Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/28

Viestiketju: Lyhyet metrolinjat

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Lyhyet metrolinjat

    Maailmalla on esimerkkejä lyhyistä, shuttle-tyyppisistä metrolinjoista.
    Nämä ovat mielestäni yksi mielenkiintoinen metron alalaji.

    New Yorkissa on kolme lyhyttä S-metrolinjaa, joista lyhyin on vain asemavälin mittainen:

    http://en.wikipedia.org/wiki/42nd_Street_Shuttle

    http://en.wikipedia.org/wiki/Franklin_Avenue_Shuttle

    http://en.wikipedia.org/wiki/Rockaway_Park_Shuttle

    Pariisissa on metrolinja 3bis ja 7bis:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_M%C3%A9tro_Line_3bis

    http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_M%C3%A9tro_Line_7bis

    Mitä muita esimerkkejä tiedätte vastaavista?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Ensiksi käsittelyvuorossa olkoon Lontoo:

    Waterloo & City Line on vain yhden asemavälin mittainen, Waterloo - Bank. Linja kuului aiemmin British Railille, ja liitettiin metroverkkoon vasta 1990-luvulla. Kalusto on kuitenkin ollut täysin metrostandardien mukaista jo hyvin, hyvin pitkään.

    District Linen Kensington Olympian haara on kahden asemavälin mittainen, High Street Kensington - Earl's Court - Kensington (Olympia). Tämän linjan päivittäinen liikenne lakkautetaan nyt joulukuussa, jonka jälkeen linjaa on tarkoitus edelleen liikennöidä viikonloppuisin. Linjan tulevaisuus on epävarma.

    Piccadilly Linen Aldwychin haara oli yhden asemavälin mittainen, Holborn - Aldwych. Linja lakkautettiin vuonna 1994, jonka jälkeen Aldwych jäi kokonaan vaille liikennettä.

    Sitten Berliini:

    Linja U55 on vain kahden asemavälin mittainen, Hauptbahnhof - Bundestag - Brandenburger Tor. Linja rakennettiin valtion maksamilla tukirahoilla, joiden ehdot velvoittivat ulottamaan metroverkon valtiopäivärakennukselle liittopäiviä (Bundestagia) varten. Linja on erillään muusta metroverkosta, mutta rakennetaan aikanaan yhteen linjan U5 kanssa yhdysradan Brandenburger Tor - Alexanderplatz aikanaan valmistuessa.

    Linja U1 on tällä hetkellä väliaikaisesti vain kahden asemavälin mittainen, Uhlandstrasse - Kurfürstendamm - Wittenbergplatz. Nyt lyhyt linja johtuu ratatöistä, mutta tällä lyhyellä pätkällä on tällaista töpölinjaa liikennöity joissakin historian vaiheissa aiemminkin.

    ---------- Viesti lisätty kello 13:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:55 ----------

    Berliinin jaon aikaan Länsi-Berliinissä ehti olla kaksi lyhyttä linjaa. Näistä linja 3, myöhempi U3, vastasi nyt väliaikaista U1:tä Uhlandstrassen ja Wittenbergplatzin välillä. Linja 5 kulki vain yhden asemavälin Deutsche Operilta Richard-Wagner-Platzille, mutta tämä linja lakkautettiin vuonna 1978 linjan 7 pidennyksen yhteydessä.

    Muita esimerkkejä: Genovan ainoa metrolinja, jonka kalusto tosin ennemmin on pikaraitiovaunuja, on kuuden asemavälin mittainen, Brin - De Ferrari. Linjan avautuessa vuonna 1990 pituutta oli vain yksi asemaväli, linja on vasta myöhemmin laajentunut nykyiseen mittaansa. Lyonin metron linja C, joka 1970-luvulla muutettiin funikulaarista, on neljän asemavälin mittainen.

    Edit: ja jos tarkastelee, osoitteesta www.urbanrail.net näitä lyhyitä linjoja löytyy pikaisella haulla muualtakin. Moskovan linja 11, Sao Paulon muusta verkosta erillään oleva linja 5 (kartan linja 9 on rautateiden paikallisjunin liikennöitävä, joten metrostandardilla vitonen todella on erillään), Sheppardin linja Torontossa jne. Jerevanissa on myös yhden asemavälin linja. Huolellisempi etsintä varmasti palastaisi vielä paljon lisää.

    Edit 2: Berliinistäkin meinasi unohtua U4, jolla pituutta on neljä asemaväliä. Mutta sehän onkin hyvin pitkä linja verrattuna linjaan U55, joten ihmekös tuo että jäi huomaamatta.
    Viimeisin muokkaaja JE; 05.11.2011 kello 13:20.
    terveisin
    JE

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Madrid: R, Opera – Principe Pio. Yksi asemaväli. Liikennöidään kahdella junalla, jotka kohtaavat puolivälissä. Vaikka Principe Pion päässä on kaksi raidetta, linjaa liikennöidään molemmin päin yksiraiteisin asemin.

    Antero

  4. #4
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Neljä asemaväliä pitkä Lyonin metrolinja C, jolla on pituutta vain 2,5 km.

    Kyseisellä radalla oleva Croix Paquetin metroaseman sanotaan olevan maailman jyrkin metroasema, enkä epäile yhtään.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Neljä asemaväliä pitkä Lyonin metrolinja C, jolla on pituutta vain 2,5 km.

    Kyseisellä radalla oleva Croix Paquetin metroaseman sanotaan olevan maailman jyrkin metroasema, enkä epäile yhtään.
    Näyttivät liikennöivän metroa "raitiovaunuilla". Silloinhan pysäkkien kaltevuudet ovat tietenkin mallia Porthaninkatu.

  6. #6
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Kalusto ei ole katukelpoista, vaikka haravat löytyvätkin katolta. Kuten viime viestissäni mainitsin, linja on muutettu funikulaarista vuonna 1974, eli sitä ei alun alkaen ole metroksi rakennettu. Siitä kaluston ratikkamainen mittakaava.
    terveisin
    JE

  7. #7

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Ihan veikeä. Näkyi olevan hammastettu kisko apuna, eli onko oikea termi vuoristorata? No, kallistustahan näkyi silmämääräisesti olevan sellaiset 30%, joten ilman sitä taikka kaapelia ei menemisestä tietenkään tule mitään.
    Ville

  8. #8
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Tuo linja saattaa hyvin olla maailman ainoa hammasrataan perustuva metro. Hyvin jyrkkä on myös Lausannen metron linjaus, mutta 12 % kallistuksellaan se ei tietenkään ole lähellekään samassa sarjassa Lyonin kanssa.
    terveisin
    JE

  9. #9

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Tuo linja saattaa hyvin olla maailman ainoa hammasrataan perustuva metro.
    Mikä määrittelee tuon olevan juurkin "metro"? Eikö voisi sanoa yhtä hyvin, että kyseessä on lyhyehkö hammasradallinen rautatie?

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Mikä määrittelee tuon olevan juurkin "metro"? Eikö voisi sanoa yhtä hyvin, että kyseessä on lyhyehkö hammasradallinen rautatie?
    Se on osa Lyonin metroverkostoa brändillisesti. Itse matkustin sillä viime huhtikuussa (ihan siksi että pintaliikenteessä oli "hetkellinen häiriö"). Vaunujen koritkin on tehty samannäköisiksi kuin Lyonin muillakin metrolinjoilla. Metromaisuutta korostaa myös tunnelissa kulkeminen ja tunneliasemat - tokikaan nämä asiat eivät ole vain metrojen ominaisuuksia.

    Useat maailman metrot tai niiden osat ovat metroja vain brändillisesti. Lyonin liikennelaitoksen (TCL) linjastoluetteloissa ja liikennekartoilla tämä linja on joka tapauksessa metron C-linja. Olipa sen tietty tekninen tausta mikä tahansa.

  11. #11

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Mun mielipidehän on, että puhtaasti tekniseltä kannalta katsottuna ei oikeastaan pitäisi lainkaan puhua metrosta, koska kunkin metroradan tai junan voi aina katsoa rautatieksi, kapearaiteiseksi rautatieksi, raitiovaunuksi yms. Koko metron käsite tässä yhteydessä vain sotkee. Metro on selkeämmin palvelukonsepti, jonka teknisesti voi toteuttaa varsin monenlaisilla välineillä. Tästä näkökulmasta kutsuisin Lyoninkin metroja kaikessa rauhassa metroiksi.

    (Ei toi palvelukonseptikaan ole aivan oikein, mutta paremman sanan puutteessa... Voi metron ajatella myös eräänlaiseksi sertifikaatiksi taikka palvelulupaukseksi: kun kerrotaan, että jokin juttu on metro, niin samalla luvataan tähän johonkin liittyviä asioita, kuten tiheä vuoroväli, korkeatasoiset asemat, metrokartta, selkeä brändi, jolla kaikki asiaankuuluva on merkitty, linjavärit yms.)
    Ville

  12. #12
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Koko metron käsite tässä yhteydessä vain sotkee.
    Koska tästä asiasta on keskusteltu jo lukemattomissa muissa ketjuissa, ei siitä ole syytä keskustella tässä ketjussa. Jos asiaan on uusia pointteja, voi siitä keskustella esim. Porton metroa käsittelevässä ketjussa, jossa asiaa on puitu paljon.

  13. #13
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Mikä määrittelee tuon olevan juurkin "metro"? Eikö voisi sanoa yhtä hyvin, että kyseessä on lyhyehkö hammasradallinen rautatie?
    Ilman muuta sen voisi määritellä myös rautatieksi. Metron ja rautatien välinen raja-aita on kovin häilyvä, tosin tässä tapauksessa metron keskeiset tunnusmerkit täyttyvät, linja kun on täysin eristetty muusta liikenteestä ja palvelee puhtaasti kaupunkiliikennettä. Rata, jonka voisi luokitella yhtä hyvin rautatieksi kuin metroksi, yleensä mielletään metroksi. Näinhän Helsingissäkin tapahtuu, vaikka oranssinkin junan käyttämä rata mitä suurimmassa määrin on rautatie, vaikka ei sähköistyksensä ja kulunvalvontansa puolesta valtion verkon standardeja vastaakaan. Tarkentaakseni vielä: minusta jokainen täysmetro on pohjimmiltaan rautatie, ja jos järjestelmä on katukelpoinen eikä siten mitenkään voi täyttää täysmetron määritelmää, se onkin sitten raitiotie (ja jotkut radat voivat jollain tavalla mitattuna täyttää sekä rautatien että raitiotien tunnusmerkit). Tässä mielessä olen Villen linjoilla, "metroksi" luokiteltu järjestelmä on palvelukonseptiltaan tietyt erityispiirteet täyttävä rautatie tai joissain tapauksissa raitiotie. Ja kyllä, saa siirtää Porto-keskusteluun tämän viestin jos se on aiheellista.
    terveisin
    JE

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Pari tuli mieleen, jotka eivät varmasti puritanistimetromäärittelijöille kelpaa alkuunkaan, mutta pistetään nyt kuitenkin. Haifa (1,75 km) ja hassutteluvaihtoehtona Dorfbahn Serfaus (1280 m)

  15. #15
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Eivät tiukkapipon määritelmää tietenkään täytä, mutta jos määritelmää venytetään, kyllähän näitä lyhyitä "metroja" löytyy. Suomestakin esimerkiksi Linnanmäen monorail-kaupunkijuna on eräänlainen metro. Palvelee pelkkää kaupunkiliikennettä omalla eristetyllä väylällään...
    terveisin
    JE

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Maailman pisimmät metrolinjat
    kirjoittanut kouvo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 18.05.2017, 22:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •