Metrohavaintoja 2005 - 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään ammulla (20.4.2006) pysähtyi täyspitkä metrojuna Kampissa kummalliseen paikkaan. Kyseessä oli Mellunmäestä tullut M200-sarjan juna, jonka lähtöaika Kampista eteenpäin lienyt 8.02. Olin tapani mukaan Kampin Keskukseen johtavien liukuportaiden kohdalle pysähtyvällä ovella, mutta tänään ei juna liukunut näin pitkälle. Metro pysähtyi arvioini mukaan runsaan vaununmitan liian aikaisin. Sininen valo ja lattiamerkintä olivat toisen yksikön nivelen kohdalla. Junan peräpäätä kohti katsahtaessani näytti siltä, että viimeisestä vaunusta melkoisen pitkä pätkä olisi ollut vielä tunnelissa - arviolta yhdet tai kahdet ovet. Liukuportaille kävellessäni metron ovet sulkeutuivat ja juna lähti liikkeelle, mutta pysähtyi kohta uudelleen normaaliin seisontapaikkaansa ja avasi ovet toistamiseen.

Kuinka usein tälläisia pysähdysvirheitä tapatuu, ja aukeavatko myös tunneliin jääneen vaunun ovet?
 
Joona sanoi:
ja aukeavatko myös tunneliin jääneen vaunun ovet?
Aukeavat (ellei vaunua/ovea ole otettu pois käytöstä), mutta kuljettaja ei tietenkään saisi avata niitä. Tässä tapauksessa kuljettajan olisi toimintaohjeiden mukaan pitänyt pitää ovet kiinni ja lukittuina, siirtää juna kokonaan laiturin kohdalle ja tiedottaa matkustajille siirtämisestä.

Kampin kakkosraiteella, eli Ruoholahden suuntaan ajettavalla raiteella, nelosmerkki on hiljattain siirretty laiturin länsipäästä hieman idemmäs (Kampin keskuksen portaiden takia). Äkkiseltään muistelisin, että tuo nelivaunuisen junan pysäyttämismerkki olisi noin vaunun verran ennen laiturin länsipäätä.

Eli todennäköinen syy kertomaasi tapaukseen voisi olla se, että kuljettaja on epähuomiossa pysäyttänyt kuusivaunuisen junan nelosmerkille. Tuo inhimillinen erehdys ei kuitenkaan saisi kestää niin kauaa, että juna pysähtyy ja kuljettaja avaa ovet.
 
Kohdalleni sattui pari kertaa lyhyen ajan sisällä joskus vuosi pari sitten Mellunmäessä tapaus, että lähdön hetkellä kuljettaja avasikin "väärän" puolen ovet sen sijaan että olisi sulkenut laiturin puoleiset ovet. Molemmilla kerroilla kyseessä oli M200.
 
Vs: Metrohavaintoja

M203-M204 yksikössä pistivät tänään silmään vaunun päädyissä kuljettajan ovessa mainoksen yläpuolella olleet kameravalvontaa kuvastaneet tarrat. Kameroita en vaunussa nähnyt. Pilaileeko joku matkustajien kustannuksella vai onko vaunussa oikeasti jonnekin piiloon laitettu kamerat tai kenties piakkoin tulossa kameroita?
 
Vs: Metrohavaintoja

Olen nähnyt yhden M100-metrovaunun sisällä aktivistien, opiskelijajäynäilijöiden tai muuten vain friikkien liimaamia tarroja joilla metron reittikartttaa on pidennetty Kivenlahteen, ja näyttää ihan aidolta. Metron "uudet" asemat olivat: Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Otaniemi, Tapiola, Niittymaa, Matinkylä, Iivisniemi, Soukka, Kivenlahti, nimet olivat sekä suomeksi että ruotsiksi, ja oli mainittu montako minuuttia menee niiden väliltä, ja jokaisen aseman kohdalla oli liityntäbussi-symboli. Ainoastaan viivan väri on hieman tummemmanpunainen kuin alkuperäisen. Valitettavasti en pistänyt vaunun numeroa mieleen. Havainto oli viime viikonlopulta. Osaako kukaan sanoa ketkä ovat olleet asialla? Itse en tunnusta ;)

t. Rainer
 
Vs: Metrohavaintoja

R.Silfverberg sanoi:
Valitettavasti en pistänyt vaunun numeroa mieleen. Havainto oli viime viikonlopulta. Osaako kukaan sanoa ketkä ovat olleet asialla? Itse en tunnusta ;)
Kyseessä on yksi tämänvuotisista teekkarijäynistä. Vaunuun 126 oli liimattu linjakartan jatke ja aamuruuhkamatkustajia sitten haastateltu Länsimetroon liittyvistä asioista. Ainakin omasta mielestäni tuo jatke olisi pitänyt poistaa vaunusta heti jäynän päätyttyä. Itsekään en kuulu näihin jäynääjiin.
 
Vs: Metrohavaintoja

Joona sanoi:
Pilaileeko joku matkustajien kustannuksella vai onko vaunussa oikeasti jonnekin piiloon laitettu kamerat tai kenties piakkoin tulossa kameroita?
Ainakin vaunuissa M121-M122 on nyt kameravalvonta, Muissa vaunuissa ei ainakaan vielä ole kameroita mutta eiköhän niitä nyt asenneta tässä kesän aikana kun vaunuja on enemmän vapaana
 
Vs: Metrohavaintoja

Pera sanoi:
Ainakin vaunuissa M121-M122 on nyt kameravalvonta
Ei kyllä taida olla kuin vaunussa 122, ainakin vielä huhtikuun alussa oli vaunu 121 kameraton. Ja tuo vaunupari 121-122 on ollut nyt liikenteessä lähestulkoon jokaisena arkipäivänä.
 
Vs: Metrohavaintoja

Mikähän mahtoi seisottaa metroa eilen klo 18 aikaan? Yksi itään päin menevä juna seisoi Kulosaaren sillan itäpäässä ja toinen länsipäässä. Sillalla näkyi turvaliivisiä miehiä. Olettaisin liikenteen seisseen useita minuutteja, koska pelkästään kävely sillalle kestää jo pitkään.

Media ei kerro mistään mitään.

Antero
 
Vs: Metrohavaintoja

Onhan noita pieniä jatkuvasti.

Muunmuassa tämä, josta Hesari uutisoi 2.6.

Helsingin metroliikenne keskeytyi hetkeksi perjantaina iltapäivällä kello puoli kolmen aikaan ilkivallan vuoksi. Metroradalle oli viskattu polkupyörä Itäkeskuksessa.

Liikenne pysähtyi noin 15 minuutin ajaksi, jonka jälkeen metrot pääsivät jatkamaan lähes normaalisti matkaansa.

On tämäkin kaupunki.
 
Vs: Metrohavaintoja

Tuolla toisessa ketjussa kirjoitettiin "hiivatillisista metrojunista". Näinköhän sitten sellaisia Kontulan reissullani? Tänään lauantaina joka tapauksessa liikenteessä oli kaikki kolme nk. nokkajunaa, joista kaksi vieläpä samassa junassa (105/106+103/104). Joillekin harrastajille nokkajunat ovat "tärkeämpiä" kuin muut. Onhan niissä hieman erilainen äänimaailma ja muutamat yksityiskohdat ovat muutenkin pikkasen erilaisia verrattuna varsinaisiin sarjajuniin.
 
Nokkajuna

Mistä muuten tuo nimitys "Nokkajuna" juontuu? Siitäkö, että ne ovat sarjansa ensimmäiset, vai onko junissa jokin erityinen ulkoinen piirre?
 
Vs: Nokkajuna

Mistä muuten tuo nimitys "Nokkajuna" juontuu?

Tässä seisake.netin kuvassa näet junan edessä neljä "siipeä". Näitä ei nokkajunissa ole.

Mitä nämä muuten ovat? Liittyykö nämä jotenkin jäähdytykseen?

Minäkin muuten tein tuossa jo pari kuukautta sitten mielenkiintoisen metrohavainnon. 101-102 ja 103-104 oli yhdessä HS-vaunuparin kanssa. Onko muuten kellään sellaista tietoa näiden tulevaisuudesta, että jätetäänkö niiden sisätilat alkuperäiskuosiin?

Edit: Tässä kuva 101:n nokasta. Seisake.netin kuvat ovat loistavia metron tutkimiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Nokkajuna

Tässä seisake.netin kuvassa näet junan edessä neljä "siipeä". Näitä ei nokkajunissa ole.

Mitä nämä muuten ovat? Liittyykö nämä jotenkin jäähdytykseen?

Toisen linkkaamasi kuvan yhteydessä on käsitelty tätä aihetta. Nuo "puskimet" ovat ns. kiipeämissuojat, joiden tarkoitus on estää törmääviä junia "kiipeämästä" toistensa päälle.

Minäkin muuten tein tuossa jo pari kuukautta sitten mielenkiintoisen metrohavainnon. 101-102 ja 103-104 oli yhdessä HS-vaunuparin kanssa.
Oletko ihan varma tästä? Rohkenen nimittäin epäillä, sillä HS-vaunupari 119-120 on ns. infojuna (uudet matkustajainfolaitteet), eikä niitä junia saa kytkeä muuta kuin toisiin infojuniin, jollaisiahan nokkajunavaunuparit eivät toki ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös