Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,437
Jos muuten HKL:n pitäisi jotenkin tiedostaa olevansa design-pääkaupungin osa, niin se voisi pistää metroasemien ja muiden pysäkkien typografian uusiksi. Tilata vaikka design-vuoden kunniaksi uuden kirjasimen tarkoitusta varten. Perin ankeita kylttejä sun muita on monessa paikassa, ja metron oranssi M sietäisi päivittää. Siis säilyttää tietysti iso oranssi M, mutta viimeistellä se niin, ettei se näytä joskus 70-luvulla jonkun insinöörin ruokatauollaan viivottimella vetäisemältä.
Tässä olisi muutamia ehdotuksiani, olisiko joku niistä parempi vaihtoehto ja mikä? Itse en osaa pättää. Olen kuitenkin samoilla linjoilla - värit ja iso M pitää säilyttää suht koht samana.
 

Liitetiedostot

  • metrodesign1.PNG
    metrodesign1.PNG
    36.1 KB · Lukukerrat: 4,193
  • metrodesign2.PNG
    metrodesign2.PNG
    78.3 KB · Lukukerrat: 715
  • metrodesign3.PNG
    metrodesign3.PNG
    80.7 KB · Lukukerrat: 842
  • metrodesign4.PNG
    metrodesign4.PNG
    104.4 KB · Lukukerrat: 738
  • metrodesign5.PNG
    metrodesign5.PNG
    47.7 KB · Lukukerrat: 719
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tässä olisi muutamia ehdotuksiani, olisiko joku niistä parempi vaihtoehto ja mikä? Itse en osaa pättää. Olen kuitenkin samoilla linjoilla - värit ja iso M pitää säilyttää suht koht samana.

Mikä vallankumouksellinen idea näihin sisältyy verrattuna nykyiseen merkkiin? Ei ymmärrä. Turhaa ajanhukkaa sanon suoraan.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mikä vallankumouksellinen idea näihin sisältyy verrattuna nykyiseen merkkiin? Ei ymmärrä. Turhaa ajanhukkaa sanon suoraan.
Kuten jo sanottiin, metro kaipaa uutta ilmettä mutta toisaalta metroon kuuluu oranssi ja iso M-kirjain jo niin vahvasti ettei niitä voi poistaa. Metron M on Arial Narrow- tyylinen kulmikas ja suora valkoinen M tasapaksun oranssin päällä, minusta(kin) pieni kohennus olisi tarpeen.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tässä olisi muutamia ehdotuksiani, olisiko joku niistä parempi vaihtoehto ja mikä? Itse en osaa pättää. Olen kuitenkin samoilla linjoilla - värit ja iso M pitää säilyttää suht koht samana.

Itse ottaisin noista ehkä tuon viimeisen varsinin värin osalta, mutta logon pitäisi olla jossain suhteessa muuhun typografiaan, joten M:n valkkailu näin ikään kuin tyhiössä ei ehkä ole kovin merkityksellistä. Menevätkö laiturinäytöt uusiksi automaatin mukana? Voisiko siinä yhteydessä pistää ammattisuunnittelijan laittamaan koko metron graafisen asun uusiksi? Se ei tietty ehtisi design-pääkaupunkivuoteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Metron M on Arial Narrow- tyylinen

Koko metro on ilmeisesti täynnä Helveticaa (Arial on Microsoftin ohjelmistojaan varten teettämä Helvetica-kopio), jota metron suunnittelun aikoihin 70-luvulla tuupattiin kirjaimellisesti kaikki paikat täyteen, ja suomessa suunnilleen koko 80-lukukin. Helvetica on sinänsä hieno kirjasin ja linjassa Helsingin metron brutalismin kanssa, mutta se on veroviraston lomakkeen fontti. Lisäksi metrossa ja muilla pysäkeillä on aika paljon vaan yksikertaisesti välinpitämätöntä typografiaa. Tekstit on lätkäisty valolaatikon laidasta laitaan jne. ilmeisesti mitään sen enempää ajattelematta. Nämä voisi siivota vaikka Helvetica säilytettäisiinkin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Kuten jo sanottiin, metro kaipaa uutta ilmettä mutta toisaalta metroon kuuluu oranssi ja iso M-kirjain jo niin vahvasti ettei niitä voi poistaa. Metron M on Arial Narrow- tyylinen kulmikas ja suora valkoinen M tasapaksun oranssin päällä, minusta(kin) pieni kohennus olisi tarpeen.

Mielestäni ylimääräinen puhti pitäisi keskittää johonkin kansakuntaa rakentavampaan juttuun kuin valmiin hyvän toimivan tuotteen jälkijättöiseen näpertelyyn.

Ryhdytään vaikka joukolla suunnittelemaan jlf:n sivuston ulkoasua uudeksi. Tämä kun on aivan kansallismuseosta, niin värit, fontit kuin koko olemus. Pyöristetään vasemman alakulman terävää kulmaa vaikka hieman ja siirretään ylhäällä neljättä riviä 5 mm kaakkoon... Ehdotuksia?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mielestäni ylimääräinen puhti pitäisi keskittää johonkin kansakuntaa rakentavampaan juttuun kuin valmiin hyvän toimivan tuotteen jälkijättöiseen näpertelyyn.

Ryhdytään vaikka joukolla suunnittelemaan jlf:n sivuston ulkoasua uudeksi. Tämä kun on aivan kansallismuseosta, niin värit, fontit kuin koko olemus. Pyöristetään vasemman alakulman terävää kulmaa vaikka hieman ja siirretään ylhäällä neljättä riviä 5 mm kaakkoon... Ehdotuksia?

Onpa perisuomalainen ajattelumalli... :) Se, että fiilaa firman ilmiasua, ei ole - tai ainakaan sen ei pitäisi olla - pois muualta. Hyvä ja yhtenäinen ulkoasu myy joukkoliikennettä siinä missä linjojen nopeuttaminen ja uusi kalusto. Samaa pakettia kaikki, että en nyt suostu tuota piikkiä ottamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Onpa perisuomalainen ajattelumalli... :) Se, että fiilaa firman ilmiasua, ei ole - tai ainakaan sen ei pitäisi olla - pois muualta. Hyvä ja yhtenäinen ulkoasu myy joukkoliikennettä siinä missä linjojen nopeuttaminen ja uusi kalusto. Samaa pakettia kaikki, että en nyt suostu tuota piikkiä ottamaan.

Pitäisiköhän Fazerin, Pauligin, Sanomien lehtien, Iltalehden jne. muuttaa myös muotoaan jo pitkästä aikaa, kun ne ovat niin perisuomalaisia?

Ei valmista ole tarvetta muuttaa miksikään. Eli oma ehdotuksesi "kolmebee" oli kyllä enemmän "perisuomalainen ajattelumalli" kuin minun. Kaikki pitää nyt vaihtaa muutaman vuoden välein - se on nykyään perisuomalaista. Parhaimmassa tapauksessa pannaan firman nimikin joksikin epäselväksi mongerrukseksi.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

HSL:n tapauksessa nyt vain olisi luonteva aika uudistaa - tai päivittää, jos se kuulostaa paremmalta - koko pulju saman kuosiin. Uusi nimi ja uusi ulkoasu on jo olemassa. Kehäradan, länsimetron ja asemaremonttien yhteydessä olisi ihan luonteva aika parannella jo olemassa olevaa ilmettä (kartat vaikkapa menossa uusiksi radikaalistikin). Ei se ihmeitä vaatisi.

En ymmärrä, miksi ihan vastustamisen ilosta täytyy olla eri mieltä, mutta se sallitakoon. Mielestäni näitäkin asioita täällä voisi pohtia, etenkin kun en itse ole täällä ammattilaisena vaan enemmänkin HSL:n asiakkaana. Tämän foorumin aiheet ja keskustelut ovat todella, todella mielenkiintoisia ja hyviä, ja tällaisia avauksia itselläni on tarjota.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ei valmista ole tarvetta muuttaa miksikään. Eli oma ehdotuksesi "kolmebee" oli kyllä enemmän "perisuomalainen ajattelumalli" kuin minun. Kaikki pitää nyt vaihtaa muutaman vuoden välein - se on nykyään perisuomalaista. Parhaimmassa tapauksessa pannaan firman nimikin joksikin epäselväksi mongerrukseksi.

Selvä, pidetään oranssi, M ja Helvetica metrossa, mutta siivottaisiin edes aivan hutiloiden tehdyt kyltit ja muut. Pidetäänhän 'valmista' metroa yllä muutenkin.

Fazerin ja Pauligin kaltaiset yritykset suunnittelevat pakkauksia ja mainontaansa uusiksi jatkuvasti ja ovat epäilemättä visuaalisista trendeistä ja mielikuvista erittäin hyvin kärryilla, samoin kuin vakiintuneiden tuotemerkkiensä arvosta. Helsingin metro on typografian puolesta lähes ulkomuseotilassa, mutta sillä on vahva logo jota ei minunkaan mielestäni pidä heittää pois.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Metron M on fonttia Helvetica Medium.
Kiitos täsmennyksestä, sanoin Arial Narrow-tyylinen sillä se vaikutti identtiseltä sen kanssa, kun en pikaisella haulla tietoa löytänyt. Koska Arial-perhe on luotu 1982, ajattelin enempää miettimättä että pakkohan sen tuon on olla.
Koko metro on ilmeisesti täynnä Helveticaa (Arial on Microsoftin ohjelmistojaan varten teettämä Helvetica-kopio), jota metron suunnittelun aikoihin 70-luvulla tuupattiin kirjaimellisesti kaikki paikat täyteen, ja suomessa suunnilleen koko 80-lukukin. Helvetica on sinänsä hieno kirjasin ja linjassa Helsingin metron brutalismin kanssa, mutta se on veroviraston lomakkeen fontti. Lisäksi metrossa ja muilla pysäkeillä on aika paljon vaan yksikertaisesti välinpitämätöntä typografiaa. Tekstit on lätkäisty valolaatikon laidasta laitaan jne. ilmeisesti mitään sen enempää ajattelematta. Nämä voisi siivota vaikka Helvetica säilytettäisiinkin.
Helvetica on tosiaan tylsä fontti, parempana esimerkkinä HSL:n valitsema Gotham Rounded tai esimerkkini. Helvetica ei luo metroon omaa brändiä vaan tekee siitä muun massan kopion.
 
Ei massan, vaan joukkoliikenteen. Metro on joukkoliikennettä. Metron identiteetiksi riittää ne värit, tekstin ulkoasu ja ladonta voi olla 1:1 HSL-standardia.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Helvetica on sinänsä hieno kirjasin ja linjassa Helsingin metron brutalismin kanssa, mutta se on veroviraston lomakkeen fontti.

Helvetica on tosiaan tylsä fontti, parempana esimerkkinä HSL:n valitsema Gotham Rounded tai esimerkkini. Helvetica ei luo metroon omaa brändiä vaan tekee siitä muun massan kopion.

Ei kannata ajatella Helveticasta näin rajoittuneesti. Vilkaiskaapa vaikka, mikä typografia Iittalan kassin kyljestä löytyy. Helvetica on ehkä maailman eniten käytetty typografia myös design-piireissä. Se on erittäin kaunis, kun sitä osaa käyttää oikein. No, metrossa sitä ei ole sillä tavoin kyllä käytetty.

Symboliikassa ja kyltityksessä toki on paljon muitakin rajoituksia, joten sinänsä jokin eri typografia voisi piristää. Helveticahan ei tunnetusti ole kovin hyvä kyltitystypografia, koska se on erittäin ahdas ja kirjaimet takertuvat toisiinsa.

Missä muuten on julkaistu tuo tieto, että HSL:n logon typografia on Gotham Rounded?

HSL itsekään ei valitettavasti ole ihan päässyt yksimielisyyteen typografian soveltamisesta. Sen varsinaisen logossa käytetyn lisäksi usein on nähty jotain toista sans serif -typografiaa, joka muistuttaa paljon Myriad Condensedia (ja mahdollisesti onkin se, koska se tulee kaikkien Adoben ohjelmien mukana, siis saatavilla ilman kalliita lisenssejä). Niitä kuitenkin käytetään vähän sekaisin, eikä mitään selkeää linjaa niiden käytöstä näytä olevan.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Itse ottaisin noista ehkä tuon viimeisen varsinin värin osalta, mutta logon pitäisi olla jossain suhteessa muuhun typografiaan, joten M:n valkkailu näin ikään kuin tyhiössä ei ehkä ole kovin merkityksellistä.

Jostain syystä tuosta viimeisestä tulee mieleen joku itämetro (enkä tässä nyt tarkoita helsinkiä). Itse valitsisin noista kolmosen, jos en olisi lähes yhtämieltä Compactin kanssa koko asian järkevyydestä.
 
Takaisin
Ylös