Sivu 4 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/102

Viestiketju: Metrohavaintoja 2011

  1. #46
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    218

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Metrojunien jarruttaminen Kulosaaren asemalle on edelleen vaikeata. Jarrutuksen loppuvaiheessa tulee aina nykäys, jonka voimakkuus vaihtelee kuljettajasta. Mistä tämä johtuu?

    Antero
    Laitureiden alkupäissä olevien väliaikaisten siltojen kohdilla on edelleen aukot virtakiskossa. Tasaisessa jarrutuksessa aukosta ei ole haittaa, koska jarrutusenergia pitää junassa virrat ja kuljettajia on ohjeistettu jarruttamaan kevyesti aukkojen yli. Siltojen kohdalla on kuitenkin 35 km/h rajoitus, joten nopeus putoaa jarrutuksen aikana joskus liian matalaksi ja loppupään vaunuparit menevät virrattomiksi. Tällöin sähköjarrutus lakkaa ja vaunupari siirtyy automaattisesti levyjarruille, josta aiheutuu nykimistä varsinkin kyseisessä vaunuparissa levyjarrun pienen viiveen vuoksi. Muutoksen huomaa myös muissa vaunupareissa, kun jarrutus kevenee hetkeksi.
    Loppunykäys on myös suurempi, koska levyjarrulle aiemmin siirtynyt vaunupari reagoi eritavalla kuin normaalisti jarruttava. Normaalisti kuljettaja keventää jarrutusta juuri ennen levyjarrulle siirtymistä (n. 2 km/h nopeudessa), jolloin levyjarru jarruttaa pienimmällä jarruportaalla ja vältytään kovalta loppunykäykseltä. Kun levyjarru on valmiiksi päällä, pitää laskea mukaan paineilman paisunta-aika tai pysähdys tapahtuu haluttua suuremmalla jarrutusteholla. Junan etupäässä tämä on joskus havaittavissa, kun viimeisen vaunun voimakkaamman jarrutuksen vuoksi kytkimet joustavat ja vetävät pysähtyessä edellä olevia vaunuja hieman taaksepäin.

    Toivottavasti selvisi edes jotain sekavasta selostuksesta huolimatta.

  2. #47
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Toivottavasti selvisi edes jotain sekavasta selostuksesta huolimatta.
    Kiitos MaZo, minulle ainakin selvisi aivan täysin. Olin epäillytkin, että nykäys liittyy virtakiskon katkokseen. Mutta kun en tunne metrojunien tekniikkaa yksityiskohtaisesti, en keksinyt, mikä nykäyksen aiheuttaa. Onko siis niin, että ajojänitettä ei ole kytketty edes vaunuparin vaunusta toiseen? Ja siten tilapäissilloista muodostuu niin pitkä katkos, että yksittäinen vaunu jää hetkellisesti virrattomaksi.

    Eikö jossain vaiheessa koko Kulosaaren aseman laituripituus ollut virraton? Tämä oli mahdollista, kun Kulosaaressa ei pysähdytty, vaan Kulosaari voitiin ohittaa rullaamalla.

    Antero

  3. #48
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    218

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kiitos MaZo, minulle ainakin selvisi aivan täysin. Olin epäillytkin, että nykäys liittyy virtakiskon katkokseen. Mutta kun en tunne metrojunien tekniikkaa yksityiskohtaisesti, en keksinyt, mikä nykäyksen aiheuttaa. Onko siis niin, että ajojänitettä ei ole kytketty edes vaunuparin vaunusta toiseen? Ja siten tilapäissilloista muodostuu niin pitkä katkos, että yksittäinen vaunu jää hetkellisesti virrattomaksi.

    Eikö jossain vaiheessa koko Kulosaaren aseman laituripituus ollut virraton? Tämä oli mahdollista, kun Kulosaaressa ei pysähdytty, vaan Kulosaari voitiin ohittaa rullaamalla.
    Remontin aikana aukot ovat olleet kutakuinkin samat kuin tälläkin hetkellä. Keskustaan menevän raiteen aukkoa on käsittääkseni hieman lyhennetty ennen aseman avaamista, koska muuten viimeinen vaunupari olisi saattanut jäädä jännitteettömälle alueelle pysähdyksen ajaksi.
    Vedon ottaminen oli kielletty koko laiturin mitalla keskustaan päin, koska aukon kohdalla sekin aiheuttaa nykimistä ja lisäksi valokaaria virroittimen irrotessa kiskosta. Raiteen lähtöopastin oli myös koko ajan toiminnassa, eli oli mahdollisuus, että juna olisi voinut joutua pysähtymään aseman kohdalle. Siksi koko laiturialue ei voinut olla jännitteetön.
    Ajojännite ei kulje vaunuparista toiseen, osittain siksi, että sen vieminen automaattikytkimen yli olisi haastavaa. Lisäksi on laskettu, että vähintään yksi virroitin per vaunupari on kiinni virtakiskossa eikä virroitin kestä kuin yhden vaunuparin tarvitseman virran. Samasta syystä myös M300 jouduttaneen jakamaan ajojännitteen osalta kahteen osaan, toki apulaitteille tuleva virta voi kulkea koko junan läpi.
    Kulosaari on tällä hetkellä poikkeus, eli jännitekatkoja linjaraiteella ei pitäisi olla eikä siten ajojännitteen viemistä vaunuparista toiseen tarvita.
    Viimeisin muokkaaja vko; 03.08.2011 kello 11:08. Syy: lainausta siivottu

  4. #49

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Tästä selostuksesta voi myös päätellä, etteivät metrojunat ota ajomoottoreiden magnetointivirtaa akuista vaan ainoastaan suoraan verkosta.

  5. #50

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Tästä selostuksesta voi myös päätellä, etteivät metrojunat ota ajomoottoreiden magnetointivirtaa akuista vaan ainoastaan suoraan verkosta.
    Ymmärtääkseni oikosulkumoottorit eivät tarvitse ulkoista magnetointivirtaa. Roottori saa tarvittavan magnetoitumisensa omasta pyörimisliikkeestään.

    EDIT:
    Googlailin vähän. Oikosulkumoottorikin tarvinnee jonkin ulkoisen herätemagnetoinnin, jotta pyörivä roottori ylipäätään magnetoituu. Kun virta on lähtenyt kulkemaan, ulkoista lähdettä ei enää tarvitse. Joissain toteutuksissa tuohon alkusysäykseen on riittänyt suhteellisen pieni kestomagneetti.

    Onkos metrojunissa muuten jarruvastuksia (vai syöttääkö sähköjarrutus virran yksinomaan takaisin virtakiskoon)? Mikäli jarruvastuksia ei ole, niin sähköjarrua ei voi luonnollisestikaan käyttää ilman kontaktia virtakiskoon.

    EDIT2:
    Googlailin lisää. On jarruvastukset, eikä virtaa syötetä takaisin verkkoon.
    Viimeisin muokkaaja tlajunen; 04.08.2011 kello 11:57.

  6. #51

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Totta, herätevirtaa nimenomaan. Nivelvaunuissa tuo virta otetaan akuista joten sähköjarru toimii ilman linjajännitettä.

  7. #52
    rib
    rib ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    17.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    16

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Kuvia uudesta metron yhdysraiteesta, yms:
    https://picasaweb.google.com/1170477...yhdysraide_yms

  8. #53
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Metrojen seisotusta kääntöraiteilla vältetään ilkivallan vuoksi:

    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...ella-odottelua

  9. #54
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Ymmärtääkseni sataman puoleinen raide ei ole siinä missä sen pitäisi, joten siihen joudutaan pientä mutkaa vääntämään nyt jälkikäteen.
    Tässä kuva tuosta pienestä mutkasta: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...o/viesti/45645

  10. #55

    Liittynyt
    05.04.2009
    Viestejä
    86

  11. #56
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Tällaista ilkivaltaa harjoitettiin myöhään Maanantai-iltana http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...juna_jumiutui/ Kuinkakohan automaattimetron kanssa olisi tuossa tilanteessa toimittu?

  12. #57

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tällaista ilkivaltaa harjoitettiin myöhään Maanantai-iltana http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...juna_jumiutui/ Kuinkakohan automaattimetron kanssa olisi tuossa tilanteessa toimittu?
    Olisin jo pelkästään sen vuoksi halunnut olla kyydissä, että olisin nähnyt, miltä näyttää sähkösalami.

  13. #58

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Olisin jo pelkästään sen vuoksi halunnut olla kyydissä, että olisin nähnyt, miltä näyttää sähkösalami.
    Liekö jotain sukua vanhalle kunnon ohmimakkaralle?

  14. #59

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tällaista ilkivaltaa harjoitettiin myöhään Maanantai-iltana http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...juna_jumiutui/ Kuinkakohan automaattimetron kanssa olisi tuossa tilanteessa toimittu?
    Automaatti olisi tottakai hoitanut tilanteen paljon paremmin, koska se on... öö... automaatti ja paljon parempi, ja sillä on lyhyemmät asemat ja lyhyemmät junat, ja se menee Espooseen, johon ei automaatitta saa ajaakaan. Ja automaatilla on myös laituriovet, läpinäkyvät sellaiset, niitä ei joka juna-asemalla olekaan, joten kyllä automaatti on parempi.

    Että kyllä se on parempi!

  15. #60

    Liittynyt
    05.04.2009
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2011

    Tänään aamulla: Metrojuna matkasi ovi auki
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.09.2011 kello 08:22. Syy: lisätty tekstiä

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pietarin metrohavaintoja
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 13.02.2013, 15:15
  2. Metrohavaintoja 2010
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 66
    Viimeisin viesti: 22.12.2010, 16:20
  3. Metrohavaintoja 2009
    kirjoittanut karihoo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 02.01.2010, 16:24
  4. Metrohavaintoja 2008
    kirjoittanut SD202 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 09.12.2008, 08:21
  5. Metrohavaintoja 2007
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 09:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •