HBL: "Metrokatastrofi vältettiin viime tingassa"

Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Voi tuota asiavirheiden ja suurentelun määrää...

fp.jpg
 
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Mutta hyvä että oikaisit ne kaikki asiavirheet meillekin. Onhan tämä sentään foorumi, joissa näistä asioista on tarkoitus keskustella.

Mieli tekisi, mutta en tahdo ohittaa HKL:n omaa tiedoitusta, joten odotan sieltä toivottavasti piakoin tulevaa julkista selontekoa.
Aiemmalla kommentilla halusin korostaa sitä, että juttuun pitää suhtautua varauksella eikä niellä sellaisenaan.
 
Huomionarvoista on, että kun HBL:n Pohjola kirjoittaa metrosta tällaisen hieman populaarimman jutun, johon voidaan liittää joku kansaanmenevä "mahdollinen katastrofi", sitä siteerataan myös muissa suurissa medioissa, ja kansa kohisee.

Sen sijaan Pohjolan ansiokkaat jutut julkisten tietojen salaamisesta, Helsingin päätöksenteon oudoista menettelytavoista ja hämäryyksistä automaattimetron ympärillä eivät juurikaan ole johtaneet muissa medioissa siteerauksiin tai asian penkomiseen.
 
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Mutta hyvä että oikaisit ne kaikki asiavirheet meillekin. Onhan tämä sentään foorumi, joissa näistä asioista on tarkoitus keskustella.

Ehkä voisi aloittaa otsikosta "metrokatastrofi vältettiin viime tipassa" antaa lähinnä ymmärtää, että poliisi olisi estänyt Jokelan ampumisen tyylisen tapauksen viime hetkellä tai sitten junat olisivat olleet törmäyskurssilla ja pysähtyneet viime tipassa.

Vaunun liikaa kuluneen akselin vaihtaminen on aika lailla eri luokan juttu. "Kulunut akseli aiheutti turvallisuusriskin" olisi sopiva otsikko.
 
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Ehkä voisi aloittaa otsikosta "metrokatastrofi vältettiin viime tipassa" antaa lähinnä ymmärtää, että poliisi olisi estänyt Jokelan ampumisen tyylisen tapauksen viime hetkellä tai sitten junat olisivat olleet törmäyskurssilla ja pysähtyneet viime tipassa.

Vaunun liikaa kuluneen akselin vaihtaminen on aika lailla eri luokan juttu. "Kulunut akseli aiheutti turvallisuusriskin" olisi sopiva otsikko.

Itse taas ymmärsin otsikon niin, että päättäjät ovat vihdoin muuttaneet mielensä, ja Länsimetro rakennetaan pitkillä asemilla. ;)
 
Huomionarvoista on, että kun HBL:n Pohjola kirjoittaa metrosta tällaisen hieman populaarimman jutun, johon voidaan liittää joku kansaanmenevä "mahdollinen katastrofi", sitä siteerataan myös muissa suurissa medioissa, ja kansa kohisee.

Sen sijaan Pohjolan ansiokkaat jutut julkisten tietojen salaamisesta, Helsingin päätöksenteon oudoista menettelytavoista ja hämäryyksistä automaattimetron ympärillä eivät juurikaan ole johtaneet muissa medioissa siteerauksiin tai asian penkomiseen.

Luulen että näitä tahoja ei kiinnosta se uutisointi vaan tulot. Asialliset jutut eivät myy, niissä pitää olla se katastrofi tms. sana jotta ihmiset klikkaavat uutista tai ostavat lehden.

Vai luuleko joku ihan oikeasti että esim. ilta-sanomien tarkotus on kertoa uutisia kansalle. Ei todellakaan. :lol:
 
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Mieli tekisi, mutta en tahdo ohittaa HKL:n omaa tiedoitusta, joten odotan sieltä toivottavasti piakoin tulevaa julkista selontekoa.
Aiemmalla kommentilla halusin korostaa sitä, että juttuun pitää suhtautua varauksella eikä niellä sellaisenaan.
Tiedote taitaa nyt olla tässä. Luonnollisesti kiistetään kaikki ja korostetaan vielä, kuinka turvallisuusasioissa ollaan maailman huippua.

Eli mikä nyt on totuus? Onko joku ilkeyttään sepittänyt tarinan pois sysätystä tietokoneesta ja lattiaa leikkaavasta jarrulevystä? Onko joku kertonut rehellisesti pikkuviasta ja juttu on paisunut huhumyllyn pyörityksessä? Oliko suuronnettomuus oikeasti lähellä ja nyt yritetään hyssytellä? Ihan näin matkustajan näkökulmasta olisi kiva tietää...
 
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää! Mitään vikaa ei ole ollutkaan. Metrolla matkustaminen on edelleen turvallista. ;)

Tiedote taitaa nyt olla tässä. Luonnollisesti kiistetään kaikki ja korostetaan vielä, kuinka turvallisuusasioissa ollaan maailman huippua.

Eli mikä nyt on totuus? Onko joku ilkeyttään sepittänyt tarinan pois sysätystä tietokoneesta ja lattiaa leikkaavasta jarrulevystä? Onko joku kertonut rehellisesti pikkuviasta ja juttu on paisunut huhumyllyn pyörityksessä? Oliko suuronnettomuus oikeasti lähellä ja nyt yritetään hyssytellä? Ihan näin matkustajan näkökulmasta olisi kiva tietää...

Vika oli todellinen, yksi akselilaakeri oli vioituttuaan aiheuttanut vaurioita akseliin ja laakeripesään. HKL:n tiedote kertoo tapauksesta kaiken oleellisen ilman turhaa värittämistä ja huomionhakuisuutta.

Itseäni on huvittanut erityisesti tarina lattiaa leikkaavasta jarrulevystä. Jotta jarrulevy voisi osua vaunun lattiaan, pitäisi akselin painua parikymmentä senttiä sisäänpäin ja sahata tiensä mm. telin rakenteiden läpi. Jossain vaiheessa prosessia Itäväylän autoilijat olisivat varmaan kiinnittäneet huomiota vieressä kulkevan junan alta lentävään kipinäsuihkuun jarrulevyn tutustuessa telin rakenteisiin.

Voin vain arvailla jutun kertojan motiivia, mutta ihmettelen miksi hän odotti kokonaisen vuoden kertoakseen tarinansa ja mikä oli se syy, joka sai kertomaan tarinan nyt?
 
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Voin vain arvailla jutun kertojan motiivia, mutta ihmettelen miksi hän odotti kokonaisen vuoden kertoakseen tarinansa ja mikä oli se syy, joka sai kertomaan tarinan nyt?
Kaikenlaiset "leaks-henkiset" paljastukset tuntuvat olevan vähän "muotia" nykyään.
 
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää! Mitään vikaa ei ole ollutkaan. Metrolla matkustaminen on edelleen turvallista. ;)

Metrolla matkustaminen ei ole ikinä ollut turvallista ;)
 
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Metrolla matkustaminen ei ole ikinä ollut turvallista ;)
Mehän emme tiedä tästä mitään, koska metron onnettomuustilastoja ei ole julkaistu, vaikka kaikkien muiden liikennemuotojen tilastoja säännöllisesti julkaistaankin. Metron turvallisuudesta ei kerrottu edes silloin, kun kaupunkisuunittelulautakunnan jäsenenä kysyin näitä siksi, että olisi saatu käsitys siitä, miten paljon onnettomuudet vähentyvät, jos ihmisiä saataisiin enemmän autoista joukkoliikenteeseen.

Muuten sanoisin tästä jupakasta, että tätä ei olisi tullut, jos metron onnettomuudet ja niiden vaaratilanteet käsiteltäisiin kuten muissakin liikennemuodoissa. Tällainen laakerivaurio olisi raportoitu ja tutkittu onnettomuuden vaaratilanteena. Olisi selvitetty, miten näin pääsi tapahtumaan sekä miten vastaava tullaan tulevaisuudessa estämään. Tutkimusraportti olisi Onnettomuustutkintakeksuksen muiden raporttien tapaan ollut julkisesti kaikkien luettavissa ilman turhaa dramatiikkaa.

Olennainen kysymys minusta on se, miksi samat riskit metrossa kuin junissa eivät kuulu siihen valvontaan ja tutkintaan, jota muussa samanlaisessa raideliikenteessä noudatetaan.

En tiedä tapauksesta enempää kuin mitä olen kuullut HBL:n toimittajalta. Mutta jos pyöräkerran laakerivaurio on edennyt niin pitkälle, että rullat ovat murentuneet, siitä ei ole pitkä matka akselin katkeamiseen. Näin olisi voinut tapahtua ennen kuin juna tuli korjattavaksi. Jos niin olisi tapahtunut, olisiko silloinkin vallinnut sama ylimielisyys kuin tämän ketjun muutamissa kirjoituksissa?

Antero
 
Vs: HBL:"Metrokatastrofi väitettiin viime tingassa"

Siitä olen samaa mieltä että metron ja raitioteiden turvallisuutta pitäisi valvoa Trafi esim. Pelkkä HKL ei riitä jos tietoa ei tule ulkopuolisille. Olen ollut siinä uskossa että kun metrorata ylittää kuntarajan kun länsimetro valmistuu, siitä tulee automaattisesti "rautatie" jolloin valvonnasta vastaa Trafi.

Muuten tuo kuvaus vaaratilanteesta on enemmän kuin jostain James Bond elokuvasta. "Sirkkelinterä joka tulee vaunun lattian läpi" kuulostaa hyvin uskottavalta, joo. Husiksen toimittaja saa luvan sitten kertoa mistä hhän on sellaisen jutun keksinyt.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös