Sivu 5 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456789 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/141

Viestiketju: Metrohavaintoja 2012

  1. #61

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Näin lähtökohtaisesti se, ettei lastenvaunujen kanssa meinaa mahtua joukkoliikennevälineen sisään, ei ole lastenvaunuja työntävän syy. Se on sen syy, joka päättää joukkoliikennejärjestelmän kapasiteetista.

  2. #62

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    vristo ja tlajunen puhuvat ihan asiaa. Lastenvaunujen kanssa on yleensä kaksi ihmistä, se toinen pienempi henkilö sielä rattaissa ja toinen isompi henkilö työntämässä niitä. Luulisi että rattailla kulkevat päästettäisiin ensisijaisesti kyytiin, mutta näyttää suomessa olevan sellainen "minä ensin" asenne. Jos olen asemalla ja eteen tulee täys metro ja lastenvaunut mahtuisi sinne nii annan lastenvaunujen mennä enaiksi ja jos mahtuu niin hyppään mukaan, jos ei niin odotan seuraavaa.

    Liikennöitsijän eli HKL:n piikkiin tämän voisi pistää. Onko kenelläkää tietoa että eikö tuota olisi voinut järjestää juhannus viikon jälkeen jolloin matkustajamäärät on paljon alhaisemmat? Vai miksi se piti juuri nyt laittaa?

  3. #63
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Onko kenelläkää tietoa että eikö tuota olisi voinut järjestää juhannus viikon jälkeen jolloin matkustajamäärät on paljon alhaisemmat? Vai miksi se piti juuri nyt laittaa?
    Eiköhän suurin syy ole ollut se, että on jouduttu tekemään kompromissi Siilitien asemarempan tarpeiden ja liikennöinnin välillä. Kyseessähän ei ole ihan mikään "laatoitustyö", vaan melko mittava uuden rakentamis- ja vanhan purkamisoperaatio koko ajan käytössä olevalla asemalla. Liekö samalla päädytty myös HSL:n kanssa yhteiseen kesäliikenteen aloituspäivään.

    Kyllähän tuolla täyttä on ollut, mikä nyt ei varmasti kenellekään ole tullut yllätyksenä, mutta itse en ainakaan eilen aamun huippuruuhkassa joutunut jättämään ketään asemalle. Varmasti näinkin on käynyt, varsinkin, jos ruuhkasuunnan juna on sattunut olemaan pari minuuttia myöhässä.

    Lastenvaunuista olen samaa mieltä - niiden kanssa tuskin kukaan ihan huvikseen tunkee ruuhkametroon. Sen sijaan maanantaina pisti ihmetyttämään, kuinka hanakasti ihmiset jaksoivat sankoin joukoin tunkea täpötäysiin juniin fillareineen, hienosta säästä huolimatta...

  4. #64

    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    44

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Sen takia koska siellä ei ollut tilaa niille kun käytävätkin oli täynnä. Olisiko ihmisten pitännyt jäädä Hakaniemeen odottamaan seuraavaa metroa sen takia että metroon pääsi lastenvaunut?
    Ihmistä niissä vaunuissakin yleensä kuljetetaan. Ja vieläpä sellaista, jonka kyky selvitä ilman ravintoa kovin pitkään saattaa olla heikompi kuin meillä aikuisilla. Vaikka vanhempi onkin liikkeellä vaunujen/rattaiden kanssa, harvoin kyseessä on ihan pelkkä huviajelu. Usein lapsen rytmin (syöminen/nukkuminen yms.) lisäksi on muitakin määräaikoja jotka säätelevät liikkumista, esim. lääkäriin/neuvolaan pitää mennä sovittuun aikaan. Tai voihan olla että lapsi/hänen vanhempi sisaruksensa täytyy viedä/hakea hoidosta ja mahdollisesti vielä vanhemman itsekin mennä töihin hoitoon viennin jälkeen.

