Metroliikenteen katkos 14. - 22.7.2012

Tuo kaikki maksaa rahaa. Ja ne rahat on käytetty runoihin raiteilla ja matkarauhaa-hassutteluihin.

Jos joku on sitä mieltä, että HSL:n viestinnän tulisi keskittyä HSL:n viestintään eikä hömpötykseen, niin sopii lähettää terveisiä HSL:n hallitukselle.

Muuten: onko kukaan pannut merkille, millainen megakampanja parhaillaan on käynnissä, kun kantakaupungin bussilinjasto menee kuukauden päästä kerralla uusiksi ja Länsi-Helsinkiin luodaan tiheävuorovälinen ja laadukkuuteen pyrkivä runkolinja, ensimmäinen laatuaan? ;)

Erinomainen huomio. HSL vastaa tähän tiedottamishaasteeseen roikottamalla aikataulusivuillaan liikennöintikauden 2011-2012 talviaikatauluja. Vedenpaisumus vasta meidän jälkeemme. :lol:
 
Jos takaisin asiaan...
Työ on hyvällä tolalla, ollaan 12 tuntia etuajassa. Sillan siirto alkaa jo ensi yönä yhdeltä!
 
Onko kyse vähemmistöstä vai onko ihmisllä oikeasti aivot paenneet jonnekkin.

Olisikohan esim. jokaiseen kotiin jaettava ohjekirjanen ollut tarpeen? Samoin olen huomannut että ihmiset eivät tunne niitä bussivuoroja joilla he pääsevät keskustaan. Voiko vika oikeasti olla siinä että jotkut ihmiset ovat täysin pihalla siitä mitä maailmassa tapahtuu, vai pettikö HSL:än tiedotus vaikka apuna on ollut koko Suomen tiedotusvälineet?

Olen huomannut, että laadukkaan palvelun tarjoavan joukkoliikennevälineen käyttäjät kulkevat jostain syystä enemmän laput silmillä kuin heikomman palvelun. Jos pientaloalueita kerran tunnissa kiertelevän bussin aikataulussa tai reitissä tapahtuu muutos, eihän siitä tiedoteta kuin muutamalla hassulla lapulla pysäkeillä ja busseissa, ja silti kaikki huomaavat muutoksen.

On todella olemassa tietty vähemmistö, joka ei seuraa mitään mediaa eikä myöskään vaivaudu lukemaan pysäkeillä/asemilla olevia lappuja. Etenkin monet nuoret ovat hyvin pihalla siitä mitä maailmassa tapahtuu. Tällaisille henkilöille on ominaista ympäröivän maailman pois sulkeminen ja keskittyminen vain omaan itseen.
 
On todella olemassa tietty vähemmistö, joka ei seuraa mitään mediaa eikä myöskään vaivaudu lukemaan pysäkeillä/asemilla olevia lappuja. Etenkin monet nuoret ovat hyvin pihalla siitä mitä maailmassa tapahtuu. Tällaisille henkilöille on ominaista ympäröivän maailman pois sulkeminen ja keskittyminen vain omaan itseen.

Mielestäni sivistyneen ihmisen tulee seurata mitä maailmassa tapahtuu. "Maailmassa" tarkoittaa toki myös muuta kuin naapuruston juoruja ja oman kaupunginosan pikku-uutisia. Mutta joukkoliikenne ei saa valikoida asiakkaitaan sivistystason perusteella. Siksi ei voida edellyttää että ihminen seuraa tiedotusvälineitä voidakseen käyttää joukkoliikennettä. (Sitäpaitsi media, jos nettipalvelut lasketaan mukaan, on jo nyt niin fragmentoitunutta, että mitä mediaa sitä sitten olisi pakko seurata?) Informaatio tulee toimittaa tavalla, että se menee perille vaikka lukutaidottomalle miniporsaalle.
 
Eihän se ole haitaksi miettiä, miten tiedotusta voisi parantaa. Mieleen tulee: onkohan tiedotuksessa hyödynnetty facebookia ja twitteriä? Tiedottaminen niiden(kin) kautta olisi käytännössä ilmaista ja saattaisi tavoittaa juuri niitä, jotka eivät muuten mediaa seuraa.

Tulee mieleen, että tässä näkee vähän raidekertoimen luonnettakin. Kyse ei ole vain jostain sosiaalisesta stigmasta tai bussien epämiellyttävyydestä, vaan selvästikin on joukko ihmisiä, jotka kerta kaikkiaan eivät vain ole vaivautuneet opettelemaan joukkoliikennejärjestelmän luonnetta, mutta jotka siitä huolimatta käyttävät ainakin silloin tällöin metroa, ilmeisestikin siksi, että sen käyttö on tarpeeksi simppeliä.
 
Mieleen tulee: onkohan tiedotuksessa hyödynnetty facebookia ja twitteriä?

HSL:llä on Facebook-sivu, johon postataan myös häiriöistä. Tällainen on laitettu lauantaina:

Ratikkaliikenteessä Oopperan on pysäkki on saatu tänään jälleen käyttöön. Ja muistattehan varata hieman lisäaikaa matkaan, jos liikutte metroa korvaavilla busseilla. Busseissa on toistaiseksi ollut tilaa mukavasti. Lisätietoja tänään alkaneesta metrokatkoksesta:

http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/metro/Sivut/metronliikennointikatkos.aspxmetrokatkoksesta [sic]
 
Ennakkotiedotus oli runsasta ja ihan selkeätä. Materiaalista ymmärsi niin asiakas kuin ammattilainen, miten metrobussiliikenne hoidetaan. Samoin Rautatientorilla päivystäneet liikenteenohjaajat ovat olleet hyödyllisiä.

Miinusta voi antaa pysäkkien merkitsemisestä, joka on ollut sekavaa. Nippusiteillä pysäkkikatokseen ripustetut, tuulessa liehuvat ja sateessa vettyneet paperitulosteet eivät anna kovin ammattimaista kuvaa viestinnästä. Rautatientorilla erikoisliikenteen pysäkkejä tuskin huomaa, ja päiväsaikaan ihmiset säntäilevät 99B:n ja 99:n pysäkkien välillä. Nyt on vielä uutta haastetta, kun Korkeasaaren bussin lähtölaituri siirrettiin kesken tiistaipäivän.

Eli pysäkkitason informaation hoitamisessa toistui vähän sama kuin kesäkuun pysäkkiuudistuksessa.
 
Ennakkotiedotus oli runsasta ja ihan selkeätä.

Samaa mieltä. Tiedotus metrokatkoksesta on minusta ollut pitkälti riittävää. On metron liitettä, lehdistötiedotetta, nettitiedotetta, facebookia ja oletettavasti myös kuulutuksia metrossa (yleensä on ollut). Tämän tason ei tosin pitäisi olla erikoistaso, vaan ihan normaali tiedotuksen taso kaikille vähänkin isommille poikkeuksille. Tämän ja edellisen viikon ratikkapoikkeuksista tiedottamisessa ei esimerkiksi päästy läheskään samalle tasolle.

Parasta olisi tuoda tiedottamista mahdollisimman paljon matkustajien päivittäisten matkojen varrelle ja siellä naaman eteen. Kuulutukset metrossa ja tiedotteet vaunujen mainosnäytöillä ovat hyviä. Lisäksi kannattaisi käyttää ihan erillisiä telineitä asemilla. Näitä käytetään laajasti ainakin Lontoossa. Katseen korkeudella kulkureitin reunalla seinästä erillään oleva tiedote erottuu hyvin. Pelkkä korvattu tavallinen infojuliste jossain portaiden takana ei erotu samalla tavalla

TV-mainoksia en erityisesti kannata. TV-mainosaika on oikeasti todella kallista ja vähänkin ammattimaisen TV-mainoksen tekeminen on myös kallista. En usko TV:n tavoittavan matkustajia olennaisesti nyt käytettyjä medioita paremmin. Twitteriin HSL voisi kyllä lähteä mukaan. En osaa sanoa tavoitettaisiinko sillä paljon lisää yleisöä, mutta kustannukset olisivat hyvin pienet. Erityisen hyvin Twitter toimisi äkillisissä poikkeustilanteissa.

Miinusta voi antaa pysäkkien merkitsemisestä, joka on ollut sekavaa.

Pysäkkien merkitseminen ei tosiaan tunnu täällä sujuvan. Ei saada painettua julisteita ja tai tarpeeksi isoja laminoituja merkkejä. Ilmeisesti tähän liittyy myös tiettyä jäykkyyttä pysäkkisopimuksissa eli HSL:n tiedotteita saisi sääntöjen mukaan olla vain siinä tiedotekaapissa. Poikkeustiedotteille pitäisi vara tästä poikkeus, jolloin ne voisivat olla tarpeeksi isoja ja erottuisivat.

Riittävän isot julisteet pysäkeillä tavallisesta poikkeavilla paikoilla eli suoraan laseihin teipattuina olisivat myös hyvin huomiota herättävä ennakkotiedotuskanava. Näitä olen nähnyt ainakin Strasbourgissa.

Lisäksi pitäisi opastaa selkeästi ja jatkuvasti reitit suljetuilta asemilta poikkeusliikennepysäkeille. Mieluiten jo sisäänkäynneiltä asti. Jos poikkeus kestäisi kauemmin kuin viikon, voisi harkita maahan kiinitettäviä tarroja. Näitä olen nähnyt Tukholmassa. Tässä auttaisi myös poikkeusliikennepysäkkien pysyvä merkitseminen Tukholman tapaan. Vähitellen olisi aika luopua ontuvasta selityksestä, jonka mukaan sellainen antaisi järjestelmästä epäluotettavan kuvan. Luotettava toimija varautuu myös poikkeustilanteisiin.
 
oletettavasti myös kuulutuksia metrossa (yleensä on ollut).

Vuosaaresta tulevilla metroilla ennen Itäkeskusta jossa kerrottu tarkasti millä ja mistä pääse keskustaan, ja Mellunmäestä tulevilla metroilla ainakin ennen Herttoniemen asemaa, jossa on kerrottu selvästi että Kulosaaren asemalta ei ole hyvää yhteyttä keskustaan, vaan Herttoniemen asemalta pääsee. En ole varma oliko automaattikuulutus vai kuljettajan oma, mutta kuuluis ensiksi suomeksi, sitten ruotsiksi, sitten englanniksi ja vielä kerran suomeksi.
 
Samaa mieltä.
Niin minäkin. Latella on minusta erittäin hyviä näkökohtia.

Itse lisäisin vielä sen, että poikkeustilanteiden hallinnan tulee lähteä asiakkaiden tottumuksista ja käytöksestä. Säännöllinen liikkuminen on hyvin refleksinomaista. Ei toistuvaa matkaa mietitä, vaan tehdään samat asiat rutiinina kuten joka kerta. Parhaiten poikkeusinfo menee perille, kun se tulee vastaan niitä matkarutiineja suoritettaessa. Ja siksi juuri pysäkki- ja asemainformaatio on avainasemassa. Käytännössä asiakas on voinut nähdä jonkin ilmoituksen tai lukea julistetta ennakkoon, mutta ei kuitenkaan muista aamulla lähtiessä, että juuri nyt asiat ovat toisin, saati että muistaisi varmasti, miten asiat ovat toisin.

Tästä näkökulmsta on myös fiksua, että poikkeustilanteessa muutetaan asioita mahdollisimman vähän. Siten on perustetta sille, että ajetaan metroa korvaavia busseja vain siellä, missä metro ei kulje. Mutta toisaalta, kun kerran on pakko tehdä muutoksia, on myös syytä pohtia, minkälainen muutos on asiakkaan kannalta paras.

Itä-Helsingin metron poikkeustilanteissa kannattaisi minusta vakavasti harkita sitä vaihtoehtoa, että ajettaisiinkin metron sijasta yölinjastoa. Tai sitä, että ajetaan liityntälinjastoa, mutta liityntälinjat jatkuvat perille asti eli keskustaan. Näistä jälkimmäinen on asiakkaalle kaikkein helpoin, sillä silloin matka alkaa aamulla kuten normaalisti omalta pysäkiltä. Liityntäasemalle tultaessa bussissa sitten kuulutetaan selkeästi ja äänellä, ettei vaihto metroon ole tarpeen eikä mahdollinen, vaan tämä bussi ajaa metron reitin Rautatientorille. Yölinjaston ajo päiväajan pysäkkiaikataululla on käytännössä aika lailla sama kuluttajalle. Sillä silloinkin päivä alkaa kuten tavallista ja harhautumisen mahdollisuus matkalla on minimissään. Paluusuunnassa jokaisen on helppo löytää oikea bussi, jos sillä on tuttu oman pysäkin ohi kulkevan linjan numero.

En nyt esitä tätä kalusto- ja kuljettajamäärälaskelmin, vaan ensisijaisesti esimerkkinä lähestymistavasta ja periaatteesta kun ollaan poikkeustilanteessa.

Antero
 
Itä-Helsingin metron poikkeustilanteissa kannattaisi minusta vakavasti harkita sitä vaihtoehtoa, että ajettaisiinkin metron sijasta yölinjastoa.

Tätä vaihtoehtoa on kyllä pohdittu metroa korvaavia järjestelyitä suunniteltaessa. Tämä olisi ollut helppo ratkaisu, kun pysäkkikilvitykset ovat jo valmiina ja kuljettajat sekä osa matkustajista tuntevat reitit ennestään. Ongelmaksi tuleekin se, ettei yölinjasto palvele monia päiväliikenteessä tärkeitä työmatka- ja asiointiyhteyksiä. Osa metron haarojen yölinjoista ei aja Itäkeskuksen kautta eivätkä yöbussit aja monien muidenkaan keskeisten kohteiden kuten ostareiden ja terveysasemien kautta. Jotta yölinjastoa voisi käyttää metroa korvaavana linjastona päiväliikenteessä, pitäisi yölinjojen reittien käytännössä olla yhteneviä päiväajan liityntälinjojen reittien kanssa. Tällöinkin esimerkiksi matka Kontulasta Rautatientorille olisi selvästi mutkaisempi ja hitaampi kuin metrolla, kun bussit kiertelisivät Mellunkylän ja Vartiokylän pientaloalueiden kautta.
 
En ole varma oliko automaattikuulutus vai kuljettajan oma, mutta kuuluis ensiksi suomeksi, sitten ruotsiksi, sitten englanniksi ja vielä kerran suomeksi.
Automaattikuulutuksia ei tätä poikkeusliikennettä varten tehty, eli kaikki aiheeseen liittyvät kuulutukset ovat kuljettajien kuuluttamia. Ohjeistusta ja esimerkkikuulutuksia on kyllä kuljettajille jaettu, mutta sanamuodot ja varsinkin kielivalikoima vaihtelevat kuljettajittain. Mukavaa, jos noita kolmikielisiä kuulutuksia on kuulunut.

Mitä tiedottamiseen tulee, niin itsekin pidän tiedotusta kokonaisuudessaan varsin onnistuneena. Suuret massat (vaikka aika rauhallistahan tähän aikaan kesästä on) ovat tuntuneet sisäistäneen järjestelyt vähintäänkin kohtuullisesti. Itsekin näkisin suurimmat puutteet olleen siinä, että opasteet metrolaiturilta bussipysäkeille olivat turhan huomaamattomia ja amatöörimäisiä kyhäelmiä. Olisivat jatkaneet pysäkkiviitoitusta samalla, näkyvällä, oranssilla tiedoteteemalla kuin metron laiturinäyttöjen huputuksessakin.

Lisäksi Kulosaaren aseman ei-toiminnassa-oleva laiturinäyttö olisi myös kaivannut oranssin hupun, jossa olisi lukenut "Mellunmäkeen". Kaikkein tyypillisin kysymys Kulosaaressa on ollut, että "lähteekö tää juna nyt ihan suoraan tästä takaisin itään päin".

Tietystihän harva se juna on tuonut Kulosaareen myös yksittäisen - ja yleensä vain yksittäisen - ihmettelijän, joka tulee sitten ihmeissään kysymään, että "ai, eikö tää menekään keskustaan?". Mutta tämän pistäisin kyllä jo täysin matkustajan piikkiin; jos ei metroaseman ovelta alkavat tiedotteet, laiturinäyttöjen huputukset tai kuljettajan kolmella kielellä tekemä kuulutus Hertsikassa riitä, niin sitten ei.
 
Kalasatamassa on kiskojen asennus meneillään:
 

Liitetiedostot

  • ks.jpg
    ks.jpg
    56.8 KB · Lukukerrat: 425
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämän päivän HS on haastatellut muutamaa matkustajaa metron poikkeusliikenteestä. Kommentit eivät istu HS:n linjaan, ilmeisen huonosti on valittu haastateltavat. ;)

Eräs mies toivoo, että bussiliikenne jatkuisi, koska bussit toimivat paremmin kuin metrot ja keskustaan pääsee nopeammin. Toinenkin kehui, että hyvin ja nopeasti kulkee. Naispuolinen haastateltava ei ole käyttänyt busseja ollenkaan, mutta tiesi, että ne menevät Hakaniemeen ja "tämä on tosi iisiä".
 
Takaisin
Ylös