Metrohavaintoja 2012

Mielestäni on outoa, että uusiin näyttöihin on pitänyt kopioida menneisyyden jäänne vanunuparien määrän ilmoittamisessa. Väitän, että 99,99%:lla kaupunkilaisista ei ole hajuakaan, mitä aikataulunäyttöjen "ristikkosillat" yrittävät kuvata. Paljon informatiivisempi olisi vaikka ihan lukea "6 vaunua". Tai sitten yrittää luoda sellainen vaunuparin kuva, jonka tavan pölöpallistikin ymmärtää.
 
Mielestäni on outoa, että uusiin näyttöihin on pitänyt kopioida menneisyyden jäänne vanunuparien määrän ilmoittamisessa. Väitän, että 99,99%:lla kaupunkilaisista ei ole hajuakaan, mitä aikataulunäyttöjen "ristikkosillat" yrittävät kuvata. Paljon informatiivisempi olisi vaikka ihan lukea "6 vaunua". Tai sitten yrittää luoda sellainen vaunuparin kuva, jonka tavan pölöpallistikin ymmärtää.

Se olisi muutos entiseen ja joku saattaa pahoittaa mielensä jos asiat muuttuvat. Joku ammatti-kitisijä nimittäin.
 
Mielestäni on outoa, että uusiin näyttöihin on pitänyt kopioida menneisyyden jäänne vanunuparien määrän ilmoittamisessa. Väitän, että 99,99%:lla kaupunkilaisista ei ole hajuakaan, mitä aikataulunäyttöjen "ristikkosillat" yrittävät kuvata. Paljon informatiivisempi olisi vaikka ihan lukea "6 vaunua". Tai sitten yrittää luoda sellainen vaunuparin kuva, jonka tavan pölöpallistikin ymmärtää.
Tuossa esimerkkikuvassa on suurempi moka se, että lyhyelle junalle "rataa" ei ole piirretty jatkumaan 3 vaunuparin mittaiseksi, jolloin symboli ei vahingossakaan välitä sitä sanomaa, että juna ei ole koko laiturin mittainen, vrt. nykytilanne. En nyt pitäisi tuota mahdottoman epäonnistuneena symbolina; kyllä tuo nyt joissain määrin kuvaava kuvio on, jos sille yhtään ajatusta uhraa. Eipä vaunumäärän ilmoittaminenkaan kovin monelle välttämättä kerro sitä, että juna on laituria lyhyempi, jos ei satu tietämään, kuinka pitkiä laiturit ovat.

Itse pitäisin parhaana ehkä sitä, että täyspitkän junan tapauksessa ei olisi mitään infoa ja lyhyemmän junan kohdilla lukisi teksti "LYHYT JUNA". No, tietysti sen pitäisi sitten vilkkua toisella kotimaisellakin.

Niin tai näin, sanoisin, että valtaosa vakiomatkustajista osaa jo kellonajan perusteella seistä sopivassa kohdassa (ehkä iltaruuhkan jälkeistä junien lyhenemistuntia lukuunottamatta), ja satunnaisemmat tai muuten vain ajatuksissaan kulkevat matkustajat eivät sitten paljoa infosta piittaa, oli se missä muodossa hyvänsä. Edes se ei tunnu antavan mitään vihjettä, että seistä tapittaa ainoana matkustajana sillä sisäänkäynnistä kauimmaisella 45 metrin laituriosuudella, vaan siellä sitä seistään, kunnes huomataan, ettei juna ulotu tänne asti, ja sitten juostaan välillä enemmän, välillä vähemmän hämmentyneinä junalle. Itsekkäimmät tapaukset muistavat vielä ohi mennessään mulkoilla kuljettajaa vihaisesti.

Muutenkin sanoisin, ettei Helsingin metromatkustajakulttuuriin tunnu juuri kuuluvan opastetekstien katsominen. On melko lailla sama, vaikka junassa tai laiturikilvissä lukisi "Ei matkustajille", mutta jos sen ovet vaan nenän edessä aukeavat, niin sisään astellaan laumana hyvinkin sujuvasti. Ja jos eivät aukea, niin nappeja täytyy ainakin käydä kokeilmassa, jos vaikka silti pääsisi kyytiin. :lol:
 
Kalasataman metroasemalla on myös samanlaiset uudet laiturinäytöt kuin Kulosaaren asemalla.
 
No iliman muuta on; näytöt tulevat kaikille laitureille. Veeärrä asentaa.
Minä vuonna ne otetaan käyttöön? Nythän vain kehoitetaan katsomaan aikataulua.
13.6: Entistä metron huoltoraidetta on purettu jo Viilarintiellä Viikintien risteyksen paikkeilla. Viikintien tasoristeystä (tuolla paikalla) ei enää ole.
Syynä "kiireeseen" on se, että risteykseen rakennetaan kiertoliittymä. Mitenhän Jokerin jokerivaloille (eli etuudelle) käykään.
 
Viimeksi muokattu:
Minä vuonna ne otetaan käyttöön?.

Uudet näytöt liittyvät Siemensin uusiin tietokoneasetinlaitteisiin ja niiden käytönohjaukseen. Käsittääkseni näiden osalta ollaan jo verrattain hyvässä vaiheessa. Olikohan tämänhetkinen tarkoitus, että syksyllä otettaisiin käyttöön.

Samassa yhteydessä tulee käyttöön joukko uusia opastimia sellaisiin paikkoihin jossa niitä ei ole ennen ollut, mutta joissa niistä olisi joissain tilanteissa hyötyä (mm. Kalasataman lähtöopastimet). Niin ikään keskusvalvomon muutto Hakaniemestä Hertsikkaan on sidoksissa näiden uusien asetinliatteiden käyttöönottoon.

Varikollahan on jo käytössä uusi tietokoneasetinlaite.
 
18.6.

Eipä onnistunut HSL:ltä/HKL:ltä metronkaan asiat.. Ihan täpötäynnähän ne metrotkin olivat. Itse venasin 3metroa, enkä mihinkään mahtunuy. Lopuksi päätin mennä bussilla ja nappasinhan samalla n. 30muuta kanssani bussiin ja Itikseen (Kulosaaresta). Ihmisiä oli kuulemma aiemmillekkin asemille jäänyt. Eikö tätä 8min vuoroväliäkin oltaisi voitu juhannuksen jälkeiselle ajalle laittaa? Viikko sinne tänne ei paljoa laatoitus töitä haittaa, tai olisivat edes 99:n pistäny liikennöimään viikoksi.
 
Metrot ovat täynnä jo kaisaniemessä eikä hakaniemestä kyytiin kaikki mahdu. Yksi kyllä aivan pölvästi sitten tunki lastenvaunuilla täyteen metroon.
 
Metrot ovat täynnä jo kaisaniemessä eikä hakaniemestä kyytiin kaikki mahdu. Yksi kyllä aivan pölvästi sitten tunki lastenvaunuilla täyteen metroon.

Itsehän vaihdoin tänään kokonaan metron bussiin.. Joudun päivittäin käyttämään vielä huomisen ajan monta kertaa metroa lyhyilläkin väleillä, nyt tämän saa hoitaa 830-870 U-linjat ja 58/58B. Kuljettaja tykkää varmaan noilla U-linjoilla yhen-kahen pysäkin matkustajista mutta ei ole minun ongelma. HSL:n liput kelpaavat niissä joten minähän hyödynnän sitä etenkään kun metroihin ei mahdu.
 
Miksi lastenvaunuilla ei saisi tulla kyytiin (täyteen) metroon?

Sen takia koska siellä ei ollut tilaa niille kun käytävätkin oli täynnä. Olisiko ihmisten pitännyt jäädä Hakaniemeen odottamaan seuraavaa metroa sen takia että metroon pääsi lastenvaunut?
 
Sen takia koska siellä ei ollut tilaa niille kun käytävätkin oli täynnä. Olisiko ihmisten pitännyt jäädä Hakaniemeen odottamaan seuraavaa metroa sen takia että metroon pääsi lastenvaunut?
Eivätkö lastenvaunujen kanssa kulkevat matkustajat ole mielestäsi "ihmisiä"? En voi käsittää tuollaista asennetta heitä kohtaan. Lastenvaunujen kanssa kulkijat joutuvat usein olemaan kaikkein kärsivällisimpiä kaikista matkustajaryhmistä: olen useamman kuin kerran nähnyt heidän jäävän odottaamaan ties kuinka monetta joukkoliikennevälinettä. No, onneksi henkilöautoja saa kaupasta; eipähän tarvitse olla kaltaisesi kanssamatkustajien halveksinnan (="pölvästi") kohteena.
 
Takaisin
Ylös