Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/68

Viestiketju: Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

  1. #16

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Jostain syystä tuosta viimeisestä tulee mieleen joku itämetro (enkä tässä nyt tarkoita helsinkiä).
    http://russianreport.wordpress.com/c...ransportation/

  2. #17
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Missä muuten on julkaistu tuo tieto, että HSL:n logon typografia on Gotham Rounded?
    Löytyihän se vihdoin..

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Metron M on fonttia Helvetica Medium.
    Tarkennan vain hieman

    HKL:n Metrosuunnittelun käsikirjassa sanotaan seuraavasti:"Metrotunnus on M-kirjain. Tekstityyppi on Helvetica Neue 75 Bold."

    Lisäksi opasteista:""Kaksirivisessä tekstissä suomenkielinen osuus ladotaan Helvetica Neue 75 Bold-tyypillä ja ruotsinkielinen (ja englanninkielinen) Helvetica Neue 55 Roman-tyypillä."
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  4. #19
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

    No mutta, jos jotain fonttia pitää muuttaa, niin mennään pitkälle ja otetaan fraktuura, vaikka walbaumfra. Siinä on suomalaisuutta, vaikka tuplaässä ei ole kunnossa.
    Helvetica Neue 75 Bold maksaa 58,31€, Walbaum on halvempi :=
    Viimeisin muokkaaja Albert; 03.12.2010 kello 17:07. Syy: Helvetica

  5. #20
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Tarkennan vain hieman
    Veikkaisin, että fontti oli Helvetica Medium ennen viime uudistusta. Oma tietoni on peräisin jostain 90-luvun alkupuolelta sellaisesta paksusta HKL:n yritysilmekansiosta. En nyt muista, mikä sen kansio nimi tarkalleen oli, mutta Helvetica Mediumin muistan hyvin, kun otti päähän, ettei omalta koneelta löytynyt kuin perus-Helvetica

    Tuo muutos on tapahtunut n. 2006, ennenhän molemmat kotimaiset olivat samalla fonttikoolla, nyt ruotsi on laihemmalla. Samoin pysäkkikilvissähän tekstit on nykyisin pienemmällä kuin ennen ja ruotsi laihemmalla. Entiset näkyivät kyllä paremmin, molemmilla kielillä.

    Mä en lähtisi metron logoa viilaamaan. Se on tunnettu ja tuttu sellaisena kuin se nyt on, hyvine ja huonoine puolineen. Mikähän metakka siitä syntyisi, kun Lontoo tai New York alkaisivat muutella radikaalisti metronsa kylttien ilmettä?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #21

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mikähän metakka siitä syntyisi, kun Lontoo tai New York alkaisivat muutella radikaalisti metronsa kylttien ilmettä?
    En minä ainakaan mitään radikaalia ollut ajamassakaan. Lontoon undergroundin logoa ja kylttejä on kyllä uusittu useaan otteeseen, tosin liikennöinnin historiakin on yli sata vuotta pidempi kuin Helsingin metron.

  7. #22

    Liittynyt
    17.03.2009
    Sijainti
    Göteborg, Ruotsi
    Viestejä
    27

    oletus Vs: Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

    Mennään ajatustasolta hieman eteenpäin.. Tässä nyt on oma, tunnissa tehty versio siitä, miten metroasemien tyyliä ja typografiaa voitaisi uudistaa minun mielestäni. Metro on aika suuri osa Helsingin kaupunkikuvaa, joten siksi otin vapaudet suurentaa kylttiä ja tehdä siihen omia pikku lisäyksiä. Metron M-merkki on hyvä ja sitä ei pitäisi lähteä muuttamaan. Pikaisella vilkaisulla se voi näyttää tönköltä (mikä osittain ainakin laadun osalta onkin totta), mutta suosittelen katsomaan hetkisen aikaa sitä. Siitä voi sitten toki olla montaa mieltä, että onko se tosiaan parannus nykyiseen vai huonompi kun nykyinen. Onpahan ainakin yritetty.

    Metroasemillahan muuten nyt uudistetaan noita nimenomaisia kylttejä joista tein oman variaationi 2010-luvulle. Fontti taitaa silti olla edelleen sama? Puhun nyt siis esim. laitureilla olevista kylteistä, joita on vaihdettu ainakin Herttoniemen ja Hakaniemen asemille sekä myös asemien sisäänkäynneillä ne on jo useammallakin asemalla uudistettu (ainakin Rautatientori, Sörnäinen, Itäkeskus), ellei jo kaikilla? Onhan nuo toki asiallisempia verrattuna niihin vanhoihin (jotka kyllä ainakin vielä Siilitieltä löytyy), mutta olisi HKL:ltä toivonut tosissaan hieman metron yleisilmeen kohotusta ja modernisointia muuttamalla niiden typografiaa.

    http://lassiivi.1g.fi/kuvat/KUVAT/Mu...ntori.jpg/full

    (alkuperäinen kuva: http://lassiivi.1g.fi/kuvat/KUVAT/20...08862.JPG/full)

  8. #23
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Kiitos täsmennyksestä, sanoin Arial Narrow-tyylinen sillä se vaikutti identtiseltä sen kanssa, kun en pikaisella haulla tietoa löytänyt. Koska Arial-perhe on luotu 1982, ajattelin enempää miettimättä että pakkohan sen tuon on olla.
    Helvetica on tosiaan tylsä fontti, parempana esimerkkinä HSL:n valitsema Gotham Rounded tai esimerkkini. Helvetica ei luo metroon omaa brändiä vaan tekee siitä muun massan kopion.
    Helsingin metron graafinen ilme on luotu viimeistään 1970-luvun alussa, esimerkiksi Kampin asemasta on olemassa hahmotelma noin vuodelta 1972, jossa nykyisenkaltaiset Helveticalla kirjoitetut kyltit osoittavat mm. seuraavien junien lähtöaikaa muistaakseni Pasilan, Espoon, idän ja etelän suuntiin liukuportaiden yläpuolella. On muuten pahuksen paljon tyylikkäämpi kuin tämä pistematriisinäyttö, mikä nyt on käytössä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ei kannata ajatella Helveticasta näin rajoittuneesti. Vilkaiskaapa vaikka, mikä typografia Iittalan kassin kyljestä löytyy. Helvetica on ehkä maailman eniten käytetty typografia myös design-piireissä. Se on erittäin kaunis, kun sitä osaa käyttää oikein. No, metrossa sitä ei ole sillä tavoin kyllä käytetty.
    Samaa mieltä. Tosin eipä sitä mitenkään erityisen huonosti metrossakaan käytetty, jos paikoin yliahdas latominen jätetään huomiotta. Helvetica on kaikessa neutraaliudessaan yksi maailman kauneimmista fonteista, ja varsinkin Narrow-versio on siro ja tyylikäs ja eron Arialiin huomaa puolessa sekunnissa Helvetican eduksi. Boldattu kursiivi ei sitten enää oikein miellytäkään, ainakaan meikäläisen silmää. Narrowia ja Blackia voi vertailla katselemalla ainakin Vuosaaren haaran metroasemilla suomen- ja ruotsinkielistä kyltitystä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Symboliikassa ja kyltityksessä toki on paljon muitakin rajoituksia, joten sinänsä jokin eri typografia voisi piristää. Helveticahan ei tunnetusti ole kovin hyvä kyltitystypografia, koska se on erittäin ahdas ja kirjaimet takertuvat toisiinsa.
    Tunnetusti? Minun käsittääkseni Helvetica eri variaatioineen on yksi suosituimmista kyltityskirjasimista, ja voihan sitä ladontaa (kerning) säätää sopivaksi. Mm. rautateillä sitä on käytetty hyvällä menestyksellä ainakin kolme vuosikymmentä, ja se on edelleen radanpitäjän graafisessa ohjeistossa (75 Neue Helvetica).

    Toinen tyylikäs perusfontti on Futura, joka tosin on luettavuudeltaan heikohko, ellei käytetä VERSAALIA. Versaali-Futuralla saa nimensä mukaisesti miedosti futuristista lookkia, retrohtavan lööppifontin siitä saa valitsemalla Condensed Black-leikkauksen.

    Helsingin metron lookkia en lähtisi raikastamaan luopumalla oranssista, M-logosta tai Helveticasta. Nämä kaikki ovat osa Helsingin metroa, toki hypoteettisilla uusilla linjoilla voidaan brändäystä miettiä uusiksi.
    Sakari Kestinen

  9. #24

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tunnetusti? Minun käsittääkseni Helvetica eri variaatioineen on yksi suosituimmista kyltityskirjasimista, ja voihan sitä ladontaa (kerning) säätää sopivaksi.
    Kerning ei tarkoita ihan samaa, koska se liittyy vain kirjainparien välistykseen. Tekstin välistys on englanniksi yleensä tracking (tai letter spacing, kuten Wordissa).

    Mutta Helveticaa ei voi hirveän harvaksi välistää, koska typografia on jo valmiiksi erittäin leveäsuhteinen. Ja Helvetica on pohjimmiltaan tarkoitettu käytettäväksi juuri kirjaimet erittäin kiinni toisissaan. Silloin se on kauneimmillaan. Yritäpä etsiä design-tuote, jossa Helveticaa olisi käytetty harvennettuna. Eikä sitä missään kyltissäkään käytetä harvennettuna.

    Ja kirjainten hyvin samanlainen muotokieli on joka tapauksessa sellainen, että eri kirjaimet menettävät tunnistettavuutensa paljon nopeammin etäälle mentäessä. Se tekee toki siitä myös kauniin. Mutta luettavuuteen auttaa nimenomaan erot kirjainten välillä.

    Helvetica on kyllä yleinen kyltitystypografia, sitä ei käy kieltäminen. Ja on siinä toki paljon asioita, jotka tekevät siitä siihen hyvin soveltuvan. Kauneus ei liene yksi vähäarvoisimmista. Mutta myös asioita, jotka eivät siinä oikein toimi. Ja kun on olemassa myös typografioita, joissa on vielä enemmän asioita oikein kyltitystä ajatellen. Ja jotka ovat silti tyylikkäita.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lassiivi Näytä viesti
    myös asemien sisäänkäynneillä ne on jo useammallakin asemalla uudistettu (ainakin Rautatientori, Sörnäinen, Itäkeskus), ellei jo kaikilla?
    Onkos yleisö muuten huomannut, että näissä uusituissa asemien sisäänkäyntiteksteissä on oikealla huomaamattomat rappukirjaimet? Kuulemma pelastuslaitoksen vaatimuksesta, mutta miettikääpäs mitä näillä voisi tehdä. Ainakin Bangkokissa ja ilmeisesti muuallakin Aasiassa käytetään yleisesti matkustajien opastamiseen asemien sisäänkäyntien kirjaintunnuksia.

    Metron typografian tai ilmeen radikaaliin uudistamiseen en herkästi lähtisi. Kokonaisuus on suunniteltu aikoinaan yhtenä pakettina. Sovitus HSL:n ilmeeseen voi jollain aikavälillä olla perusteltu jahka HSL:n ilme vakiintuu. Samalla pitäisi muillekin asemille ja terminaaleille suunnitella yhtenäinen opastuksen ilme.

  11. #26
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Onkos yleisö muuten huomannut, että näissä uusituissa asemien sisäänkäyntiteksteissä on oikealla huomaamattomat rappukirjaimet? Kuulemma pelastuslaitoksen vaatimuksesta, mutta miettikääpäs mitä näillä voisi tehdä. Ainakin Bangkokissa ja ilmeisesti muuallakin Aasiassa käytetään yleisesti matkustajien opastamiseen asemien sisäänkäyntien kirjaintunnuksia.
    Itse olen ainakin huomannut; minulle kun tuollaiset isojen kaakkoisaasialaisten metroasemien opastinjärjestelmät ovat tuttuja. Monella asemalla saattaa on jopa toistakymmentä eri uloskäyntiä ja pelastustoimien löytämiseksi oikeaan paikkaan on varmasti niiden päätarkoitus, mutta Kaakkois-Aasiassa tuollaisilla metroasemilla on sisällä vielä opasteet (ja niihin liittyvä kartta) monessa paikassa, joita hyväksi käyttämällä voi juurikin suunnistaa haluamaansa kohteeseen. Tai vaikkapa sopia tapaamisen jonkin metroaseman uloskäynnille B.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #27
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Metron typografian tai ilmeen radikaaliin uudistamiseen en herkästi lähtisi. Kokonaisuus on suunniteltu aikoinaan yhtenä pakettina. Sovitus HSL:n ilmeeseen voi jollain aikavälillä olla perusteltu jahka HSL:n ilme vakiintuu. Samalla pitäisi muillekin asemille ja terminaaleille suunnitella yhtenäinen opastuksen ilme.
    Eikun nyt pitää ehdottomasti muuttaa M-kirjaimen muotoa. Se on aktiivien kuukankolaisten ykköshomma. Ei merkitse mitään mitä HKL, HSL tai VR ja muut liikennöitsijät ovat ammattilaisilla nyt tai joskus suunnittelleet, logot yms.

