Helsingin raideliikenteen linjanumeroinnista

No en nyt halua täyttää viestiketjuja turhaan, mutta ei se niin tärkeää ole mistä ne Variot hankittiin, varsinkaan sarkastisessa viestissäni.

Hyvä olisi kyllä jos Variot myytäisiin jonnekin, ne kun ilmeisesti kuitenkin hajoaa ennen pitkää kun huoltosopimus loppuu. No tämä kai kuuluisi vario-ketjuun.

Oli viestisi kuinka sarkastinen tahansa, et voi väittää Variotrameja italialaisiksi design-raitiovaunuiksi, koska se ei pidä paikkaansa. Ja vaikka tämä asia ei tähän viestiketjuun kuulukaan, niin Variotramit toimitti saksalainen ADtranz, josta myöhemmin tuli osa kanadalaista Bombardieria (vaunut tulivat kuitenkin Saksasta), ja ne kasattiin Transtechin tehtaalla Suomessa.
 
No en nyt halua täyttää viestiketjuja turhaan, mutta ei se niin tärkeää ole mistä ne Variot hankittiin, varsinkaan sarkastisessa viestissäni.

Täytät kuitenkin, ja taidat tehdä sen ihan tarkoituksellasi. Samoin muiden ketjujen täyttämisen päättömällä horinalla.

Siis Helsingin meno ratikoiden kanssa on niin Itä-Eurooppalaista kuin olla ja voi.

Riippuu, mitä tarkoitat, kun kirjoitat että Helsingin meno ratikoiden kanssa on "Itä-Eurooppalaista". Ainakaan vauhdista puhuttaessa Helsingin meno on kaukana itäeurooppalaisesta. Itä-Euroopassa kun usein omilla väylillä ja omilla kaistoilla ratikalla pääsee posottamaan aika kohtalaista vauhtia eikä nytkytetä kävelyvauhtia, vaikka suoraa baanaa edessä löytyisi kilometreittäin, kuten Helsingissä tunnutaan tekevän. Etenkin Puolasta, Tšekeistä ja Unkarista kannattaisi ottaa mallia, miten omilla väylillä kuljetaan. Myös entisisen Neuvostoliiton alueilta löytyy kaupunkeja, joista voidaan ottaa vähän mallia, vaikka toimivia kokonaisuuksia näissä maissa löytyykin vähemmän.

Elmo, ottamalla huomioon tarkoitin, että minähän se olen ainoana täällä kirjoittanut, että väittelyt pitäisi jättää sikseen ja sen tilalle meidän tulisi aikaansaada jotain uutta ja hienoa, yhdessä.

Olet itse kuitenkin se, joka haluaa väitellä asiasta kuin asiasta, välittämättä siitä, mitä muut yhteisymmärryksessä kirjoittavat. Välillä tuntuu, että väittelisit täällä vaikka yksinäsi, jos trolleihisi ei tartuta.
 
Kuinka monta tasoristeystä on Mechelininkadulla tai Mäkelankadulla?

Itseä hämää pahemman kerran risteysten nimitys tasoristeyksiksi mainituilla kaduilla. Jos ne oikeasti olisivat tasoristeyksiä kulkisivat ratikat niistä pysähtymättä liikennevaloetuisuuksien avulla. Jos haluaa nähdä oikeita tasoristeyksiä raitioteillä niin suosittelen matkaa Bergeniin (huomaa tasoristeyksen merkit).

Niitä tasoristeyksiä ja samoja väyliä voi olla kantakaupungin ulkopuolella, mutta minä en ole sitten vastuussa siitä, että ratikan alle kuolee Helsingissä noin 1 henkilö vuodessa.

Älä tartu trolliin... Älä tartu trolliin.. Äh olkoot! Eikö kukaan jää sitten metron/pikaratikan alle tunnelissa? Oletko suunnitellut tähän ratikkatunneliin laituriovet joka asemalle? Ja sen raitiotien radankin voi eristää aika helposti esim. aidoin.
 
Siis Helsingin meno ratikoiden kanssa on niin Itä-Eurooppalaista kuin olla ja voi.
Tästä olemme sentään samaa mieltä.
Ja täällä on ollut paljon hyviä ehdotuksia, pikaraitiokevytmetro-linjaston tuomisesta Helsinkiin. Erittäin hyviä ideoita Antero Alulta, GTN8:lta ynnä muilta, ja yksi parhaimmista ehdotuksista on pikaraitiokevytmetro-linjaston tunnelointi kantakaupungissa.
Lauseesi muotoilusta jää sellainen käsitys, että Antero tai minä olemme ehdottaneet tunnelointeja keskustassa. Esität varmaan missä viestissä näin mielestäsi lukee? Vaikka tämä onkin viihdyttävää trollaamista, en suosittelisi sen jatkamista. Nimittäin uskottavuutesi on käynyt hiljalleen melko vähiin.

Mutta tärkeää mielestäni on se, minkä nykyisen metron suunnittelijatkin aikoinaan tunnustivat, on, että ei ole järkeä rakennusvaiheessa säästää kustannuksissa
Länsimetron toteuttaminen mm. epäyhteensopivilla lyhyemmillä asemilla säästösyistä on ilmeisesti jatkumoa tälle loistavalle suunnittelutavalle?
 
Takaisin
Ylös