Metron laiturinäyttöjen uusinta

Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Viestit
3,695
Aikasemmin on jo Kalasataman ja Kulosaaren metroasemilla asennettu uudet laiturinäytöt. Nyt on myös Myllypurossa (ollut ainakin n. pari viikkoa): http://zige94.1g.fi/kuvat/Metrot/20120804_160542.jpg
Myllypurossa uudet näytöt ovat vasta ainoastaan aseman länsipäässä vanhojan "vieressä".
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metrohavaintoja 2012

Nyt myös Itäkeskuksessa on uudet laiturinäytöt ja Kampissa kiinniketolpat niitä varten.
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Nyt myös Itäkeskuksessa on uudet laiturinäytöt ja Kampissa kiinniketolpat niitä varten.

Tämän hetkinen tilanne: Ruoholahti, Rautatientori, Kalasatama, Kulosaari, Herttoniemi, Itäkeskus, Myllypuoro. Nuo mitä itse olen havainnut. Ps. Katoppa muuten viestisi yläpuolella oleva viesti.. :) Siinä olin jo havainnut Itäkeskuksen näytöt;)
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Tämän hetkinen tilanne: Ruoholahti, Rautatientori, Kalasatama, Kulosaari, Herttoniemi, Itäkeskus, Myllypuoro. Nuo mitä itse olen havainnut. Ps. Katoppa muuten viestisi yläpuolella oleva viesti.. :) Siinä olin jo havainnut Itäkeskuksen näytöt;)

Juu, niinpä näkyy, en huomannut viestiä kirjoittaessani. ;) Ja listaan voinee ensi viikon jälkeen lisätä Kampin, ne telineet siellä kun jo olivat.
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Juu, niinpä näkyy, en huomannut viestiä kirjoittaessani. ;) Ja listaan voinee ensi viikon jälkeen lisätä Kampin, ne telineet siellä kun jo olivat.

Jep. Itse ajattelin tossa joku päivä kiertää kaikki metroasemat läpi ja kuvata. Nuo asemat oli vain ne mitkä muistin, saattaa olla muitakin mitä en muista :smile:
 
Ja nämä siis tulivat käyttöön 2014 tai 2015?
 
Jostain jäänyt käsitys että tulis Länsimetron avautumisen ja/tai automatisoinnin yhteydessä. Mutta parempi näin.
 
Milloinkohan näistä uusista näyttölaitteista saadaan irti se informaatio, mitävarten ne on hankittu? Pääosin näyttölaitteet ovat olleet vain hyvää viihdettä näyttäessään satunnaisia lukuarvoja, jos ovat toimineet ollenkaan.

Vanhat (avuttomat) näytötkin vaikuttivat nykyisiin verrattuna ihan päteviltä.
 
Joo, katselin eilen, kuinka samalla laiturilla olleet näytöt näyttivät keskenään erilaisia infoja junien saapumisista. Joissain oli junanpituutta kuvaavia symbolejakin, joissain erilaisia minuuttilukuja.
 
Vanhat (avuttomat) näytötkin vaikuttivat nykyisiin verrattuna ihan päteviltä.
Ja alkajaisiksi voisi poistaa kiusanteon siitä, ettei näyttöihin ole laitettu näkyviin tulevan junan pituutta. Se, että se näkyy alle minuutin ennen junan tuloa ei ole informaatio, jota matkustajat tarvitsevat asettuakeen oikealle kohdalle laituria.

Näytöissä on sekä tilaa että myös mahdollista järjestää junanpituusnäyttö vaikka vilkkuen niin, että junanpituussymboli, joka siis nyt näkyy alle minuutin ennen junan tuloa, näkyy koko ajan vuorotellen odotusajan kanssa.

Kiusanteoksi tätä asiaa väitän siksi, että muistan kuulleeni tai lukeneeni jostain, miten HKL:n edustaja kehui uusia näyttöjä siitä, että niissä EI ole junanpituusnäyttöä, koska sitä ei tarvita, kun kerran asemat ja junat lyhennetään. Junanpituusnäyttöä on kuitenkin jo nyt tarvittu useamman viikon ja tulevaisuudessa vielä monta vuotta. Vai onko niin, että tämäkin on tarkoituksenmukaista matkustajien kyykyttämistä, jolla halutaan luoda mielikuvaa siitä, että asemien ja junien lyhentäminen olisi muka jokin edistysaskel, kun se lopettaa matkustajien juoksuttamisen laiturilla junan pysähdyttyä.

Antero
 
Raidenäytöt jatkavat edelleen pääosin disinformaatiolinjalla. Usealla asemalla näyttötauluja on edelleen pimeänä (mm. Hakaniemi ja Herttoniemi) ja ainakin Kontulassa kaikki. Toimivien näyttötaulujen informaatiotaso on käytännössä täysi nolla. Junien minuuttimäärät ilmoitetaan typerässä kellonaikamuodossa (tyyliin 03:00 ja 07:00). Kun junien saapumista ei näytetä sekunnin tarkkuudella, herää kykymys miksi näyttötauluissa pitää olla ylipäätään ajat tyhmässä muodossa? Minuuttimäärän ilmaisemisessa 3min ja 7min olisi paljon havainnollisempi ja järkevämpi muoto.

Näyttötaulujen tiedot saapuvista junista pätkivät huolella. Näyttö saattaa näyttää ensin monta minuuttia vaikka 05:00 ja seuraavaksi 01:00. Minuuttimäärä muuttuu näyttämään junapituutta (ristikkosiltoja) vasta junan saapuessa asemalle, eli liian myöhään. Sen lisäksi, että junayksiköt ilmaistaan typerillä symboleilla, ei uusi näyttö kerro mihin juna pysähtyy. Kun juna ajetaan kahdella yksiköllä, näyttää näyttö vain kaksi ristikkosiltasymbolia. Siitä ei voi päätellä junan pysähdyskohtaa, toisinkuin vanhoista näytöistä.

Pääteasemilla junan ollessa laiturissa näyttää näyttö ainoastaan junapituutta. Siten laiturille saapuessa ei tiedä aikaa junan lähtöön eli pitääkö sännätä ensimmäisistä ovista vai ehtiikö valita väljemmän vaunun.

Tämän hetken tilanteessa ainoa tieto mitä näyttötauluista saa irti on määränpää (jos edes sitäkään). Saman näkee junan keulastakin. Eli ihan sama vaikka näyttötaulujen tilalle olisi asentanut 45 koon Nokian kumisaappaat.

Näemmä voi vain haaveilla siitä informaation tasosta mikä on mm. Berlinin S-Bahnilla samankaltaisilla näytöillä toteutettu. Siellä määränpäät, minuuttimäärät, junapituudet ja pysähdysalueet ilmoitetaan havainnollisesti ja toimivasti.
 
Takaisin
Ylös