Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-28/28

Viestiketju: Lyhyet metrolinjat

  1. #16

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Linnanmäen monoraililla on vain yksi asema josta noustaan ja poistutaan, eikä täten edes täytä julkisen liikenteen määritelmää. Vuoristorata se on.

    Ei kuitenkaan liene teknisesti tai poliittisesti kovin vaikeaa jatkaa rataa varsinaisen Linnanmäen alueen ulkopuolelle esim. parkkialueelle ja ratikkapysäkeille julkiseen liikenteeseen, ovathan puistoalue ja monorail molemmat pääsymaksuttomia. Saattaisi vain tulla kovin suosituksi, vaatien nopeampaa ja turvallisempaa kalustoa.

  2. #17
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Linnanmäen monorail ei tainnut olla kovin vakavasti otettava ehdotus minulta, lähinnä pyrin tuomaan esiin sitä miten monenlaiset liikennevälineet täyttävät ainakin osittain metron määritelmän.

    Funikulaarit ovat tietysti hyvin usein metron määritelmän suureksi osaksi täyttäviä laitteita: kulkevat raiteilla, välittävät puhtaasti kaupungin sisäistä paikallista liikennettä ja kulkevat muusta liikenteestä eristettynä. Varsinaisiksi metroiksi funikulaareja en lukisi lähinnä, koska niissä ei ole omaa voimanlähdettä, vaan vaunut liikkuvat vaijerin varassa. Muutoin tietysti Haifan funikulaari täyttää metron määritelmän täysin, samoin Luganon aseman ja ydinkeskustan yhdistävä funikulaari Sveitsissä. Ja myös Serfausin rata. Esimerkkejä lienee lukemattomia muitakin, mutta nämä kolme liikkuvat ainakin tunnelissa ja on siksi joten kuten myös miellettävissä metroiksi.
    terveisin
    JE

  3. #18

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Muutoin tietysti Haifan funikulaari täyttää metron määritelmän täysin, samoin Luganon aseman ja ydinkeskustan yhdistävä funikulaari Sveitsissä. Ja myös Serfausin rata. Esimerkkejä lienee lukemattomia muitakin, mutta nämä kolme liikkuvat ainakin tunnelissa ja on siksi joten kuten myös miellettävissä metroiksi.
    Myös Istanbulissa on metrotyyppinen tunnelissa kulkeva funikulaari. Sen vaunut ovat melko saman mallisia kuin Pariisin metron mutta ilman moottoria siis.

    Lasketaanko muuten lentokenttien terminaalien väliset kevytraidekuljettimet metroiksi? Jos lasketaan niin silloin niitä on iso tukku enemmän. jos ei, niin silloin eivät ole.

    t. Rainer

  4. #19
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Metroliikenteen määrittelykeskusteluun kommenttina: Kirjoitin 2005 Wikipediaan seuraavan hahmottelun:


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wikipedia 6.8.2005, hakusana Kaupunkiraideliikenne
    Kaupunkiraideliikenteen perusmuodot ovat:

    * Raitiotie – raideliikennemuoto, joka soveltuu ominaisuuksiltaan liikenteeseen katuympäristössä muun liikenteen kanssa samassa tilassa.

    * Metro – raideliikennemuoto, joka on kokonaan erotettu muusta liikenteestä omille, eritasoisille väylilleen.

    * Paikallisjuna – raideliikennemuoto, joka kulkee muun rautatieliikenteen kanssa samoilla radoilla.

    Helsingin seudulla nämä kolme eri liikennemuotoa on erotettu kokonaan toisistaan. Helsingin_metro, Helsingin_raitioliikenne, Pääkaupunkiseudun_lähiliikenne ovat keskenään yhteensopimattomia ja niiden linjoja ei voi nykyisellään voi erilaisen raideleveyden ja kuormaulottuman takia yhdistää.

    Nykyisin uudet kaupunkiraideliikennejärjestelmät yhdistävät usein näiden kolmen järjestelmän eri piirteitä kuhunkin kaupunkiin ja liikennöintialueeseen parhaiten soveltuvalla tavalla.

    Järjestelmiä, joissa yhdistetään raitiotien, metron ja paikallisjunan ominaisuuksia, kutsutaan yleensä pikaraitioteiksi jos käytettävä kalusto soveltuu liikenteeseen myös katuympäristössä. Rautatien ja raitiotien piirteitä yhdistävää liikennettä kutsutaan duoraitiotieksi jos siitä merkittävä osa kulkee yleisen liikenteen rautatiellä.

    Paikallisjunan ja metron yhdistäminen on myös yleistä. Esimerkiksi Tokion ja Lontoon metroissa on yhdistetty metro- ja paikallisjunia samaan kiskoliikennejärjestelmään.

    Automaattirata on metroliikenteen muoto, jossa kuljettaja on korvattu automaatiolla. Automaattiradat ovat aina metroja, koska automaatio soveltuu vain muusta liikenteestä kokonaan erotettuun liikenteeseen.
    Lisäkommenttina: Asia voidaan hahmottaa tavallaan kolmiona, jossa Helsingin nykyiset metro, paikallisjunat ja raitiotie ovat kolmion kärjissä ääripäinä. Hyvin suuri osa "metro"-markkinointinimellä kulkevista järjestelmistä sijoittuu muualle kuin kolmion kärkiin.

  5. #20

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Berliini. Linja U55 on vain kahden asemavälin mittainen, Hauptbahnhof - Bundestag - Brandenburger Tor. Linja rakennettiin valtion maksamilla tukirahoilla, joiden ehdot velvoittivat ulottamaan metroverkon valtiopäivärakennukselle liittopäiviä (Bundestagia) varten. Linja on erillään muusta metroverkosta, mutta rakennetaan aikanaan yhteen linjan U5 kanssa yhdysradan Brandenburger Tor - Alexanderplatz aikanaan valmistuessa.
    Rakentaminen on alkanut/alkamassa. Valmista pitäisi tulla vuonna 2019. Uudella rataosuudella avataan kolme uutta asemaa: Berliner Rathaus, Museumsinsel sekä Unter den Linden. Viimeksimainitulla vaihtoyhteys linjalle U6.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  6. #21
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Rakentaminen on alkanut/alkamassa. Valmista pitäisi tulla vuonna 2019. Uudella rataosuudella avataan kolme uutta asemaa: Berliner Rathaus, Museumsinsel sekä Unter den Linden. Viimeksimainitulla vaihtoyhteys linjalle U6.
    Näin on. Ja vastaavasti linjan U6 nykyinen asema Französische Strasse poistuu Unter den Lindenin valmistuessa käytöstä. Viime vuoden lopulla virkaan astuneen senaatin suunnitelmissa on, hieman yllättäen, myös muutama muu metrolaajennus sekä raitiotien jatkot entiselle länsipuolella päärautatieaseman lisäksi Turmstrasselle ja Kulturforumille. Todennäköistä kuitenkin on, että vain tämä U5-projekti sekä päärautatieaseman raitiotie saadaan toteutumaan tällä vuosikymmenellä.
    terveisin
    JE

  7. #22

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Sydney saattaa purkaa monorail-silmukan keskustastaan pikaratikan alta. Yksiraiteinen kieppi on halkaisijaltaan n. 1,5 km, eli ikävästi sanoen mallia "kävellen olisit jo perillä".

    http://www.humantransit.org/2012/01/...rap-metal.html

  8. #23
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Malagaan on vissiin rakenteilla metro? Olisi ilmeisesti pitänyt jo ekan linjan tulla käyttöön viime vuonna, mutta näin ei käynyt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_de_M%C3%A1laga
    http://urbanrail.net/eu/es/malaga/malaga.htm
    http://www.metrodemalaga.info/


  9. #24
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Malagaan on vissiin rakenteilla metro?
    Raitiotie se on. Sitä vaan kutsutaan metroksi. Washingtonissa kutsuvat bussejaankin metroksi...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #25
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Kyllä. Hyvin metromainen systeemi toki on kyseessä, tunneliosuuksia on. Mutta myös muuta liikennettä risteävää maanpäällistä rataa löytyy. Kalustoksi tulee CAF:n Urbos-matalalattiavaunuja. Ne kuitenkin tulevat poikkeamaan kääntyvätelisistä Tukholman vaunuista siten, että ovat tyypillisiä, kiinteätelisiä modulivaunuja. Avajaiset tulevat olemaan helmikuussa 2013, vaikka mm. Ruotsin raitiotieseuran jäsenlehti MfSS taisi jo uutisoida liikenteen alkaneen 2011.

    Edit: viittasin siis Malagaan.
    terveisin
    JE

  11. #26

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Pienenä kuriositeettina voitaneen mainita Moskovan linja 8A, joka koostuu kahdesta asemasta.

    Linja on tarkoitus yhdistää kaupungin toisella puolella huristavaan linjaan 8. Wikipedia väittää, että yhdistyminen voisi tapahtua 2020.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Kalini...tsevskaya_Line

  12. #27
    Bussipoika avatar
    Liittynyt
    06.07.2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    628

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut markus1979 Näytä viesti
    Pienenä kuriositeettina voitaneen mainita Moskovan linja 8A, joka koostuu kahdesta asemasta.

    Linja on tarkoitus yhdistää kaupungin toisella puolella huristavaan linjaan 8. Wikipedia väittää, että yhdistyminen voisi tapahtua 2020.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Kalini...tsevskaya_Line
    Oikeastaan 8A-linjalla on viisi asemaa (Delovoy tsentr, Park Pobedy, Minskaja, Lomonosovskii prospekt, Ramenki) ja pituuttakin yli kymmenen kilometriä. Sen sijaan linja 11A koostuu vain kolmesta asemasta ja on hieman yli kolme kilometriä pitkä https://en.wikipedia.org/wiki/Kakhovskaya_Line
    Kaikki asiat ovat neuvoteltavissa

  13. #28

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Lyhyet metrolinjat

    8A-linjaa näemmä pidennetty tämän vuoden alussa 3 aseman verran.

    Kävin itse tuolla ajelemassa kevällä 2016 ja silloin asemia oli tosiaankin vain kaksi. Tämä pätkä avattu 2014 ja pituutta 3.4 km.

    Tämän vuoden laajennuksesta löytyi englanninkielinen uutinen: http://www.railjournal.com/index.php...s-ramenki.html

    Melko lyhyt metro löytyy myös Ukrainan neljänneksi suurimmasta kaupungista, Dniprosta, 1 linja, 6 asemaa:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Dnipro_Metro

    En ole tuolla vielä itse käynyt, mutta netistä löytyy reilusti kuvia.

    Ukrainassahan on kolme metroa (Kiova, Harkova, Dnipro), kolmenneksi suurimmasta kaupungista Odessasta metro puuttuu. En ole lukenut suunnitelmista, mutta sen sijaan Donetskista (mikä on separistien käsissä) rakennusprojekti löytyy:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Donetsk_Metro

    Donetsk on kuitenkin isohko kaupunki, noin miljoona ihmistä itse kaupungissa, kaksi miljoonaa metropolialueella.
    Viimeisin muokkaaja markus1979; 20.11.2017 kello 18:29.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Maailman pisimmät metrolinjat
    kirjoittanut kouvo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 18.05.2017, 22:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •