Ajatuksia metron typografian uudistamisesta

Metron typografiasta puheenollen, niin ihmettelen että miksi Kaivokatua alittavaan Asematunneliin on vastikän ilmestynyt 3 kpl katolta roikkuvaa kylttiä joissa lukee sanat "Metro Metro" allekkain ? Olen itse suomenruotsalainen mutta tällainen samojen sanojen toistaminen on pilkantekoa eikä palvele ketään millään tavalla. Jos metrosta kertova sana pitää näkyä erikseen kylteissä ruotsinkielellä, niin oikea sana olisi siinä tapauksessa Tunnelbana. Silloin Helsingissä vierailevat ruotsalaiset ja norjalaiset ymmärtäisivät mistä on kysymys.

Mutta eihän Suomi ole kaksikielinen keitään turisteja varten, VAAN täällä asuvia suomenruotsia käyttäviä suomalaisia varten. Tunnelbanaanit kuuluvat noille kruunupäisille turisteille, täällä on metro suomenruotsiksi metro. Ja kun meillä on tuo SFP/HBL, niin pitäähän ne tekstit olla kahdesti. Mistä muuten ruotsinkielinen suomalainen tietää että se on sama suomeksi ja suomenruotsiksi (Eira/Eira ja Arabia/Arabia esim.).

Kohta kai se "metro" pitää laittaa kolmeen kertaan kylttiin, kun SFP on nyt ottanut saamelaisetkin haltuunsa. Hallitusneuvotteluihin on houkuteltu joku näkkäläjärvi edustamaan rantaruotsalaista lappalaisuutta...
 
Mutta eihän Suomi ole kaksikielinen keitään turisteja varten, VAAN täällä asuvia suomenruotsia käyttäviä suomalaisia varten. Tunnelbanaanit kuuluvat noille kruunupäisille turisteille, täällä on metro suomenruotsiksi metro. Ja kun meillä on tuo SFP/HBL, niin pitäähän ne tekstit olla kahdesti. Mistä muuten ruotsinkielinen suomalainen tietää että se on sama suomeksi ja suomenruotsiksi (Eira/Eira ja Arabia/Arabia esim.).

Kohta kai se "metro" pitää laittaa kolmeen kertaan kylttiin, kun SFP on nyt ottanut saamelaisetkin haltuunsa. Hallitusneuvotteluihin on houkuteltu joku näkkäläjärvi edustamaan rantaruotsalaista lappalaisuutta...

Helsinki on nimenomaan Hallintokaupunki eikä joustavuus ja luovuus ole siten ensisijaisia arvoja.
 
Mutta eihän Suomi ole kaksikielinen keitään turisteja varten, VAAN täällä asuvia suomenruotsia käyttäviä suomalaisia varten. Tunnelbanaanit kuuluvat noille kruunupäisille turisteille, täällä on metro suomenruotsiksi metro. Ja kun meillä on tuo SFP/HBL, niin pitäähän ne tekstit olla kahdesti. Mistä muuten ruotsinkielinen suomalainen tietää että se on sama suomeksi ja suomenruotsiksi (Eira/Eira ja Arabia/Arabia esim.).

SFP tai HBL eivät todellakaan vaadi nimen toistamista julkisissa liikennevälineissä jos se on sama sekä suomeksi että ruotsiksi. Se on kokonaan HKL:n oma keksintö. Esim rautatiepuolella ei lue Mäkkylä Mäkkylä tai Jorvas Jorvas. Eikä myöskään tieviitoissa Bemböle Bemböle. Helsingin seudun kuten muidenkin suurkaupunkien maantiedettä tuntemattoman oli sitten äidinkieleltään minkä kielinen tahansa, on paras opetella paikkojen nimet ensin kartasta eikä vasta sitten kun seisoo ratikkapysäkillä.

Sanaa tunnelbana käyttävät myös suomenruotsalaiset. Useammin tosin kun puhuvat ulkomaisten suurkaupunkien metroista mutta myös uusissa suomenruotsalaisissa koulukirjoissa esim lukee että "i Helsingfors finns en tunnelbana". Se ei ole suomenruotsalaisten kielenkäytössä kuollut sana kuten suomen kielen "maanalainen". Jos sen toisen "Metro"-sanan korvaisi "Tunnelbana":lla niin ei se ainakaan harhaan johtaisi. Helpommin päästäisiin kuitenkin poistamalla se kokonaan.

Helsinki on nimenomaan Hallintokaupunki eikä joustavuus ja luovuus ole siten ensisijaisia arvoja.

Tämä pitää aika pitkälti paikkansa. Aika monasti virkamiekulttuuri pyrkii saamaan aikaan ratkaisuja joissa vain täytetään lain pykälät rimaa hipoen mutta miten se käytännössä toimiinm on sitten toinen juttu.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Metrohavaintoja 2013

Kuvastasi näkee loistavasti, että kyllä metro voisi aivan loistavasti olla muunkin värinen kuin oranssi.
Tottakai voisi olla, mutta Helsingin metron brändiväri on tämä nykyinen oranssi. Näistä M100-junien sävy on se oikea ja alunpein opasteet olivat samaa sävyä (muistaako joku, mikä sävy se tarkalleen ottaen on? M200-junat ovat jo hieman eri sävyä. Ja opasteissa nykyään esiintyvä on liian punertavaa. Itse toivoisin tällaiseen asiaan enemmän tarkkuutta. Vai, onko "metro-oranssin" sävyä päivitetty oikein virallisesti nykyyän (mikä on virallinen värisävy?)?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metrohavaintoja 2013

Vai, onko "metro-oranssin" sävyä päivitetty oikein virallisesti nykyyän (mikä on virallinen värisävy?)?

HSL:n graafisen ohjeiston mukaan metro-oranssi on julkaisuissa Pantone 165, jonka RGB-approksimaatio on (255, 99, 25). Runkobussien väri on tämän kuvan (jonka sinä linkitit JLF:lle) mukaan RAL 2009 eli noin (235, 59, 28). Tämä jälkimmäinen on selvästi punaisempi, ja voisin kuvitella, että metro on virallisesti sama. Varaudutaan ehkä maalin haalistumiseen ajan kanssa?

Bfp85rc.png
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Metrohavaintoja 2013

Tottakai voisi olla, mutta Helsingin metron brändiväri on tämä nykyinen oranssi.

Meinasin vain, että jos HSL joskus saisi päähänsä vaihtaa metron brändivärin ja yhdistää sen tulevaan lähijunabrändiinsä (jos sellaista koskaan edes oikeastaan tulee), niin tuollainen sininen kyllä hivelee silmiä siihen malliin, ettei varmaan montaa jäisi harmittamaan, vaikka metro-oranssi jäisi historiaan (tai ehkä penkkeihin toistaiseksi). Siis ihan "uusi" metro, automaatit, laituriovet ja kaikki. ;)
 
Takaisin
Ylös