Mx saapui Osloon

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
573
Torstaina 20.10. saapui Oslon Ryenin metrovarikolle ensimmäinen yksikkö uudesta sarjasta Mx. Kuvakavalkadi löytyy täältä, kuvat vaihtuvat 7 sekunnin välein. Kolmivaunuinen yksikkö on yli 54 metriä pitkä. Leveys on 3,18 m. Helsingin M200 -vaunujen tyyliin siirtyminen yksikön vaunusta toiseen on mahdollista.

Vaunujen väritys poikkeaa nykyisistä vaunuista. Vanhoissa vaunuissa kori on punainen ja ovet sinisiä. Uusissa vaunuissa värit ovat vaaleanharmaa ja tummanharmaa. Istumapaikkoja yksikössä on 138, joista osa on klaffi-istuimia. Seisomapaikkoja on 493 (4 neliömetriä kohden). Yksikön tyhjäpaino on 98 t ja matkustajien kanssa jopa 147 t.

Tilauskanta käsittää 63 yksikköä. Kaksi yksikköä toimitetaan esisarjana tänä syksynä. Loput yksiköt toimitetaan vuosina 2007-2010. Nykyiset 1960- ja 70-lukujen metrovaunut (209 kpl) hylätään kun kaikki 189 Mx-vaunua on toimitettu.

Piirka
 
T2000-sarjan junat 1990-luvulta ainakin jäävät käyttöön uusienkin vaunujen tullessa. Oslon uusi rengasmetrolinjahan ei ole vielä käytössä, ja Kolsåsin radan tulevaisuuskin on epäselvä. Mutta parin vuoden kuluessa varmasti tietävät lopullisesti miten paljon metrokalustoa tarvitsevat.
 
Raideliikennettä kumipyörillä

Eipä mene hyvin sielläkään, kun kiskokalusto toimitetaan maanteitse Wiensitä Osloon.

Antero
 
Totta tosiaan. Kyllä itseltänikin meni monttu auki kun keskellä Savoa kerran näin metrovaunun maantiekuljetuksena (Otanmäki-Helsinki). Norjan tavaraliikenteen ongelmahan on, että tärkein tavarafirma Cargo Net, jonka NSB ja Green Cargo omistavat, suostuu ainoastaan kokojuna- ja konttiliikennekuljetuksiin. Eli kappaletavara ja tällaiset satunnaiset kuljetukset eivät heille kelpaa. Muutamat muut toimijat toimivat Norjassa Ruotsista käsin, mutta nähtävästi metrovaunun kuljetus on ylivoimaista heillekin.
 
Ilman sarvia ja hampaita on toki kyse logistisesta ketjusta, eli miten saadaan rautatieväline meren yli Norjan puolelle. Onko esim. Tansakan ja Norjan välillä junalauttayhteyttä? Jos ei, vaan vaunu on pantava kiskottomaan laivaan, voi tietenkin tulla mieleen, että entä jos autoon koko matkaksi.

Toki Osloon pääsee raiteitse Tanskan ja Ruotsin kautta. Tuleehan siinä vähän lenkkiä verrattuna lauttaan, joka ajaa Suoraan Osloon, joten jos kilometrejä alkaa kertyä, jossain vaiheessa tulee vastaan matkan pituus, vaikka maantiellä kilometri olisikin kalliimpi.

Yksi yksityiskohta oli myös, että vaunu tuli kokonaisena ja purettiin pyörillään ramppia pitkin lavetilta raiteelle. HKL:n 200-sarja nostettiin raiteelle lavetin päältä. Norjalainen järjestely on ratkaisevasti halvempi, sillä nosturivuokrat eivät ole ihan pieniä - niiden maksamiseksi täytyy järjestää benji-hyppyjä. :wink:

Antero
 
Tuo on täysin totta. Color Line piti junalauttaa pitkään yllä, mutta lopetti sen sitten joskus vuoden 1995/96 tietämillä. Eli nykyisin Norjan rataverkolle pääsee vain Ruotsin kautta. Norjan tilannetta pohdin vain siksi, että etelämpänä Euroopassa rautatieliikenteessä on kuitenkin monenlaista toimijaa, eikä tällainenkaan kuljetus ole mahdottomuus - tulivathan Tukholmankin uudet metrojunat toimitetuiksi rautateitse. Silti kilometrimäärä voi toki jäädä maanteitse pienemmäksi Oslon tapauksessa.
 
Harmillista, ettei Mx saanut samaa väriä kuin Oslon aiemmat vaunut. Oslon metrovaunut ovat mielestäni väritykseltään pirteitä ilmestyksiä, mutta tuo Mx vaunun väritys on mielestäni täysin persoonaton ja tylsä väritys, jollaista voi nähdä missä tahansa maailmassa...

Onko vaunussa ilmavirroitus osittain ilmavirroitteisia Holmenkollenin ja Kolsåsin linjoja varten vai tulevatko nuo vaunut kulkemaan vain kolmella sivukiskovirrotteiselle linjalla?

JE sanoi:
Tuo on täysin totta. Color Line piti junalauttaa pitkään yllä, mutta lopetti sen sitten joskus vuoden 1995/96 tietämillä.
Color Linen kyydissä tuokin vaunu siltikin tuli, vaikka maantiekuljetuksena meni... ;)
 
738 sanoi:
Onko vaunussa ilmavirroitus osittain ilmavirroitteisia Holmenkollenin ja Kolsåsin linjoja varten vai tulevatko nuo vaunut kulkemaan vain kolmella sivukiskovirrotteiselle linjalla?
Ainakin ensimmäiset toimitukset ovat käsittääkseni vain sivukiskovirralla.
T2000-sarja varattaneen tulevaisuudessa Holmenkollenin radalle, ja Kolsåsin rataa ainakin osa muutetaan sivukiskolle. Akershusin lääni ei kai vieläkään oikein ole päättänyt, mitä tehdä Kolsåsin radan loppupätkälle. Jos metroliikenne radalla jatkuu, ehkäpä osa Mx-junista sitten tulee kaksivirtaisina, en tiedä.
 
Nyt on kumpikin runko päässyt koeajelulle Ryenin varikolta Bergkrystallen ja takaisin. Toissayönä oli 3X01:n vuoro ja viime yönä (3.-4.11.) sitten 3X02:n vuoro. Ensiksimainittu runko ajettiin etanavauhtia Ryenin asemalla, jotta saatiin mittailtua rungon ulottuvuuksia. Ettei vain jämähdä laiturinreunaan.

738 sanoi:
Harmillista, ettei Mx saanut samaa väriä kuin Oslon aiemmat vaunut. Oslon metrovaunut ovat mielestäni väritykseltään pirteitä ilmestyksiä, mutta tuo Mx vaunun väritys on mielestäni täysin persoonaton ja tylsä väritys, jollaista voi nähdä missä tahansa maailmassa...
Samaa mieltä. Odotamme vain, että Oslossa syntyy kansanliike vaatimaan uusien vaunujen maalaamista "perinteisiin" väreihin. Ehkäpä noiden protovaunujen väritys on vain protoväritys tähän tyyliin. Noita 1950-60-luvun taitteen protovaunuja oli silloinkin kaksi. Toinen maalattiin myöhemmin Kolsås-radan siniseksi ja toinen T-bane østin punaiseksi. Vielä myöhemmin molemmat vaunut olivat sinisiä.

738 sanoi:
Onko vaunussa ilmavirroitus osittain ilmavirroitteisia Holmenkollenin ja Kolsåsin linjoja varten?
Holmenkollenin rataa tullaan tuskin koskaan kolmikiskoistamaan. Matkustajavirrat tällä radalla ovat muihin länsipuolen ratoihin verrattuna reippaasti pienemmät. On suunniteltu yhdistää Holmekollenin rata jälleen keskustan katuraitiotieverkkoon. Kun rata avattiin yli sata vuotta sitten, ajettiin sillä kaksiakselisilla vaunuilla Majorstuenin kautta suoraan keskustaan.

738 sanoi:
Color Linen kyydissä tuokin vaunu siltikin tuli, vaikka maantiekuljetuksena meni... ;)
Tärkein syy maantiekuljetukselle lienee se, että Oslon metrovaunut ovat "ylileveitä" (3,2 m). Kun valtionrautateille joskus taannoin toimitettiin erä vaunuja, jouduttiin niitäkin ylileveyden takia kuljettamaan mutkittelevaa rautatiereittiä tehtaalta Euroopasta Norjaan. Siksi lienee ollut helpompaa kumipyöräyttää uudet metrovaunut kurvit suorina Osloon.

Piirka
 
Takaisin
Ylös