    Kannattaa myös miettiä, kumman on helpompi lähteä vaikkapa etsimään vaihtoehtoista reittiä: tervejalkaisen aikuisen vai lastenvaunujen kanssa liikkeellä olevan äidin/isän. Pienenä vinkkinä voin kertoa että pelkästään siirtyminen laituritasolta maan päälle hissejä käyttäen vie jo paljon enemmän aikaa kuin liukuportaita käyttäen.

    Sama kannattaa pitää mielessä kun vaikkapa Stockalla odotat hissiä johon mahtuisit kyytiin päästäksesi ylös/alaspäin. Useimmille meistä vaihtoehtona on myös liukuportaat tai ihan tavalliset portaat, sen sijaan vaunujen/rattaiden kanssa on vain odotettava hissiä jonka kyytiin mahtuu.

    Yhteenvetona peräänkuuluttaisin muiden ihmisten huomioonottamista ja luopumista "minä ensin" -ajattelusta. Pienellä teolla voit pelastaa toisen päivän ja saada vielä kaupanpäälle itsellesikin hyvän mielen. Ja eiköhän tästä neljän päivän metrotungoksestakin jotenkin selvitä, ensi viikolla jo helpottaa...

  5. #65
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mlahdenm Näytä viesti
    Yhteenvetona peräänkuuluttaisin muiden ihmisten huomioonottamista ja luopumista "minä ensin" -ajattelusta. Pienellä teolla voit pelastaa toisen päivän ja saada vielä kaupanpäälle itsellesikin hyvän mielen. Ja eiköhän tästä neljän päivän metrotungoksestakin jotenkin selvitä, ensi viikolla jo helpottaa...
    Voisiko tämän ymmärtää myös niin päin, että täpötäyteen metroon rynnittäessä yksi äiti vaunuineen jättäytyisi seuraavaan junaan tarjoten näin paikan seitsemälle matkustajalle?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #66

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Voisiko tämän ymmärtää myös niin päin, että täpötäyteen metroon rynnittäessä yksi äiti vaunuineen jättäytyisi seuraavaan junaan tarjoten näin paikan seitsemälle matkustajalle?
    Tätä en lähtisi toteuttamaan ennen kuin tervejalkaiset ihmiset lopettavat hisseillä kulkemisen. Hissit on tarkoitettu niille, jotka eivät voi syystä tai toisesta portaita tai rullaportaita käyttää, mutta jatkuvasti niissä näkyy eri ikäistä ja kokoista porukkaa, eikä eleitäkään, että päästettäisiin lastenvaunujen kanssa kulkevat ensin, vaan tungetaan samaan hissiin, oli tilaa tai ei.

    Meillä on vaunut, jotka vievät ehkä kahden kolmen ihmisen paikan (eli yhden tai kahden, kun lapsi vie yhden niistä paikoista), isompia ei tarvitsekaan. Ja paras keino olla solidaarinen on arvata ja etsiä sellainen oviaukko, josta vaunuille löytyy tarvittava tila. Lisäksi löytyy matkarattaat, kätevät kesällä, jotka vie ehkä yhden tai puolentoista ihmisen paikan. Tämä toimii ainakin Tukholmassa, kertaakaan ei ole ollut tarve odottaa seuraavaa junaa. Mutta hissiä sitä sitten onkin odoteltu oikein urakalla, kun sieltä kömpii joku tervejalkainen yksilö yhden pienen kauppakassin kanssa.

  7. #67
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    216

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Tätä en lähtisi toteuttamaan ennen kuin tervejalkaiset ihmiset lopettavat hisseillä kulkemisen. Hissit on tarkoitettu niille, jotka eivät voi syystä tai toisesta portaita tai rullaportaita käyttää, mutta jatkuvasti niissä näkyy eri ikäistä ja kokoista porukkaa, eikä eleitäkään, että päästettäisiin lastenvaunujen kanssa kulkevat ensin, vaan tungetaan samaan hissiin, oli tilaa tai ei.
    Välillä kyllä pistää vihaksi, kun tervejalkaiset nuoret juoksevat lastenvaunujen ohi hissiin ja huristavat sillä ylös, jolloin vaunujen kanssa kulkevat jäävät laiturille odottamaan.
    Varsinkin rastilassa junan ohjaamossa saa aitiopaikalta ihmetellä tätä esitystä. Ihmettelenkin miten portaiden kävely voi olla niin vaikeaa, vaikka sanonta "kävellen olisit jo perillä" pätee hissin nopeuden vuoksi varsin hyvin.
    Sama ihmisryhmä myös tulee alas laiturille hissillä ja voi sitä hätäilyn ja ovien taputtelun määrää, kun lasisesta kopista näkee, kuinka maailman viimeinen metrojuna tekee jo lähtöä, mutta hissi vielä tähtää hiljalleen ovia kohdikkain.

  8. #68

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Syypää rattaita pullisteleviin vaunuihin on myös HKL-ajan sääntöartefakti, joka palkitsee lastenvaunujen käyttämisen maksuttomalla matkalla. Alkuperäinen syy tähän säädökseen on kadonnut jo ajat sitten. Jos asiassa saataisiin aikaan järkeistys, niin esimerkiksi kantoliinan käyttö voitaisiin saada lisääntymään, jolloin säästyisi joka kerta tilaa muutaman seisomamatkustajan verran.

  9. #69
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Tämän viikon kokemus Siilitien yhden raiteen ajosta kohti keskustaa:
    Itiksessä seistään laiturilla pari kolme minuuttia. Sitten lähtevä juna pysähtyy ensin varikolle menevän nousevan penkan kohdalle odottamaan, että itään ajava juna ohittaa Roihupellon puolenvaihtopaikan. Sen jälkeen kiihdytetään puolenvaihtoraiteelle ja seistään taas.

    Mikähän selitys tälle on? Mikä estää ajamasta niin, että tullaan Itäkeskukseen myöhemmin niin, että normaalin pysähdyksen jälkeen lähdetään kohti keskustaa saapuvan junan tultua sellaisella hetkellä, ettei tarvitse kahdesti pysähdellä? On huonoa asiakaspalveluakin lähteä seisomaan parin sadan metrin päähän, ja moni matkustaja joutuu odottamaan seuraavaa vuoroa. Ensin matka-aika pitenee laiturilla odotuksen vuoksi, sitten seisovassa junassa odotellessa.

    Antero

  10. #70
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mikähän selitys tälle on? Mikä estää ajamasta niin, että tullaan Itäkeskukseen myöhemmin niin, että normaalin pysähdyksen jälkeen lähdetään kohti keskustaa saapuvan junan tultua sellaisella hetkellä, ettei tarvitse kahdesti pysähdellä?
    Seisoskelua ei tule missään kohtaa, jos junat ovat aikataulussaan. Mutta pelivaraa ei kauheasti ole. Varsinkin ruuhkaiseen aikaan saattavat jo venyvät asemapysähdykset aiheuttaa sen verran viivästystä, että se näkyy odotteluna Siilitien ympäristössä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Itiksessä seistään laiturilla pari kolme minuuttia.
    Suunnitellusti ei seistä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Sitten lähtevä juna pysähtyy ensin varikolle menevän nousevan penkan kohdalle odottamaan, että itään ajava juna ohittaa Roihupellon puolenvaihtopaikan.
    Tuossa kohtaa olevalle opastimelle joudutaan pysähtymään, jos itään päin tuleva juna ei ole vielä kokonaan saapunut IK1-laituriin (kulkutien sivusuojavaatimus)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Sen jälkeen kiihdytetään puolenvaihtoraiteelle ja seistään taas.
    Seistään missä? Kun tuosta varikon syöttöraiteen kohdalta on päästy liikkeelle, ei tällä väärän raiteen poikkeuskulkutiellä ole edes opastimia ennen kuin Siilitien asemalta lähdettäessä. Olisikohan juna sitten ajanut liian lujaa nopeudenvalvontapisteeseen, joka on nyt kesäksi asennettu ennen tuota puolenvaihtopaikkaa (valvoo nopeutta 35 km/h), ja tästä olisi sitten aiheutunut pakkojarru. Muuta syytä en nyt äkkiseltään keksi.

  11. #71
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Seistään missä? Kun tuosta varikon syöttöraiteen kohdalta on päästy liikkeelle, ei tällä väärän raiteen poikkeuskulkutiellä ole edes opastimia ennen kuin Siilitien asemalta lähdettäessä. Olisikohan juna sitten ajanut liian lujaa nopeudenvalvontapisteeseen, joka on nyt kesäksi asennettu ennen tuota puolenvaihtopaikkaa (valvoo nopeutta 35 km/h), ja tästä olisi sitten aiheutunut pakkojarru. Muuta syytä en nyt äkkiseltään keksi.
    Joka kerta kun olen kaupunkiin päin mennyt niin tähän mäkeen ennen puolenvaihtoa on jääty seisomaan toistamiseen. Ilmeisestikin juuri sitten tuon nopeudenvalvontapisteen vuoksi. Olen ihmetellyt tätä sen vuoksi, että olen arvellut IK:n jälkeisen opastimen vaihtuvan aja-asentoon vasta sitten, kun itään tuleva juna on vapauttanut suojastusjakson ja vaihteet on käännetty. Näin ollen ei pitäisi olla enää syytä pysähtyä odottamaan esim. vaihteiden kääntöä sen jälkeen kun on em. opastimelta lähdetty.

    Muuten kiitos selostuksesta, tilanne on kuten arvailinkin. Mutta eikö tässä tilanteessa olisi fiksuinta toimia niin, että juna lähtee IK:sta kohti länttä vasta sitten, kun kuljettaja näkee itään päin tulevan junan olevan kyllin pitkällä? Siis vaikka laiturilta on tekninen lupa lähteä IK:n länsipuoleiselle opastimelle, miksi turhaan lähteä, kun tietää, ettei seuraava opastin vaihdu vihreälle kuitenkaan ennen kuin kuljettaja näkee vastasuunnan junan.

    Edelleen, IK–puolenvaihtoraide -osuuden ajosta varmaan voisi tehdä ohjeen, mihin nopeuteen kannattaa kiihdyttää ja jos yli 35 km/h, missä kohdassa on aloitettava jarrutus. Olisi matkustajankin kannalta mukavampaa tasainen ja rauhallinen ajo.

    Antero

  12. #72
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3551

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Poikkeusliikennetiedote 25.7 klo 10.16

    Metro Ruoholahti - Mellunmäki ja Ruoholahti - Vuosaari, ei liikennettä. Syy: Este raiteilla. Arvioitu Kesto: 10.14 - 10.40.

    Ilmeisesti tapahtunut Henkilövahinko Hakaniemen metroasemalla http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...en_itaan_pain/

  13. #73
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Tänään Joskus yhden ja kahden välillä (en tullut katsoneeksi kelloa ). Istuin metrossa joka oli menossa Mellunmäestä länteen, matkalla valot pätki moneen kertaan ja Myllypuron jälkeen junassa tuli kuulutuksia jossa kerrottiin Itiksen olevan pääteasema, ja juna ajoi itiksen keskimmäiselle raiteelle. Asemalla kuulutettiin että junassa oli tekninen vika/rikki tms.


  14. #74
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Edestä täysin pimeä (ei valoja edessä/ohjaamossa) M100 havaittu Myllypurossa juuri äsken 1.10.2012 20:23 menossa länteen(etelään) luultavasti varikolle. Myös matkustamo pimeänä. Sivussa punaiset vikavalot. Ohjaamosta heiluteltiin taskulampulla

  15. #75

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Ohjaamosta heiluteltiin taskulampulla
    Eihän se sitten täysin pimeä ollut Olettaen, että heilutetussa taskulampussa oli valo.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pietarin metrohavaintoja
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 13.02.2013, 15:15
  2. Metrohavaintoja 2011
    kirjoittanut zige94 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 101
    Viimeisin viesti: 03.01.2012, 19:44
  3. Metrohavaintoja 2010
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 66
    Viimeisin viesti: 22.12.2010, 16:20
  4. Metrohavaintoja 2008
    kirjoittanut SD202 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 09.12.2008, 08:21
  5. Metrohavaintoja 2007
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 09:53

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •