Siilitien metroaseman remontti

Liittynyt
24 Elokuu 2010
Viestit
78
Ensi vuonna on tarkoitus remontoida Siilitien metroasema. Suunnitelmissa on mm. aurinkopaneelien käyttöä ja ledivalaisimien käyttöönottoa. En osaa arvioida kustannuksia, mutta toimenpiteet kuulostavat järkeviltä.

Selasin hieman suunnitelmaa ja havainnekuvia HKL:n johtokunnan esityslistalta (http://www.hel.fi/hki/HKL/fi/P__t_k...enteko_sisalto?doc=HKL_2011-04-07_HKLjk_05_El). Ensimmäisessä havainnekuvassa on myös aseman länsipäätyyn lisätty pieni ylikulku Herttoniemen pientaloalueelle. En löytänyt selosteesta mainintaa uudesta länsipäädyn yhteydestä lainkaan. Talousarviossa mainitaan hätäuloskäynti, mutta en tiedä onko kyseessä juuri tämä silta. Voisiko joku asiaa tunteava kommentoida tätä?

Siilitien metroasema kuuluu tietysti niihin vähemmän käytettyihin. Uusi länsipäädyn uloskäynti voisi tehdä aseman hieman helpommin saavutettavaksi osalle herttoniemeläisiä (tosin potentiaalinen väkimäärä ja potentiaalinen matkan lyhennys jäävät uskoakseni molemmat melko pieniksi). Mutta kiinnostaa tietää ollaanko, kuten Kulosaaressa, taas tekemässä toinen uloskäynti, jota ei kuitenkaan saa käyttää. Tähän on varmasti turvallisuus- ja/tai esteellisyyssäädökset ym. syynä, mutta jos se silta sinne länsipäätyyn todella tulee, kuinkakohan paljon kalliimpaa olisi tehdä siitä sellainen, että se voisi olla ihan oikea uloskäynti.
 
Ensimmäisessä havainnekuvassa on myös aseman länsipäätyyn lisätty pieni ylikulku Herttoniemen pientaloalueelle. En löytänyt selosteesta mainintaa uudesta länsipäädyn yhteydestä lainkaan. Talousarviossa mainitaan hätäuloskäynti, mutta en tiedä onko kyseessä juuri tämä silta. Voisiko joku asiaa tunteava kommentoida tätä?
Länsipään uloskäynti on juuri tuo varauloskäytävä. Laiturialueesta tulee umpinaisempi kuin aiemmin, ja varauloskäynti vaaditaan.

Mutta kiinnostaa tietää ollaanko, kuten Kulosaaressa, taas tekemässä toinen uloskäynti, jota ei kuitenkaan saa käyttää.
Kyllä sitä saa käyttää, hätätilanteessa. :biggrin: Hätätilanteen varmaan määrittelee sitten jokainen itse.

kuinkakohan paljon kalliimpaa olisi tehdä siitä sellainen, että se voisi olla ihan oikea uloskäynti.
Nyt tulee siis kapeahkot portaat. Tämänpäivän esteettömyys- ja desing-maailmassa vaadittaisiin varmaankin liukuporrasta, hissiä, ja silmää kestävää muotoilua (sinkittyjen teräsritiläportaiden sijaan).
Hintalapusta en osaa sanoa.
 
Nyt tulee siis kapeahkot portaat. Tämänpäivän esteettömyys- ja desing-maailmassa vaadittaisiin varmaankin liukuporrasta, hissiä, ja silmää kestävää muotoilua (sinkittyjen teräsritiläportaiden sijaan).
Hintalapusta en osaa sanoa.
Ratikkapyskillä ei ole ongelma eikä kustannus sallia kulku molemmista päistä. Mutta metrohan on niin paljon parempi, että jalan kulkevan sopii kiertää ja kiivetä...

Kun asemaa remontoidaan 11 miljoonalla (sillä saa 2 km ratikkarataa), on minusta vain kiusantekoa, että tehdään toiseen päähän uloskäynti, mutta sitä ei saa käyttää. Liukuportaat, hissit tai design ovat pelkkä tekosyy. Ei ole niistä mitään seuraavan aseman (Herttoniemi) länsipäässä, silti silläkin uloskäynnillä on runsaasti käyttäjiä. Esteettömyysvaatimus toteutuu itäisellä sisäänkäynnillä, jossa on rullaportaat ja hissi.

Vuoden 2009 tilastoissa Siilitiellä oli 5200 päivittäistä nousua. Ei se mikään huono arvo ole Helsingin metrossa, jolla vähemmälle käytölle jäävät sellaiset asemat kuin Myllypuro ja Rastila, joilla luulisi ympäristön perusteella olevan enemmän käyttöä. Ratkaisevaa taitaa olla se, että Siilitie on 79:n liityntäpysäkki.

Antero
 
Perustuuko tämä Siilitien mahdollisen länsipään poistumistien oletettu only hätä -ominaisuus siis oikeasti johonkin lainsäädäntöön (esim. liian kapeat/rumat/tasa-arvoa polkevat portaat julkisen liikennöintihärpäkkeen pysäkille) vai ainoastaan siihen, että metrokioskia ei varsinaisesti ole linnoitettu penaalin terävimmillä kynillä?
 
En ymmärrä, miksi halukkaat eivät voisi käyttää omalla vastuulla portaita, eihän se olisi keneltäkään pois. 1 täysin esteetön uloskäynti riittää niin kauan kun hisseihin mahtuu kaikki halukkaat. Valtaosa matkustajista olisi kykenevää väkeä pelkkiä portaitakin käyttämään, joten miksei tälläistä käytännöllistä oikotietä siis voitaisi toteuttaa?
 
En ymmärrä, miksi halukkaat eivät voisi käyttää omalla vastuulla portaita, eihän se olisi keneltäkään pois.
Mutta sitten kun tällaiselle omalla vastuulla kulkevalle sattuu tapaturma (vaikka omaa tyhmyyttään), ollaan taatusti kärkkäänä vaatimassa korvauksia.
Eihän nykyään (ainakaan nuorempi polvi) osaa missään ottaa omaa vastuuta. Aina jonkin muun pitäisi tehdä, järjestää, hoitaa heidän puolestaan. Ja aina jokin on jonkin muun syy.
Se siitä omasta vastuusta.
 
Mutta sitten kun tällaiselle omalla vastuulla kulkevalle sattuu tapaturma (vaikka omaa tyhmyyttään), ollaan taatusti kärkkäänä vaatimassa korvauksia.
Eihän nykyään (ainakaan nuorempi polvi) osaa missään ottaa omaa vastuuta. Aina jonkin muun pitäisi tehdä, järjestää, hoitaa heidän puolestaan. Ja aina jokin on jonkin muun syy.
Se siitä omasta vastuusta.
Jottei sillalta voisi millään konstilla vahingossakaan pudota automaattimetroradalle, siinä ei silti tarvitse olla kattoa, liukuportaita sun muita systeemejä - jos vaikka samanlaiset reunat sillalle kuin tässä. Tuskimpa jokunen metri häkkiaitaa paljoa maksanee.
 
Kun asemaa remontoidaan 11 miljoonalla (sillä saa 2 km ratikkarataa), on minusta vain kiusantekoa, että tehdään toiseen päähän uloskäynti, mutta sitä ei saa käyttää. Liukuportaat, hissit tai design ovat pelkkä tekosyy. Ei ole niistä mitään seuraavan aseman (Herttoniemi) länsipäässä, silti silläkin uloskäynnillä on runsaasti käyttäjiä. Esteettömyysvaatimus toteutuu itäisellä sisäänkäynnillä, jossa on rullaportaat ja hissi.

Vuoden 2009 tilastoissa Siilitiellä oli 5200 päivittäistä nousua. Ei se mikään huono arvo ole Helsingin metrossa, jolla vähemmälle käytölle jäävät sellaiset asemat kuin Myllypuro ja Rastila, joilla luulisi ympäristön perusteella olevan enemmän käyttöä. Ratkaisevaa taitaa olla se, että Siilitie on 79:n liityntäpysäkki.

Herttoniemen länsipäässä on kyllä hissi, liukuportaita ei. Kysymys kuuluukin, (1) kuinka paljon hissi myös Siilitien länsipäähän maksaa (liukuportaita ei tarvita), (2) kuinka moni tuosta 5200 kulkisi länsipään kautta ja (3) kasvattaisiko se metroaseman käyttöä jos Länsi-Herttoniemen suunnalta jos myös länsipään uloskäynti olisi käytössä? Suunnitelmasta en löytänyt mitään laskelmia, mutta luulisi tätä pohditun.

Siilitien kustannusselvityksessä, joka löytyy esityslistalt linkkinä, mainitaan hätäpoistumistien porras ja kulkusilta, jotka maksavat reilut 41 000. Ilmeisesti kyseessä ei ole kovinkaan raskas rakenne. Minulle kelpaisi se, että sillalla ja laiturilla olisi kyltti, jossa ohjataan pääsisäänkäynnin hissille, mutta epäilen sen vaativan määräysten muokkaamista. Hissi maksaa varmasti paljon enemmän.
 
Länsipään uskoisi kasvattavan joukkoliikenteen käyttöä. Jos länsipäähän tulisi sisäänkäynti hissineen kaikkineen, voitaisiin yhdistää osuus 79:stä 58:iin.
 
Meinaatko, etteivät viikkiläiset nykyisin saa riittävästi liikuntaa, kun haluat juoksuttaa heitä tuolta Kettutien risteyksestä metrolle? ;)
 
Eikö 58 hidastuisi melkoisesti jos se Itäväylän sijaan kulkisi teollisuusalueen läpi? Miksi 79 ei voisi ajaa metroasemalle asti? Jos suuri osa Siilitien matkustajia tulee 79:llä, ei kai kannata hankaloittaa heidän matkaansa?
 
En ymmärrä, miksi halukkaat eivät voisi käyttää omalla vastuulla portaita, eihän se olisi keneltäkään pois. 1 täysin esteetön uloskäynti riittää niin kauan kun hisseihin mahtuu kaikki halukkaat.

On se joltakin pois. Könkkölöitsijäthän nimenomaan korostavat sitä, että liikuntarajoitteisenkin täytyy kyetä kulkemaan samoista paikoista kuin muiden. Kun vaikkapa asuinkerrostalossa on porrashuoneeseen sisäänkäynnit pihan ja kadun puolelta, niin könkkölöitsijät vaativat molempia esteettömiksi, ei riitä, että pyörätuolilla pääsee sisälle vain jommastakummasta ovesta.

Epäilen, että Siilitie on taas yksi könkkölöinnin saavutus: kun käytännössä ei voi tehdä kahta esteetöntä sisäänkäyntiä eikä saa tehdä yhtä esteetöntä ja yhtä esteellistä, niin lopputuloksena tehdään yksi esteetön ja siinä se. Kaikki kärsivät.
 
Könkkölöitsijäthän ... niin könkkölöitsijät ...taas yksi könkkölöinnin saavutus
OT:Kyllä on vastenmielinen sana ja vielä vastenmielisemmäksi sen tekee tarkoitus, jossa sitä käytät. Olet muovannut tunnetun ihmisen ja vammaisaktivistin nimestä halventavan termin. Tuo ei ole edes mikään oikea termi, vaan ihan itse keksimäsi kammotus (googletin sen)ja sen käyttö on kyllä äärimmäisen arveluttavaa. Sehän leimaa kokonaisen ihmisryhmän negatiivisellä tavalla hankalaksi ja vaativaksi porukaksi, jonkinlaiseksi riesaksi.

En itse ole vielä esteellinen, mutta varmasti olen jossain vaiheessa elämääni. Ja varmasti taistelen silloin tämänkaltaisia ajatuksia vastaan, jotta joukkoliikenteen esteetön käyttö, niinkuin muunlainenkin esteetön elämä, olisi mahdollista kaikille väestöryhmille.
 
Viimeksi muokattu:
OT:Kyllä on vastenmielinen sana ja vielä vastenmielisemmäksi sen tekee tarkoitus, jossa sitä käytät. Olet muovannut tunnetun ihmisen ja vammaisaktivistin nimestä halventavan termin. Tuo ei ole edes mikään oikea termi, vaan ihan itse keksimäsi kammotus (googletin sen)ja sen käyttö on kyllä äärimmäisen arveluttavaa.

Joo, ihan itse olen sen keksinyt. Mutta onpa Sinulla huono muisti. Eikö googletus näyttänyt Sinulle tätä postausta http://jlf.fi/f17/3013-linjan-9-jatkaminen-ilmalaan-ja-merikadulle/index17.html#post98758 , jossa keskustelimme täsmälleen samasta asiasta? Silloin sana ei Sinusta ollut vielä vastenmielinen kammotus, vaikka et ymmärtänytkään, mitä sillä tarkoitin.

Sehän leimaa kokonaisen ihmisryhmän negatiivisellä tavalla hankalaksi ja vaativaksi porukaksi, jonkinlaiseksi riesaksi.

Nyt olet asian ytimessä. Juuri siihen könkkölöinti pyrkii, mikä on minusta todella ikävää liikuntarajoitteisten enemmistön kannalta ja leimaa turhaan koko ihmisryhmän hankalaksi, vaikka könkkölöintiin syyllistyykin siitä ihmisryhmästä vain pieni (mutta äänekäs) vähemmistö.

Suurimmalle osalle vaikkapa pyörätuolissa istuvista varmaankin kävisi päinsä se, että me tervejalkaiset saisimme valita kahdesta sisäänkäynnistä Siilitiellä. Mutta könkkölöitsijöille se ei käy.

En itse ole vielä esteellinen, mutta varmasti olen jossain vaiheessa elämääni. Ja varmasti taistelen silloin tämänkaltaisia ajatuksia vastaan, jotta joukkoliikenteen esteetön käyttö, niinkuin muunlainenkin esteetön elämä, olisi mahdollista kaikille väestöryhmille.

Riippuen menestyksestäsi taistelussa lupaan tarvittaessa päivittää sanavarastoani. Onneksi kuitenkaan Sinun ei tarvitse taistella Siilitien toisen sisäänkäynnin sulkemisen puolesta, kun ei sitä koskaan avatakaan.

Ja jotta asian varsinaine pointti ei unohtuisi, eikä tätä samaa esteettömyyskeskustelua tarvitsisi käydä taas uudelleen, niin lainaisin mieluusti lopuksi Jusaa, joka onnistui kiihkottomasti tiivistämään yhteen lyhyeen lauseeseen sen, mistä tässä Siilitienkin asiassa todellisuudessa on kyse. Eli:

Liiallisella vaatimuksilla on vaarana, että asia kääntyy vaatijoita vastaan.
 
Joo, ihan itse olen sen keksinyt. Mutta onpa Sinulla huono muisti. Eikö googletus näyttänyt Sinulle tätä postausta http://jlf.fi/f17/3013-linjan-9-jatkaminen-ilmalaan-ja-merikadulle/index17.html#post98758 , jossa keskustelimme täsmälleen samasta asiasta? Silloin sana ei Sinusta ollut vielä vastenmielinen kammotus, vaikka et ymmärtänytkään, mitä sillä tarkoitin:
Muistan kyllä aiemmat keskustelumme tästä asiasta (googletus näytti todellakin vain tuon mainitsemasi linkin tästä aiheesta).

Olen toki kokoajan käsittänyt, mitä olet tuolla termilläsi tarkoittanut ja mihin sillä tähtäät. Silloin taannoisessa keskustelussamme halusin vain sinun itse vielä täsmentävän sen tarkemmin, jotta kantasi näihin asioihin tulisi selväksi. Ja selväksihän se on tullutkin.

Kyllä tuo luomasi termi on alusta alkaen ollut minusta vastenmielisen leimaava, mutta aiemmin olen hillinnyt kieleni.

Toistan: minusta on äärimmäisen noloa ja halveksittavaa muovata sekä käyttää nykyaikaista, tasa-arvoista yhteiskuntaa edistävän ja rakentavan henkilön nimeä tällaisten negatiivisten asioiden korostamiseksi.

Itse vastustan tällaisia ajatuksia niin kauan kuin henki pihisee.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös