Lyhyet metrolinjat

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,085
Maailmalla on esimerkkejä lyhyistä, shuttle-tyyppisistä metrolinjoista.
Nämä ovat mielestäni yksi mielenkiintoinen metron alalaji.

New Yorkissa on kolme lyhyttä S-metrolinjaa, joista lyhyin on vain asemavälin mittainen:

http://en.wikipedia.org/wiki/42nd_Street_Shuttle

http://en.wikipedia.org/wiki/Franklin_Avenue_Shuttle

http://en.wikipedia.org/wiki/Rockaway_Park_Shuttle

Pariisissa on metrolinja 3bis ja 7bis:

http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Métro_Line_3bis

http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Métro_Line_7bis

Mitä muita esimerkkejä tiedätte vastaavista?
 
Ensiksi käsittelyvuorossa olkoon Lontoo:

Waterloo & City Line on vain yhden asemavälin mittainen, Waterloo - Bank. Linja kuului aiemmin British Railille, ja liitettiin metroverkkoon vasta 1990-luvulla. Kalusto on kuitenkin ollut täysin metrostandardien mukaista jo hyvin, hyvin pitkään.

District Linen Kensington Olympian haara on kahden asemavälin mittainen, High Street Kensington - Earl's Court - Kensington (Olympia). Tämän linjan päivittäinen liikenne lakkautetaan nyt joulukuussa, jonka jälkeen linjaa on tarkoitus edelleen liikennöidä viikonloppuisin. Linjan tulevaisuus on epävarma.

Piccadilly Linen Aldwychin haara oli yhden asemavälin mittainen, Holborn - Aldwych. Linja lakkautettiin vuonna 1994, jonka jälkeen Aldwych jäi kokonaan vaille liikennettä.

Sitten Berliini:

Linja U55 on vain kahden asemavälin mittainen, Hauptbahnhof - Bundestag - Brandenburger Tor. Linja rakennettiin valtion maksamilla tukirahoilla, joiden ehdot velvoittivat ulottamaan metroverkon valtiopäivärakennukselle liittopäiviä (Bundestagia) varten. Linja on erillään muusta metroverkosta, mutta rakennetaan aikanaan yhteen linjan U5 kanssa yhdysradan Brandenburger Tor - Alexanderplatz aikanaan valmistuessa.

Linja U1 on tällä hetkellä väliaikaisesti vain kahden asemavälin mittainen, Uhlandstrasse - Kurfürstendamm - Wittenbergplatz. Nyt lyhyt linja johtuu ratatöistä, mutta tällä lyhyellä pätkällä on tällaista töpölinjaa liikennöity joissakin historian vaiheissa aiemminkin.

---------- Viesti lisätty kello 13:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:55 ----------

Berliinin jaon aikaan Länsi-Berliinissä ehti olla kaksi lyhyttä linjaa. Näistä linja 3, myöhempi U3, vastasi nyt väliaikaista U1:tä Uhlandstrassen ja Wittenbergplatzin välillä. Linja 5 kulki vain yhden asemavälin Deutsche Operilta Richard-Wagner-Platzille, mutta tämä linja lakkautettiin vuonna 1978 linjan 7 pidennyksen yhteydessä.

Muita esimerkkejä: Genovan ainoa metrolinja, jonka kalusto tosin ennemmin on pikaraitiovaunuja, on kuuden asemavälin mittainen, Brin - De Ferrari. Linjan avautuessa vuonna 1990 pituutta oli vain yksi asemaväli, linja on vasta myöhemmin laajentunut nykyiseen mittaansa. Lyonin metron linja C, joka 1970-luvulla muutettiin funikulaarista, on neljän asemavälin mittainen.

Edit: ja jos tarkastelee, osoitteesta www.urbanrail.net näitä lyhyitä linjoja löytyy pikaisella haulla muualtakin. Moskovan linja 11, Sao Paulon muusta verkosta erillään oleva linja 5 (kartan linja 9 on rautateiden paikallisjunin liikennöitävä, joten metrostandardilla vitonen todella on erillään), Sheppardin linja Torontossa jne. Jerevanissa on myös yhden asemavälin linja. Huolellisempi etsintä varmasti palastaisi vielä paljon lisää.

Edit 2: Berliinistäkin meinasi unohtua U4, jolla pituutta on neljä asemaväliä. Mutta sehän onkin hyvin pitkä linja verrattuna linjaan U55, joten ihmekös tuo että jäi huomaamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Madrid: R, Opera – Principe Pio. Yksi asemaväli. Liikennöidään kahdella junalla, jotka kohtaavat puolivälissä. Vaikka Principe Pion päässä on kaksi raidetta, linjaa liikennöidään molemmin päin yksiraiteisin asemin.

Antero
 
Kalusto ei ole katukelpoista, vaikka haravat löytyvätkin katolta. Kuten viime viestissäni mainitsin, linja on muutettu funikulaarista vuonna 1974, eli sitä ei alun alkaen ole metroksi rakennettu. Siitä kaluston ratikkamainen mittakaava.
 
Ihan veikeä. Näkyi olevan hammastettu kisko apuna, eli onko oikea termi vuoristorata? No, kallistustahan näkyi silmämääräisesti olevan sellaiset 30%, joten ilman sitä taikka kaapelia ei menemisestä tietenkään tule mitään.
 
Tuo linja saattaa hyvin olla maailman ainoa hammasrataan perustuva metro. Hyvin jyrkkä on myös Lausannen metron linjaus, mutta 12 % kallistuksellaan se ei tietenkään ole lähellekään samassa sarjassa Lyonin kanssa.
 
Mikä määrittelee tuon olevan juurkin "metro"? Eikö voisi sanoa yhtä hyvin, että kyseessä on lyhyehkö hammasradallinen rautatie?
Se on osa Lyonin metroverkostoa brändillisesti. Itse matkustin sillä viime huhtikuussa (ihan siksi että pintaliikenteessä oli "hetkellinen häiriö"). Vaunujen koritkin on tehty samannäköisiksi kuin Lyonin muillakin metrolinjoilla. Metromaisuutta korostaa myös tunnelissa kulkeminen ja tunneliasemat - tokikaan nämä asiat eivät ole vain metrojen ominaisuuksia.

Useat maailman metrot tai niiden osat ovat metroja vain brändillisesti. Lyonin liikennelaitoksen (TCL) linjastoluetteloissa ja liikennekartoilla tämä linja on joka tapauksessa metron C-linja. Olipa sen tietty tekninen tausta mikä tahansa.
 
Mun mielipidehän on, että puhtaasti tekniseltä kannalta katsottuna ei oikeastaan pitäisi lainkaan puhua metrosta, koska kunkin metroradan tai junan voi aina katsoa rautatieksi, kapearaiteiseksi rautatieksi, raitiovaunuksi yms. Koko metron käsite tässä yhteydessä vain sotkee. Metro on selkeämmin palvelukonsepti, jonka teknisesti voi toteuttaa varsin monenlaisilla välineillä. Tästä näkökulmasta kutsuisin Lyoninkin metroja kaikessa rauhassa metroiksi.

(Ei toi palvelukonseptikaan ole aivan oikein, mutta paremman sanan puutteessa... Voi metron ajatella myös eräänlaiseksi sertifikaatiksi taikka palvelulupaukseksi: kun kerrotaan, että jokin juttu on metro, niin samalla luvataan tähän johonkin liittyviä asioita, kuten tiheä vuoroväli, korkeatasoiset asemat, metrokartta, selkeä brändi, jolla kaikki asiaankuuluva on merkitty, linjavärit yms.)
 
Mikä määrittelee tuon olevan juurkin "metro"? Eikö voisi sanoa yhtä hyvin, että kyseessä on lyhyehkö hammasradallinen rautatie?
Ilman muuta sen voisi määritellä myös rautatieksi. Metron ja rautatien välinen raja-aita on kovin häilyvä, tosin tässä tapauksessa metron keskeiset tunnusmerkit täyttyvät, linja kun on täysin eristetty muusta liikenteestä ja palvelee puhtaasti kaupunkiliikennettä. Rata, jonka voisi luokitella yhtä hyvin rautatieksi kuin metroksi, yleensä mielletään metroksi. Näinhän Helsingissäkin tapahtuu, vaikka oranssinkin junan käyttämä rata mitä suurimmassa määrin on rautatie, vaikka ei sähköistyksensä ja kulunvalvontansa puolesta valtion verkon standardeja vastaakaan. Tarkentaakseni vielä: minusta jokainen täysmetro on pohjimmiltaan rautatie, ja jos järjestelmä on katukelpoinen eikä siten mitenkään voi täyttää täysmetron määritelmää, se onkin sitten raitiotie (ja jotkut radat voivat jollain tavalla mitattuna täyttää sekä rautatien että raitiotien tunnusmerkit). Tässä mielessä olen Villen linjoilla, "metroksi" luokiteltu järjestelmä on palvelukonseptiltaan tietyt erityispiirteet täyttävä rautatie tai joissain tapauksissa raitiotie. Ja kyllä, saa siirtää Porto-keskusteluun tämän viestin jos se on aiheellista.
 
Pari tuli mieleen, jotka eivät varmasti puritanistimetromäärittelijöille kelpaa alkuunkaan, mutta pistetään nyt kuitenkin. Haifa (1,75 km) ja hassutteluvaihtoehtona Dorfbahn Serfaus (1280 m)
 
Eivät tiukkapipon määritelmää tietenkään täytä, mutta jos määritelmää venytetään, kyllähän näitä lyhyitä "metroja" löytyy. Suomestakin esimerkiksi Linnanmäen monorail-kaupunkijuna on eräänlainen metro. Palvelee pelkkää kaupunkiliikennettä omalla eristetyllä väylällään...
 
Takaisin
Ylös