Näytä äänestyksen tulokset: Mitä mieltä olet Helsingin metron asemavälistä?

Äänestäjiä
39. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Kannatan uusien väliasemien avaamista vaihtojen ja päällekkäisyyksien vähentämiseksi

    8 20,51%
  • Nykyinen asemaväli on sopiva

    18 46,15%
  • Asemien harventaminen tai hiljaisina aikoina hiljaisten asemien ohittaminen on hyvä ajatus

    13 33,33%
Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-52/52

Viestiketju: Helsingin metron asemaväli

  1. #46
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Helsingin metron asemaväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    En nyt jaksa tähän pidemmin syventyvä, mutta tässä on nyt jotain hämärää, tai mun data on päin honkia:

    Aikoinaan kopsannut nousumäärät matkustajakyselystä, ja niiden mukaan 80-sarjalla pm 29 526 nousua, 90-sarjalla 28 705. Sitten pitäisi varmaan jollain osuudella laskea liityntään mukaan Jokeri (olisko jotain 20 000?), 78 (6657), 79 (9086), jne. Eli tuo 47 210 tuntuu pieneltä luvulta, ettei tuo olisi käyttäjiä päivässä eli kaksi nousua per käyttäjä? Tietenkin niitä liityntälinjoja käytetään muuhunkin kuin metroliityntään, mikä vetää toiseen suuntaan.
    Toisaalta (jos oletuksesi pitää kutinsa) tuo ei kuitenkaan kyseistä laskelmaa välttämättä ihan hirveästi vääristä. Eikös metrossakin nousut tarkoita metroon nousua, ei metrosta nousua? Joten siitäkin puuttuu puolet. Ihmiset kai karkeasti ottaen yleensä tulevat myös takaisin jos jonnekin lähtevät.

    Nyt on kyllä tätä sinänsä yksinkertaista asiaa pyöritelty vaikka mitenkäpäin, että alkaa pakka ainakin omalta osaltani olla suhteellisen sekaisin. Joku taulukko johon olis koottu lukuja ilman minkäänlaista tulkintaa olis kiva

  2. #47

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Helsingin metron asemaväli

    Hyvä teksti, mutta puutun tähän:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Omalta osaltani arkikokemus on, että metron liityntäbussien (eli bussien, joilla on pysäkki Kulosaaren siltaa idempänä sijaitsevan metroaseman läheisyydessä) matkustajamäärät ovat hyvin matalia, tyypillisen matkustajamäärän ollessa käyttämilläni vuoroilla haarukassa 5-15 matkustajaa per bussi. Koska yksittäisen metrovuoron matkustajamäärät ovat suurempia kuin liityntälinjojen määrä kerrottuna viidellätoista, päättelisin itse arkikokemukseni pohjalta, että vain murto-osaan metromatkoista sisältyy liityntäbussiosuus (eli bussinousu Kulosaaren siltaa idempänä).
    Vai onko? Kulosaaresta itään on linjalla seitsämän asemaa. En pidä ollenkaan mahdottomana ajatuksena että per metrojuna asemilta lähtee yhteensä 15 bussia. Pitää selvittää, koska tämä on maailman tärkein asia, ja muuten olisin siivoamassa. Katsotaan:

    Pelkästään Herttoniemen asemalle tulee 57 bussia ruuhkatunnissa, näkee näppärästi tästä pysäkkiaikataulusta http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1433113.html
    Päälle vielä linja 16 5 bussia http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1431103.html
    Sekä 59 8 bussia http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1431104.html
    Eli 70 bussia

    Siilitiellä 10 bussia, http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1431129.html

    Itäkeskus yhteensä 67 bussia
    - Marjaniementieltä 15 bussia, http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1455101.html
    - 58 6 bussia, http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1455101.html
    - Jokeri 17 bussia, http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1456218.html
    - Turunlinnantie 29 bussia, http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1453118.html

    Eli ruuhkatunnissa Herttoniemi - Itis välillä asemille saapuu 70 + 10 + 67 = 147 bussia. Metrojunia kulkee suuntaansa 15, eli noin 10 bussia per metrojuna. En jaksa kattoa niitä haaroja, mutta arvelisin että erillaista liityntähärpäkettä on hyvinkin ruuhkatunnissa 15 per metrojuna.

    ---------- Viesti lisätty kello 14:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:48 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Toisaalta (jos oletuksesi pitää kutinsa) tuo ei kuitenkaan kyseistä laskelmaa välttämättä ihan hirveästi vääristä. Eikös metrossakin nousut tarkoita metroon nousua, ei metrosta nousua? Joten siitäkin puuttuu puolet. Ihmiset kai karkeasti ottaen yleensä tulevat myös takaisin jos jonnekin lähtevät.
    Ei tarkoita, vaikka metron yhteydessä muuten normaalit käsitteet saavat hassuja merkityksiä.

  3. #48

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin metron asemaväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    HEn pidä ollenkaan mahdottomana ajatuksena että per metrojuna asemilta lähtee yhteensä 15 bussia. Pitää selvittää, koska tämä on maailman tärkein asia, ja muuten olisin siivoamassa.
    http://xkcd.com/386/

    ---------- Viesti lisätty kello 14:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:57 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Ei tarkoita, vaikka metron yhteydessä muuten normaalit käsitteet saavat hassuja merkityksiä.
    Yritit kai kuitenkin sanoa, että "tarkoittaa". Siis tarkoittaa nousuja metroon.

  4. #49

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Helsingin metron asemaväli

    On se 90 000 nousua metroon idässäkin muuten alakanttiin, metroon yhteensä koko arkipäivän 196 000.

    Lähde mistä löytyy myös eri bussi- ja ratikkalinjojen nousut muun ohella, Liite 1, http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julka...osraportti.pdf

  5. #50
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin metron asemaväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mielenkiintoisempaa olisi toki tietää liitynnän vaikutus käyttöön alueellaan, ja sitä varten tarvittaisiin jotenkin vertailukelpoisia kulkumuoto-osuuksia aseman nurkilta ja liityntäalueelta.
    HSL:n liikennetutkimuksen päiväkirja-aineiston perusteella pitäisi saada käsitys siitä, miten metroon tullaan. Sillä jos jokainen on merkinnyt käyttämänsä kulkuvälineen oikeassa järjestyksessä, idästä alkaviin metronousun sisältäviin matkoihin on olemassa tieto, miten metroon tultiin. En tiedä, miten matkapäiväkirjat on koodattu tietokannaksi, mutta jos matkaketjut on tallennettu kuten on merkitty, niin sitten tämä tieto pitäisi olla.

    Matkapäiväkirjalomakkeessa on myös osoite. Siten aineistosta saa jopa selville, miten pitkältä ollaan halukkaita kävelemään, pyöräilemään, käyttämään autoa tai liityntäbussia.

    Sinänsä irrallaan siitä, miten asia on, voi pohtia sitä, mitä merkitsee se, onko liityntäbussilinjoilla paljon vai vähän käyttäjiä. Sanotaan nyt vaikka näin vähän provosoivasti:

    Vain 42 % on pelkkiä metromatkoja, suurin osa on vaihdollisia matkoja, koska:
    - metron kattavuus on huono
    - liityntäliikenne toimii hyvin ja sitä halutaan käyttää
    - liityntäjärjestelmä ei heikennä ratkaisevasti palvelutasoa ja käyttöhalukkuutta
    - liityntälinjasto kattaa suuren väestömäärän
    - liityntämatkasta huolimatta käytetään joukkoliikennettä eikä autoa

    Vain 25 % on liityntäliikenteen metromatkoja, koska:
    - metron käyttäjät asuvat kävelyetäisyydellä asemista
    - liityntäliikenne on kehnoa ja mieluummin kävellään pitkiäkin matkoja
    - liityntäliikennejärjestelmä heikentää ratkaisevasti joukkoliikenteen palvelutasoa
    - liityntäliikenteen kattavuus on heikko
    - liityntäliikennealueelta ei käytetä joukkoliikennettä vaan enimmäkseen autoa

    Jos tässä nyt yksittäisotantoja pohditaan, niin itse asun 15–20 minuutin liityntävuorovälin päässä ja kävelymatka on 13–18 min riippuen asemasta. Lähemmällä asemalla on vain puolet vuoroista (8 min metrovuoroväli) ja kauempana olevalla kaikki vuorot. Ehkä puolet kotoa lähdöistä on liityntäbussilla, koska on tiedossa aikataulu. Toinen puoli autolla, koska jatkoyhteydet ovat kehnot. Esim. jos menen 58:lle, yleensä se lähtee 1–2 minuuttia ennen kuin oma bussini tulee Itikseen. Auton valitsen myös silloin, kun haluan ehtiä nopeasti takaisin. Sillä jos joudun odottamaan bussin lähtöä enemmän kuin noin 8 minuuttia (= 2 metron vuorovöliä), kävelen mieluummin, koska bussin odottaminen on tylsää enkä voita ajassa mitään.

    Mitäpä siis minun kohdaltani tulee tilastoksi? Puolet matkoistani on autoliityntää, ehkä 30 % bussiliityntää ja 20 % kävelyliityntää. Siis 18 minuutin matkan päästä tulee pelkkiä metromatkoja 20 % vain siksi, että kävelen metrolta kotiin, en koskaan toisin päin.

    Oman liityntälinjani bussien matkustajamääriä olen seurannut. Haarukka on 10–20 per vuoro, siis 30–80 hlö/tunti.

    Antero

  6. #51

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Helsingin metron asemaväli

    Yksi asia, mikä vaikuttaa kulkutottumuksiin on, että autottomat kotitaloudet ilmeisesti valitsevat asuinpaikkansa idässä metroasemien ja kauppakeskusten läheltä ja autolliset sitten kauempaa.

    Minusta muutama viikko sitten tällä forumilla oli jossain ketjussa kuva, jossa oli kuvattu autottomien talouksien sijoittumista pääkaupunkiseudulla, mutta nyt en löydä sitä. Sitä olisi hauska tiirailla uudestaan.

  7. #52

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: Helsingin metron asemaväli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minusta muutama viikko sitten tällä forumilla oli jossain ketjussa kuva, jossa oli kuvattu autottomien talouksien sijoittumista pääkaupunkiseudulla, mutta nyt en löydä sitä. Sitä olisi hauska tiirailla uudestaan.
    Kyseessä lienee tämä raportti. Relevantti kuva on PDF:n sivulla 11.

    Mutulla tuntuu melkein yllättävältä, että autottomia asuntokuntia on noinkin paljon. Toisaalta niiden sijoittuminen korreloi aika vahvasti joukkoliikennetarjonnan kanssa, ja tietysti asuntokunnat myös kasvavat metrolähiön yksiöstä Östersundomin kartanoiksi... pitänee uskoa.

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin metron koerata
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 07.09.2014, 10:55
  2. Helsingin metron kiihtyvyys
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 15.02.2007, 18:32
  3. Helsingin metron tekniikan kehittäminen
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 87
    Viimeisin viesti: 03.11.2006, 13:07
  4. Helsingin metron ratakaavio
    kirjoittanut Bussiterminaali foorumissa Metrot
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 26.03.2006, 23:02
  5. Helsingin nykyisen metron linjaus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 21.07.2005, 17:21

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •