Metrohavaintoja 2013

Vs: Metrohavaintoja 2012

Asia varmaan selvisikin aamupäivän mittaan. Mutta totta, onneton oli tiedote. Tässä parempi:

METRO Epäsäännölliset vuorovälit, odotus enintään n. 15 min. Syy: radan kunnostustyö Kampissa, vaihdevika.
Liikennöidään yhtä raidetta (raide 2) molempiin suuntiin välillä Ruoholahti-Kaisaniemi. Työn kesto arviolta 13:30 saakka.
 
Vs: Metrohavaintoja 2012

Syy: radan kunnostustyö Kampissa, vaihdevika.

Joo, noinhan se oli. Kuuluttivat vasta kun Rautatientorille saavuin että vaihdevika sijaitsee Ruoholahti-Kamppi välillä, vaihteiden päältä voidaan ajaa mutta erittäin hiljaa, seisoimme Ruoholahden ja Kampin välissä n. 10min.
 
Eilen aamulla Itäkeskuksessa metrojunan kilvissä luki Vuosaari. Mutta kuljettaja kuulutti että "Tämä juna menee Mellunmäkeen" niin että se kuului hyvin myös laiturille. Liittyy varmaan tuohon vaihdevikaan ja siihen että junat kulki miten kulki jos ollenkaan. Myöhemmin päivällä ainakin Kontulan metroasemalla kuulutettiin että "junien lähtöajat..." ja junaa sai odottaa 20min.

Kontulassahan on ne näytöt pimeinä muutenkin, mutta uloskäynnin liukuovessa on lappu jossa lukee ainakin "laiturinäytöt vaihdetaan". Paha vaan että lappu on liukuovessa eli liukuu pois silmien edestä kun yrittää lukea joten en ole paljoaa jaksanut sitä yrittää lukea :lol:

Ainakin Kaisaniemessä näyttötaulut toimii kyllä hyvin ja oikein, ja onhan ne nyt paremman näkösetkin kuin ne vanhat.

Mutta perille pääsee ja se on ainoa joka lopulta merkitsee jotain. :)
 
Eilen aamulla Itäkeskuksessa metrojunan kilvissä luki Vuosaari. Mutta kuljettaja kuulutti että "Tämä juna menee Mellunmäkeen" niin että se kuului hyvin myös laiturille. Liittyy varmaan tuohon vaihdevikaan ja siihen että junat kulki miten kulki jos ollenkaan. Myöhemmin päivällä ainakin Kontulan metroasemalla kuulutettiin että "junien lähtöajat..." ja junaa sai odottaa 20min.

Kontulassahan on ne näytöt pimeinä muutenkin, mutta uloskäynnin liukuovessa on lappu jossa lukee ainakin "laiturinäytöt vaihdetaan". Paha vaan että lappu on liukuovessa eli liukuu pois silmien edestä kun yrittää lukea joten en ole paljoaa jaksanut sitä yrittää lukea :lol:

Kontulan metroasemasta tekisi mieleni sanoa paljonkin, mutta kun pikkulapsetkin ehkä lukevat tätä. Sen verran kuitenkin, että kahdesta puoli metriä leveästä liukuoviaukosta ei mahdu kerralla kovin monta ihmistä läpi. Ja niitä ihmisiä on todella monta, kun täpötäysi ruuhkajuna tulee asemalle aikataulun mukaisesti tai siitä huolimatta. Ja sen jälkeen koko jengi yrittää päästä samanaikaisesti niistä p-läven kokoisista oviaukoista metroaseman ulkopuolelle. Tarkoitan siis laituritasolta liukuportaille meneviä ovia. Siellä ylempänä on jo onneksi enemmän vaihtoehtoja raittiiseen ilmaan pääsylle.

Mutta sen levyiset oviaukot siihen laitettiin edellisessä remontissa.

Satuinpa minäkin saamaan sen vaihdevikapäivän aikana istumapaikan, jossa oli tarkoitus matkustaa Kontulaan. Metrojunan otsassa luki Mellunmäki och samma på svenska. Vielä Itäkeskusta lähestyttäessä "virallinen" kuuluttaja kertoi molemmilla kotimaisilla, että tämä juna jatkaa Mellunmäkeen. Eipähän jatkanutkaan. Kuljettaja avasi ensin ovet ja sitten mikrofonin ynnä ehdotti, että vastoin kaikkia odotuksia tämä juna meneekin Vuosaareen eikä Mellunmäkeen. Ei liene vaikea arvata, millainen paniikki junassa syntyi, kun porukka sinkoili ulos ja uutta vastaavasti sisään. Kuinkahan moni sisääntulleista tajusi kuulutuksista huolimatta sittenkään, että juna oli väärä.
 
Eipä ole. Käyttöä sellaisille olisi kyllä ollut monestikin erinäisissä hässäkkä- tahi ryysistilanteissa.

Eikä taida olla ratikoissakaan. Istuin joulun alla 7B:ssä (variotram), jossa kuljettaja avasi mikrofonin Messukeskuksen pysäkillä ja pyysi sisäänpyrkijöitä varaamaan tasarahan, kun ollaan kuusi minuuttia aikataulusta jäljessä. Kyytiin tulijoita oli ehkä kymmenen, siis murto-osa siitä, mikä parhaimmillaan tukkii Kaivokadun pysäkin matkalla ysillä Länsiterminaaliin. Rahastukseen meni ehkä vajaa pari minuuttia.

Se vähän ihmetytti, kun vaunuun tuli kovin eksoottisen näköistä väkeä, jotka tuskin olivat suomalaisia. Kuljettaja kuitenkin kuulutti vain suomeksi.

Vain etuovi oli tuossa 7B:ssä auki, joten kuulutus tuskin kuului kovin kauas ulkopuolelle. Matkustamoon se kuului kyllä erinomaisesti.
 
Se vähän ihmetytti, kun vaunuun tuli kovin eksoottisen näköistä väkeä, jotka tuskin olivat suomalaisia. Kuljettaja kuitenkin kuulutti vain suomeksi.

Ehkä kuljettaja ajatteli Helsingin joukkoliikenteen imagoa ei edes halunnut paimentaa turisteja, mutta kuulutti siltä varalta, että joukossa olisi ollut kieltä ymmärtäviä.
 
Ehkä kuljettaja ajatteli Helsingin joukkoliikenteen imagoa ei edes halunnut paimentaa turisteja, mutta kuulutti siltä varalta, että joukossa olisi ollut kieltä ymmärtäviä.

Niinpä kai. Joku nauhoitettu kuulutus, joka lisäksi kuuluisi vaunun ulkopuolella, olisi paikallaan. Ja kuulutuskielinä mieluummin venäjä, viro, englanti.molempien kotimaisten lisäksi. Mutta toisaalta eipä taida kannattaa tehdä tällaista, kun kuljettajarahastuksesta pyritään eroon. Nimittäin jos olen oikein ymmärtänyt.

En sporan ikkunasta huomannut, että Messukeskuksen pysäkillä olisi ollut lipunmyyntiautomaattia. Sellaista en ole nähnyt myöskään Pasilan aseman pysäkillä. Ehkä siellä on, en vain ole sattunut huomaamaan.
 
Sellaista en ole nähnyt myöskään Pasilan aseman pysäkillä. Ehkä siellä on, en vain ole sattunut huomaamaan.

Pasilan aseman pysäkillä ei ole, Pasilan aseman hallissa on useampikin kappale + VR:n automaatit josta HSL:n lippuja saa kortilla.
 
Takaisin
Ylös