jämät kuuluvat vielä Helsingin evakuointisuunnitelmaan, pystyikö joku varmistamaan asiaa?
 
La 4.12. iltapäivällä Hakaniemessä M200-metrojuna (223-224 ja 201-202), jossa kaikki ikkunat huurussa, hyvä että niistä näki ulos!
 
La 4.12. iltapäivällä Hakaniemessä M200-metrojuna (223-224 ja 201-202), jossa kaikki ikkunat huurussa, hyvä että niistä näki ulos!

Tuo on ihan tavallista talviaikaan Ruoholahden suuntaan mentäessä ja sama koskee luonnollisesti myös M100-sarjan junia.
 
Tuo on ihan tavallista talviaikaan Ruoholahden suuntaan mentäessä ja sama koskee luonnollisesti myös M100-sarjan junia.

Ikkunat tulee kaikissa vaunuissa huuruiseksi Sörnäinen - Hakaniemi välillä Ruoholahteen mentäessä. Itseäni kiinnostaa, mistä tämä johtuu? Eikö ennemmin pitäisi Kalasatama - Sörmäinen tunnelissa huurustua ikkunat?
 
Ikkunat tulee kaikissa vaunuissa huuruiseksi Sörnäinen - Hakaniemi välillä Ruoholahteen mentäessä. Itseäni kiinnostaa, mistä tämä johtuu? Eikö ennemmin pitäisi Kalasatama - Sörmäinen tunnelissa huurustua ikkunat?

Tähän voi vastata yleisen fysiikan tietämyksen pohjalta. Huurtumista esiintyy, kun kylmä kappale tuodaan lämpimään tilaan, jossa suhteellinen ilmankosteus on suurehko. Kummatkin edellytykset puuttunevat tunnelissa ennen Sörnäisen asemaa. Koska kylmä ilma on lämmintä raskaampaa, se valuu alas tunneliin, joten ilma siellä on oikeastaan samaa kuin ulkona.

Ensimmäinen asema, Eli Sörnäinen on iso lämmön ja ilmankosteuden lähde. Kumpaakin ihmiset tuottavat suuressa määrin ja asemilla lienee jonkinlaiset lämmitysjärjestelmät. (tästä en ole oikein varma: ehkä ihmisten lämpö ja koneiden hukkalämpö riittävät yhdessä koneellisen ilmavirtausten hallinnan kanssa pitämään asemat lämpiminä?) Asemalta on myös yhteys ulos, joka yhdessä ilmanvaihtohormien kanssa vaikuttaa ilmavirtauksiin. Niiden käyttäytymisestä metrotunnelissa en pysty sen enempää sanomaan, paitsi että ulkoa tuleva kylmä virtaus tuskin voi jatkua asemaa pidemmälle, ehkäpä ei ensimmäistä ilmanvaihtohormiakaan pidemmälle. Siksipä ensimmäisen aseman kohdalla ilma tunnelissa vaihtuu, se muuttuu ulkoilmaa lämpimämmäksi ja kosteammaksi, jolloin edellytykset huurtumiselle ovat olemassa.
 
Juuri äskettäin meni Itiksestä juna Ruoholahteen 2-raiteelta. Mistä lie johtunut poikkeava lähtöraide.
 
Itäkeskuksen tunnelissa ilmenneen (asetinlaite) kiskon katkeamisen vuoksi ohjattiin loppuillan ajan Vuosaaresta tulevat junat IK2:n kautta. Mellunmäestä tulevat junat ajettiin IK3:n kautta, tunneliosuus alennetulla nopeudella.
Nyt kun matkustajaliikenne on yötauolla niin ratamiehet korjaavat kiskoa, parasta aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Ville kattavasta vastauksesta.

10.12.

Ainakin klo 23:02 metro Itäkeskuksesta Ruoholahteen mateli jostain syystä todella hitaasti. Näyttötaulut näyttivär aluksi yhtä minuuttia, sen jälkeem vaihtuivat nollaan ja sillä hetkellä opastimeen vaihtui vihreä valo mutta metroa ei näkynyt. Samalla hetkellä lakkasi junanvpituudesta ilmoittava kuva vilkkumasta ja siinä sekä aika kohdassa ei ollut mitään... Noin kahden minuutin päästä opaston vaihtuikin yllättäen punaiselle. Metro tuli vast 23:06, eli minuutti ennen seuraavaa metroa, ja vauhtia sillä oli n. 10kmh kun se tuli tunnelista asemalle. Vuoro tuli Mellunmäestä, ja siis metro ajeli jo tuota vauhtia Mellunmäen haaran suunnasta, eli epätavallisen hitaasti.

Huomasinpa juuri jännän jutun eli ilta kuuden aikaan arkisin lähtee 2 vuoroa Itäkeskuksesta Ruholahteen ihan peräkkäin ja molemmat siis tulevat Vuosaaresta. Kello 18:17 ja kello 18:21, ajat obat Vuosaaren lähtöajat. Ja Itäkeskuksesta menee parhaimmillaan 3 minuutin välein meteot keskustaan, kello 18:17, 18:20 ja 18:23.

Ja katos mokomaa, Markkuhan kertoikin juuri syyn hitaalle nopeudelle.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös