Metron ilmastointi

Liittynyt
8 Heinäkuu 2010
Viestit
1
Muistanko väärin, että metrossa oli aiemmin ilmastointi?

Nyt vaunuissa on kyllä ainakin upea tunnelma; minimi +50C myös maan alla, eikä aukeavia ikkunoita :eek:
 
Muistanko väärin, että metrossa oli aiemmin ilmastointi?

Nyt vaunuissa on kyllä ainakin upea tunnelma; minimi +50C myös maan alla, eikä aukeavia ikkunoita :eek:
Ei ole ollut varsinaista jäähdyttävää ilmanstointia; vain raitisilmapuhaltimet (matkustamoon).
 
Ainakin "muinoin" (siis 80-luvulla) raitisilmatuulettimissa oli kaksi voimakkuutta. Voimakkaampi piti/pitää todella kuuluvan hurinan. Enpä ole sellaista aikoihin kuullut.
Muinoin helteellä, kun juna tuli tunneliin, niin viimeistään kytkeytyi / kytkettiin voimakkaampi puhallus. Se oli päällä koko tunnelissa oloajan. Kun tultiin tunnelista ulkoilmaan kytkeytyi / kytkettiin puhallus kokonaan pois jonkin matkan ajaksi (mitä turhaa sitä hellettä heti imeä viilenneisiin vaunuihin).
En tiedä onko nykyään mahdollisuuksia tällaiseen(kään). Minusta silloin tuntui, että kuljettaja nimenomaan teki nämä matkustajien oloa helpottavat toimet.
Ollaanko nykyään kokonaan automaatin armoilla?
 
Ainakin "muinoin" (siis 80-luvulla) raitisilmatuulettimissa oli kaksi voimakkuutta. Voimakkaampi piti/pitää todella kuuluvan hurinan. Enpä ole sellaista aikoihin kuullut.
Kuulostaa vähän samanlaiselta kuin VR:n yksikerros-IC-vaunujen tuulettimet, jotka huomaa vasta erotusjakson kohdalla, kun tulee outo hiljaisuus.
 
Ainakin "muinoin" (siis 80-luvulla) raitisilmatuulettimissa oli kaksi voimakkuutta. Voimakkaampi piti/pitää todella kuuluvan hurinan. Enpä ole sellaista aikoihin kuullut.
Muinoin helteellä, kun juna tuli tunneliin, niin viimeistään kytkeytyi / kytkettiin voimakkaampi puhallus. Se oli päällä koko tunnelissa oloajan. Kun tultiin tunnelista ulkoilmaan kytkeytyi / kytkettiin puhallus kokonaan pois jonkin matkan ajaksi (mitä turhaa sitä hellettä heti imeä viilenneisiin vaunuihin).
En tiedä onko nykyään mahdollisuuksia tällaiseen(kään). Minusta silloin tuntui, että kuljettaja nimenomaan teki nämä matkustajien oloa helpottavat toimet.
Ollaanko nykyään kokonaan automaatin armoilla?

Kuljettajalla ei ole metrossa mahdollisuutta vaikuttaa matkustamon ilmanvaihtoon, ohjaus tapahtuu termostaatilla.
 
Takaisin
Ylös