M100-metrojuna oli aikaansa edellä, moderni vielä nykyäänkin

mutta jos M100:n 110V ohjausjännite pääsee M200:n junaväylään oikeiden nastojen sattumalta osuessa kohdalleen, voi jälkimmäisessä tapahtua jänniä juttuja. :)

Veikkaus, että jonkunasteinen "poks" saattaisi kuulua:smile:

Liitteenä havainnollistava kuva M100 ja M200 junan kytkimistä.

Kiitos kuvasta! Onkos noissa niin, että M100:n sähkökopan kytkeytyminen estetään (pelkkää mekaanista kytkentää haluttaessa) paineilmahanalla ja M200 tapauksessa siellä on ensisijaisesti joku sähkönamiska? Vai sittenkin hana..en erota kuvasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kuvasta! Onkos noissa niin, että M100:n sähkökopan kytkeytyminen estetään (pelkkää mekaanista kytkentää haluttaessa) paineilmahanalla ja M200 tapauksessa siellä on ensisijaisesti joku sähkönamiska? Vai sittenkin hana..en erota kuvasta.

Kyllä se taitaa näin olla. Molemmissa on kuitenkin samanlainen "hana", joka näkyy kuvassa M200 kytkimen sähköiseen osaan menevän kaapelin pään alapuolella (keltainen nuoli).
 
Viimeksi muokattu:
Aloitan tämän ketjun kahdella puhuttelevalla kuvalla.
Helsingin metron M100-junasta taas pyrittiin luomaan heti suunnittelun alusta alkaen aikaa kestävä ja moderni metrojuna koko käyttöiälleen. Siinä onkin onnistuttu niin hyvin, että mm. sisustusratkaisuja ei ole juurikaan tarvetta muuttaa nyt hankinnan alla olevaan uuteen, täysautomaattiseen M300-junasarjaan, vaan niissä pyritään varsin samankaltaisiin ratkaisuhin (myös M200-junasarjassa), väritystä myöten.

Löysin tällaisen vanhan ketjun, johon ajattelin kysymykseni sopivan. Ylläpito voi tietysti siirtää tämän toisaallekin, mikäli asiaan liittyvä parempi ketju löytyy foorumin syövereistä.

Kysymykseni on hyvin yksinkertainen: Miksi M200-junien oranssi ulkoväri on haaleampi kuin M100- ja M300-junien vastaava? Silmiini osui tällainen Metropoliassa tehty opinnäytetyö, jossa asiaa sivutaan peräti yhden lauseen verran: "M100-junan ja M200-junan värien piti olla sama oranssi, mutta M200-juna on kuitenkin hieman punaisempi."
 
Löysin tällaisen vanhan ketjun, johon ajattelin kysymykseni sopivan. Ylläpito voi tietysti siirtää tämän toisaallekin, mikäli asiaan liittyvä parempi ketju löytyy foorumin syövereistä.

Kysymykseni on hyvin yksinkertainen: Miksi M200-junien oranssi ulkoväri on haaleampi kuin M100- ja M300-junien vastaava? Silmiini osui tällainen Metropoliassa tehty opinnäytetyö, jossa asiaa sivutaan peräti yhden lauseen verran: "M100-junan ja M200-junan värien piti olla sama oranssi, mutta M200-juna on kuitenkin hieman punaisempi."

M100:n alkuperäinen punaoranssiväri oli määritelty sen aikaisilla värikoodeilla, jotka eivät olleet voimassa M200 hankittaessa. Koko maailma oli jo siirtynyt RAL koodeihin ja maalien väripastat tms. olivat vaihtuneet kokonaan eikä vanhoilla värikoodeilla enää tehnyt yhtään mitään. Tarkkaan en tiedä kuka RAL 2001 värikoodin valitsi ja/tai hyväksyi, mutta nimeltään tuo väri on punaoranssi, joka on voinut ohjata valintaa.
Kuulemma kun ensimmäinen juna tuotiin Helsinkiin, oli projektissa mukana ollut henkilö todennut toimittajan edustajalle, että juna on väärän värinen. Tuossa vaiheessa kyseessä oli vitsi, mutta kun sama juna seuraavaksi parkkeerattiin M100 viereen todettiin, että kyllä se on erivärinen.
M300:lle valittin sitten väriä huolella ja hartaasti. Kävin mm. itse henkilökohtaisesti useina päivinä vertaamassa RAL värimalleja erilaisissa valaistuksissa M100:n kylkeen ja lopulta päädyttiin RAL 2002:een. Vastaavuutta M100:n ihan alkuperäiseen väriin ei pystytty toteamaan, koska alkuperäisen väristä pintaa ei tuossa vaiheessa enää ollut saatavilla.
 
M100:n alkuperäinen punaoranssiväri oli määritelty sen aikaisilla värikoodeilla, jotka eivät olleet voimassa M200 hankittaessa. Koko maailma oli jo siirtynyt RAL koodeihin ja maalien väripastat tms. olivat vaihtuneet kokonaan eikä vanhoilla värikoodeilla enää tehnyt yhtään mitään. Tarkkaan en tiedä kuka RAL 2001 värikoodin valitsi ja/tai hyväksyi, mutta nimeltään tuo väri on punaoranssi, joka on voinut ohjata valintaa.
Kuulemma kun ensimmäinen juna tuotiin Helsinkiin, oli projektissa mukana ollut henkilö todennut toimittajan edustajalle, että juna on väärän värinen. Tuossa vaiheessa kyseessä oli vitsi, mutta kun sama juna seuraavaksi parkkeerattiin M100 viereen todettiin, että kyllä se on erivärinen.
M300:lle valittin sitten väriä huolella ja hartaasti. Kävin mm. itse henkilökohtaisesti useina päivinä vertaamassa RAL värimalleja erilaisissa valaistuksissa M100:n kylkeen ja lopulta päädyttiin RAL 2002:een. Vastaavuutta M100:n ihan alkuperäiseen väriin ei pystytty toteamaan, koska alkuperäisen väristä pintaa ei tuossa vaiheessa enää ollut saatavilla.

Jos ja epäilemättä kun asia on näin, miksei M200-junia ole maalattu sittemmin uusiksi? Koska kyseessä on vain 12 vaunuparin sarja, maalaaminen "oikealla" sävyllä ei olisi edes kovin hankala tai hintava urakka.

Off topic: Onko todella niin, että M200-sarjan junien rakenteellinen huippunopeus on 120 km/h? Onko tätä hyödynnetty edes Berliinin Baureihe 481 -junissa?
 
Jos ja epäilemättä kun asia on näin, miksei M200-junia ole maalattu sittemmin uusiksi? Koska kyseessä on vain 12 vaunuparin sarja, maalaaminen "oikealla" sävyllä ei olisi edes kovin hankala tai hintava urakka.

Off topic: Onko todella niin, että M200-sarjan junien rakenteellinen huippunopeus on 120 km/h? Onko tätä hyödynnetty edes Berliinin Baureihe 481 -junissa?

Metrovarikolla ei ole maalaamoa, eli junien maalaaminen on aika työläs operaatio kuljetuksineen ym. Maalikorjauksia pystytään tekemään tilapäisjärjestelyin, mutta kokonaisen junan maalaaminen ei tule kyseeseen varsinkaan tuollaisen sävyeron vuoksi. Peruskorjauskierros on kohta käynnistymässä ja siinä yhteydessä varmaan maalipintaakin ehostetaan. Väristä en ole nyt ihan viimeisintä tietoa kuullut, mutta käytäväkeskusteluita on käyty monenlaisista vaihtoehdoista.

M200 sarjan dokumentteihin on kirjattu rakenteelliseksi huippunopeudeksi 100 km/h, kuten on muillakin Helsingin metrojunilla. Eli rakenne kestää 100 km/h hajoamatta, mutta tekniikkaa ei muuten ole suunniteltu tuollaisiin nopeuksiin. Kuulemma jollain junayksiköllä on hetkellisesti saavutettu 120 km/h eikä juna siitä heti hajoa, mutta epäedullisia värähtelyitä saattaa alkaa esiintyä, jotka pidemmän päälle ovat haitaksi.
Suurin liikennöintinopeus on kaikilla junilla 90 km/h, eli tuota nopeutta käyttäen myös tekniikka kestää eikä osat ylikuumene tms. Nopeus on kuitenkin kaikissa junissa rajoitettu 80 km/h, kun radalta ei tuon korkeampia rajoituksia löydy.

Berliinin 481 sarjassa ei taida rakenteellisia yhteneväisyyksiä olla M200 sarjan kanssa niin, että junien ominaisuuksia voisi suoraa vertailla. En tarkallaan tiedä mitä samaa junissa on, mutta kyllä ne aikalailla erillään lienee suunniteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Väristä en ole nyt ihan viimeisintä tietoa kuullut, mutta käytäväkeskusteluita on käyty monenlaisista vaihtoehdoista.

Hailakkaa oranssia ja valkoista?

Höselillä on ilmeisesti kovasti haluja vaihtaa Helsingin ratikoidenkin väri.
 
Hailakkaa oranssia ja valkoista?

Höselillä on ilmeisesti kovasti haluja vaihtaa Helsingin ratikoidenkin väri.

Tilaajavärityksestä en ole kyllä kuullut vielä puhuttavan, mutta kai sekin aika koittaa. Enemmän on keskusteltu mikä punaoranssin sävy valitaan ja tuleeko kaikista saman värisiä vai säilytetäänkö sävyero eri kalustoissa jne.
 
Hyvä, jos huhu ei ole ehtinyt sinne asti. Jospa tuo uhka on sitten peruuntunut. Helsingin ratikoiden värin vaihtamisestahan meillä on kokemusta, ja se nyt ei ihan loistavasti mennyt viime kerralla. Luulenpa, että metron värin vaihtaminen aiheuttaisi ihan yhtä paljon tunteita kuin ratikoidenkin.
 
Hyvä, jos huhu ei ole ehtinyt sinne asti. Jospa tuo uhka on sitten peruuntunut. Helsingin ratikoiden värin vaihtamisestahan meillä on kokemusta, ja se nyt ei ihan loistavasti mennyt viime kerralla. Luulenpa, että metron värin vaihtaminen aiheuttaisi ihan yhtä paljon tunteita kuin ratikoidenkin.

Olisi ihan aiheellista vaihtaa Turun sinapin liikkuvat mainokset tilaajaväritykseen.
 
Off topic: Onko todella niin, että M200-sarjan junien rakenteellinen huippunopeus on 120 km/h? Onko tätä hyödynnetty edes Berliinin Baureihe 481 -junissa?
M200:n sukulainen eli tuo Berliinin BR481 ei ole ollut ihan kauhean hyvässä huudossa. Mm. jarrut ovat olleet turhan tehottomat. Muitakin ongelmia on tuossa junasarjassa ollut ihan riittämiin eikä suurimmaksi osaksi BR481:n ongelmista johtunut 2010 -luvun alun kaaos Berliinin S-Bahnissa ole pahaa liioittelua. Mutta vastaus siis kysymykseesi: tuskinpa noilla jarruilla on uskallettu kokeilla 120:n vauhtia Berliinissä. ;)
 
Tämä on joidenkin mielestä niin sanotusti takamuksesta, mutta joidenkin toisten mielestä tämä edustaa Äm-satkun Electronic Gearboxia kaikkine vivahteineen.

Samat soundit kuuluvat niin Dr16:sta kuin vaikkapa pyykinpesukoneestakin. Mielestäni tämä on suomalaisen teollisuusosaamisen kovin hitti maailmanmarkkinoilla – Nokia pystyi samaan verkko- ja päätelaitepuolella.

Tuossa tuo demo Electronic Gearboxista.: https://youtu.be/OMDrchLYVQE
 
Takaisin
Ylös