Metrohavaintoja 2012

Laitetaan vaikka tänne: Nyt on alkanut M100-sarjan metrot pitämään hirveää ulinaa jarrutuksessa ja myöskin kiihdytyksessä. Jotkut kuskit osaavat ennakoida niin etteivät jarruta tai kiihdytä niin nopeasti että ulina alkaa. Taitaa johtua jarrujen kosteudesta?
 
Laitetaan vaikka tänne: Nyt on alkanut M100-sarjan metrot pitämään hirveää ulinaa jarrutuksessa ja myöskin kiihdytyksessä. Jotkut kuskit osaavat ennakoida niin etteivät jarruta tai kiihdytä niin nopeasti että ulina alkaa. Taitaa johtua jarrujen kosteudesta?
Ja tämä ominaisuus on suurimmillaan tunneliosuudella, kun ulkona junan alustaan kertynyt lumi sulaa ja kastellee niin kiskot kuin pyörätkin. Ulina ei niinkään tule itse jarruista, koska käyttöjarruna on sähköjarru (ajomoottori), vaan pyörän ja kiskon välisestä kontaktista ("sutii"). Sen sijaan aivan pysähdyksen loppuvaiheessa mahdollisesti ilmenevä loppuliuku (pysähtyy, pysähtyy...?) johtuu jarrulevyjen liukkaudesta, kun sähköjarru ei ole enää mukana ja levyt huolehtivat lopusta vauhdin tappamisesta.

Jotkut kuskit osaavat ennakoida niin etteivät jarruta tai kiihdytä niin nopeasti että ulina alkaa.
Kuskeja ja ajotyylejä varmasti riittää moneen junaan :) Nyrkkisääntönä tietysti pitäisi alkaa lipsukeleillä jarruttaminen vähän aiemmin, niin jää pelivaraa keventää jarrutusta ja näin voi sääliä matkustajien korvia ja junien pyöriä. Tosin luistoherkkyys vaihtelee kuitenkin asemittain, junittain ja myös työvuoron aikana olosuhteista riippuen, joten kyllä se luisto saattaa kuskinkin jossain tilanteessa hivenen päästä yllättämään, kun asemille pitäisi kuitenkin suht reippaasti pyrkiä tulemaan. Sen verran ilkeä ääni se kuitenkin pahimmillaan on, että tuskin kukaan kuskikaan sitä ihan ehdoin tahdoin haluaa kuunnella ;)
 
Tuo ääni on ihan tajuttoman hirveä juurikin tunneliasemilla... Minua kuljettaneet kuljettajat kyllä tuntuivat jarruttelevan aika varovasti mutta ihan yhtä tajuton se ulina kyllä oli kuin reippaammallakin jarrutuksella. IMO.
 
30.1.

Vaunu 207 (ja tämän pari) kulki virrat pimeinä n. klo 12:42 (Itäkeskuksesta keskustan suuntaan). Ainoastaan osa valoista päällä (miksikä sitä nyt kutsuttiin virallisesti), uutisnäytöt pimeinä, moottori ei käyny eli vedolla/työnnöllä mentiin. Ainoastaan renkaiden pieni ulina kuului.

Ja juuri tätä viestiä kirjoittaessa 12:47 tuli kaikki valot päälle tähän yksikköön, muuten samat kun aikasemmin. Juuri ennen Herttoniemi. Yksikkö oli pötkön keskimmäinen.
 
30.1. Vaunu 207 (ja tämän pari) kulki virrat pimeinä n. klo 12:42 ...Ainoastaan renkaiden pieni ulina kuului.
Ahaa juu.. kuulostiko muuten enemmän talvirenkailta kuin kesärenkailta? :wink:
Ilmeisesti virtakiskosähkö ei päätynyt vaunun järjestelmiin asti, jostain syystä.
 
Vaunu 207 (ja tämän pari) kulki virrat pimeinä n. klo 12:42 (Itäkeskuksesta keskustan suuntaan). Ainoastaan osa valoista päällä (miksikä sitä nyt kutsuttiin virallisesti), uutisnäytöt pimeinä, moottori ei käyny eli vedolla/työnnöllä mentiin. Ainoastaan renkaiden pieni ulina kuului.
Kyseiseen vaunupariin tuli Myllypuron ja Itäkeskuksen välillä "ajomoottorikäytön ylivirta" -hälytys, joka avasi kyseisestä vaunuparista 750 V -piirin. 24 V akkujännittellä toimiva varavalaistus jäi normaalisti toimintaan ja jarrutuksessa kyseinen vaunupari käytti sähköjarrun sijasta levyjarruja.

Ja juuri tätä viestiä kirjoittaessa 12:47 tuli kaikki valot päälle tähän yksikköön, muuten samat kun aikasemmin.
Kikkamies (päivystävä vaununkorjaaja) on antanut kuskille vinkkejä, jotka rupesivat tuottamaan tulosta.
 
Ahaa juu.. kuulostiko muuten enemmän talvirenkailta kuin kesärenkailta? :wink:

Rautatiekalustossakin on käytössä renkaita, esim. Escheden vakava onnettomuus johtui renkaan irtoamisesta muusta pyörästä. Helsingin Metrossa ei renkaita taida kuitenkaan olla, joten "korjaus" oli tältä osin perusteltu. :)
 
1.2.: Metron uusi yhdysraide on lumen alla ja satama-alueella raiteessa on edelleen päätepuskin "valtion" suuntaan. Voimme siis olettaa, että raidetta ei ole vielä otettu käyttöön.
Eipä vanhakaan yhdysraide ajettavissa ole. Viilarintiellä on raiteen päälle kasattu kunnon lumikasoja.
 
2.2.
Metron laituriovia testattiin Vuosaaressa M200-junan kanssa. Näytti toimivan hyvin ja onneksi ovien sulkeutumisääneksi ei ole valittu kimeää piipitystä tai äänekästä summeria vaan pehmeä kellon ääni.
Ja summerista tulikin mieleen: yhdessä Helbin h52:n MAN-2 akselisessa bussissa ei kuulunut enää äänimerkkiä Pysähtyy-merkiksi - liekö vika vai tarkoituksellinen muutos, itse ainakin pidin matkasta ilman sitä summeria - muutenhan kyseisten bussien äänimaailma ovia myöten on ihanan hiljainen.
 
Istun tässä metrossa matkalla Mellunmäen haaralta keskustan suuntaan. Metro jarrutteli ennen Itäkeskuksen tulotolppaa ja mateli sen luokse. Hieman lopullisen pysähtymisen jälkeen kuljettaja kuulutti, että joudutaan odottamaan, koska Vuosaaren metro on vasta tulossa asemalle.
Saapuminen Itäkeskukseen tapahtui minuutin 09:48 loppupuolella, kun aikataulunmukainen aika olisi ollut klo 09:42. Hieman tässä ihmetyttää, että miksi Mellunmäen metroa ei päästetty kiilaamaan Vuosaaren metron eteen? Yleensä yli viiden minuutin myöhästymiset johtuvat jostain viasta, esim. oviviasta, joten tuon metron taaksen jääminen tuntuu yleisesti ottaen huonolta idealta.
Toisaalta, Kalasatamalle asti päästiin ilman hidastuksia ja Kalasataman tulollakin riitti vain vähäinen jarruttelu. Ehkä oma vaikutuksensa päätökseen oli silläkin, että Meltsistä tulleen metrojunan etummaisessa vaunussa, 155:ssä, paloi ulkoseinän vikavalo.
Joka tapauksessa, näkisin järkevämmäksi hieman sekoittaa metrojunien järjestystä kuin seisottaa metroa Itiksen tulolla päästämmässä perässä tulevaa metroa ohi. Viiden minuutin heitto työvuoron päättymisessä olisi ollut pienempi paha ja jos hinkua löytyy, myös korjattavissa ennen työpäivän päättymistä. Kuljettajahan olisi kuitenkin saanut työstään palkan viimeisiltäkin minuuteilta, joten tuskin häntä olisi haitannut.

Nyt kello on 10:03:28 ja lähdettiin Hakaniemestä. Rautatientorille siis tultaneen kello 10:05, yhdeksän minuuttia myöhässä. Myöhästymistä on siis Itiksessä seisomisen jälkeen tullut vain lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Kun menin Herttoniemestä Ruoholahteen M100:lla, oli vetäviä vaunuja vain kaksi, Ruoholahden käännöllä ilmeisesti buuttasivat vaunut ja sieltä lähtiessä kaikki vaunut veti.
 
Tänään ihmetyttivät myös tunti toisensa perään kuuluneet kuulutukset siitä, missä yksittäiset metrojunat kulkevat. Tyypillisiä kuulutuksia olivat esimerkiksi: "Tällä hetkellä ei ole Hakaniemen ja Ruoholahden välillä yhtäkään metrojunaa. Seuraava metrolähtö Ruoholahdesta on arviolta kymmenen minuutin kuluttua" sekä "Metro kulkee, mutta erittäin pitkin vuorovälein. Itäkeskuksen ja keskustan välillä ei ole yhtäkään junaa. Seuraava metrojuna keskustan suuntaan lähtee Itäkeskuksesta kahden minuutin kuluttua."
Kerran myöskin kuulutettiin, että "ainoa juna keskustan alueella on tällä hetkellä saapumassa Hakaniemen asemalle kakkossuuntaan", mikä on useimmille matkustajille erittäin epäinformatiivinen kuulutus :D

Onko kenelläkään tietoa, miten monta junaa on itse asiassa ollut liikenteessä? Kuulutuksen perusteella nimittäin kuulostaisi siltä, että korkeintaan viisi. Mitä siellä oikein on tapahtunut, että tällaiseen on päädytty? Vai kulkiko sitten aina useampi metro yhdessä sumpussa? Jos näin, mikä esti vuorovälien tasoittamisen?
 
Tänään ihmetyttivät myös tunti toisensa perään kuuluneet kuulutukset siitä, missä yksittäiset metrojunat kulkevat. Tyypillisiä kuulutuksia olivat esimerkiksi: "Tällä hetkellä ei ole Hakaniemen ja Ruoholahden välillä yhtäkään metrojunaa. Seuraava metrolähtö Ruoholahdesta on arviolta kymmenen minuutin kuluttua" sekä "Metro kulkee, mutta erittäin pitkin vuorovälein. Itäkeskuksen ja keskustan välillä ei ole yhtäkään junaa. Seuraava metrojuna keskustan suuntaan lähtee Itäkeskuksesta kahden minuutin kuluttua."
Kerran myöskin kuulutettiin, että "ainoa juna keskustan alueella on tällä hetkellä saapumassa Hakaniemen asemalle kakkossuuntaan", mikä on useimmille matkustajille erittäin epäinformatiivinen kuulutus :D

Onko kenelläkään tietoa, miten monta junaa on itse asiassa ollut liikenteessä? Kuulutuksen perusteella nimittäin kuulostaisi siltä, että korkeintaan viisi. Mitä siellä oikein on tapahtunut, että tällaiseen on päädytty? Vai kulkiko sitten aina useampi metro yhdessä sumpussa? Jos näin, mikä esti vuorovälien tasoittamisen?

HSL:n pokkeusliikennetiedote kertoo kaiken. Siellä on olut koko päivän radassa ongelmia, lisäksi kova lumisade on aiheittanut heikon näkyvyden. Lisäksi metrojunat ovat kärsineet HSL:n facebook -sivun mukaan oviongelmista. Ongelmat näkyvät koko seudun liikenteessä. Mikään kulkuväline ei tällä hetkellä kulje normaalisti. Äsken julkaistun tiedotteen mukaan iltaruuhka pyritään ajamaan mahdollisimman normaalisti. Aikataulun mukaam ei kuitenkaan pystytä ajamaan.
 
Takaisin
Ylös