    Pääasia, että "minä" voin sanoa täällä hårrastajien sivustolla jotain miltä M-kirjaimen pitäisi oikeasti näyttää. Tai onko jokin fontti väärä vai oikea.

    Eiköhän teksin sisältö ole kuitenkin se ainoa tärkeä pointti. Oli siten vaikka faktuuraa.

    OT: Lapset on ilmeisesti jo nyt päästetty tarhasta joululomalle

  13. #28
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Itä-Helsinki, Kontula
    Viestejä
    209

    oletus Vs: Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

    Aiheesta ihan hitusen sivuraiteelle, mutta fonttikeskustelussa pysyen!

    Mikähän mahtaa olla sen kauniin fontin nimi jota HKL käyttää yhä mm. Nr1 ja 2:ssa sekä M100:sissa? Ja joka ennen uutta kultanumeroaikaa koristi myös Liikennelaitoksen busseja ja joka taitaa edelleen löytyä ainakin HelBin Scala Scanarin 430 perästä? Mikään Helvetican versio se ei liene?
    Volvo B10M Wiima K202 - Korkeatasoista kaupunkiliikennettä jo vuodesta 1984!

  14. #29
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Onkos yleisö muuten huomannut, että näissä uusituissa asemien sisäänkäyntiteksteissä on oikealla huomaamattomat rappukirjaimet? Kuulemma pelastuslaitoksen vaatimuksesta..
    Niinkö? Pitäisiköhän metrovalvomoille ja pelastuslaitoksen operatiiviselle toimialalle (=palomestarit, palomiehet) kertoa myös asiasta..
    Itsekin kyllä huomasin E-kirjaimen Hakaniemen aseman sisäänkäynnillä, mutta eipä ole tietoa tosiaan jalkautettu niille ketkä tietoa käyttäisivät. Saati että olisi jotain keskinäisiä ohjeita tehty asiasta PEL – HKL.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Veikkaisin, että fontti oli Helvetica Medium ennen viime uudistusta. Oma tietoni on peräisin jostain 90-luvun alkupuolelta sellaisesta paksusta HKL:n yritysilmekansiosta. En nyt muista, mikä sen kansio nimi tarkalleen oli, mutta Helvetica Mediumin muistan hyvin, kun otti päähän, ettei omalta koneelta löytynyt kuin perus-Helvetica Tuo muutos on tapahtunut n. 2006...
    Metrosuunnittelun käsikirjaa yritettiin päivittää isolla porukalla vuoden 2007 aikana. Uskoisin että muutos on julkaistu loppuvuodesta 2007.
    Viimeisin muokkaaja Markku K; 05.12.2010 kello 01:56. Syy: Muokattu linkkiä

  15. #30
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Aiheesta ihan hitusen sivuraiteelle, mutta fonttikeskustelussa pysyen!

    Mikähän mahtaa olla sen kauniin fontin nimi jota HKL käyttää yhä mm. Nr1 ja 2:ssa sekä M100:sissa? Ja joka ennen uutta kultanumeroaikaa koristi myös Liikennelaitoksen busseja ja joka taitaa edelleen löytyä ainakin HelBin Scala Scanarin 430 perästä? Mikään Helvetican versio se ei liene?
    Olisiko kyseessä tämä?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  2. Metron ilmastointi
    kirjoittanut Stadi Liikkuu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.07.2010, 11:41
  3. Ajatuksia tariffeista
    kirjoittanut Mane foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 31.03.2010, 11:29
  4. Ajatuksia Helsinki - Kerava -lähijunaliikenteen nopeuttamisesta
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Junat
    Vastauksia: 30
    Viimeisin viesti: 17.05.2008, 17:21
  5. Metron tukilinja 99
    kirjoittanut ilpo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.07.2005, 14:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •