Vuonna 1971 arvioituja matkustajamääriä eräille metroasemille vuonna 2000

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,243
Arkistohyllyjen järjestelyn yhteydessä osui näppeihin 1971 painettu Metroasema/metrostation-vihkonen, jota jaettiin Helsingin kaupungin Metrotoimiston Tulevaa Helsinkiä -näyttelyssä. Mitenkähän ovat visiot toteutuneet? Joku varmaan löytää toteutuneita lukuja näihin?

Alla on eräitä valikoituja otteita kirjoituksista:

Hakaniemen asema on ns. suuntaisasema, jossa matkustaja voi vaihtaa vaivattomasti metrolinjalta toiselle. Ensimmäisessä vaiheessa asema rakennetaan yksinkertaisena keskilaituriasemana. Asemalle rakennetaan kaksi lippuhallia. Eteläiseen lippuhalliin liittyviä liiketiloja on mahdollisuus tarvittaessa lisätä ns. alatorisuunnitelman mukaisesti. Matkustajamäärä v. 2000 on 120 000 matk/vrk, joista metron vaihtomatkustajia on n. 81 000 matk.

Sörnäisten aseman suunnitelmassa on varattu mahdollisuus myös toisen sisäänkäynnin sijoittamiselle aseman eteläpäähän. Arvioitu matkustajamäärä v. 2000 on 23 000 matk/vrk.

Kulosaaren asema on tyypillinen pienasema. Asemalaiturin katos- ja sivuseinämärakenteita voidaan jatkaa koko laituritilan kattavaksi. Arvioitu matkustajamäärä v. 2000 on 7 000 matk/vrk.

Hiihtäjäntien asema on tärkeä liityntäasema. Arvioitu matkustajamäärä v. 2000 on 56 000 matk/vrk, josta liityntäliikenteen välityksellä noin 39 000 matk/vrk.

Siilitien asemalle suunnataan myös liityntäliikennettä ja varataan tarvittavat pysäköintialueet. Toiminnaltaan asema on samankaltainen kuin Kulosaaren asema. Arvioitu matkustajamäärä v. 2000 on 13 000 matk/vrk.
 
Wikipediasta löytyi seuraavat vuoden 2008 luvut:

  • Hakaniemi 14 483 (ennuste 120 000 tai vaihdot poislukien 39 000)
  • Sörnäinen 18 977 (ennuste 23 000)
  • Kulosaari 2 329 (ennuste 7 000)
  • Herttoniemi 16 039 (ennuste 56 000)
  • Siilitie 6 196 (ennuste 13 000)

Ennuste on yli tuplasti toteutuma, vaikka jättäisimme nuo Hakaniemen vaihtajat pois ku sitä toista linjaa ei sinne tullut. Sörnäinen ainoana pääsee edes samalle hehtaarille ennusteen kanssa.

Ensimmäinen mieleen tuleva huomio on, että metroa suunniteltiin joko selvästi suuremmalle kaupungille kuin mitä toteutui, tai todella optimististen ennusteiden varassa.

Toinen huomio on, että olisiko metron kapasiteetti riittänyt tuohon. Kapasiteetti lienee laskettu 3 yksikön junilla 3min välein (vai 4? Millä vuorovälillä metro on suunniteltu?), eli noin 23 000 paikkaa. Kun kulosaaren sillalla on nyt vähän yli 10 000 matkustajaa, olisi tuon kuorman kanssa ollut jo tiukkaa. Ainakin Herttoniemessä tuo matkustajamäärä olisi ollut täysin mahdoton, kun jo nykyisellä käytöllä laiturit ovat liian ahtaita ruuhkassa.

Vähän tulee mieleen, että käytettiinköhän näitä samoja lukuja suunnittelussakin?
 
Onkohan nuo luvut laskettu metrolle joka kulkisi Mellunmäestä Kivenlahteen ja samalla oletettu, että lännessä olisi rakennettu tiheämmin kuin nyt on tehty? Joukkoliikenteen osuus moottoriajoneuvomatkoista on myös laskenut pääkaupunkiseudulla 1970-luvun alun 60 % tasolta 38 % tasolle ja lännessä on hajakaavoituksen ja metron rakentamispäätöksen viivyttämisen vuoksi on nykyään vielä merkittävästi matalampi joukkoliikenteen käyttöaste.

Toki väestöennusteissakin on eroa. 1970-luvun alussa ajateltiin Helsingin seudulla asuvan vuonna 2008 aika paljon enemmän ihmisiä kuin toteutuma (vuonna 2008 Helsingin seudulla oli hiukan yli 1,2 miljoonaa asukasta) ja väestönkasvun ja kaupunkirakenteen hajaantuvan vähemmän ja sijoittuvan lähemmäksi keskustaa kuin sitten tapahtui.

Noista ne erot ennusteissa tulevat.
 
Viimeksi muokattu:
Wikipediasta löytyi seuraavat vuoden 2008 luvut

Wikipedian lukuja yhteen laskemalla ne vaikuttaisivat olevan nousujen määriä. Monissa asematilastoissa käytetään matkustajamääränä kaikkia aseman käyttäjiä eli myös poistujia, koska poistujatkin kuormittavat asemaa. Kumpiakohan on tarkoitettu vuoden 1971 ennusteessa?
 
Wikipedian lukuja yhteen laskemalla ne vaikuttaisivat olevan nousujen määriä. Monissa asematilastoissa käytetään matkustajamääränä kaikkia aseman käyttäjiä eli myös poistujia, koska poistujatkin kuormittavat asemaa. Kumpiakohan on tarkoitettu vuoden 1971 ennusteessa?

Tuo kyllä selittäisi suurimman osan noista luvuista aika hyvin. Ei tosin Hakaniemeä ja Herttoniemeä. Erityisesti Hertsiga ihmetyttä, koska sitä asemaa ei missään nimessä ole suunniteltu 56 000 päivittäiselle matkustajalla - ei vaikka laskettaisiin molemmat suunnat mukaan. Tietysti ajatus on myös voinut olla, että asema tehtäisiin vielä uusiksi ennen vuotta 2000, ja alkuun voidaan tehdä pienempikin kunnes linjasto laajenee.
 
Takaisin
Ylös