Metrohavaintoja 2011

Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Viestit
3,695
12.1.

Eilen 12.1. oli n. puoli viiden aikoihin jokin häiriötilanne metroliikenteessä. Olin menossa Ruoholahdesta Itäkeskukseen. Koko laituri alue oli ihan täynnä porukkaa. Vähän ajan kuluttua tuli metro siihen ja jotkut tokaisi että jo oli aikakin, onhan tässä jo kauan odotettu. Metro täyttyi joka vaunusta heti Ruoholahdessa täyteen. Seuraavilla asemilla oli ihan uskomatonta miten porukka yritti ängetä sisään vaikka selkeästi näki ettei mahdu. Kuljettaja joutui joka asemalla kuuluttamaan että nämä änkeävät ja tönivät typerykset (anteeksi tämä, mutta sitä ne oikeasti oli) jäisivät odottamaan seuraavaa metroa joka olisi ihan perässä tulossa ja että ovet saataisiin kiinni. Porukka seisoi ovien välissä tyyliin "minähän tulen tänne". Itsekkin kun oven lähellä seisoin huusin näille että ovatko he sokeita vai kuuroja kun eivät näe että ei mahdu ja kuule että seuraava metro on perässä". Joillakin asemilla oli vartijat jotka ihan tylysti siellä huusivat että siirtyisivät turvaalueen ulkopuolella ja kävivät ottamassa ihmisiä jotka törkeästi yrittävät ängetä sisään niin pois ovien välistä. Pysäkki ajatki oli ihan uskomattomia näiden tyhmien ihmisten vuoksi: 2-4min riippuen asemasta.

Ovatko suomalaiset oikeasti näin itsepäisiä että pitää ängetä sisään ja tönia muita vaikka ei selkeästi mahdu? Järjetöntä ja todella uskomatonta touhua.

Pahoittelen jos viestini jotenkin loukkasi joitain, se ei ollut tarkoitus :)
 
Ovatko suomalaiset oikeasti näin itsepäisiä että pitää ängetä sisään ja tönia muita vaikka ei selkeästi mahdu? Järjetöntä ja todella uskomatonta touhua.

Valitettavasti näin taitaa olla. Tuohan on tuttu ilmiö myös raitioliikenteen puolelta. Siellähän usein ensimmäinen vaunu ei ajakaan päätepysäkille saakka, vaan kääntyy takaisin jo aiemmin kuroakseen kiinni aikatauluaan, jolloin samat matkustajat änkevät uudestaan seuraavaan vaunuun viivästyttäen sitäkin. Jos haluaa matkustaa mahdollisimman rauhassa ja väljästi, kannattaakin usein nousta kolmanteen tai neljänteen ratikkaan.
 
12.1.

Eilen 12.1. oli n. puoli viiden aikoihin jokin häiriötilanne metroliikenteessä. Olin menossa Ruoholahdesta Itäkeskukseen. Koko laituri alue oli ihan täynnä porukkaa. Vähän ajan kuluttua tuli metro siihen ja jotkut tokaisi että jo oli aikakin, onhan tässä jo kauan odotettu. Metro täyttyi joka vaunusta heti Ruoholahdessa täyteen. Seuraavilla asemilla oli ihan uskomatonta miten porukka yritti ängetä sisään vaikka selkeästi näki ettei mahdu. Kuljettaja joutui joka asemalla kuuluttamaan että nämä änkeävät ja tönivät typerykset (anteeksi tämä, mutta sitä ne oikeasti oli) jäisivät odottamaan seuraavaa metroa joka olisi ihan perässä tulossa ja että ovet saataisiin kiinni. Porukka seisoi ovien välissä tyyliin "minähän tulen tänne". Itsekkin kun oven lähellä seisoin huusin näille että ovatko he sokeita vai kuuroja kun eivät näe että ei mahdu ja kuule että seuraava metro on perässä". Joillakin asemilla oli vartijat jotka ihan tylysti siellä huusivat että siirtyisivät turvaalueen ulkopuolella ja kävivät ottamassa ihmisiä jotka törkeästi yrittävät ängetä sisään niin pois ovien välistä. Pysäkki ajatki oli ihan uskomattomia näiden tyhmien ihmisten vuoksi: 2-4min riippuen asemasta.

Ovatko suomalaiset oikeasti näin itsepäisiä että pitää ängetä sisään ja tönia muita vaikka ei selkeästi mahdu? Järjetöntä ja todella uskomatonta touhua.

Pahoittelen jos viestini jotenkin loukkasi joitain, se ei ollut tarkoitus :)

Ei ole mitään uutta, sitä näkee jo ihan bussi linjoillakin. Harmi vain kun ihmiset käyttätyvät kuin pillastunut karja, ja tunkevat väkisin eteenpäin.

Kumma kun näillä ihmisillä ei järki sano että ei mahdu, vaan se pitää heille kertoa erikseen. :mad:
 
Kumma kun näillä ihmisillä ei järki sano että ei mahdu, vaan se pitää heille kertoa erikseen. :mad:

Liian harvinainen tilanne suomessa, että ihan oikeasti ei joukkoliikennevälineeseen vaan sovi. En pysty esimerkiksi muistamaan, milloin mulle olisi käynyt noin.
 
Tänään taas jotain havainnoitavaa luvassa, kun Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden tilausmetro lähtee Itäkeskuksesta kello 18:30. :p Ilmeisesti pari tuntia ajellaan edestakaisin pysähtymättä. Vastaava tapahtuma on järjestetty kerran aikaisemminkin, mutta onkohan metron käyttö tilausajoihin muuten kovinkaan yleistä?
 
Vaunupari 219+220 kulki tänään ”sukkana” eli ilman vetoa hinauksessa vuoroliikenteen junassa klo 11:45 Siilitieltä keskustaa kohden. Vaunupari taisi toimia pelkällä akkuvirralla, kun valaistus oli lähes pimeä. Matkustajia kuitenkin otettiin ja jätettiin näissäkin vaunuissa, eli myös ovet pelasivat. Matkustaminen oli sekä hiljaista, hämärää että viileätä.

Osaatteko metrokuljettajat sanoa, miksi selvästi viallinen vaunupari oli ajossa, ilmeisestikin jarruttomana ja hidastamassa junan kulkua, joka oli todella verkkaista? Junahan tuli juuri Itäkeskuksesta, jossa se olisi voitu ottaa pois ajosta, edes jättämällä viallinen yksikkö hinattavaksi varikolle. Vai eikö kuljettaja huomaa, jos vaunupari menee pimeäksi? Kyseinen vuoro tuli melkein tuplavuorovälin päästä Siilitielle, joten täytyi ongelma kai olla tiedossa.

Kerran olen ollut vaunuparissa, joka pimeni hätäjarrutuksesta, muistaakseni Hakaniemeen tultaessa. Silloin tietenkin oli jatkettava.

Antero
 
11.2.2011 havaitsin Vuosaaren asemalla minulle tuntemattoman opastimen.
Raiteen 2 "tulo-opastimen" yhteydessä, kääntöraiteen suunnasta, on kaksilamppuinen (allekkain) opastin. Oli kovin hankalassa paikassa, etten nähnyt pääopastimen opastetta, luultavasti punainen. Kysymyksen alaisessa opastimessa oli keltainen valo (alempi).
Valistakaa!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
11.2.2011 havaitsin Vuosaaren asemalla minulle tuntemattoman opastimen.
Raiteen 2 "tulo-opastimen" yhteydessä, kääntöraiteen suunnasta, on kaksilamppuinen (allekkain) opastin. Oli kovin hankalassa paikassa, etten nähnyt pääopastimen opastetta, luultavasti punainen. Kysymyksen alaisessa opastimessa oli keltainen valo (alempi).
Valistakaa!

Kyseessä on laiturioviopastin, joka kertoo ovatko laituriovet sellaisessa tilassa, että laituriin voi ajaa tai laiturista lähteä. Opastimessa palaa keltainen valo, kun kaikki laituriovet ovat kiinni eikä niiden kauko-ohjaimia ole käytössä. Punainen palaa aina muulloin ja sen palaessa laituriin ei saa ajaa eikä laiturissa oleva juna saa lähteä.
Laiturioviopastimia on laiturin kummassakin päässä molempiin suuntiin ja ne ovat normaalien pääopastimien lisänä.
 
Kiitos sinulle tiedosta. Saapa nähdä tuoko "uusi metro" lisääkin uusia opastimia.
Mitenkähän se Vuosaaren kokeilu etenee? No loppukesän jälkeen kakkoslaiturin oviseinä on ainakin pidennyt kahden vaunuparin mittaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos sinulle tiedosta. Saapa nähdä tuoko "uusi metro" lisääkin uusia opastimia

Automaation ei pitäis tuoda lisää opastimia, koska opastimia ei tarvita kuin käsinajossa ja siihen riittää nykyiset. Laiturioviopastimet ovat tietääkseni vain Vuosaaren kokeilua varten, koska ovien ohjaus poikkeaa lopullisesti ratkaisusta.

Mitenkähän se Vuosaaren kokeilu etenee? No loppukesän jälkeen kakkoslaiturin oviseinä on ainakin pidennyt kahden vaunuparin mittaiseksi.

Tähän lienee parempi olla sanomatta mitään, ettei tule tietämättään valehdelleeksi. :)
 
Näin joskus Sörnäisten metroasemalla lähtöopastimen alla jonkun sinisen valon villkkuvan. Mitä se tarkoittaa? Ja mikä virtakiskon takana roikkuvan mustan letkun/kaapelin virka on?
 
Ratapölkkyihin kannattimilla kiinnitetty musta kaapeli on rataradiojärjestelmän ("vuotava")antennikaapeli. Siksi sama letku kulkee myös pintaradalla.
 
Takaisin
Ylös