Metrohavaintoja 2010

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Ainakin klo 23:02 metro Itäkeskuksesta Ruoholahteen mateli jostain syystä todella hitaasti.
Syy oli siis tuo kiskon katkeaminen.

Näyttötaulut näyttivär aluksi yhtä minuuttia, sen jälkeem vaihtuivat nollaan ja sillä hetkellä opastimeen vaihtui vihreä valo mutta metroa ei näkynyt.
Liikenteenohjaaja asetti kulkutien käsin, ja se sattumalta osui samaan aikaan tuon laiturikilven automaattitoiminnon kanssa.

Noin kahden minuutin päästä opaston vaihtuikin yllättäen punaiselle.
Liikenteenohjaajan asettaessa opastimeen poikkeusopasteen (tässä tapauksessa IK:n tulo-opastin CB), menee seuraava pääopastin seis-asentoon ja lukittuu. Tämä ei ole yllättävä tapahtuma, vaan asetinlaitteen normaali toiminto.

Metro tuli vast 23:06, eli minuutti ennen seuraavaa metroa, ja vauhtia sillä oli n. 10kmh kun se tuli tunnelista asemalle. Vuoro tuli Mellunmäestä, ja siis metro ajeli jo tuota vauhtia Mellunmäen haaran suunnasta, eli epätavallisen hitaasti.
Kiskovaurion johdosta ajettiin alennetulla nopeudella.


Ja katos mokomaa, Markkuhan kertoikin juuri syyn hitaalle nopeudelle.
:D
 
10.12.

Metroliikenne sekoili hieman, M200-runko kääntyi Ruoholahdessa tuloraiteella ja lähti heti matkustajienvaihdon jälkeen Vuosaareen klo 7.19.
 
Tiistaina 14.12.2010 katkesi virrat koko metrosta n. 2- sekunniksi välillä Itäkeskus-Myllypuro. Vaunu pimeni kokonaan ja moottorin kierrokset putosivat. Matka jatkui parin sekunnin päästä normaalisti. Lumiko syynä?
 
Tiistaina 14.12.2010 katkesi virrat koko metrosta n. 2- sekunniksi välillä Itäkeskus-Myllypuro. Vaunu pimeni kokonaan ja moottorin kierrokset putosivat. Matka jatkui parin sekunnin päästä normaalisti. Lumiko syynä?

Ettei olisi ollut hetkellinen häiriö matkustamassasi junayksikössä? Muistan kuulleeni, että metrojunissa on mallista riippuen (110V tai 24V) akusto, joten hetkellinen jännitekatko tuskin valoja sammuttaa. No joku paremmin metrojunia tunteva voinee "valaista" asiaa?;)
 
Viimeksi muokattu:
Ettei olisi ollut hetkellinen häiriö matkustamassasi junayksikössä? Muistan kuulleeni, että metrojunissa on mallista riippuen (110V tai 24V) akusto, joten hetkellinen jännitekatko tuskin valoja sammuttaa. No joku paremmin metrojunia tunteva voinee "valaista" asiaa?;)

Valot tosiaan sammuivat kokonaan, edes joka toinen ei tainnut olla päällä. Kesti vain muutaman sekunnin tuo katkos, mutta ehdin huomata että yksikään valo ei pala.

Myös se uutisnäyttö pimeni kokonaan eikä käynnistynyt edes virtojen palatessa, vaan jäi pimeäksi.

No, ei siitä haittaa ollut, matkakin jatkui. Mutta jäi kiinnostamaan kovasti mistä johtui.
 
Myös se uutisnäyttö pimeni kokonaan eikä käynnistynyt edes virtojen palatessa, vaan jäi pimeäksi.

Olen myös huomannut, että jäävät nykyään pimeäksi, kun on ajettu katkoskohdista, lähinnä Kulosaaren aseman kohdalla. Olisikohan käynnistysrutiinia muutettu niin, että näyttö ei kytkeydy päälle ennen kuin käyttöjärjestelmä on latautunut ja infot alkaneet pyöriä? En nyt valitettavasti kuitenkaan varmasti muista, ovatko ne loppumatkasta tulleet vielä päälle.
 
Toissapäivänä eli maanantai-iltana 20.12.2010 klo 22:50 itään päin matkaava metrojuna pysähtyi Kulosaaren asemalla ja avasi jopa ovensakin. Mistähän mathoi olla kyse? Oliko ehkä hyvää palvelua työmaan porukalle, joka lopetti iltavuoronsa?

Antero
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös